Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 Kjenner jeg blir så lei meg at jeg bare blir sittende å grine når jeg leser slike "meninger". Hvor mange som skriver slikt har egentlig noen som helts peiling på hvordan det er å ikke være født med en sølvskje i munnen?? "de kan bare ta seg sammen å skaffe seg et liv" ???? -Om det var så lett, hadde de ikke gjordt det da? Hva er det dere tror dere vet dere som har så mye peiling forde noen veninner har røyka litt hasj og så sluttet når de var ferdig med tenåringsopprøret sitt??
cherry coke Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 Ja, det er trist! Jeg har aldri rørt narkotiske stoffer selv, men jeg har sett litt og opplevd rusmisbruk på nært hold. Både i nær familie og i omgangskrets. Mange glemmer nok at det er ikke bare misbruket som man trenger hjelp for. Det er mye psykisk sykdom som man må få bukt med også. Sier man til en manisk-depressiv person; skjerp deg og gjør noe med livet ditt? Nei, jeg tror ikke det. Det blir nok alt for lettvint. En jeg kjenner har vokst opp i et godt hjem, med sterke og omsorgsfulle foreldre og han hadde en flott barndom ifl han selv. Men alikevel ble fristelsen for stor på en fest, og dermed var det gjort. Nå bor han på hospits og ruser seg hver dag. Han var en sunn sprek gutt, nå er han skinn og bein og har mistet alle tennene. Han er kun 30 år, men ser ut som han er hauggammel. Så lite skal til før at man kan havne i et rent helvete. Jeg ber om at folk kan se på rusmisbrukere som mennesker og ikke kun en belastning for samfunnet. Husk på at de har også vært noens lille sønn/datter.
...♥... Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Mulig jeg terger på meg mange her nå, men jeg tar sjansen... De som er narkomane har jo valgt det selv! Jeg tror ikke noen har blitt tvunget til å ta stoff, men det er noe de har begynt med når det har vært vanskelig i livet! Jeg har i det hele tatt ikke medfølelse for de som er narkomane eller alkoholikere, selv om jeg har personer i slekten som er det. Det er sikkert kjempevanskelig å slutte, det tviler jeg ikke på! Men de har valgt å begynne å dope seg selv og de fleste vet vel at det ikke er særlig lurt å begynne med stoff?? Nei, null medfølelse her, med mindre de narkomane har blitt tvunget til å ta stoff, noe som jeg finner svært lite sansynlig.. Regner med at dere ikke er enige med meg nå, men det får heller være, dette er nå min mening..
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Dette med å ha valgt å begynne selv...Vel på en måte har du sikkert rett i det, men i en svært vanskelig livssituasjon kan det være lett å ta et feil valg, og det ser kanskje ikke feil ut der og da.. Dette skal de da straffes for resen av livet? Narkomane er da mennesker de som alle andre. Hvordan ser du da på anorektikere? De har og valgt det selv. er det null medfølelse der og?
cherry coke Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Vet du hva? Eier du empati? Jeg må si at jeg ble skikkelig lei meg av å lese svaret ditt her. For å sette det på spissen; det er gjerne ikke synd i røykere som får lungekreft heller da? De har jo valgt å røyke selv og de vet at det er farlig. Eller overvektige som får hjertetrøbbel? Nei, vet du hva? En liten dose empati og omsorg hadde gjort deg godt. Mulig jeg provoserer ved å svare deg slik, men du provoserte meg først:-)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 Heilt enig!! Faktisk så er det mange som har blitt narkomane "takket være ein skade som dei fikk medisin for". Ein dag tar jo disse reseptene slutt, legen vil ikkje skrive ut meire og kva gjer da vedkommende? Får ikkje noko tilbud om avrusing for dei er jo egentlig ikkje narkomane, slik i utgangspunktet. Men kva skal dei gjera?? Den einaste muligheten dei har er å gå på gata og kjøpe seg dop for å klare seg gjennom dagen, i starten går det bra, men så tek det ein kraftig sving til høgre........ Dei har da ikkje bare seg sjølv å takke!! Det er mange grunnar til at folk i dag er narkomane. Eg kjenner ein som i dag er godt voksen, han har hatt sitt liv på skråplanet og fikk i voksen aldre diagnosen ADHD, oppveksten hans hadde nok sett andreledes ut om det var noko dei hadde diagnosert mens han var liten....kanskje han hadde havna på den sida av livet uansett, men sjansen for det hadde nok vore mindre. Eg syns det trist å se på liv som "går tapt" på den måten, alle narkomane er mennesker på lik linje som alle andre. Eg gir sjeldent penger til dei, kjøper gjerne =OSLO, eller evt. mat og varm drikke til dei. Er få tiggere her eg bur, men er i Oslo nokon gonger også.
