Gå til innhold

å gi driks ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dere er å spiser.jeg syns det er helt sykt.det er så dyrt å gå ut å spise å i tillegg så skal man gi driksjeg pleier å gi maks 20 kr.noen ganger gir jeg ingen ting,men det er flaut å ikke gi noe.syns driks er en uting..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ca 10 % av totalsummen i tips vanligvis. Har servicen vært veldig bra, kan jeg godt gi mer. Det er i grunn sjelden jeg gir mindre, selv om servicen har vært dårlig. Burde kanskje bli flinkere til å gi mindre for å markere at servitørens jobb ikke har vært god nok, når jeg tenker meg om.

Skrevet

Folk får lønn for å jobbe. Det er ikke min oppgave eller plikt å gi dem ekstra penger utover det de får i lønn.

Ved ekstra god service så gir jeg litt, men ellers så gir jeg ingenting ekstra. Jeg betaler for mat & drikke og det får holde.

Skrevet

Enig der.., men spørs selvsagt på restauranten.

Driks er ei greie fra USA, og der er det vanlig for folk å ha veldig lite i timelønn når en f. eks jobbr i bar, så der jobber en nesten kun for driksen. (som er 15%) - her i Norge har man helt andre lønninger, og en har ikke behov for drikspenger på samme viset.

Skrevet

Servitører har dårlig betalt, og mange lever av driksen. Driksen er ikke inkludert i prisen, noe jeg syns er ok, for da har man mulighet til å betale for service når man faktisk får den.

Jeg forstår poenget ditt med at det er dyrt å gå ut, men det er da ikke servitørens feil. Har du ikke råd til å gå ut, så la vær! Hadde aldri turt å droppe tips om jeg hadde fått god service.

Skrevet

for meg som ikke er i jobb å har lite å rutte med ,er et besøk på dolly dimples ikke vanligdags.blir veldig dyrt for de med dårlig råd når du i tillegg må gi driks..

Skrevet

Servitører i Norge lever ikke av driksen- de har fullgod grunnlønn FØR tips, som de klarer seg mer enn godt nok på. Og som er langt høyere lønn enn svært mange andre yrkesgrupper kan skryte på seg i dette landet...

Jeg tipser konsekvent aldri! Har selv jobbet som assistent ved et sykehjem tidligere, 100% turnusjobbing, inkl. helger og kvelder, med langt dårligere timeslønn enn en gjennomsnittlig servitør... og jeg fikk IKKE tips, okke som!

Syns ikke det er det minste flaut ikke å tipse. Betaler god service i vennlige smil, gode tilbakemeldinger og en høflig avskjed.. ;)

Skrevet

Jeg gir driks etter som hvor fornøyd jeg er. Er jeg skikkelig misfornøyd gir jeg null i tips på restaurantene. Det er ikke så ofte, men det har hendt.

Taxisjåfører er det litt ymse med. Dersom de er svært hjelpsomme og hyggelige gir jeg driks. Det har hendt seg at jeg ikke har gitt noe, men jeg synes egentlig det er litt flaut...

Skrevet

Da må serviører, på lik linje med andre lavlønnete, organisere seg og jobbe for å få mere lønn. Det er ikke min oppgave å donere bort penger til folk som ikke kan leve av lønna si.

Skrevet

Jeg syns det er skikkelig surt å gi tips, men syns det er flaut å ikke gi noe. Er litt enig i at servitørene får betalt for å gjøre jobben sin, så skjønner ikke hvorfor denne utingen har blitt oppfunnet! (Nå får jeg sikkert alle servitører på nakken her).

Men det har nå hvertfall blitt til at jeg gir 10% dersom jeg er fornøyd med mat og servering, og mindre dersom jeg har noe å utsette på det. Men ikke mer enn 10% assa!

Skrevet

Det gjelder å komme over følelsen av at det er flaut å ikke gi.

Flaut overfor servitøren/tiggeren kan du bare glemme.

Flaut overfor venner? Da må det jo være like flaut å stå for den meningen (overfor venner) at driks er en uting.

Ansatte i skobutikker, buss-sjåfører, bhg-ansatte, NAV-ansatte, taxi-sjåfører, frisører, kokker o.s.v. fortjener driks like mye som servitører. Men "ingen" gir til disse gruppene. Flaut?

Skrevet

het enig med anonym 23.21 !! det e jobben deres att vara service minded og trevlig!...varfør betala før det ner det INGÅR i jobben? ska vi begynne ge di i butikk tips og da..Hvis di ger oss xtra god service???

Sykt!

Skrevet

vanvittig irriterende!

i Norge får servitører lønn for jobben de gjør. det er i endel andre land de ikke får det å lever av driks.

jeg gir minst mulig:)

Skrevet

Jeg gir aldri driks! Syns det er en uting, og jeg skal da ikke være med på å betale servitørenes lønn.

Om jeg syns det er god service, så sier jeg heller ifra om det. Gir da ikke penger for å vise det.

Mange steder er driks inkludert i regningen. (Big horn steak house) syns det og er en uting. Ikke ofte jeg er ute å spiser, og velger heller en annen plass en big horn.. Ikke bare pga det da, men syns det blir for dumt!

Skrevet

Dårlig gjort av deg.

Jobbet i bransjen da jeg var student. Timelønna var veldig lav fordi sjefen forventer at man får tips som servitører (resultatbasert lønn..) Uten tipsen ville jeg hatt veldig lite igjen for jobben. I tillegg null overtid uansett hva loven sa og sinnsykt mye og hardt arbeid.

Er det for dyrt for deg å gå ut, kan du heller la være enn å være gnien på tipsen til den stakkars servitøren.

10% er standard.

0 kr i tips oppfattes som kritikk og at du har fått elendig service.

Skrevet

Gir ikke tips i Norge. Men i USA gjør jeg det hver gang, for der jobber mange kun for tipset.

Skrevet

Dæven du vet lite om hverdagen til servitører i Norge i dag!

Tipper du ikke jobber 12timersvakter før du sover i seks timer og så er på jobb igjen. For ca. 220.000 i året eller mindre. Null overtid. Null pause om det er mye å gjøre.

Harde løft og sliten kropp kjenner du kanskje fra før, det gjør servitørene også.

Skrevet

Kokker har vanligvis høyere lønn enn servitøren. Mange plasser deles tipsen mellom alle på plassen, inkludert de i døra og kokkene.

Tipser også taxisjåfører!

Hvor mange nav-ansatte og bhg-ansatte, frisører og ansatte i skobutikker jobber uten overtidsbetaling fra tre til tre, grafses på av gjestene, må betale regningen selv om gjestene stikker av, blir behandlet som dritt av kundene men smiler likevel...

Skrevet

Jeg jobber selv om servitør, og må innrømme at jeg aldri tipser servitører selv, med mindre det har skjedd noe helt fenomenalt. Jeg tjener såpass godt uten tips at jeg ikke ser nødvendigheten i å tipse. Javisst er det hardt arbeid, men for meg er jobben i seg selv gøy nok til at jeg er fornøyd - i tillegg til at lønna er god nok. De servitørene som trenger tips for å overleve eller trives i jobben sin, må jobbe mer eller bytte jobb, enkelt og greit!

Skrevet

Ofte mister man jobben sin om man organiserer seg. Selvfølgelig er årsaken noe annet - man passer liksom ikke inn der lenger.... - og så blir en ny fattig student satt inn i samme jobb - til man ikke orker lengre.

Skrevet

Servitøren er betalt for å fysisk gi deg det du bestiller. Ikke for å være spesielt hyggelig utover et formelt smil. Gode servitører yter mer enn de er ansatt til å nødvendigvis gjøre, og går ut av sin vei for å gjøre gjestene fornøyd. Da kan du gå litt ut av din vei for å sette pris på dette.

Mange servitører løper rundt får å få varene til gjestene så raskt som mulig. Det er de ikke betalt for - de burde da kanskje gå i rolig tempo, kreve matpausen sin mens du venter på maten? og fortelle deg at akkurat i dag er det så mye å gjøre at det sikkert tar en time før du kommer fram i køa?

Skrevet

Hva dere enn gjør i Norge, hvis dere noen gang er i USA, så IKKE la være å tipse! Det er utrolig frekt, og gir alle utlendinger et dårlig rykte.

Standard er 15% nesten uansett service (hvis den er skikkelig dårlig kan man gjerne gjøre et poeng av det og gi mindre), men jeg pleier å gi 20% for å være sikker. Og jeg har dårlig råd!

Skrevet

Kokker har vanligvis høyere lønn enn servitøren. Det er fornuftig, krever mer utdannelse/kunnskap. Ser ikke at dette er noe argument for tips.

Du tipser også taxisjåfører. Ja vel. Kan du gjerne gjøre. Men synes du taxisjåfører har en dårligere betalt eller mer belastende jobb enn folk flest?

OK nav-ansatte, bhg-ansatte, frisører og ansatte i skobutikker jobber på dagtid. Mener du at alle som jobber kveld/natt burde få tips da?

Når det gjelder å bli behandlet som dritt av kunder og smile likevel:

Jeg tror nav-ansatte, bhg-ansatte, frisører og butikk-ansatte opplever vel så mye av dette som servitører gjør. Bhg-ansatte må til og med tørke opp dritten etter kundes barn :-) men får de tips for dét?

Skrevet

Tips er noe jeg alltid gir, minst 10 % dersom jeg er tilfredsstilt, mindre dersom servicen har vært rævva. Da blir det dårlig med tipsen.

Noe av det verste jeg vet er når jeg er ute og spiser med gniene venninner/mennesker. Da gir jeg som masse tips for å kompensere for den femmeren de legger på. Jeg synes det er like flaut hver gang.

Servitører på helt ordinære restauranter tjener ikke særlig bra, vet det er mange som må få inn litt tips for å dekke husleien, spesielt i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...