lykkemagen- endelig mamma! Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Må bare få dele denne litt absurde opplevelsen! Sikkert mange som har erfart at folk kan få seg til å si de utroligste ting til gravide. Denne tok kaka for min del... Sto på et buss- stopp med masse folk. En eldre dame får øye på meg der jeg står med den digre magen min (2,5 uker til termin). Hun kommer mot meg og roper: "å STAKKARS deg, du skal jo ha barn!". Eh- ja, jeg skal ha barn, det kan vel alle se. Men stakkars? Jo, det er tungt å være høygravid, men unnskyld meg. Kunne ikke si annet enn at, jo, jeg skal jo det...Og det fortsatte... "Du skal føde snart du, så lav som den magen er. Det vet jeg, jeg har født 5 barn, så dette kan jeg". Javel. Magen min sank for 3,5 uker siden, men ut skal den jo, før eller siden. "Er det din første? Å stakkars deg. Det gjør veldig vondt! Jeg har født 5. Det er sikkert MINST 2 der inne så svær som den magen er. Håper det går bra, jeg lå på sykehus i 14 dager etter en av mine fødsler, det var så grusomt". Folk er SÅ rare! Kommentarer om at en høygravid mage er større enn den burde være er vel nærmest dagligdags (tror folk glemmer hvor stor en høygravid faktisk er, og så tror de at de store fine normale magene våre er unormale monster- mager). Men å fortelle en høygravid at det er bare å grue seg, for dette kommer til å bli vondt. Nei, folk er rare! Flere som har fått absurde kommentarer?
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Hehehe, hun var jo litt søt da;) Jeg har også fått spørsmål om jeg egentlig skal gå helt til oktober og at det MÅ være flere enn en der inne.. Sist jeg var hos legen så LO han av magen min, fordi han syntes den var så stor:/ (Det skal sies at han ikke ble helt som han skulle blitt.) Men symfysemålet er normalt da... Ja, det virker som om alle tror at man kan si hva som helst til gravide..
abella Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 En kollega på jobben (gammel gubbe) spurte meg hvordan formen var og jeg svarte blidt at den var helt på topp. Hvorpå han uttalte: "Ja bortsett fra at du har et vektproblem da..." Hæ?!! Kan det kalles humor å mobbe gravide for vekta?
Sistah*G07*J09* Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 får stadig kommentarer fra både kjente og ukjente om at det må da være to inni der, jøss du har ikke lenge igjen osv. men det rareste jeg har opplevd var etter jeg hadde født min første. Mini var vel omtrent 3-4uker å vi var på butikken, hadde han e bæreselen. Å en gammel dame kom bort til meg å begynte å prate. Hun spurte hvor gammel han var og sa han var så søt å liten osv. Å plutselig så sier hun: Ja, har du nok med bryst til han da?? Jeg ble helt paff, visste ikke hva jeg skulle si. Å hva i alle dager har hun med det å gjør liksom!! Jeg fikk stottret fram et jada, det går bare fint Men er det mulig?? tror gravidmager og nyfødte er allemannseie liksom!! Har ledd godt av den episoden i etterkant ja
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Haha, huff, så slemt! Tenk å si noe så fælt til en stakkars førstegangs fødeklar da, akkurat som at vi ikke gruer oss nok som det er! Jeg får høre "Du har verdens største mage, er du på overtid?", og "Nææ, så søt liten mage du har da!" om hverandre. Jeg aner ikke hva som stemmer, men symfysemålet mitt er helt normalt, så jeg velger å tro at ingen av delene er helt riktige :-) Det artigste (eller, artig og artig...) jeg har opplevd, var da en av venninnene mine kikket på meg og sa at jeg er jo heldig som ikke har fått noen strekkmerker da! Jeg trakk opp genseren og sa at her ser du en tredjedel av verdenskartet, vil du se resten eller?? Tenk så merkelig å si noe sånt når man ikke har den fjerneste anelse om hva som befinner seg under klærne! Ellers syns jeg spørsmål om når babyen kommer ut er verdens dummeste. Hvordan skal jeg vite når babyen har tenkt å bli født? ;-)
det er berre mordi Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Trodde folk var rare her inne for en liten stund siden når de sa ikke tålte spørsmål om "har du lenge igjen", men nå når jeg får 10 henvendelser daglig...skjønner jeg de godt.. Freeeeeeser nesten. Har ikke fått rare utsagn enda.. bortsett fra et par "humorister" som sier "Hei, feita!!" hver gang de ser meg -
Mammaioktober Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har ikke fått noe særlig til kommentarer, bortsett fra en av vennene til samboeren min som spurte "haha, har du lagt på deg, eller??" Jeg ble så sur. Kalte han frekk jævel, og furta resten av dagen. Han ble helt paff. Hehe. Samboeren min måtte få kompisen til å si unnskyld :cD Nå er jeg fødeklar, og magen har fått en god omkrets. Og det liker folk å påpeke. "Ja, nå har du begynt å få en god mage". "Eh.. ja.. Det er da naturlig...".......... BLÆ
lillebie på`n igjen Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 jeg var på hansen og dysvik her om dagen--skulle ha noe høyt oppe på hylla. da småløper de to damene i kasse mot meg " nei nei nei vi vil vel ikke sette igang noen flerlingfødsel her inne - la meg hjelpe deg" jeg ble så paff... så sier hun ene "ja for det DER er ingen vanlig ettbarnsmage-det så vi lang vei" "ehm det er bare en der inne" "å jøye meg! det er den største magen jeg har sett"- sier hun ene "hvor lenge har du igjen?" "ehm....7 uker..." Så ble det helt stille - med et blikk som sa noe sånn som" å gud bedre- hvor stor skal du bli" før hun hjalp meg med varene bort til kassa....så sa hun ikke mere- annet enn : ja lykke til videre!! ??? da følte jeg meg liten og nett ja ....ærlig talt jeg er ikke kvalifisert som høygravid enda engang- jeg ser mager daglig som er større enn min!
