Gå til innhold

kjaere alle kontantstotte hatere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle situasjoner er ikke like!!

vi mottar kontantstotte til minste barnet vaart. han er 14 mnd.

MEN, ikke kom aa si at vi ikke bidrar til samfunnet av den grunn.

mannen min er selvstendig naeringsdrivende, altsaa skaper han ardeibsplass til seg selv samt 3 andre han har ansatt i tillegg til

regnskapsforerer.

jeg er sykepleier, jobber 2 kvelder i uka, samt hver andre helg.

da er mannen min hjemme med barna.

og jeg har IKKE daarlig samvittighet for at vi mottar kontantstotte.

vi bidrar i like stor grad til samfunnet som dere som har barn i bhg, forskjellen er bare at vi faar 3300 kr i mnd, mens dere faar naermere 10 000 i mnd fra staten i dekning av bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må gjerne være hjemme, men da må de ordne det økonomiske selv uten støtte fra staten

Skrevet

okei. tar du og ordner bhg selv ogsaa da,uten stotte fra staten

Skrevet

Helt i orden det HI!

Men kontantstøtten skal ikke være lommepenger til rikmannsfruer som vil gå hjemme. Dette er et økonomisk spørsmål som bør ordnes mellom ektefellene. Klar dere med barnetrygden slik som oss andre.

Skrevet

Bruker ikke b.hage. Har privat dagmamma og den betaler jeg for selv!

Anonym 12:50

Skrevet

som nevnt over her, da gjelder det samme med de ektefallene som velger å ha barn i bh og da, at dere betaler alt,uten støtte fra staten dere og????

Skrevet

Barnehager er noe staten "ordner" fordi staten ønsker alle (både menn og kvinner) i arbeidsdyktig alder ut i jobb. De som bidrar med noe i samfunnet bør kunne få barnehageplass til sine barn, og dette får de fleste nå til en billig penge. Og beklager, men å gå hjemme med barna sine er ikke spesielt samfunnsøkonomisk.

Skrevet

tror ikke HI er rikmannsfrue med halvstilling som spl..bare så det er sagt..

Skrevet

Svært få vil ha mulighet til å redusere inntekten sin med nærmere 20.000 kr i måneden fr å kunne gå hjemme med kontantstøtte. Har mannen god nok inntekt til å sponse de 20.000 kronene, så går det nok bra å spytte i de siste lappene også.

Er det sånn systemet skal være er det kun de "rike" som har mulighet til å benytte seg av dette tilbudet.

Skrevet

for meg så betydde innføringen av ks av datidens regjering at man likestilte tanken om at verdien av å være hjemme og var viktig, og at man skulle få støtte på lik linje som man får støtte dersom man har barnet i bh...støtten er ikke stor, men den har og en verdi og etisk tanke bak seg. derfor synes jeg det er så rart at enkelte misliker den så sterkt..

minner stadig om misunnelse, hadde klart meg uten ks, og kun halvstilling, men det hjelper litt..og min mann tjener ikke mye..

Skrevet

Du vil virkelig ikke skjønne du eller???

Mennesker i fulltidsstillinger = god samfunnsøkonomi

For å kunne jobbe må noen passe barna, svaret = barnehager

Har mennesker i full jobb råd til å betale 8000 kr i mnd for en bhg-plass? = nei.

Ville mange droppet bhg og mottatt kontantstøtte istedet hvis mulig? = ja.

Staten velger å sponse driften av barnehager for at folk flest skal kunne kombinere et arbeidsliv og ha mulighet til rimelig barnepass.

Denne løsningen er udiskutabel og jeg vil tro det er en bred politisk enighet om denne løsningen.

Skrevet

Jeg blir så sint på dere som ikke forstår at noen gjerne VIL vere hjemme med barna de første leveårene deres, og at det ikke lar seg gjennomføre uten kontantstøtten! Jeg syns ikke noe om å sende barn på under et år i barnehagen, og skjønner ikke hvordan det kan skade at de får vere hjemme til de er to-tre år.

Vi har rett og slett ikke råd til at jeg går hjemme uten kontantstøtten, og både jeg og mannen min er enige om at det er en flott måte å tilbringe tid med barna. Etter fylte to år skal jeg jo ut i jobb igjen!

Og til deg som bruker privat dagmamma - du syns ikke du snylter like mye du som betaler noen svart?

Skrevet

hl her.

er overhode ingen rikmannsfrue. har raad til aa jobbe redusert pga kontantstotte.

vis dere ser hva jeg skriver, saa bidrar baade jeg og min mann til samfunnet. MEN vi sparer staten for tillegget det koster aa sende vaare 2 barn i bhg.

saa ser vitterlig ikke forskjellen paa at vi faar kontantstotte istede for det staten spytter inn pr bhg plass!!!

Skrevet

Nå kan alle hate meg så mye de vil. Men jeg vil benytte meg av kontantstøtten (hvis jeg har råd i det hele tatt) til å være hjemme i noen måneder etter at frøkna fyller 1 år. Jeg driter i at det ikke er samfunnsøkonomisk. Jeg VIL være hjemme med datteren min og leke med henne så mye som mulig. Se at hun utvikler seg og bare nyte å være sammen med henne.. Hun er bare baby en gang..

Skrevet

Og far? Får han samme mulighet som deg eller handler det kun om hva DU vil??

Skrevet

Bedre å være hjemme med barne de 3 første leveårene og oppdra dem selv, enn å sende dem i bhg og la andre "oppdra" dem

De 3 første årene er de viktigeste barneårene, det er da de lærer alt på så kort tid....

Mener tar folk valget å få barn så får de jaggu ta seg tid til å oppdra og være hjemme med barna sine, spesielt de første årene...

Skrevet

"Mener tar folk valget å få barn så får de jaggu ta seg tid til å oppdra og være hjemme med barna sine, spesielt de første årene..."

Og at når de er voksne nok til å få barn så får de jaggu også ha økonomi til det og betale for det selv!

Skrevet

Det samme skal jeg. Pappaen til lillemor er ikke med i det hele tatt. Vært alene fra dag en. Med OS og KS, kan jeg gå hjemme og fullføre utdanningen min. Lillemor skal i bhg. når hun er to år. Da skal jeg ut i jobb igjen.

Mange misunnelige mennesker her ja.

Skrevet

Jeg er ikke rik, men foretrekker heller å være hjemme og ta meg tid til mine barn når jeg har tatt valget i livet og få barn.

Skrevet

Skjønner ikke helt dette misunnelse-argumentet? Skal man liksom være misunnelig på folk som får almisser fra staten?

Skrevet

denne debatten har vært diskutert opp og ned og i mente her inne tidligere, og det som en del ikke skjønner, inkl. HI er at for staten så er det en INVESTERING å subsidiere bhg - plass.

Hvorfor? Jo, fordi det betyr at foreldrene har muligheten til å jobbe. Og hva vil det si at en person jobber? Jo, for staten betyr det større inntekter. blant annet i form av skatt, men enda mer fordi en person som jobber bidrar til å enten produsere noe eller yter en servicetjeneste (avhegig av yrke). det handler og ringvirkninger i samfunnet, og tilbud/etterspørsel. Uansett så handler det om en samfunnsøkonomisk tankegang hvor flere i arbeid bidrar til å holde hjulene i gang. Og ikke minst så er jo bhg et arbeidssted også.

Ser man på kontantstøtten og hva staten får ut av den så er det ikke noe særlig samfunnsøkonomisk... her deler staten ut penger, men får fint lite tilbake siden mor/far ikke jobber. (joda, staten får jo litt igjen hvis mor/far jobber redusert, men ikke så mye som den ville fått hvis mor/far var i full jobb. )

Skrevet

Jeg jobber kun deltid fordi jeg simpelthen hater å jobbe. Jeg er heller ikke komunist, så hva som er "samfunnsmessig" nyttig, det driter jeg i. Blir ikke akkurat sponset av staten heller, jeg har en pen sum i banken +aksjer. Kontantstøtten tar jeg jo i mot for 1-åringen min, men hun skal i barnehagen når hun er 16 mnd.

Jeg og min familie har betalt rikelig med skatt til staten, jeg har også tatt alle tidligere økonomiske belastninger selv. I motsetning til mange innpå her som har fått 3-4 unger innen de er 25 og går til nav og tigger om hjelp til selvfølgeligheter i Norge som utdanning.

Har lang utdanning som er tatt i utlandet uten en krone i støtte fra staten.

Vet jo at min situasjon kanskje ikke er normen, men ikke alle jobber fordi "man vil bidra i dette sosialistiske" samfunnet.

Hadde det vært opp til meg hadde det vært anarki, hehe

Gidder ikke sponse alenemødre g snyltere.

Skrevet

En barnehageplass koster ca 8000 kroner. Vi betaler ca 2300 av den selv. I tillegg jobber vi fullt, betaler skatt og bidrar til at sånne som deg kan jobbe bare littegrann.

Skrevet

Min mann er sykepleier, uten videreutdanning. han tjener drøyt 500 000 i året. Med halv stilling skulle det blir 250 000. Plusser vi på 40000 i året blir det en grei årslønn for å jobbe veldig lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...