Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #26 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg drakk HB fordi det var det jeg fikk. Var karsk forresten. Vanlig på en bygdafest i Klæbu i Trøndelag på den tiden. Var sinnsykt syk og dårlig i flere dager etterpå.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #27 Skrevet 11. oktober 2009 Hvorfor ikke kjøpe en 6-4pk sider eller rusbrus til ungen istede for at h*n drikker hjemmebrendt og annet de ikke vet hva er?? Ver heller litt ¨sammarbeidsvillig¨ og si du kan kjøpe så lenge hun er på avtalt plass til avtalt tid. Og at en voksen person henter henne. Så informerer du heller om slike tilfeller som 00.30 beskriver, at hun skal holde seg vekke fra ting hun ikke vet hva er og ikke gå fra drikken sin.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #28 Skrevet 11. oktober 2009 Jeg tror at opplæring i fornuftig alkoholbruk er veien å gå. La ikke alkohol være noe skummelt, hemmelig og forbudt. Jeg fikk smake vin hjemme fra jeg var 16år og for meg var det aldri den helt store nysgjerrigheten når det kom til alkohol. Jeg hadde lært hva det var og visste hvordan det smakte og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har vært dritings, hatt black-outs osv. Fordi jeg lærte tidlig at man skal være måteholden med alkohol, men det er ikke noe forbudt og spennende som man gjør i smug. Men at det er drikke som man nyter i godt lag i fornuftige mengder. Jeg takker mine foreldre for det!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #29 Skrevet 11. oktober 2009 De blir ikke yngre og yngre:) Vi begynte tidligere å drikke..(er 33 nå) enn dagens ungdom gjør. Det er jeg helt sikker på jeg har lest. Det er også erfaringen min, som lærer på u. trinnet. Snakk med ungdommen, lær dem om måtehold. Evt. sperr dem inne til de er 18.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #30 Skrevet 11. oktober 2009 Tror du at du hadde drukket HB hvis du hadde hatt cider å drikke på??
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #31 Skrevet 11. oktober 2009 00:38: Det du sier har vist seg å ikke ha noen effekt. Ungdommene drikker det de får med hjemmefra, pluss det de får tak i ute. Ikke gi ungdommen drikke, da signaliserer du at det er greit! Det er viktig å være en trygg voksen som tør å sette grenser.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #32 Skrevet 11. oktober 2009 Tror du HB var det første jeg drakk? Jeg drakk rødvin første gangen jeg drakk meg fukk. Drakk også vodka flere ganger, som vi fikk en mann til å kjøpe for oss. Jeg snakket her om første gangen jeg fikk blackoput, og da drakk jeg karsk. Jeg var vel 14 første gangen jeg drakk meg full på Kir. Og spydde som bare det etterpå. Måtte selvfølgelig drikke det veldig fort, for det smakte jo ikke så godt! Hadde jeg hatt cider hadde jeg sikkert drukket det også. Jeg drakk det jeg kom over, når jeg drakk. Faren min er alkoholiker, og vi fikk smake vin hjemme av mamma første gangen jeg smakte alkohol. Fordi som hun sa så fint "det er best de får smake det hjemme" først. Kan legge til at søsteren min er alkoholiker i dag. Faren til bestevenninnen min hadde et barskap som ikke var låst, og vi pleide å drikke litt av hans varer. Bare litt, sånn at han ikke oppdaget det. Jeg var totalavholds i flere år etter at jeg fikk barn. Men nå kan jeg ta et glass rødvin eller to, fordi jeg har fått et mer nyansert syn på det i ettertid. Men jeg hadde alkohol i vrangstrupen i mange år av årsaker jeg ikke orker å komme nærmere innpå her. Men jeg synes ikke 15 åringer skal drikke seg fulle, eller "smake" alkohol. Dette er jeg sterkt imot. Vi har aldersgrenser, og det må gå an å holde dem. Hvis de ikke greier å vente til da, og drikker seg dritings på 18 årsdagen, har de ikke et godt forhold til alkohol uansett. Om de starter som 15 åring eller 18 åring.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2009 #33 Skrevet 11. oktober 2009 Amen til det! hilsen 00:30 og andre tidspunkter
Himmel og hav Skrevet 12. oktober 2009 #34 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er litt sjokka jeg over alle som sier at det er vanlig å begynne å drikke i 15 års alderen. Det er ikke vanlig her, hverken da jeg var tenåring eller blandt mine barn (som er 14 og 15) og deres venner. I følge sønnen min er det noen veldig få i klassen som drikker på fest, og det er det. De har blandt annet sluttet å invitere han ene på kompis-lan fordi han bare vil drikke og da blir han ekkel, og det liker de ikke. Jeg hadde helt klart tatt det opp med foreldrene hennes, hun er ikke myndig, hun har ikke lov til å ha eller drikke alkohol, og selv om det går bra med mange som begynner å drikke i den alderen så er det også noen det går dårlig med. Jeg ville helt klart ha fått beskjed om en av mine hadde drukket og jeg hadde blitt rimelig forbanna om jeg i ettertid hadde fått vite at ingen ville fortelle det til meg av lojalitet til et mindreårig barn som gjør noe ulovlig og potensielt farlig.