CiljaS Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Haha lillebie. Ja vi får høre mye rart. Jeg får høre hele tiden også at jeg har så stor mage. Og det har jeg IKKE. Kollegaer (menn) kaller meg tjukka og slikt mens de ler og sier at det er den eneste gangen det er "lov" å si noe sånt til en kvinne. Hvorfor skal det være det da??? Jeg ler med, er slank med mage men liker ikke å bli kalt tjukka uansett! Her om dagen på et møte var det kun ledig benkplass uten rygglen. Jeg klarer ikke sitte slik lenge, merket at mange så på meg men ingen sa eller gjorde noe. Helt til en dame bar in flere pinnestoler med rygg på da det var for lite stoler til alle, jeg reiste meg og tok en slik stol. DA plutselig ble jeg "overfalt" av de rundt meg som skulle ha meg i en lenestol. Måtte le da. Og holdt meg til pinnestolen. Og så er det alle som plutselig synes det er helt greit å ta meg på magen... Vi er plutselig allemannseie.
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Haha, huff, lille bie! Man kan undres om enkelte egentlig husker hvordan gravidmager ser ut ja! Jeg fikk jo høre at jeg sikkert ikke ble så mye større i uke 18 da så...
lillebie på`n igjen Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 jeg fikk også en kommentar i kantina på jobben..jeg går noen dager på krykker pga bekkenløsning....og når du ser en dame med stor mage og krykker tenker man vel bekkenløsning...eller? jeg ble stoppet av en (mannlig) kollega fra en annen avdeling enn meg som sier: " neimen har du skada beinet ditt du da? " "hehe nei jeg har bekkenløsning" " åja er du gravid?!" hmmm.... så for han var magen tydeligvis ikke så stor eller?? haha
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 HAHA, Tigerpote, den har jeg også hørt! Da jeg plutselig hadde en liten mageeksplosjon i uke 22 var det noen smartinger som sa "Oi, nå har du jo fått mage, så heldig du er! Da blir du jo ikke noe større enn det der da!". Akkurat som at babyen slutter å vokse, jajaja ;-)) Også den klassiske i uke 16: "Har du fått noen strekkmerker? Ikke det nei, da får du sikkert ikke noen i det hele tatt!". Eh... Ja...
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 jeg er så lei av kommentarer om at "jeg skal vel ha snart, så stor som jeg er", og "det er vel tvillinger?"... så nå har jeg bestemt meg for at neste som spør om det er tvillinger, så skal jeg svare at det faktisk er sekslinger..og se hvordan reaksjonen blir...
lillebie på`n igjen Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 må da være enda mer effektivt å svare: hæ? nei jeg er ikke gravid? he he
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 det verste jeg hører er: nå er det ikke lenge igjen. da blir jeg så irritert, 3uker til for meg er lenge. da tenker jeg at jeg skal vente til de får infulensa og si: det er jo bare noen uker så er du frisk igjen, som det ikke er noe å klage over i det hele tatt.
Lola2016 Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg fikk besøk av en håndtverker: "Har du sett den kule reklamefilmen om han som skal trene bort magen med sånne elektro belter. Ja, ha ha, han slår i stykker tv og sånn...Fordi han rykker i hele kroppen. Sånn belte burde jo du hatt nå".... Eh... Hva var det liksom!?? Trene bort magen! Jeg er gravid og det vet han utmerket godt..
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Kan melde meg på her.. Nesten flaut å si når man har termin til slutt:S Lei av tvillingsspørsmål.. gud så stor du er, dette blir en svær baby.. er det forsøk på å sette verdensrekord på stor baby! Har liksom bare lagt på med 10 kg, syntes ikke magen er så stor selv. Ligger også akkurat på kurven. Men det som sårer mest er når folk sier at man ikke må kjøpe inn for mye for babyen kan dø eller det kan være noe alvorlig. Hater å forsvare at vi har de tingene og klærne som normale folk kjøper inn når de venter barn. Er ikke noe hyggelig generelt, og hvertfall ikke når man er så hormonell at folk sier at babyen kan dø.Vet jo så klart at ingenting er 100% sikkert.. men det går vel an å holde noen ting for seg selv!
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 kom på en ting til. har en vennine som er sykepleier, hun har aldri vært gravid, hun spurte meg om jeg merka noen "tegn" til at fødselen nærmet seg. jeg svarte: "hodet er festet og merker at kynnerene begynner å bli kraftigere og kommer oftere, men det trenger ikke bety noe" det jeg fikk som svar var "du merker det hvertfall når det starter" ja helt sikkert tenkte jeg, men hva vet vel ho? irriterer meg når folk skal lære meg noe, de selv ikke har peiling på.
Andreita09 Skrevet 8. oktober 2009 #19 Skrevet 8. oktober 2009 Jajajaja....må le litt nå ja! Det er så utrolig mange irriterende personer som ikke tenker seg om når de snakker til gravide. Helt utrolig!! Spe. en som irriterer meg nå så jævlig er faktisk min svigerfar. Han må absolutt kommentere magen min hver F"¤¤%¤Q% gang har ser meg!! som om jeg ikke ser det selv at magen er stor??? ka, tror han egentlig at man glemmer magen etter ei lita stund? Uansett når vi er på besøk, så kommer han med det....Du hverden så tor mage du har, vet nå hvordan overvektig folk har å slitte med!!!????? Eller....merker godt forskjellen fra i går til idag.....du har blitt mye større!!! Ja daven! hadde vel eksplodert hvis han hadde merka så stor forskjell hver F.#¤"#¤ dag!!! hallo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og så må jo han ta på magen hele tiden.OMG!!!! WHY!!!!!!..........dæven æ kommer til å explodere!!!!! sikkert hormonene som er blitt rettet mot han, men seriøst en komentar til så kommer han til å høre fra meg! hehe....godt å få det ut!
nr.3:) Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 off ja, masse ein skal finne seg i å høyre berre for ein er gravid... eg og får stadig kommentarar på at magen er STOR!! og ja magen min e stor, ligg over det grønne feltet, men har ein litt stor baby inni der og minst 2. liten fostervann og e 1.58 høg so då er det vel naturlig at magen blir stor.. Men det finnst grenser for kor mange ganger ein kan spørr om eg e sikker på at det ikkje er tvillinga inni der!!! Fekk ein kommentar frå ein fyr om at no va eg blitt so stor at eg nesten ikkje kom meg inn døra!!! Ei dame e sikker på at da e tvillinga, sikker på at dei har sett feil på dei fire ultralydane eg har vert på og at da komme til å komme ut to stykk... kommenatara om at no er det like før eg sprekk er jo og alltid like koslige å få... off, nei skal iallefall passe meg når eg kommentera magen til andre gravide!!
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #21 Skrevet 8. oktober 2009 Hehe, artig tråd dette:) Men må si som deg Lykkelig og gravid; det der har jeg også fått høre - fra 2 ulike hold. Var vel i uke 20 tror jeg da vi kjøpte vogn og følte at vi kunne slappe av mer. "12 - ukers - grensen" var over og alt så fint ut på ord. ul. Så kommer det da noen som absolutt ikke ville ha begynt å kjøpe inn ting allerede! De var nå mer overtroisk ja. Og en annen sa at jeg ikke skulle glede meg for tidlig! Er det mulig? Det er utrolig stygt og ufint å si noe sånt, jeg har aldri sagt noe i nærheten til andre gravide. Sjansen for abort er faktisk veldig liten etter 12 uker, husker jeg så prosentandelene her inne. Husker dem ikke i farta og har heller ingen link.
