Gå til innhold

Da er jeg operert for rectocele


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja. Jeg er 30 år. Og anbefalt keisersnitt om jeg blir gravid igjen.

 

Det går ikke opp igjen om du får keisersnitt. Men, keisesnitt er jo regnet som mer riskikabelt enn vaginal fødsel, så legene vil helst at man skal føde de barna man skal ha vaginalt, og så opereres.

 

Det er ikke farlig med fremfall, og mange kan fint leve med litt fremfall i noen år til man har fått de barna man skal ha.

 

Men, det er ikke slik at du ikke kan operers før den tid. Det kommer an på hvor stort problem det er for deg, og hvor stort problem det er ved kliniske funn. (Mange har jo større psykiske problemer med dette enn hva det egentlig er grunnlag for.....)

 

Jeg ville gått til en ny gynekolog og hørt hva han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det stor forskjell på et fremfal av bakre skjedevegg, og et fremfall av livmor da.

 

Når man opereres for nedsunket livmor, så heises livmoren på plass. Denne vil garantert synke ned igjen ved en ny graviditet. Presset på livmoren vil bli for tungt til at effekten av operasjonen kan vedlikeholdes. Det er tross alt dårlige prognoser på disse operasjonen fra før av...så det er klart at en graviditet vil ha negativ effekt.

 

Det er vanskeligere å operere for andre gang osv. Så til deg som har nedsunket livmor, hør på legen din, og bli ferdig med barna før du lar deg operere! Da vil du ha best sjangser for å få et varig vellykket operasjonsresultat.

 

Litt annerledes om man f.eks bare har fremfall av skjedevegger.. De kan holde igjennom en graviditet,selvom det ikke er noen garantier for det selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi hatt sex for første gang. Det var ikke spesielt godt. Føles rett og slett litt trangt ut. Blir veldig strekk. Også er jeg jo litt øm og ømfintlig i området også.

 

Men jeg tror det går bra til slutt assa. Må nok bare trene jevnlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kei

2 md siden operasjon. Har hatt samleie tre ganger, og nå går det veldig bra. LItt vondt med en gang, men så funker det fint. Lettet over at det skulle så få øvinger til før det føltes ok.

Hurra for det.

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går bra med samleie. Det er litt som etter min fødsel, etter 3 ganger gikk det mye bedre allerede. Går i grunn ganske raskt heldigvis! Håper alt går bra med deg og at du har begynt å leve som normalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan ser man at man har fremfall av bakre skjedevegg?

Og hvordan kjennes det ut?

Mistenker at det er det jeg har fått:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Operert for rectocele for 2 uker siden nå og alt bra tror jeg... Ser fortsatt stingene som sitter i ytterkant. Spiser 1/2 frukt&fiber hver kveld for å holde avføringen løs, er livredd for tilbakefall.

 

Selve operasjonen ble utført under spinalbedøvelse og sovemedisin. Våknet en gang og ba om mer, så det gikk greit. Blødde mye(pga sykdom) og måtte ligge med to store tamponger til neste dag for å stoppe blødningene. Det sprengte helt sinnsykt, fikk morfin og ketorax mot smertene. Å ta ut tampongene var ubeskrivelig vondt og tok en evighet... Vanlig prosedyre er vel at de tas ut noen timer etter operasjonen, mens bedøvelsen ennå virker. Og de fleste får bare en.

 

Etter at tampongene var ute fikk jeg begynne på paracet/diclophenac som smertestillende. Da forsvant kvalmen, og da jeg endelig klarte å tømme blæra fikk jeg dra hjem. Var nesten to døgn på sykehuset. Sluttet med all smertestillende 5 dager etter operasjonen, for å huske på å ta det rolig. Litt vondt men fikk mye hjelp og nok hvile.

 

6 uker sykemld, ingen løfting eller bæring, klør litt, fortsatt vondt å sitte og klarer ikke å ligge på magen lengre.

 

Blødde ca 1 uke, så det var noe rart å få mensen i dag...

 

Noen av dere som husker når stingene forsvant?

 

-jan10-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...