Røver Nov 09 + ?? Skrevet 8. oktober 2009 #1 Skrevet 8. oktober 2009 hei. har hørt at det er så effektivt å drikke vin mot slutten av svangerskapet og mange har født dagen etter å sånn. men er det noen som vet om alkoholfri vin gjør samme nytten. har ikke lyst til å drikke alkohol jeg, selvom mange sier at barnet ikke tar no skade av det nå, byr meg litt i mot.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 8. oktober 2009 #2 Skrevet 8. oktober 2009 De sier rødvin skal være riefremkallende. En venninne av meg fødte begge barna sine på natten etter å ha inntatt et glass rødt på kvelden. Jeg forsøkte for et par dager siden, tok ikke noe eget glass, men smakte litt fra kusinen min. Fikk noen regelmessige merkbare tak, men som alltid gav det seg igjen. Mulig man ikke oppnår effekt av noen slurker.. Men jeg føler liksom ikke for å sette meg ned med et helt glass rødt selv og drikke, selvom det visstnok ikke skal være farlig iflg ekspertene. Har ikke drukket alkohol på et helt år heller, så jeg hadde vel blitt småpussa om jeg drakk opp et glass, hehe.. Vet ikke om alkoholfritt gjør samme nytten.
ij30 Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Da tror jeg jaggu det blir et glass roed vin og sex i kveld, for jeg gidder ikke vente lengre!
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Hvem sier at det ikke er skadelig da? Det har jeg aldri hørt. Anbefalingene er null alkohol i svangerskapet og null alkohol når man ammer, og da regner jeg med null alkohol ved fødsel! Hadde jeg aldri gjort. Husk at babyen får samme promille som deg. Et glass rødvin hadde nok gått rett i hodet på meg nå iallfal, sien det er så lenge siden jeg drakk og at jeg er sliten.
Sissel L. Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 Babyen kommer når den kommer (selv om jeg selvfølgelig venter), men det er helt uaktuelt å drikke vin for å få den ut fortere. Det er en grunn til at det anbefales nullinntak av alkohol i hele svangerskapet.
second_time Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 NEI. Du må ikke finne på å drikke alkohol i svangerskapet. Jeg vet at dette er et gammelt kjerringråd og det er sikkert mange som har gjort dette tidligere. Heldigvis har vi kunnskap nok til å vite at dette er skadelig for fosteret. Alkohol påvirker barnets utvikling igjennom hele svangerskapet. Ikke by på barnet på sin første fyllekule i magen. Ring mer enn gjerne Borgestad klinikken (de er de fremste i Norge på forskning på dette området) for å få mer informasjon om hvor skadelig alkohol kan være for babyen i magen. Jeg håper du velger å ikke drikke.
Mammaioktober Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg hadde aldri drukket alkohol selv under svangerskapet, bare for å ha det klart. Hadde aldri turt det, og hadde i allefall ikke gjort det for å prøve å fremskynde en fødsel! Men her er det mange forskjellige meninger ute og går altså! Venninnen min ble anbefalt å ta seg et glass rødvin av legen sin, i slutten av svangerskapet.. Kan oppfattes som rart, ja kanskje. Mamma ble anbefalt å ta seg et glass rødvin av jordmor.. (Hun bar tvillinger og sleit noe jææv***) Begge disse ble anbefalt dette pga at de stresset noe grasalt den siste tiden før fødselen. Og var mye redde. Dette er snakk om norske leger og jordmødre dere. En annen sak er venninnen min som bor i USA. Hun ble anbefalt å moderere alkoholinntaket de tre første månedene!!! Det vil si at legen hennes mente at de tre første månedene var mest risikable med tanke på alkohol. De er gærne i USA ja... (Skal legges til at legen hennes anbefalte henne å ikke fly fra nå av heller. Hun er i uke 8...Hm..) Jeg synes det er snodig at det fins SÅ sykt mange forskjellige anbefalinger! Og så mange forskjellige praksiser fra lege til lege.
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg tror nå at de legene og jordmødrene som anbefaler/tillater svangre/ammende kvinner å drikke alkohol hører til et mindretall, og at de ikke har fulgt helt med i timen. Nulltoleranse for alkohol er et udiskutablet tema. En opplest og vedtatt sannhet som det ikke er noen vits å spekulere i. Et glass alkoholfri vin er sikkert verdt et forsøk, men jeg tror nå at det beste er å vente til ting skjer naturlig. Selv om jeg også er så utålmodig nå at jeg nesten går på veggen her.
Mammaioktober Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Mindretall og mindretall.. Synes fortsatt det er snodig at det går an å ha såpass forskjellige meninger! Veldig snodig.. Merker jeg blir litt småskeptisk til autoriteter når jeg hører sånt.
second_time Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Vil bare legge til at det er mange leger som ikke er oppdatert på alle fagfelt, blant annet graviditet og rus. Jeg jobber med rus og informasjonsarbeid opp i mot ulike faggrupper i helsesektoren. Det er skremmende mange som ikke er oppdatert. Det er ikke uvanlig f.eks at fastlegen fortsetter å foreskrive bnz selv om kvinnen blir gravid. Hvor det ville ha vært naturlig å sett på muligheten for å endre medisineringen under graviditeten. Bnz er bevist å kunne gi store fosterskader. Så derfor, lytt til faggrupper der kompentansen faktisk er. Helsedep. vil komme med en ny kampanje om graviditet og rus på TV denne høsten.
*SvangerskapsTrollet* Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 Unnskyld meg,, men du vurderer ikke seriøst å påføre babyen din alkohol kun på grunn av at du ikke orker gå gravid lenger?? Vi vet alle at et svangerskap varer i gjennomsnitt 40 uker og 2 dager! Babyen kommer når DEN er klar og ikke når du er klar! Sorry litt krasst svar her, men den lille har ingenmulighet å velge hva den skal få mens den ligger i mors mage...
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har iallfall ikke støtt på helsepersonell som har anbefalt meg alkohol. Men dersom det er slik dere sier at kunnskapsnivået er så lavt, får vi bruke vår egen sunne fornuft da. Dersom legen min hadde anbefalt meg å drikke vin for å sette igang fødselen hadde jeg aldri gjort det! Det er lov til å tenke selv også. Spesielt når det gjelder svangerskap og rus/røyking - det er slik jeg ser det allmenn kunnskap som ligger lett tilgjengelig for alle. At dette går leger og jordmødre hus forbi er meg en gåte. Jeg forstår at man gjerne spesialiserer seg og at man ikke kan vite alt, men dette burde være en del av minimumskunnskapen til en jm eller lege.
Silje_vanilje Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 Nei hadde jeg aldri turt å prøve.. Syns vin smaker forferdelig, hadde aldri fått det ned. Disse kjerringrådene har jeg ikke kjempe mye tro på, man vet jo aldri om det er tilfeldig eller ikke liksom.
lillebie på`n igjen Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 blir litt provosert av å lese at noen faktisk vurderer å drikke vin i svangerskapet -på grunnlag at man selv er lei og vil ha babyen ut... eller sånn generellt på de som sier til andre gravide: " herregud jeg drakk vin jeg- ingen skade skjedd på min unge- bare å drikke" blir akkurat det samme som å sjenke litt alkohol i tåteflaska - samme virkning! ville noen gjort det? Jeg blir faktisk mer og mer ening i de jordmødre som mener termindato er "litt dumt" å fastsette- da gravide låser seg helt til den datoen og nesten døøøøøøør når de kommer 2 dager på " overtid" det er vanlig at babyen kommer 2 uker fra eller til termindato. Håper for babyen din sin skyld at du klarer å holde deg fra rødvinen- ungen kommer når den er klar!
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Ikke for å være frekk men synes faktisk det er ganske forkastelig at noen vurderer å drikke vin mens de er gravide for å sette fødselen i gang... den lille babyen tåler mye mindre enn du gjør, og om du kanskje ikke merker noe av ett glass vin vil den lille som får samme promille som deg merke det på en helt annen måte!!! kroppen til babyen er ikke laget for å fordøye alkohol og kroppen dens tåler det ikke på samme måte som voksne gjør! Nei huff... kjenner at slikt treffer langt inne i morshjertet... ganske sårt emne synes jeg her jeg sitter hormonell og gravid og lese at noen tar så lett på det!!
ij30 Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 aa herreggud, maa vel bare regne med aa faa reaksjoner som dette her inne... Jeg har ikke tatt et eneste glass med vin eller alkohol i svangerskapet saa det er sagt, men jeg tror ikke fosteret tar skade av det hvis jeg hadde gjort det...I store land som f.eks storbritannia sier eksperter at et glass roedvin om dagen har ingenting aa si, noen mener faktisk at dette gjoer godt..Jeg tror forskere og eksperter har mere peiling i det store utland enn i det lille norge... Er saa mange som reagerer paa dette med vin, det samme gjelder royking..over hele verden sier man at dette er skadelig..men flere av roykerne gaar helt i fistel naar de hoerer om ei som har tatt seg et glass roed vin, for det er jo saa skadelig for babyen..( jeg royker ikke bare for aa ha sagt det) Vi vet om mange ting som en ikke skal spise i svangerskapet, skulle man fulgt alle raadene saa kunne vi nesten ikke spist en dritt.. Hvis jeg tar meg et glass vin i kveld har jeg ikke daarlig samvittighet for det, saa faar alle dere forstaasegpaaere mene va dere vil!
Knask Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Null alkohol når man er gravid - ja. Når man ammer er det IKKE farlig å drikke litt alkohol etter de første seks ukene.
second_time Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 Det er enkelt å støtte seg til den kunnskap som passer til egne holdninger. Du sammenligner forskere i andre land med de i Norge. Kunnskapen er ikke avhengig av den enkelte forsker. Det er funn i statestikk som utgjør kunnskapsbasen vår. Jeg setter spørsmålstegn om du velger å se bort fra dette..
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 8. oktober 2009 takk for svar folkens=) selvom jeg ikke mente å starte no krangling her..
lillebie på`n igjen Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 nei det er ikke slik at alle som tar et glass rødvin når de er gravide skader babyen sin - men det er for å sikre seg at man ikke kommer innenfor den kategorien der barnet faktisk tar skade av det. og for de som har så lyst på rødvin at de må drikke det helt på tampen av svangerskapet- og atpå til irritere seg over de som fraråder de til å gjøre det - jaja væresgod! men du må regne med å få litt hagl mot deg når man skriver at man skal kose seg med ett glass rødvin - på et forum med oppegående damer som velger å følge norske anbefalinger.
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #21 Skrevet 8. oktober 2009 ij30: du sier at dersom man skulle ha fulgt alle kostholdsanbefalinger kunne man ikke spist noenting. Jeg følger rådene, og føler at jeg har mer enn nok å velge imellom! Jeg gleder med veldig til å spise ost, kjeks og spekemat, og ta meg et glass rødvin bl a, har savnet det under svangerskapet, men det er ikke et SÅ stort savn at jeg ikke klarer å la det være. Hva er det konkret du sikter til, siden du føler at du ikke kan spise "noe"?
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 8. oktober 2009 #22 Skrevet 8. oktober 2009 Synes det er helt greitt at du lufter slike ting. Min fast lege har vært involvert i utarbeidelsen av retningslinjene for alkoholinntak for gravide. Hun fortalte meg at årsaken til at de satte 0 inntak som retningslinjer for gravide, var at de ikke klarte å bli enige om hvor de burde legge anbefalingene - og dermed valgte de den helt "trygge vei". Hun fortalte meg imidlertid at begge hennes barn ble født med et godt glass vin innabords. Jeg har også 2 gode lege venninner som har tatt et glass vin eller 2 i løpet av sine svangerskap. Så i de andre 2 svangerskapene har jeg nytt et glass vin når det har passet slik. Og jeg har født 2 friske og sterke barn. Jeg ser det er noen som har ekstremt bastante uttalelser om dette temaet her inne, og de vet kanskje noe som ikke jeg vet. Jeg tør iallelfall ikke å uttale meg så bombastisk. MIN personlige oppfatning er at på dette stadiet tror jeg ikke babyen tar skade av om mor tar ETT glass vin. Jeg har stadig prøvd å innta et glass, men synes rett og slett det smaker vondt og surt. Håper veldig at smaken på vin kommer tilbake etter jeg har født, for jeg er egentlig veldig glad i god vin.... Jeg tror at vi skal bruke sunn fornuft, og ikke være helt hysteriske hverken i den ene eller andre retningen. Hvis det stemmer at et glass rødvin kan bidra med å sette igang fødselen, så ser jeg ikke bort i fra at jeg kommer til å ta meg et glass rundt termin pluss invitere mannen på en liten sengestund:-)
Mamma til Mathias&Amilia Skrevet 8. oktober 2009 #23 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg må si meg enig med de som blir provosert eller reagerer på at det er snakk om drikking av alkohol under svangerskapet eller når man ammer! Syns det er feil å ta en slik risk bare for å se om babyen kommer ut fortere. Men det er ingen her som har foreslått å faktisk prøve alkoholfri vin! Hvis det skulle bli aktuelt for meg ville jeg i hvertfall ikke ha drukket vin MED alkohol. Jeg drikker selv bringebærblad-te til den store gullmedalje her og det holder mer enn nok for meg. Det er som en skriver over her og som jordmora på svangerskapskurset jeg har vært på sa-de syns det er dumt at gravide får en termindato. Det er bevist at når man nærmer seg termindatoen er det mange gravide som blir stresset-både fordi de engster seg over fødselen og at de vil gjerne føde fortest mulig. Og de gravide som går over termin stresser helt klart mest. Hehe..det kan man jo bare lese om her inne!! Nei-jeg tror vi skal heller nyte den siste tiden...det gjør i hvertfall jeg.
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter #24 Skrevet 8. oktober 2009 bare så det er klart jeg er ikke for å "stresse" ungen ut. jeg sitter IKKE å spiser masse kanel, biff, sitron, bringebærkapsler, lakserolje eller bare for å få føda fortest mulig. MEN kan alkoholfri vin ha samme effekt? eller er det alkoholen som fremskynner? om det er alkoholen så kan jeg stryke det av listen jeg kan prøve når jeg er fremme til termindatoen.
Tigerpote Skrevet 8. oktober 2009 #25 Skrevet 8. oktober 2009 Du får bare prøve å se, Mirjam:) Det er jo helt ufarlig å prøve. I forhold til dere som mener at det er greit å drikke alkohol i svangerskapet - for meg er det ufattelig at noen diskuterer dette framdeles i år 2009. Men vi får håpe at babyene deres er blant de heldige som ikke får mèn av drikkingen deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå