mammatilen:) Skrevet 8. oktober 2009 #26 Skrevet 8. oktober 2009 Så vidt jeg vet undervises det per dags dato på medisinstudiet at ett glas vin ikke er farlig eller skadelig - men at nulltoleranse er det enkleste (og sånn sett dermed det tryggeste) i forhold til informasjon til gravide. Vil jo tro (og håpe) at dette er oppdatert kunnskap, men har ikke satt meg noe videre inn i dette. Bare for å gi et innspill. Mitt inntrykk er at vinen på polet i dag har en gjennomsnittlig høy prosent - mange på 11 -13 prosent, og at det folk synes er ETT glass ligner mer på to i mine øyne:) Selv har jeg ikke inntatt noe alkohol i løpet av svangerskapet, og kommer nok ikke til å gjøre det på tampen heller - men gleder meg veldig til jeg kan kose meg med et glas vin! Har ikke hørt om kjerringrådet før - og ser ikke helt for meg hvorfor det skulle fungere. Men hadde ikke vært redd for å ta et glass alkoholfri vin - kanskje mest fordi jeg tenker at det ikke fungerer? (Hverken med eller uten alkohol:)
Kongeørna Skrevet 9. oktober 2009 #27 Skrevet 9. oktober 2009 Bare for å avlive noen myter: Jeg har drukket bøtter med alkoholfri vin i svangerskapet - og sitter her, like gravid! MEN jeg tror faktisk jeg ble gravid etter noen glass med alkoholholdig vin.... Så hos meg virker det heeeelt motsatt av kjerringrådet. Jeg BLIR altså gravid av alkoholholdig vin. Jeg FORBLIR gravid av alkoholfri vin. Skål.
Galathea73 Skrevet 9. oktober 2009 #28 Skrevet 9. oktober 2009 Enig med Høygravid, ett glass vin er ikke skadelig, men fordi ikke alle enkeltpersoner er i stand til å vurdere hva lite/mye er så opererer helsmyndighetene med null alkohol som offentlig anbefaling. Det var snakk om ETT glass vin her. Vi må passe på å ikke bli hysteriske eller dømmende, alkohol er tross alt ikke et kjemikalie som er kjent for å være spesielt fosterskadelig, når man leser enkelte av innleggene her skulle man tro alkohol i små doser var på linje med thalidomid... Og det ER faktisk forskjell på fosterets følsomhet tidlig og seint i svangerskapet. Når det gjelder amming og alkohol, har man visst gått bort i fra rådet om totalavhold, det er greit med moderat inntak etter at barnet er 6 uker gammelt. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=54
ij30 Skrevet 9. oktober 2009 #29 Skrevet 9. oktober 2009 var liksom ikke maate paa reaksjoner, fint aa se at alle ikke er like hysteriske..var snakk om et halvt-et glass vin en gang i loepet av 9 mnd og dere damer gaar jo helt av skaftet. Hva med dere som royker? skal dere fortelle meg at det er farligere om jeg tok et glass vin en av de siste dagene av svangerskapet enn at dere tar dere en royk eller 10 hver dag? Til Tigerpote som lurte paa mat som ikke skal spises: Jeg kan jo nevne de tingene jeg kommer paa i farten, selv om det sikkert er mange flere, saa kan jo dere hysteriske damer her inne tenke litt over om dere er saa perfekte at dere foelger alle disse raadene.. -jordbaer -kiwi -salami -forskjellige oster (nei, dere kan i foelge raadene ikke spise feta ost) -en del typer fisk ( f.eks, makrell, tunfisk og sushi) -skalldyr er fy fy -vakum pakket skinke (trodde de fleste skinkene var vakumpakket saa best aa holde seg unna) -spekemat -loek -poelser og annen "junk food" fra bensin stasjoner er best aa holde seg unna, kan inneholde listeria bakterier) -all fisk som er roekt er nei nei, saa ingen royka laks med eggeroere -raatt egg ( hmmm..kanskje best aa holde seg unna bloetekokt egg det er jo fortsatt litt raatt) -enkelte salat dressinger -mayonaise -hjemmelaget iskrem -lever (kan man da spise leverpostei?) -koffein! maks 1-2 kopper kaffe eller 2-3 kopper te..Visste dere det damer at faar dere i dere mye koffein kan dette gi babyen lav kroppsvekt eller t.o.m foere til spontanabort? Noen forskere mener faktisk koffein er verre enn et glass vin i uka, men det bryr vi oss ikke om eller hva? ( jeg drikker foroverig ikke kaffe) -oppvarmet mat er heller ikke bra for babyen, saa aa varme rester fra dagen i forveien maa dere ikke finne paa! -for mye vitamin A maa dere heller ikke faa i dere for mye av i foelge ekspertene -saa var det dette med godteriet da, minst mulig av dette da. Dette er sikkert langt under halvparten av raadene, men de jeg kunne komme paa i farten. Haaper tigerpote fikk svar paa spoersmaalet sitt angaaende mat i svangerskapet og hva jeg mente med at "vi nesten ikke kan spise noen ting" Men regner ogsaa med at Tigerpote og alle andre som jeg vissnok gjorde veldig oppskaket her inne har holdt seg unna alt av det jeg har nevnt over her, hvis ikke kan det vaere fare for at noe er galt.
ij30 Skrevet 9. oktober 2009 #30 Skrevet 9. oktober 2009 foroverig vil jeg si takk til de som faktisk ikke gikk helt av skaftet her, ser at det er et par;)
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 9. oktober 2009 #31 Skrevet 9. oktober 2009 Ha,ha,ha!!! Skål Bidleba! Jeg óg ble gravid etter en bedre middag MED alkohoholdig vin til Har også hatt total nulltoleranse til alkohol i svangerskapet. Har ikke tatt så mye som en smak!! Dette fordi jeg har en tante med FAS, og har ikke sett poenget med å drikke med baby i magen, dessuten anbefales det null alkohol, så derfor. Er nå ved termin og har gått med konstante maserier og omtrent null søvn i 2 uker.. Har vært på ørtenhundreogfemtito kontroller på Riksen snart, og "rådet" jeg får er å dra hjem, ta ett glass vin og hvile meg og sove.. Nå er det 4 jordmødre (på helt ulik alder) og 3 leger som har sagt det samme!!! Første gangen det var ei som sa det ble jeg dypt rystet langt inn i beinmargen! Hva med nulltoleransen?????????? Det fikk jeg da inngående forklart med at det er i utviklingen av fosteret det er skadelig med alkoholinntak av moren. Til termin er det ikke skadelig iom at babyen er ferdig og bare ligger å slapper av og vokser. Og rødvin er spesielt sunt ved termin pga blodgjennomstrømmingen i morkaken (denne blir nedsatt på slutten) samt at det er antioksydanter, garvestoffer, aminosyrer og antibakterielle stoffer i rødvin. Det finnes tom stoffer i rødvin som beskytter kroppen mot skadelig kolestrol og streptokokker.. Men hva jeg personlig velger å gjøre nå til termin kan dere få lov til å lure på FAS (Føtalt Alkohol Syndrom) er skremmende å se på nært hold.. Selvom dette IKKE er en konsekvens av et par glass helt på tampen av svangerskapet, men jevnt inntak de første 4-5 mnd. I min familie skyldes det ett ikke-planlagt svangerskap i 40-årene, 2-3 år etter overgangsalder, som ikke ble oppdaget før i 5 mnd for nesten 50 år siden.. Ingens skyld m.a.o....... Referanser: 1. Alcohol and Health ( http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholAndHealth.html ) 2. Cancer Prevention and Red Wine. MedicineNet. Retrieved on 2007-07-17. ( http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=23592 ) 3. Beata Olas, Barbara Wachowicz, Joanna Saluk-Juszczak and Tomasz Zielinski, Effect of resveratrol, a natural polyphenolic compound, on platelet activation induced by endotoxin or thrombin, Thrombosis Research, Volume 107, Issues 3-4, 15 August 2002, Pages 141-145. ( http://www.sciencedirect.com/science/article/B6T1C-475FSC5-4/2/11536afd0dc132708024f4105cb42270 ) 4. D.W. de Lange, From red wine to polyphenols and back: A journey through the history of the French Paradox, Thrombosis Research, Volume 119, Issue 4, 2007, Pages 403-406. ( http://www.sciencedirect.com/science/article/B6T1C-4KCXJ95-2/2/78efd7cd7ed0ce19403d64d649518c2a ) 5. Corder, R.; W. Mullen, N. Q. Khan, S. C. Marks, E. G. Wood, M. J. Carrier and A. Crozier. "Oenology: Red wine procyanidins and vascular health". Nature 444 (566). doi:10.1038/444566a. Retrieved on 2007-07-17. ( http://dx.doi.org/10.1038/444566a ) 6. Daglia, M.; A. Papetti, P. Grisoli, C. Aceti, C. Dacarro, and G. Gazzani (2007). "Antibacterial Activity of Red and White Wine against Oral Streptococci". Journal of Agricultural and Food Chemistry 55 (13). Retrieved on 2007-07-17. . ( http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/2007/55/i13/abs/jf070352q.html ) 7. Wine has anti-bacterial properties ( http://www.null-hypothesis.co.uk/science/strange-but-true/joking/ham_cheese_wine_breakfast_perfection ) 8. General Information on Alcohol Use and Health ( http://www.cdc.gov/alcohol/quickstats/general_info.htm ) 9. Ageing and Storing Wines, Wines of Canada, Retrieved 05 June 2007 ( http://www.winesofcanada.com/larchhill2.html ) 10. Allergic Reactions to Wine, Wine International, Retrieved 05 June 2007 ( http://www.wineint.com/story.asp?storycode=1120 ) 11. (January 2001)"Fomepizole in the Treatment of Poisoning" in Pediatrics Volume 107 (No. 1). Retrieved on 22 May 200 ( http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/107/1/170 ) 12. Vin gir kvinner bedre hjerterytme ( http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=266870 ) 13. Nature 17:429;771-776, 2004. ( http://ast-ss.com/articles/article.asp?AID=263 ) 14. Int J Cancer August 2004 ( http://ast-ss.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=436 ) 15. Epidemiology 12:390-5, 2001. ( http://ast-ss.com/research/cribb/research_reviews/rr_full_text.asp?rrID=136 ) 16. http://ast-ss.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=3224 17. USDA Nutrient database ( http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ ) Nøkkelord fra artikkelen: Rødvin, vin, hvitvin, kreft, hjertesykdommer, sykdommer, prostata, 'vin er sunt!', 'er vin sunt?'.
Galathea73 Skrevet 9. oktober 2009 #32 Skrevet 9. oktober 2009 -og sukkerfri brus -kosmetikk som inneholder metylparabener osv, osv
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 9. oktober 2009 #33 Skrevet 9. oktober 2009 Kos deg med ett glass vin, ij30 Glem hylekoret over her. De er sikkert skapdrankere eller helgefyllebøtter hele gjengen Se innlegget og ref over. God helg!
ij30 Skrevet 9. oktober 2009 #34 Skrevet 9. oktober 2009 Hehehe..takk for det Linsy.. God helg til deg ogsaa:D
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 9. oktober 2009 #35 Skrevet 9. oktober 2009 Og så glemte jeg fordelen med at når mor slapper skikkelig av så settes visst fødselen i gang av seg selv
Silje_vanilje Skrevet 9. oktober 2009 #36 Skrevet 9. oktober 2009 Hahahahahahahahahahaha....... Så ufattelig latterlige råd!...
ij30 Skrevet 9. oktober 2009 #37 Skrevet 9. oktober 2009 hmm..ble jammen stille paa disse damene naa:P
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 9. oktober 2009 #38 Skrevet 9. oktober 2009 He he. Det måtte jo bare ligge en tråd her med en sånn diskusjon. Beklager at jeg flirer, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så stressa på andres vegne jeg da. Noen velger å drikke, andre ikke. Noen røyker litt, andre ikke. Mange spiser oster og spekemat, andre ikke. Man kunne jo holdt på i det uendelige med dette. Selv har jeg prøvd meg på en slurk øl, men angret bittert da jeg fikk en helt sjuk halsbrann jeg aldri blei kvitt. Jeg har termin 1.januar og jeg skal love dere at hvis jeg ikke har født før nyttårsaften (målet er å komme seg ut i 2010) så skal jeg faktisk ta meg et glass rødvin til maten og nyte det Vi tenker alle forskjellig, og greit er dette. Men er så rart at de som følger ett hvert råd er de som presser mest meninger over på oss som kanskje er litt mer laid back. La folk få mene hva de vil og spille med de reglene de synes det er greit å forholde seg til. Ikke kom med tvangstrøyer og snevre meninger. Ikke alle deler dem med dere.
Tigerpote Skrevet 9. oktober 2009 #39 Skrevet 9. oktober 2009 Hvor tar du dette fra da ij30? På matportalen står ikke halvparten av det du nevner nevnt engang. Det blir for dumt å skulle finne på matvarer man ikke skulle spise for å styrke egne argumenter.
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #40 Skrevet 9. oktober 2009 er enig med deg liovr 29.uke<3. syns at man skal ta hensyn til den personen som ikke får velge sev, men har lært at noen ganger er det lurt å ikke ha altfor sterke meninger om ting. jeg var kjempe bevisst på alt jeg skulle og ikke skulle dersom jeg ble gravid. men når jeg først satt der har jeg mått svelge mine ord i enkelte tilfeller som at jeg skulle trene like mye og spise bare riktig mat. jeg skulle ikke være en av de som gikk opp 20kilo. sitter her nå 27kilo tyngre. hehe. syns vi skal være litt greiere mot hverandre jeg;)
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 9. oktober 2009 #41 Skrevet 9. oktober 2009 Helt enig mirjam Jeg må ærlig talt si at jeg synes det føles kjempegodt å ikke hele tiden gjøre absolutt som alle anbefaler. Man skal leve og ha det godt i denne graviditeten også. Føler at man fort blir både bekymret og stresset hvis man skal fokusere på alt man KAN gjøre feil. Det viktigste er å føle seg komfortabel med de valgene man faktisk tar. Når jeg gjør noe jeg "ikke skal" passer jeg på å kose meg ekstra med det.- Er jo tross alt mitt valg. hehe Dårlig samvittighet skal man ikke ha. Og ja, det er mange som burde dempe meningene sine litt. Flere av innleggene over høres ut som regelrette angrep med masse sinne og frustrasjon innebygd. Trodde ikke det var sånn her inne på 3.tri jeg. Trodde alle nå var komfortable med, og trygge på sin egen graviditet og rett til å ta egne valg. Nei, kan vi ikke bare støtte hverandre da? Selv om vi kanskje ikke er enige i hverandres valg?
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 9. oktober 2009 #42 Skrevet 9. oktober 2009 he he, morsom kommentar! enkelte er helt utrolige i sine sterke uttalelser - og vet så MYE bedre enn alle andre og har veldig stor trang til å fordømme andre som sitter med en annen holdning og andre opplysninger. God helg!
Galathea73 Skrevet 9. oktober 2009 #43 Skrevet 9. oktober 2009 Enig med lioevr, det er få ting som får sinnene slik i kok her inne enn alkoholdebatter. Sannsynlivis er det like ille for barnet med manglende trening og usunn mat enn ett enkelt glass rødvin rett før fødsel, men ser sjelden at noen hisser seg opp og dømmer andre for usunn livsstil her inne. God helg alle, kos dere med eller uten rødvin og andre usunne nærings- og nytelsesmidler :-)
Mammaioktober Skrevet 9. oktober 2009 #44 Skrevet 9. oktober 2009 Er enig med dere jeg Liker argumentet med manglende trening og usunn mat.. Hvor er fokuset på det.
ij30 Skrevet 9. oktober 2009 #45 Skrevet 9. oktober 2009 Tigerpote? Er bare aa soeke pa nettet det, saa faar du flust av treff paa nettet, jeg velger aa ikke soeke paa EN side, google paa engelsk du hva du ikke skal spise i svangerskapet..som sagt saa har ekspertene saa delte meninger, at da kan man jo ikke velge aa tro paa det som staar paa EN side..Mange sider som har de samme matvarene som jeg har skrevet opp..Dette er internationale studier! Saa ikke kom aa si at jeg finner opp for saa taapelig er jeg ikke." what food not to eat during pregnancy" paa google, saa finner du mange sider med svar fra eksperter som er gjort. Men regnet som sagt med at du som er saa oppdatert visste om alle disse matvarene, men det ser sannelig ut som du ikke visste!
Tigerpote Skrevet 9. oktober 2009 #46 Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har ikke for vane å søke på tilfeldige internettsider og sluke alt jeg kommer over på nett nei. Til det er mange kilder altfor usikre til. Både lege og jordmor har sagt at vi skal følge rådene på Matportalen, som er en side der flere av Norges offentlige myndigheter bidrar. Jeg velger å stole på disse, og følger anbefalingene der. Jordmor arrangerte også et lite informasjonskurs som jeg var på rett etter at jeg ble gravid, der hun gav oss kostholdsråd med bakgrunn av Matportalens anbefalinger. Har også fått diverse brosjyrer og skriv fra lege og jordmor, de sier alle det samme. Til deg over som sier at alkohol og amming etter 6 uker er "helt greit", er vel det en sannhet med modifikasjoner. På Ammehjelpen står det godt beskrevet.
lillebie på`n igjen Skrevet 9. oktober 2009 #47 Skrevet 9. oktober 2009 dere drikker ETT glass vin iløpet av graviditeten? - sikker på det bare er ett glass? høres mer ut som dere drikker dette støtt og stadig. for det er jo ikke skadelig høres det ut som her. Nei folk får gjøre som de vil- får bare håpe ungene deres ikke tar skade av det. så for å overdrive det hele : når dere er ferdig med vinglasset deres for i kveld så kan du stryke deg på magen og si "kos deg med rusen lille venn- detta var jammen godt!" for alkohol går over i fosteret! men dere mener jo det ikke er skadelig- så skål!
<3Oktober-09&Juli-12<3 Skrevet 10. oktober 2009 #48 Skrevet 10. oktober 2009 Jøsses, dette tok jo helt av. ;P Er hvertfall en dame her inne som egentlig ikke burde tørre å gå utenfor døren da dette kan føre til store skader på fosteret. ;P Tihi.. Når det gjelder vin i svangerskapet så skal jeg ikke komme med bastante meninger. Men jeg leste på babyverden at alkoholfri rødvin også kan sette i gang fødsel, så skader jo ikke å prøve? (Eller kanskje det gjør det ettersom det står på flaska at det KAN være spor av alkohol i den! ;P hehe) Ellers så er nok jeg også en av dem som mener at babyen kommer når den er klar. Det er uansett ikke lenge igjen til gullungen er her.
ij30 Skrevet 10. oktober 2009 #49 Skrevet 10. oktober 2009 Saa du foelger det lille som staar paa matportalen tigerpote? Dette er jo en norsk side, det som gjelder for resten av verden er da ikke til aa stole paa? Det maa vaere opp til hver og en enkelt hvem de skal hoere paa. Noen mener at et glass vin er greit, andre mener det ikke, noen mener at det er greit aa spise ei poelse fra bensinstasjonen, andre ikke. Poenget her er at eksperter, leger, forskere og jordmoedre har alle delte meninger om saken, hva jeg velger aa tro paa er min sak, saa faar du tro paa hva du mener er riktig for deg og din graviditet, drikker du 4 kopper kaffe om dagen saa bryr det meg fint lite, selv om noen sier dette ikke er bra for babyen.
lillebie på`n igjen Skrevet 10. oktober 2009 #50 Skrevet 10. oktober 2009 hehe om det var meg du siktet til som ikke kunne gå uttafor døra- så tar du feil ) det jeg skrev var et sitat fra en nei til alkohol kampanjefilm fra noen år tilbake- som var satt helt på spissen! godt å se det provoserte noen- var det som var meningen. Får meg en god latter hver gang jeg leser tråder her inne som inneholder diskusjoner fra homronelle damer som hisser seg opp i sofakroken en fredagskveld foran TV`n - over folk man ikke kjenner engang ) er sunt det- så blir det kanskje mindre hakking på vår bedre halvdel for den kvelden haha Min personlige mening er at de kommende mammaer får gjøre hva de vil- på egen samvittighet og ansvar! men for noen er det slik at de vil kunne skade fosteret. nei det merkes ikke når han kommer ut og er en nusselig liten baby- men senere i skolealder feks. Jeg synes det er værre med de høygravide senter-vanker damene som står med kaffekoppen og en ekstra lang prince i munnviken- eller de som røyker inne hjemme hos seg selv- med en baby på armen! men får ikke gjort noe fra eller til med de mammaene heller - uansett om du ønsker de skulle slutte- for babyens del!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå