Gå til innhold

Kusina mi på 15 drikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

i helgen fant jeg ut av at kusina min på 15 år drikker. Hadde aldri trodd det om henne. Hun er en snill og ansvarsfull jente som alltid har pleid å være hjemme å slappe av i helgene.

Nå i det siste har hun vært mer ute med venner, og det er jo naturlig, men trodde virkelig ikke at hun skulle være så dum å begynne å drikke når hun er så ung.

Ingen av foreldrene drikker noe mer enn valig.

Jeg ringte henne på fredags kveld for å be henne med på kino sammen med meg og ungene. Jeg reagerte først på alt bråket i bakgrunnen og så begynte jeg å reagere på stemmen hennes. Jeg ble selvfølgelig sur og spurte henne rett ut om hun hadde drukket og det svarte hun ja på og sa jeg måtte love å ikke si noe til foreldrene. Så spurte jeg om hva hun hadde drukket så svarte hun at hun hadde drukket cider og rusbrus. Hun sa også det at alle andre drakk og at det var vanlig. Hun ville ikke si hvor mye hun hadde drukket og ikke hvor hun var.

Hva skal jeg gjøre med dette? Skal jeg fortelle det til foreldrene hennes eller skal jeg la være og prøve å snakke henne til vett?

Er det virkelig vanslig at ungdommer drikker i 15 år alderen? Jeg vet jo det at jeg begynner å bli godt voksen men har aldri trodd at det var vanlig.

Hva hadde dere gjort? Er det i det hele tatt mulig å få stoppet det?

Håper på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ganske vanlig ja.Gjorde det selv, og det er da blitt folk av meg.

Jeg ville uansett sagtdet til foreldrene.Hun er bare et barn og jeg syns de har rett til å vite.

Skrevet

Jeg begynte vel å smake på alkohol i 15-års alderen. Er ikke så unormalt det?

Synes ikke du skal blande deg inn i dette, men heller holde en god tone med din kusine slik at hun vil komme til deg om noe skulle gå gale. Du trenger ikke støtte henne uhemmet, men være en tillitsperson for henne. Alle tenåringer trenger det.

Skrevet

Nesten alle i min klasse drakk da de var 15.. var vel kun 2 som ikke gjorde det.. og de hadde kristne foreldre..

Blei folk av alle sammen:)

Tror du skal slappe av;)

Skrevet

Ja, det er nok ikke uvanlig at de starter i den alderen der. Slik er det blandt ungdommene her også. Har enda ikke tatt min i å drikke seg beruset, men det kommer nok.

Og at de foretrekker cider og rusbrus er også kjent. Øl er visst ikke godt. Jeg mener den cideren og rusbrusen er mye verre enn øl, nettopp fordi det smaker godt.....

Vi drakk hjemmelaget vin og slikt, og det smakte jo pyton, så......

Å stoppe det er nok ikke enkelt. Da må i tilfelle alle foreldre stå sammen og jobbe mot samme mål her.

Jeg tror du skal ta deg en prat med jenta, og si at du føler foreldrene trenger å vite om dette, for hennes egen sikkerhets skyld. Hun kan si det selv, du kan være med, eller du kan tilby deg å ta praten. Men da må du ikke være fordømmende og stå litt på hennes side.

Det er ikke bare lett å være ung. En vil være som "alle andre". Og drikker alle andre, så kan en ikke være kjipingen som sitter i et hjørne og bare ser på. Da blir en lite populær.

Skrevet

De fleste 15 åringer jeg vet om drikker. Det gjorde også vi da vi var femten.

Men syntes selv de er skrekkelig unge til slikt.

Skrevet

de fleste 15åringer drikker. La det være.

Skrevet

Jeg, den mest ansvarsfulle og snille tenåringen som fantes, begynte å smake alkohol i 15 års alderen. ;) Så dette er ikke unormalt!

Skrevet

hehe det er nok veldi vanlig, og jo mer fy fy det er jo mer hemmelig holder de det.. Jeg begynte drikke da jeg var 14, da jeg var femten snakket jeg rett ut om dette til mine foreldre. Jeg sa det som det var at vis de kjøpte cider til meg så var det det jeg drakk, vis ikke måtte jeg finne noe annet. Jeg sa også alltid hvor jeg skulle, og kom hjem når jeg fikk beskjed. Jeg var da flink og ringe til mine foreldre hvis det skulle være noe, at jeg ikke kom meg hjem osv.

Skrevet

jeg begynte å drikke noen mnd etter jeg fylte 16. Var sent ute i fht mange andre jeg kjente da.

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med henne når hun er edru. På en ordentlig måte. Invitert henne helt alene ut på en middag eller noe, og snakket med henne. Alvorlig!

Alkohol er farlig!

Skrevet

Ja.. det kommer hun til å høre på:)

Bedre å snakke litt om måtehold. Kommer nok lengre med det -

Skrevet

Alkohol i moderate mengder er ikke farlig og ungdom burde lære å få et fornuftig forhold til akohol og det oppnår man ikke ved trusler og skremselespropaganda.

Skrevet

For ikke å snakke om at det er ulovlig for henne å drikke alkohol.

Hvem kjøper for henne? Den personen gjør noe straffbart.

Mange unge jenter blir seksuelt uytnyttet når de er fulle.

Jeg hadde en skikkelig blackout som 15 åring på en bygdefest engang, og husker ingenting. Drakk hjemmebrent og ble så full at jeg ikke klarte å puste skikkelig. Husker såvidt turen hjem, da jeg ble kjørt av noen jeg ikke kjenner.

Men fra jeg satt på en stol til jeg lå i gulvet og rullet i mitt eget spy, husker jeg ingenting. Jeg tror jeg var ute og gikk med en fyr hånd i hånd som jeg ikke kjente, men er ikke sikker på om vi gjorde noe mer.

Virkelig skremmende!!

Skrevet

Greit. De må lære måtehold. Men IKKE NÅR DE ER 15 ÅR!

Skrevet

00.30, drakk du hb fordi du ikke hadde noe annet å drikke??

Skrevet

Når man ser på dagens drikkekultur, blandt voksne, med flatfylla i helgene så tror jeg det er lurt at man begynner tidlig å lære de unge om måtehold og fornuftig bruk av alkohol

Skrevet

Øhm,jeg begynte å drikke da jeg var 12... I 13-årsalderen drakk vi hver helg...Men jeg var, tro det eller ei, ansvarsfull og har blitt fornuftig folk tilslutt... Og fant ikke på for mye dumt heller,utover drikkingen i seg selv. Røykte hasj da jeg var 14, men det ga jeg meg med etter ett års tid ca.

Jeg ville vært en tillitsperson for henne istedenfor å gå til foreldrene... Gjør det soleklart for henne at du ikke liker det og at du måtte gå noen runder med deg selv ang å si ifra til foreldrene hennes eller ikke. Men jeg tror du kan følge henne mye bedre opp ved å være en hun kan komme til, heller enn å kutte bånd ved å si ifra. Men ikke la henne utnytte det.

Jeg hadde noen gutter i gaten som passet hunden min avogtil og som jeg hadde juleverksted for og slikt da de var 8-9 år gamle...Jeg var ca 20. Syns det var greit å være en "storesøster" for dem... Og da de i 15års alderen begynte å drikke, så var jeg der for dem, men selvsagt, de fikk -aldri- drikke hos meg, og jeg kjøpte -aldri- alkohol til dem, ikke røyk heller. Men hvis de trengte å snakke så var jeg der for dem....Og trengte de å drikke vann eller var dårlige kunne de alltids ringe på til meg. Det greie var at foreldrene visste om dette. At jeg var fungerende storesøster for dem. Jeg ville heller bygget et slikt forhold til henne om du kan.

Skrevet

Bedre å lære om måtehold når de er 18 da?

Stikk nesa i sanden, jenta!!

Å forby drikking fører sjelden til alkoholstopp - opplysning kan hindre dem i å rave rundt og drikke seg sanseløst full.

Eneste som fungerer når de først har begynt å drikke.

Skrevet

Ja, for du tror det er løsningen?? Du tror ikke de på flatfylla begynte tidlig?

Tror nok heller det er dette som er problemet, faktisk. At de blir yngre og yngre, og at sånne som dere står i bakgrunnen og velsigner det.

Skrevet

Det er desverre ofte lett for kua å glemme at hun selv har vært kalv...

Skrevet

jeg begynte å drikke da jeg var 13, det var vanlig i vår gjeng. At det var så bra er en annen sak, men det gikk bra med meg. Det er jo egentlig ikke lov til å drikke når man er 15, men det er dessverre vanlig ja...

Skrevet

Du har forhåpentligvis LITT mere vett når du er 18 kontra 15.

Men noen av dere har kanskje ikke det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...