2smågull Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 hva med de som har vært i en ulykke feks. og brukt smertestillende lenge. og blitt avhengige? kan de om det selv også mener du?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er definitivt ikke født med sølvskje i munnen, og har en oppvekst jeg ikke unner noen. Den involverer fysisk og psykisk vold, å rømme fra en forelder flere ganger og gjentatte krisesenter opphold. Alikevel støtter jeg på en måte et slikt utsagn til en viss grad. Grunnen virker kanskje merkelig, men for meg blir det å legitimere rusmisbruk bare man har hatt det vondt nok. Og for meg blir det helt feil at det skal være "greit" at jeg skulle være rusmisbruker, kun fordi jeg har hatt en oppvekst som jeg har hatt. Det er helt klart at man har forskjelig grad av indre styrke, men man tar også egne valg. Og for meg blir det feil å legitimere det å bli rusmisbruker, uansett hvilken årsak det har.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er litt delt her. Jeg tror nok ingen narkomane velger å bli det og når en først har kommet oppi det er det vanskelig å komme ut av det. Men ja, de hat faktisk valgt å prøve en gang.. Var en gang en tidligere skolevenninne som desverre ble narkoman som sa : Å la være å bruke narkotika om man er avhengig, er det samme som å prøve å holde igjen når man har skikkelig diare. Man kommer i hvert fall aldri til å klare det med bare ren vilje.. Men jeg synes det er fryktelig vanskelig å respektere og ha medlidenhet for mennesker som stjeler fra dine nærmeste, gjør innbrudd, driver med butiktyveri, bedriver vold og er farlige.. Jeg skjønner at de gjør dette for å skaffe penger, men likevel..
Mammaen til Isak Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg blir så lei meg at tårene presser på, over at det i dagens opplyste samfunn finnes mennesker med slike holdninger! Jeg skammer meg! Sett dere i situasjonen, om feks deres mann hadde havnet utfor en ulykke. Blitt avhengig av medisiner og det ene tok det andre. Hadde det fortsatt vært null empati i hjerte ditt da? Egoister.......det er det dere er! Bare du og deg og ditt har det bra så kan alle som ikke lever et a4 -perfekt-liv bare glemme å få medfølelse! Sukk.....
...♥... Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Det er klart at de som har vært utsatt for ulykker og har gått på sterke smertestillende medikamenter ikke kan til det selv.. Men nå tenkte jeg mer på de som begynte med narkotika ganske tidlig pga at de syntes det var tøft eller fordi de får det tilbudt av andre.. Mulig innlegget mitt var litt lite presist.. Og når det gjelder røykere som har røyket 30 sigaretter daglig i 50-60 år og dermed får lungekreft synes jeg disse har seg selv å takke ja! De vet jo hvilken risiko de tar når de begynner å røyke..
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Klart man tar egne valg, men i en ekstra sårbar situasjon er det vel ikke så lett å se hva som er rett valg? Mange narkomane begyndte å ruse seg for å rømme fra noe, det ønsker jeg å sidestille med andre ting folk gjør for å rømme. F.eks dette emd spiseforstyrrelser, spisevegring og overspising, eller alvårlige depresjoner der man bare slutter å fungere. Det er og måter å rømme på, forde man ikke takler virkeligheten. -Forskjellen er at de som rømmer i rusen blir sett mer ned på og blir ikke tatt ansvar for på samme måten som de som får medisinske diagnoser. Når noe med panikkangst får et angstanfall er det vel ingen som bebreider dem for å takle det med å gjemme seg i et skap f.eks. Hvorfor skal da Narkomane bebreides for at de rømmer inn i rusen, som det vet at fikser ting, om enn bare for en liten stund? OG det er ikke alle narkomane som stjeler eller gjør andre kriminelle handlinger. Mange jenter selger seg istede for å få penger til stoff. Og om deres verste forbrytelse er at familien skjemmes over dem, eller har det vondt som pårørende, så er det kanskje på tide disse pårørende kommer på banen og hjelper til. Hvor var de da 14-åringen hadde det så tøft at narkotika så ut som en løsning første gangen?? Vet det selvfølgelig finnes dem som ikke ønsker hjelp, men det er ikke dem jeg sikter til her.
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Det burde være fullt mulig å ha sympati med folks vansker og være villig til å bidra til at de får et bedre liv samtidig som man mener at problemene deres er selvforskyldt. Sånn er det jo med så mye i livet, folk er ofte en del av problemet selv.
Aliena Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Dette er et utrolig vanskelig tema. Tror nok at rusmisbrukere har et veldig vanskelig liv, og det er sikkert ikke bare bare å slutte. Men etter å ha opplevd rusmisbrukere som har tatt seg inn på sykehusrommet til døende kreftsyke pasienter, for å stjele penger til stoff, har jeg litt vanskelig for å ha så mye sympati med dem.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg blir vanvittig provosert av slike uttalelser. Ja, de har gjort det selv, men man kan da ha litt empati med folk uansett? Jeg har vært oppi miljøet, og vet at de færreste går inn for å bli narkomane. Det går bare litt for langt med noen, og plutselig har man nådd et punkt der man ikke lenger kan snu. Mange som ender opp som narkomane starter også i tidlig alder - i en alder der man kanskje ikke har full evne til å se konsekvenser av egne handlinger. Jeg er overbevist om at de fleste narkomane ville "sluttet og skaffet seg et liv" om det var så enkelt. Problemet er at det ikke er så enkelt. Og det er ikke bare avhengigheten heller, det er alle de andre aspektene ved misbruket, som krever masse veiledning og oppfølging. Håper rusomsorgen blir mye bedre i tiden som kommer!
Espoir Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 De jeg kjenner/vet om som er narkomane/alkoholikere er - Mann på nærmere 50 år. Moren var 15 år da hun fikk ham (og morfaren var alkoholikerI. Da gutten var 2 ble han tatt fra moren og "gitt" til barnefar, som var alkoholiker og boode med og var styrt av en hard og streng mor (guttens farmor). Han hadde det nok vanskelig, lengtet etter moren, og for et ungt menneske er det da lett å begynne tidlig med festing og utprøving. Han ble selv alkoholiker og senere også narkoman. har vært inn og ut av avrusing, men faller utpå igjen. - Mann på 40. Han gikk på samme barneskole som meg, og alle var redd ham. Han kunne være snill iblant også, men det var noe annerledes med ham. Han ble selvfølgelig slått hjemme, og hadde det nok helt grusomt. - Kvinne i 30-årene. Gikk på samme barneskole som meg. Huset som familien, med 5 barn, bodde i, var som en slum (med planker for vinduene osv. Moren og faren var begge "lugubre" typer (moren ble sett på "strøket"). Jenta var alltid skitten, med gråe render på galsen og rundt ørene. En gang, da vi var rundt 15-16 så jeg henne gå dritings i byn, med en dritings mann på rundt 50 rundt halsen. - Mann på rundt 40. Var i miljøet mitt da jeg var ung. Han hadde trolig en liten hjerneskade, var litt stakkarslig, bodde hjemme med en psykisk syk mor, ble alltid overstadig full på fest. Disse fire har hatt et dårlig utgangsunkt i livet, og sånn tror jeg også det kan være med andre som blir stoffmisbrukere. De har aldri hatt en barndom, ingen trygghet osv. Da er du bra sterk om du klarer å bli en velutdannet ressursperson. Jeg synes det er hjerteløst å dømme folk. Rusmisbruk er dessuten en sykdom.
Sjefsmegga Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg kjenner en narkoman, han ble narkoman som følge av en ulykke for endel år tilbake, legene pøste på med morfin og andre sterke smertestillende, muskelavslappende og sovepiller. Han fikk dårlig oppfølging i forhold til medisinbruken og utviklet over tid et avhengighets problem, ikke fordi han trengte rus, men etterhvert trengte han amfetamin for å holde seg våken på dagene og rohypnol for å sove om natta, og slik gikk rundansen i en nedadgående spiral. Han fungerte lenge på jobb, da med økonomiske problemer på topp og alt dette medfølger. Nå er han heldgivis frisk og fungerer uten piller og stoff, men det ligger alltid og lurer i skyggen. Kan fortelle historia her, uten at noen kan kjenne den igjen siden det finnes mange hundre lignende saker rundt om i landet. Kan jo nevne den saken som var oppe i media i sommer, der en mor som hadde opplevd å både se sitt eget barn bli drept og som nesten selv ble tatt av dage endte opp som narkoman pga piller og lite oppfølging av behandlingsteamet i ettertid. Stygg sak, ikke alle starter sin "karriere" som narkoman med fest og "moro-rus". Godt du tar opp dette HI
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er veldig enig. Også de som får lungekreft som har røkt, de kan takke seg selv! Ikke har jeg tenkt å gi dem noe medfølelse! Og de overvektige da, som får livsstilsykdommer. Takk dere selv! Empati herfra? Glem det! Og de dustene som får barn selv om de har passet 35 og får barn med forskjellige sykdommer og syndromer. Takk dere sjøl! Dere visste risikoen øker når dere blir eldre. Eller trafikkofre da! Følger dere ikke med i nyhetene?? Det er farlig på veiene! Nei, dere får klare dere selv. Og tredje generasjons sosialklienter. Ta dere sammen! Det er faktisk bare å få seg en jobb! Jeg synes IKKE synd på dere. Til helvete med arv og miljø. Også disse utlendingene da. Se nå til å bli integrert! Helst assimilert! Føler dere dere utenfor? Jammen dere kom da hit selv! Og disse hersens gamle menneskene som koster samfunnet hauger og lass med kroner. Sånn er det å bli gammel!! Voldtektsofre er en annen historie igjen. Dere vet jo at sexforbryterne er der ute. Hvorfor var dere ute i det hele tatt? Jeg er skikkelig for et samfunn hvor alle kun tar ansvar for seg slev. Den sterkestes rett bør råde, det kalles naturlig utvelgelse. Natren er brutal. Get over it. Har man utsatt seg for noen form for risiko og det får konsekvenser, ja da får man slite med det selv. Ærlig talt.
Sjefsmegga Skrevet 8. oktober 2009 #19 Skrevet 8. oktober 2009 Solstrålen min.....blir nesten oppgitt over å se hvor lite kunnskaper endel har om rus og avhengighet. Les mitt innlegg lengre ned.
SuperGlad Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 Mennesker er født inn i naturlige skiller i samfunnet. De har forskjellige utgangspunkt etter fysikk, psyke, geografi, foreldres utdannelse, foreldres oppdragelse osv i en laaaaang liste. Alt dette i sin helhet gjør oss til de individer vi er. At noen "velger" livet som narkoman kan jeg ikke tro noe på. At noen velger å prøve stoff for første gang, ja den tror jeg på. Vi har alle forksjellige grenser på hva som er akseptert i vårt liv. Vokser vi opp med input fra overalt at narkotika er farlig å får riktige "konsekvens" fakta så er det mest sannsynlig at vi tar de rette valgene å aldri rører narkotika. Har man derimot vokst opp med narkotiske stoffer rundt seg, fysisk eller psykisk misbruk uten støtteapparatet til å ta tak i det, da er det lett å ty til narkotiske stoffer selv. Det er selvfølgelig hardt å ha sympati med mennesker som lyver, stjeler og kanskje skader andre fysisk, MEN litt forståelse er det mulig å gi.
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #21 Skrevet 8. oktober 2009 Takk for inlegget Queen of Fools. Hadde bare flere sett det du har sett ville det kanskje blitt lettere for de som ønsker hjelp, både å få hjelp og å bli inkludert i samfunnet. Er ikke lett å slutte å ruse seg når de som skal hjelpe deg kanskje og ser ned på deg...
2søtesmåh Skrevet 8. oktober 2009 #22 Skrevet 8. oktober 2009 De som begynner med hasj fordi det ikke er farlig, og ellers kommer fra ressurssterke familier og mener at hasjbruk er under kontroll,- for så å bikke over.De er vel selvfoskyldt.. Likeså ungdommene som begynner med partydop eller doper seg for å SE best mulig ut,- som så havner på kjøret,- de er vel også av den gruppen med selvforkyldt narkomane. Og alle vellykkede forretningsmenn og kvinner som sniffer koka forde rusen er så deilig, og de ikke er eller blir avhengig er vel en tredje gruppe... Men tror at av disse igjen så finnes det en del som av psykiske årsaker tar det valg de tar, men det kommer bare ikke frem......SÅ alt i alt vil jeg tro at enn så lenge er 80-90% av Norges narkomane "skjebner" som ikke hadde annet valg..:For å si det sånn, og resten er "selvforskyldte":..De som slanker seg på effedrin og amfetamin f,eks.Eller sprøyter muskelfremmende stoffer rett inn i kroppen, som så må "roe ned" systemet med piller etterpå, men som fortsatt mener at doping IKKE er farlig...osv osv....
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #24 Skrevet 8. oktober 2009 Selvsagt Jeg blir helt matt av holdningene til marginaliserte grupper.
Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #25 Skrevet 8. oktober 2009 Eh.. Jeg blir matt av holdningene marginaliserte grupper blir møtt med. Forrige innlegg var noe tvetydig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå