Gå til innhold

Har du mat du bare ikke får til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske glad i å lage mat, og får det meste godt til av både middagsmat, desserter, gjærbakst og kaker, men jeg får ikke til rødt kjøtt! Unntaket er pinnekjøtt, men ellers blir alt kjøtt jeg lager enten for seigt eller for blodig, eller begge deler. Jeg følger alle tips og råd jeg får, følger oppskrifter til punkt og prikke, men likevel så ender alt rødt kjøtt jeg tilbereder med å bli seigt. Biffer, steiker, strimler... seigt. Jeg får det bare ikke til.

Dere da? Har dere noe mat som alltid blir misslykket selv om dere følger oppskriften så godt dere klarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kyllingfilet! Gjør akkurat som jeg får beskjed om angående steking,men ender alltid med at jeg må dele den opp for og få den stekt inni. Ellers blir den hard utenpå og rosa inni. Slår aldri feil.

Skrevet

hehe:) veldig ofte dessverre! Har ikke akkurat et stort kokketalent, men jeg prøver så godt jeg kan, og har begynt å bli flink til det jeg faktisk lager av og til

Skrevet

Risengrynsgrøt - bestandig brunte brentflekker, uansett hvor mye jeg rører!!!

Skrevet

Svinekjøtt blir alltid seigt hos meg, med unntak av om jeg bare fort bruner det og så lar det "koke" sammen med feks saus (eller som i går da jeg brukte svinekjøtt i hjemmelaget lapskaus og det meste skulle stå og trekke, kjøtt i bunn).

Brownieskake - her er det ikke snakk om seigt, her snakker vi flytende. Selv om jeg har kaka i ovnen en halvtime, trekvarter lenger enn anvist i oppskriften... Har hatt mange "sjokoladesuppe" desserter opp gjennom, haha.

Skrevet

Gjærbakst og delevis rått kjøtt.

Skrevet

Risengrynsgrøt og hvit saus. Brenner seg alltid! Uansett hva jeg gjør. Så risengrynsgrøt fra Fjordland er hyppig brukt her i huset;-)

Skrevet

kok opp ris og melk hver for seg, og bland det når risen skal over i melka :) (1-2-3 grøt er juks!)

Skrevet

Jeg er dritflink på kjøtt jeg:) Men det jeg ikke får til er å bake. Er håpløs på gjærbakst!

Skrevet

Brunsausen min får som oftest for mye brentsmak ... og tidligere slet jeg fælt med røykatorsken, men den har jeg blitt knallgod på nå :-)

Skrevet

Hehe, jeg klarer ikke å lage hvit saus. Drittsaus! øver meg da, men den blir ikke god.. "bare" 24 år enda, så har noen år igjen å øve da.

Ang risengrynsgrøt:

Mamma fortalte meg at når jeg var liten så hadde jeg sagt at jeg elska risengrynsgrøten som hun lagde, for den var det sånne brune karameller i, og det var det beste med hele grøten! :) Hehe

Så ikke vis at det er noe feil med grøten ovenfor barna, så går det ned alikevel!!

Skrevet

Nei, jeg skaper magi på kjøkkenet, nesten uforskammet god på alt som har med mat å gjøre.

Men jeg kan ikke stryke en skjorte, ei heller vaske vinduer uten å lage skjolder. Vi har vel alle ting vi er bedre eller dårligere ¨på.

Når det gjelder kjøtt, tar du det som har best holdbarhetsdato? Det er vanligste feilen folk flest gjør. De ser to pakker biff i frysen, den ene går ut om 2dager, den andre om en uke. Man skal spise samme kveld, da bør man velge den som går ut om 2 dager. Man bør også romtemperere kjøttet før man setter i gang å steke.

Lav temperatur og lang tid er nøkkelen til mørt kjøtt.

Skrevet

Skulle stå kjøla og ikke frysen. ;-)

Skrevet

Svinekoteletter. Uansett hva jeg gjør eller hvordan jeg gjør det, blir de tørre. Nakkekoteletter er greit, for de koker jeg jo etterpå, og jeg synes vel egentlig at jeg får til det aller meste annet, men ikke svinekoteletter. Derfor så har vi det nesten aldri.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Jeg suger på å lage brunsaus og koke poteter! Potenene blir enten rå i midten (selv om de kjennes ferdig ut) ellers så sprekker de i tusen biter...

Angående å lage grøt - min bestemor lærte meg et tips. Legg 3 kronestykker på platen, en i hvert hjørne, og sett kjelen oppå der. Da svir den seg ikke så lett. Funker når man lager hvitsaus også, eller hvis man skal ha stående ting som bare skal holdes varmt på lav temperatur.

Skrevet

Jeg har prøvd dette også. Kjøtt som går ut på dato samme dag, romtemperert, flere timers steketid. Seigt likevel. Tror det hviler en forbannelse over meg når det gjelder kjøtt, hehe...

Skrevet

En helveteskake fra Nigella, som liksom skal være saftig og god, blir tung og faller fra hverandre for meg, UANSETT. Sjokokake, som liksom skal være så herlig, minner om leire som ikke henger sammen når jeg gjør det.

Skrevet

Brukar du gryter med tjukk botn? Stålgryter dug ikkje til mjølkemat, og så må det ikkje vere for sterk varme. Men det svir seg av og til her og altså, ein skal ikkje snu seg vekk så lenge.

Skrevet

Brownies får jeg ikke til. Den blir alltid flytende i midten uansett. Grrr...

å boller. Jeg vil ha dem luftige og lette, men dem blir alltid harde å tunge..

Skrevet

Boller er ikke noe gøy PLuttiPloTT enig med du, prøvde oppskrift fra det søteliv.no og det blei harde de også :-)

Også hjemmelaged fromage, den flyter utover vil ikke bli stiv :-)

Skrevet

Jeg får ikke til å koke ris og lage gjerdeig.

Jeg har heldigvis micro som jeg bruker som poppkornmaskin og riskoker.

Skrevet

Skru ned varmen i ovnen til sånn 150 grader og la browniesene stå inne fem minutter lengre, sånn litt nedenfor midten av ovnen.

Skrevet

Jeg har kjeler med teflonbelegg. Og så lar jeg grøten såvidt koke under lokk på 3 (ovnen har varme fra 1 til 10 der 10 er varmest).

Først et oppkok, så på 3 med lokk. rør sånn hvert 5 minutt ca.

Skrevet

Gjærbakst krever at du hever to ganger.

Bland det tørre først, så tilsetter du det våte. Det våte skal være like vamt som håndleddet ditt. Om det er varmere dør gjæren. Det kan være kaldere, men da tar det bare litt lengre tid. Bruk tørrgjær, du trenger ikke mye, bare la det stå litt. Jo finere mel, jo tørrere skal deigen være. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...