2 + 1 Skrevet 8. oktober 2009 #22 Skrevet 8. oktober 2009 traffe en gammel kjenning sist uke, hun har ikke sett meg gravid før heller.. Men likevel presterte hun å komme med en liten komentar etter at jeg i samtalen nevnte at jeg var gått opp 10 kg (10 uker igjen) ; åå, ja men da er det iallefall ikke magen du har lagt de kiloene, for magen din er jo ikke så stor. HALLO.. magen min er faktisk diger i forhold til meg. Ligger ytterst på den grønne kurven, og hun så meg i fult utstyr..regnbuksa til mannen min, og vindjakka til moren min. Umulig se om det var magen eller rompa mi som var størst i de klærne! Teite bitch
Gjest eelis+guttespire *fødeklar* Skrevet 8. oktober 2009 #23 Skrevet 8. oktober 2009 Herregud, jeg blir helt sjokkert over å lese om dere som har fått "dødsmeldinger" fra bekjente. Er det mulig!!!? Hvor dumme er det mulig at folk egentlig blir? Fader altså, jeg skulle røska den personen som sa noe sånt til meg sidelengs rett inn til helvete, at det går an! Jeg kjenner jeg blir forbanna, sånt sier man bare ikke! Folk er så slemme at det rett og slett ikke er måte på, de skulle hatt seg en over kjeften hele gjengen! Jeg ble også irritert en gang jeg hadde kjent litt lite liv inni magen og var bekymret. Jeg snakket litt med en venninne om det, mens jeg drakk iskald saft og prøvde å oppnå kontakt. Hun sa "Men du har jo blitt vant til sparkene nå, så da kjenner du dem jo ikke så godt som før". Jadda, akkurat ja, så du mener det... Jeg syns det er helt utrolig hvor bastante og påståelige folk som aldri har vært gravide er når det kommer til MIN graviditet og MIN baby. De vet ikke hva som er normalt for min baby, og de vet ingen ting om hvordan det er å være gravid, men likevel er det de som vet best!
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #24 Skrevet 8. oktober 2009 Ja, det er helt utrolig hva folk kan få seg til å si! Vi kan da ikke gå rundt hele svangerskapet og tenke "tenk om" og ikke kjøpe inn noe? Da hadde jo alle gravide gått rundt som noen nervebunter i 9 mnd. Og DET er i hvert fall ikke bra for noen. Fra samme personen som mente at vi ikke burde ha kjøpt inn vogna så tidlig, fikk jeg også høre at jeg burde kunne klare meg uten epidural! HAHAHA. Dette er fra en kvinne, godt voksen, som ikke har barn selv engang. Vi snakket om smertestillende, og jeg sa at jeg gjerne ville prøve lystgass og akupunktur først, men at det godt kunne hende at jeg tok epidural til slutt likevel. Jeg sa at ikke alle hadde særlig god effekt av lystgass. Så sier da denne kvinnen at nei epidural DET hadde aldri hun villet ta nei! "Du må da ikke ta det. Det trenger du da ikke. Lystgass holder i massevis." Noe i den duren. Da jeg protesterte var hun så påståelig! Det VAR nok med lystgass og ferdig med det liksom! Hehe, man kan jo ikke annet enn å le? Det virker av og til som om uansett hvor smarte og oppegående folk kan være på andre områder, mister noen helt vettet når det gjelder graviditet og gravide kvinner. Kunnskapen er lik null og alle sosiale antenner har fullstendig slått krøll på seg!
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 8. oktober 2009 #25 Skrevet 8. oktober 2009 folk kan være så utrolig merkelige! det er akkurat som om all normal oppførsel forsvinner idet det ankommer en gravid kvinne! det drøyeste jeg har fått høre til nå er vel: vi skulle lære å sette sprøyter på hverandre (går 2.året på sykepleien) da hun ene i klassen sier: "da kan vi jo sette den i magen din haha" Jeg holdt på å begynne å gråte, ikke noe morsomt i det hele tatt synes jeg, og det sa jeg også... en spøker da vel ikke med slikt? jeg synes vertfall ikke det! Har også fått mange kommentarer om magen, men synes det er merkelige greier, for da magemålet lå rett over den grønne linjen på helsekortet fikk jeg kommentarer om at "åh gud det der MÅ jo bare være to" og "Er det virkelig to måneder igjen?" men nå når magemålet ligger helt oppe i grønne feltet, rett før det tipper over det grønne fikk jeg kommentar (i dag faktisk) "Så søt liten mage du har, den er da ikke stor den", snakket så med noen om at jeg skal på vektestimering av babyen fordi jeg var ganske stor da jeg ble født fikk jeg kommentaren "men tror du virkelig han blir stor da, du som er såå liten"... forstår ikke dette jeg! blir jeg mindre i folks øyne etter hvert som jeg vokser, eller hva er det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå