Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #1 Skrevet 13. oktober 2009 Han har blitt innkalt til soning pga ubetalte bøter på til sammen 31 000 kr. Vi har to små barn sammen, og eldste er såpass stor at hvis sambo må inn, vil dette bli en stor psykisk påkjenning for han. Det tror jeg vil sette seg hardt i den lille kroppen. Det kommer til å ødelegge familien vår totalt. Vi bor i tillegg på en plass der alle kjenner alle, så dette vil jo folk snakke om i lange tider. Eneste han kunne gjøre var å betale halve summen, eller sende inn klage om at han er soningsudyktig pga psykisk sykdom (noe han er til behandling for). Men, hva om den klagen ikke går gjennom??? Vi har ingen mulighet til å betale halve beløpet heller Noen som har noe greie på dette? Jeg er helt svimmel og kvalm akkurat nå. Klarer ikke tenke klart.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #2 Skrevet 13. oktober 2009 Synes synd på deg som har en så utrolig uansvarlig samboer!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #3 Skrevet 13. oktober 2009 Hvor lenge skal han sone for den summen? Det kan jo ikke være så lenge at familien faller fullstendig sammen. Tror du ikke at det går greit når sjokket først legger seg?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #4 Skrevet 13. oktober 2009 Beklager, men ingen sympati hos meg for dette... Det var hans egen dumhet å få disse bøtene, og 31 000kr i ubetalte bøter er drøyt! Han visste at han måtte betale for sine synder, hvis ikke ble dette straffet. 31 000 er heller ikke et så stort beløp at det er helt umulig å låne penger til på en aller annen måte. trenger ikke å ha god inntekt til dette. Blant annet i min bank vet jeg det er noe som heter blankolån eller noe slikt. Litt høy rente, men man kan låne 30 000 uten sikkerhet... Du må nok bare holde ut den tida han sitter inne.. er sikkert ikke så lenge uansett..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #5 Skrevet 13. oktober 2009 Nok et innlegg som får meg til å spørre: HVOR ER DET DERE FINNER DE MANNFOLKA DERE HAR BARN MED? Søpla?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #6 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har heller ikke spurt om å få sympati!!! Jeg spurte om noen hadde noe peiling på dette!? Og om du ikke klarer å ha noen sympati med hverken meg eller sambo (som jeg er enig i at ikke fortjener sympati), så er det vel ganske normalt for et menneske å føle med barna oppi dette? For det er dem det går ut over! Og dette er ingen unskyldning, men en forklaring. Sambo har slitt med alvorlig psykisk sykdom lenge, derfor har ting stokket seg helt for han. Skal jeg droppe alt fordi mannen min har en alvrolig sykdom? Hi
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #7 Skrevet 13. oktober 2009 Helt ærlig så er det måten du og mannen din snakker med barna om soningen som kommer til å ha mest virkning. Dette trenger da ikke å gi ungen psykiske problemer? Ha en god tone, forklar situasjonen på en god måte, sånn at han forstår hva som skal skje. Ingen grunn til at det skal opplevest som forferdelig eller traumatisk!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #8 Skrevet 13. oktober 2009 Skjønner det er hardt for deg nå men er litt vanskelig å syntes synd på deg og barna, Han har fått bøter og ikke betalt dem..... ja det er jo faktisk straffbart det sånn er det bare og det vet da alle voksene mennesker. Ja det er synd på barna da men de vil nok klare seg gjennom. du trenger vel ikek fortelle at faren er i fengsel. Bare si han måtte reise bort en stund. Barn kommer seg jo gjennom at foreldre går fra hverandre, så får du heller bare være ekstra på å støtte opp barna dine i denne perioden. Desutten hvis han skal inn for soning så forsvinner han ikke på dagen og dere har tid til å forberede barna på at pappa blir borte en stund.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #9 Skrevet 13. oktober 2009 Hvor lenge skal han sone? Det går vel an å gjøre dette uten å fortelle noen om hvor han skal? Det går vel an å si at han skal reise bort i en eller annen forbindelse.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #10 Skrevet 13. oktober 2009 31.000,- er da ikke så mye penger, lenge må han sitte inne for det da? Må da nesten kunne forklares med en ferie, jobbrelatert tur e.l. Jeg ville lånt pengene jeg da, er ikke noe problem å få låne 30.000,- Herregud, du kan låne såpass uten sikkerhet hos Ellos! Blir selvfølgelig å leve på knekkebrød og billigste sort pålegg til gjelden er nedbetalt, men alt går om en er innstilt på det.. Hva slags bøter er det snakk om da? Mannen min fikk 2000,- i fartsbot, men da ringte vi bare og ba om å få det delt opp i så mange rater som mulig, var ikke noe problem det, fikk ikke renter på det engang. Har dere misligholdt lenge siden dere måtte betale halvparten på en gang?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #11 Skrevet 13. oktober 2009 For å løse det akutte kan han jo låne penger og betale tilbake det han skylder. For fremtiden bør du håndtere økonomien hvis han ikke klarer det selv. Barna tåler at pappa blir borte en kort stund også og det henges jo ikke akkurat opp lapp på nærbutikken om hvor han er. Det er klart det er et sjokk, men nå har dere kanskje begge lært å ikke lukke øynene for det ubehagelige?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #12 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har en mann med akademisk utdannelse, i en god stilling og godt kjent i lokalsamfunnet. I en periode av livene våre hvor alt var kaos klarte han ikke å følge forpliktelsene sine. Han bare kastet regninger som kom i posten og jeg opptaget ikke hva han holdt på med før jeg kom hjem en dag og strømmen var stengt. Ville bare fortelle deg dette, fordi det finnes så mange årsaker til at man ikke klarer å ta tak i problemene sine. Ikke bry deg om dem som snakker stygt om samboeren din. Jeg er enig med dem som råder dere til å ta opp lån. Er dere ikke kredittverdige, så er det en mulighet å be om en time på sosialkontoret. De har anledning til å gi dere lån (spesielt hvis dere som familie er avhengig av hans inntekt som eventuelt bortfaller når han må sone) Masse lykke til! Det ordner seg til slutt! :0)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #13 Skrevet 13. oktober 2009 Må si at jeg syns mange er litt urettferdig mot deg hi, mangel på empati har vært et stort problem her lenge. Han har driti seg ut, gjordt er gjordt. Nå handler det bare om å rette på det, mange har gjordt mange verre tabber her i livet og kommet seg greit ut av det. Jeg tror ikke det kommer til å bli så mye verre for den eldste gutten din, enn du gjør det til. Bare fortell ham at far har ikke gjordt det han skulle så han må sone (hvis det blir tilfelle da), å gi ham en annen historie i ei bygd med mye sladder er ikke alltid like smart. Personlig syns jeg det er bedre at han får den riktige historien av deg med en gang, så han ikke får høre de av andre. Reis deg opp og vær sterk, din styrke vil smitte over på både din mann og dine barn. Og sammen vil dere bli sterkere som familie, når dere endelig kommer ut av det. Jeg trur dere vil finne en løsning på dette:) mannen din er ikke noe dritt, han har bare gjordt en tabbe sånn som så utrolig mange har gjordt før ham. Senk skuldrene og pust ut. Hold deg rolig og fornuftig så vil dette gå bedre etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #14 Skrevet 13. oktober 2009 Tipper han må spikre paller i max en til to mnd... Ikke noe å ta sånn på vei for det vel ?? Hvordan barna deres kommer til å ta det blir akkurat slik dere ønsker. Hva med å si at pappa er på "kurs" eller "reist" på tur ?? Trenger ikke å være mer drama enn det. Tror det helst er deg det står på. Søke soningsudyktighet går neppe, hadde ikke giddet å søke engang... Når han ikke kan betale blir han tvunget til å gjøre opp for seg ved å sone. Møter han ikke til soning kan det bli sendt ut arrestordre på han. Gjør heller opp istedet for å lage ramaskrik av det. Fengselsbetjenten
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #15 Skrevet 13. oktober 2009 Han må sone i 52 dager. Vanskelig å forklare en 5 åring hvorfor pappa blir borte så lenge. Jeg jobber selv turnus, og har ingen til å hjelpe meg med barna om han blir borte så lenge. Folk kommer til å få greie på dette uansett. Dette er et veldig lite sted, og folk reagerer jo når de ikke ser snurten av samboeren min så lenge. Og tro meg, dere som kritiserer meg. Jeg er ikke akkurat fornøyd med hverken meg selv eller sambo. Jeg har gått løs på han med det jeg har akkurat nå, samtidig som jeg er redd for at han kan finne på noe dumt(gjøre seg selv noe for eks). Jeg har stolt for mye på han i disse årene. Jeg har ikke en gang visst at han har hatt bøter før nå. Han har skjult det godt for meg. Grunnen til at jeg blir hos han er fordi jeg vet at han er/var syk. Han driver nå selv og ringer hit og dit for å finne ut mer, og evt. alternativer. Jeg håper virkelig for vår alles skyld at det fins andre alternativer til soning. I følge politiet skulle det muligens gå ann. Hi
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #16 Skrevet 13. oktober 2009 For å være ærlig skulle han jo tenkt på dette da han fikk bøtene, og valgte å ikke betale dem. Gjort er gjort og han må gjøre opp for seg. Han skal da ikke slippe straff fordi han var så dum å ikke ta hensyn til dere.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #17 Skrevet 13. oktober 2009 Det beste de kan trylle frem er såkalt "åpen" soning. Det er avsagt dom i saken og den kan neppe politet overstyre.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #18 Skrevet 13. oktober 2009 Ikke lett å lån altid mange trur visst det .Mangel på empati her inne ja .Får håpe alt ordner seg ,og ingen har noe med hvor din mann er ,du kan ta en hvit løgn å bare si han har reist ifra oss,grunn er privat sak. Og når han kommer tilbake sier du bare han er tilbake .Trives best med oss thats it..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #19 Skrevet 13. oktober 2009 Jeg skjønner godt at dette er et stort sjokk for deg, og ikke minst at det kan føre til ubehageligheter i miljøet rundt dere. Et alternativ er jo at alle får vite sannheten, når folk vet, så er det mindre å snakke om. Man kan ikke dikte opp ting fordi sannheten er ute. Det er først når alt skal være hemmelig og hysj hysj at rykter og slikt skapes og spres. En annen ting jeg reagerer på er at du bekymrer deg for hvordan 5 åringen din kommer til å ta det at pappa er borte så lenge, jeg ville heller bekymret meg over det daglige miljøet barnet vokser opp i om mannen din er så psykisk syk som du gir uttrykk for. Det at du i det hele tatt sier at han kan skade seg selv, er jo urovekkende. Du burde først og fremst skjermet ungen din for denne sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #20 Skrevet 13. oktober 2009 hmm var ikke 52 dager veldig mye for en så liten sak??
Gjest Morn du Skrevet 13. oktober 2009 #22 Skrevet 13. oktober 2009 Helt ærlig; dere som ikke synes synd på barna og mamman, svært usympatiske er dere. Barna og HI kan ikke klandres for at pappan må i fengsel. Hva vet dere om hvilket forhold barna har til pappan sin? Klart, gutten knekker nok ikke sammen for resten av livet fordi pappa må i fengsel, men det vil nok helt klart prege han lenge. Slutt med slike usympatiske kommentarer, det er totalt unødvendig!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #23 Skrevet 13. oktober 2009 Ta opp et lån og få betalt bøtene. Du bør ta styringen i økonomien. Mannen min er også ganske sløv, så her i huset er det jeg som passer på at regninegen betales.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #24 Skrevet 13. oktober 2009 Visste du ikke om disse ubetalte bøtene før han nå blir kalt inn til soning? Hvsi du visste det fra før, hvorfor har du ikke tatt grep for å få dem ut av verden (låne penger, dele opp i rater, what ever?)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2009 #25 Skrevet 13. oktober 2009 Bare en kommentar; Jeg jobber på sosialkontor og vi innvilger aldri lån til bøter. Jeg ville spurt kjente eller banken om lån. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå