Gå til innhold

Da er jeg operert for rectocele


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da er jeg operert for rectocele.

To dager siden så kan ikke si så mye, annet enn at det var kjempevondt det første døgnet. Og jeg var kvalm etter narkosen og kastet opp flere ganger, og DET var ikke akkurat behagelig der nede :-S

Men jeg fikk kvalmestillende og litt morfin også, og det var bra for ellers ville jeg aldri klart å sove.

 

Men etter et døgn ble det mye bedre, og nå etter to døgn bruker jeg bare litt paracet og ibux.

 

Jeg synes det er litt herk å gå på do foreløpig. Har selvfølgelig klart å bli litt hard i magen selv om jeg har tatt både lactulose, og avføringstabletter. Veldig rart å skulle gå på do normalt når man har hjulpet til med hånden i så mange månder.

Vondt var det også, for jeg følte igrunnen hele rompa presse seg ut ;-S. Men det er ikke så rart kanskje for husker godt hvor ødelagt jeg var i HELE ryggen etter å ha fjernet EN føflekk. Må nok bare smøre meg med tålmodighet her.

Det som er bra er uansett at jeg ikke følte noe kom frem i skjeden, og det ser også fint og samlet ut der nede. Var jo veldig åpen før.

 

Så da bare håper jeg at jeg blir bra etterhvert. Sykemeldt i 4 uker ble jeg også. Og kan ikke løfte babyen min på 2-3 uker.

 

- okt09 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med å endelig få det gjort!! glad på dine vegne. Må være deilig, selvom det er vondt nå.

 

Kan du forklare hvordan de opererte? altså hva de egentlig gjorde? du hadde jo en muskel som var revet av, har de på en måte sydd den sammen igjen da, eller er det bare fjernet litt slimhinne i skjeden og sydd igjen? hvor lang tid tok inngrepet? ser det helt normalt ut der nede nå i forhold til hva det gjorde?

 

Jeg håper også at du kan si noe om hvordan samleie blir når dere tar det steget og prøver på det.

 

God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer og takk for tilbakemeldinger. Jeg skal opereres etter jul. Stusser litt over at du ble lagt i narkose. På kvinneklinikken ullevål ble jeg fortalt at de opererer med epidural... kan ikke si at jeg ser fram til å være våken under inngrepet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kanskje jeg skulle i epidural jeg også, for det er visst vanlig under slike inngrep på Haukeland. Jeg vet man helst vil unngå å legge folk for mye i narkose. Men jeg ble operert på Betanien i Bergen og godt mulig de har andre prosedyrer der. (eller så kan det hende jeg fikk narkose siden jeg skrev på et skjema jeg gav dem at jeg klødde noe sinnsykt da epiduralen gikk ut etter fødselen....)

Hvis man blir operert med epidural får man beroligende medisin om man vil det, og gjerne også høreklokker med musikk (man kan ta med egen ipod), så tror ikke det er så ille.

Hehe, etter narkosen våknet jeg opp og skjønte INGENTING. Kunne ikke engang huske at jeg hadde kommet til sykehuset. Men så etterhvert husket jeg.

 

Selve inngrepet tok 45 minutter. Tror jeg var inne på operasjonsstuen ca en time.

Jeg ble først undersøkt av gynekologen som opererte, Jeg snakket litt med ham om hva jeg opplevde som problemet (selv om han seff har lest henvisningen og visste sånn ca). Han sa ikke hva nøyaktig han skulle gjøre, men han sa noe om å "sy sammen og stramme igjen." Luuuurer på om han sa noe om å ta vekk litt vev også. Jeg vet faktisk ikke helt hva han gjorde. Og han nevnte ikke noe om skadet sphinkter. Så jeg tror kanskje det ikke så så alvorlig ut at han tenkte det måtte rare metoder til. PÅ henvisningen står det at jeg hadde en dyp vaginalrift, og det kan jo hende at det automatisk innebærer sphinkter-muskelen, og at det ikke er værre enn å lappe ting sammen igjen...

 

Jeg følte meg i alle fall i gode hender for jeg vet han har tusenvis av underlivsoperasjoner på samvittigheten.

 

Har nå vært på do flere ganger og det begynner å gå bedre. Alt føles jo litt rart, men akkurat DET skal jeg ikke melde ifra om før om noen md. Det tar jo litt tid å venne seg til ny tiss ;)

 

Det ser fint ut:) Jeg var veldig åpen før og man så rett inn bare jeg sprikte litt med beina. Nå er åpingen mye kortere bakover. Jeg ser ingen skjedevegg i åpningen, men så ser jeg heller ikke inn så godt, og har ingen behov for å grafse i området enda. Man ser jo at det er sydd sammen og det er jo litt snurpete ut, men akkurat det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg kjente nesten ingenting ved samleie før, og har stor tro på at det skal bli endret nå.

 

Det er så deilig å endelig få gjort noe med dette. Nå kan jeg liksom fortsette rett fremmover igjen.

 

- okt09 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samleie skal ventes med 4-5 uker.

Man skal ikke vente for lenge, for da er det fare for arrvev. De anbefaler å begynne forsiktig og med jevne mellomrom fra 4-5 uker. Jeg forbereder meg på litt innkjøringstid.

 

Jeg kjenner livmortappen mye bedre etter fødsel enn før. Av og til er den ganske lavt. (ca 4 cm inn.) Andre ganger er den helt høyt og jeg kan ikke nå den. (som før). Så forskjellen er at den av og til synker langt ned, og det gjorde den ikke før. Tror det er vanlig.

 

- okt09 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk:):)

 

 

Ja, akkurat det med arrvev har jeg og hørt, best å myke opp så tidlig som man kan. Du får ha lykke til med den delen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Nå er det tre uker siden jeg ble operert.

 

Så kjekt å se at du også har fått det gjort! Jeg drakk mye biola og det hjalp veldig på magen. Var litt ubehagelig å gå på do den første uken, men nå er det ingen problemer. :o) Fantastisk å kunne gå på do uten å måtte hjelpe til med hånden. Merkelig å være normal nedentil igjen.

Har slitt litt med kløende sting, men også det begynner å gå seg til. husk å ta det rolig de neste ukene selv om smertene forsvinner. Det er en utfordring merker jeg, glemmer liksom at jeg må være forsiktig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidu!

Jeg måtte ty til en avføringspille da jeg klarte å bli hard i magen. Men nå er jeg tilbake på lactulose og biola. Tror det er under kontroll nå. Ble jo hard i magen fordi jeg måtte ha så sterke smertestillende det første døgnet.

Rart egentlig hvor fort det går seg til. Jeg hadde det bare utrolig vondt det første døgnet, og nå, bare tre dager etter, så føler jeg meg mye bedre. Det gjør jo litt vondt enda, men allerede er det såpass greitt at jeg må minne meg på å ikke løfte ting osv.

Tipper jeg kommer til å føle meg i form til å løfte datteren min på 9 kg lenge før jeg egentlig bør gjøre det.

Det svir, klør og stikker i stingene. Her istad klødde det voldsomt inni skjeden! Det er litt kinkig ;-)

Har du sting utenpå også, eller bare inni?

 

Ganske rart at man kan bli så glad for å kunne gjøre noe så normalt som å gå på do uten krumspring :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sting utenfor. Oppdaga det da jeg tørket meg en dag, begynnte nesten å grine! Sinnsykt vondt å komme borti for å si det sånn...

 

Har følt en intens trang til å kjøre dokosten oppi der for å klø litt ja ;) har funnet ut at det muligens ikke er så veldig lurt...? :)

 

Jeg er bare så glad det er over jeg! Ser frem til å ha et normalt underliv!

 

Jeg lå i ro på sofaen i to uker. Den siste uken har jeg pusset opp et barnerom... Tatt det veldig med ro da, men det er godt å gjøre noe igjen. Tenkte jeg skulle begynne å trene litt forsiktig igjen i neste uke. Ser frem til å bevege meg litt!

 

Du får ligge på sofaen og slappe av i noen uker nå. Mye kjekt på tv på dagtid. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dere har fått noen restriksjoner fremover ? altså resten av livet? kan man leve 100 % som normalt? eller skal man være forsiktig med tunge løft osv?

Eller er det bare en ny fødsel som kan gjøre at skaden går opp igjen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det går bedre :)

 

Fikk et lite set back da et sting gravde seg ut etter en uke og jeg fant et hull innover like nedenfor skjedeinngangen. Men, jeg rakk ikke å bekymre meg lenge, for ringte sykehuset og etter ca 50 minutter satt jeg i stolen til kirurgen og fikk satt tre nye sting (og en antibiotikakur). Synes igrunnen det var veldig bra behandling :) Fornøyd pasient.

 

Jeg trenger mindre hvile nå. Men får ganske "spreng" "pressfølelse" der nede om står lenge. Det er faktisk bedre å gå enn å stå. Det er jo et godt tegn.

 

Har gått på do normalt i snart tre uker! Begynner å bli mer og mer selvsikker på disse dogreien. I begynnelsen var jeg jo litt redd for å ødelegge noe når jeg gikk på do.

 

Alle stingene sitter i enda. Og nå har jeg ca 8 sting på utsiden, så gleder meg til de forsvinner.

 

Jeg er positiv!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal operere for rectocele etter jul og lurer på hvor lenge dere var avhengige av hjelp etter operasjonen. Er alene med 2 barn på 3 og 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løftet ikke snuppa på to uker. Men tror jeg kunne gjort det etter en uke om jeg hadde måttet. Den første uka, og særlig de første fem dagene trenger man vel egentlig hjelp 24 timer i døgnet. Jeg lå også mye og sov pga smertestillende.

 

Nå tre uker etter kan jeg gå tur i rask gange 40 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nei du.

De stingene vil rett og slett ikke forsvinne av seg selv. Igår fjernet mannen min to sting til. like innenfor skjedeåpningen. De irriterer og jeg blir sår. Kjenner jeg har tråder langt inni meg. Nope. venter nok litt med samleie enda. Men skal til en gyn på lørdag, og skal be han fjerne resten av stingene, for nå er det snart 6 uker siden operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen råd om styrketrening.

Bekkenbunnen skulle jeg knipe 10x5sek de første 4 ukene. Mest for å opprette konktakt med musklene. Etter det er det bare å trene bekkenmusklene slik jeg har gjort tidligere. 30x10sek i bolker. Og da ta i mye hardere.

 

Bekkenbunnen er jo litt mørbanka den første uken, så man venter jo litt.

 

Ellers har jeg vært hos gynekologen min, og han var veldig imponert over resultatet. Og sa samtidig at da jeg kom første gang så var det noe av det verste han har sett på lenge. Jippi. Blir nesten litt sterkt for meg å høre det. Jeg følte jo hele tiden at noe var galt. Men prøvde så veldig å være tapper.

Han sa også at jeg revnet fremmover helt opp til urinrøret. Det har ingen sagt til meg før. Men jeg tissa jo helt skjevt de første måndene.

 

Er litt misfornløyd likevel, for rett innenfor åpningen har ikke såret grodd så jeg har et hull på 1cm i diameter der. Og det kjennes rart og ekkelt ut. Han sa man kan sy det sammen om det skulle bli noe problem. Jeg ville jo at alt skulle være perfekt nå! Men jeg prøver å se på det som en detalj, og heller fokusere på at han synes alt så veldig bra ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det slik at dere som har fått operasjon er ferdig med å få barn, eller kan man også få operasjon selv om man ikke er ferdig med barna??

 

er så usikker. ikke noe holder seg på plass der nede,forferdelig ubehagelig og flaut.. men er heldigvis blitt henvist vidre. max 3 mnd ventetid, bah..!! så da er det bare å vente. men har bare fått ett barn,å skal i alle fall ha ett barn til.. skal studere nå til høsten,i 3 år. så blir ikke barn før jeg er ferdig med skolen.. så må jeg virkelig gå slik i flere år?????

 

lillemeij

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få flere barn. Men da er det nok lurt med keisersnitt. Kommer kanskje an på hvor mye du blir operert. Jeg skal ha keisersnitt om jeg blir gravid igjen. Har bare ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått operasjon: Fikk dere spørsmål fra gynekologen om dere skulle ha flere barn?

 

Jeg var hos gynekologen for noen måneder siden og fikk beskjed om fremfall og nedsunken livmor, noe som plager meg veldig i sex-livet. Videre sa han at det ikke er noen vits i å operere dersom jeg skal ha flere barn fordi det da vil "gå opp" igjen. Men jeg synes det er vanskelig å svare på nå, er 30 år og har ett barn. Skal jeg måtte gå med dette i årevis da, i tilfelle jeg skal ha flere barn?

 

Har dere fått lovnad om keisersnitt ved flere graviditeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...