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #35 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg begynte da jeg var fjorten, og det har da blitt folk av meg og! Helt vanlig. Godt hun bare drikker cider og rusbrus og ikke heimers!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #36 Skrevet 12. oktober 2009 Begynte når jeg var 13. Kjenner mange unge tenåringer som begynte i 15 års alderen. Mange av de har eldre venner eller søsken som kjøper eller så er det mange som tar seg en tur i barskapet hjemme. Det er umulig å hindre at mindre årlige drikker og har sex. jer personlig tror ikke det hjelper og fordømme det de gjør heller gå i dialog om at mnan ikke synes det er greit før man er gammel nok og at de må lærer seg ansvaret med å drikke. Hadde ei vennine som ble kjørt hjem av noen drittafull og sluppet av ved døra. Foreldrene la hun i senga og passet på at hun ikke evt kunne drukne i sitt egen spy. Da morgene kom hadde hum spyd i hele senga og utover gulvet. mora fant frem rent tøy og vaskebøtta og sattedet på gulvet på rommet og gikk. Hun hadde litt av en jobb med å vaske og rydde opp på rommet sitt samtidig som hun var ordentlig fyllesyk. Foreldrene sa ingenting om hendelsen de bare igonerte hun hele dagen. Hun har aldri drikket seg full etter det og som voksen har hun takket foreldrene sine for hvordan de tok det. Hun lærte med den harde veien!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #37 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg begynte selv å drikke i 14-15års alderen. Ganske vanlig. Men når jeg tenker på det nå skulle jeg ha ventet litt.. Har jo blitt folk av meg, men gjorde noen småting jeg angrer på som jeg garantert ikke hadde gjort om jeg hadde holdt meg unna alkoholen. Ang om du skal si det til foreldrene vet jeg ikke.. godt mulig de vet det. Selv om jeg gjorde alt jeg kunne for å skjule min drikking for foreldrene mine visste de det hele tiden, men var lite de kunne gjøre for å hindre meg. Istedet var de greie å hente meg der jeg var osv slik at de hadde noenlunde kontroll..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #38 Skrevet 12. oktober 2009 vi og drakk (eg og mine venner) når vi var 15, begynnte da vi var 14. drakk det vi fikk tak i, stort sett hjemmelaga vin. så at hun drikker cider og rusbrus skal nok gå bra. men syns du skal si det til foreldra før helga begynner igjen.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #39 Skrevet 12. oktober 2009 Vi drakk også når vi var 13-14 år gamle, mye og for den sags skyld. Jeg har aldri fått noe hjemme, foreldrene mine drakk aldri foran oss barna. Det er vel vanlig å utforske i den alderen, men syns ikke foreldre skal godta det for det om.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 12. oktober 2009 #40 Skrevet 12. oktober 2009 De aller fleste ungdommer eksperimenterer med alkohol langt før de er gamle nok. Sånn har det alltid vært; det som er ulovlig er stas. Jeg er ikke så naiv at jeg tror at mine barn ikke kommer til å røre alkohol før de er over lovlighetsgrensa, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe som helst til dem før de er gamle nok. Da jeg vokste opp, hadde alle min gjeng vært på fylla før de var 15...-meg selv inkludert. Hvis alle som drikker før de er 18 ender opp som alkoholikere, hadde mange av oss vært screewed, gitt! Jeg sier ikke at det nødvendigvis er "greit", men på en annen side så er det ofte sånn man lærer. Jeg drakk meg møkkings første gang jeg drakk, og har aldri vært så drita siden, for så dårlig er jeg ikke spesielt keen på å bli igjen; "Mamma, jeg tror aldri det går over!"
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #41 Skrevet 12. oktober 2009 Der jeg vokste opp er det helt vanlig å begynne å drikke og dra på fester når man er konfirmert. Jeg begynte selv å drikke da jeg var konfirmert. Da drakk jeg som regel sammen med gode venner, gjerne hjemme hos noen vi kjennte. Jeg ser på det som helt vanlig å drikke når man er i den alderen... Men dette var på en liten plass. Jeg har venner fra større byer og der har jeg fått inntrykk av at det ikke er akseptabelt å drikke før man er eldre. Nå bor jeg selv i by og kommer nok ikke til å akseptere at sønnen min drikker før han er 18 år. Jeg ser det som mer risikabelt å drikke i en stor by med mange ukjente menneskjer, enn hjemme hos gode venner i en liten bygd. Dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg nok nevnt det til foreldrene, jeg regner de skjønner at hun drikker allerede.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2009 #42 Skrevet 12. oktober 2009 Var helt vanlig for oss at man begynte å dra på fester og smake alkohol når man var 15, altså gikk i tiende klasse på ungdomskolen. Fra vgs av så var det fest både fredag og lørdag, hele året. Var slik man traff venner og folk i helgene, for da skulle jo "alle" ut. Alternativet var å sitte mutters alene en helg, og det er jo ikke særlig gøy i den alderen. Så man blir litt presset til å dra ut tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå