Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #1 Skrevet 5. oktober 2009 Bare hør på hva Folkehelseinstituttet!!! Skjønner ikke at noen tar sjansen på å la være.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #3 Skrevet 5. oktober 2009 usikker....pga av barnet i magen.....vet vi at det er sikkert?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #4 Skrevet 5. oktober 2009 Nei, det vet vi ikke.... Jeg er veldig skeptisk selv, ikke på egne vegne, men på lilleprinsen sine..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #5 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg vaksinerer ungene mine etter forlkehelseinstituttets anbefalinger, og følger derfor det offentlige vaskinasjonsprogrammet vi har gjennom helsestasjonen. MEN: jeg kommer ikke til å ta denne influensavaksinen i gravid tilstand, ei heller vaksinere ungene mine med den, fordi jeg ikke finner dens effekt godt nok utprøvd og dokumentert. Dette valget tar jeg på bakgrunn av min helsefaglige utdanning (spesialsykepleier), og føler at jeg gjør det tryggeste valget blant to onder. Du synes ikke det er rart at gravide frarådes å ta de sesongbaserte influensavaskinene, mens akkurat denne vaksinen skal anbefales?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #6 Skrevet 5. oktober 2009 De gikk jo nettopp ut i nyhetene og sterkt oppfordret alle i 2. og 3. rimester å ta vaksinen. Jeg skal hvertfall ta den.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #7 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er gravid, og skal ta den. Vi følger ekspertenes råd på dette området. De fleste i min nærmeste familie og omgangskrets er leger og sykepleiere, i tillegg til at jeg er immunsyk fra før, så det er forhøyet risiko for smitte og alvorlig sykdom i vår familie. Synes det er merkelig at du over her, som sykepleier, mener at du har større erfaring enn infeksjonsmedisinere og andre eksperter på dette området. Som sykepleier burde du vite at denne vaksinen er laget av et dødt virus, ikke et i dvale (som er de som kan skal komplikasjoner), og da er sjansene for komplikasjoner svært liten. Når det er sagt så er det selvsagt opp til enhver hvilke råd man velger å lytte til.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #8 Skrevet 5. oktober 2009 Les hva som står på pandemi.no Den mammaen som døde fra sitt 3 uker gamle barn nå hadde ingen andre underliggende sykdommer!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Grunnen til at denne vaksinen anbefales, mens vanlig influensavaksine ikke anbefaler er fordi det er gjort erfaringer i utlandet på at dette viruset kan være svært alvorlig for gravide. Han som nettopp var på TV fra folkehelseinstituttet sa jo at når det gjelder dette viruset så er det oppveier fordelene ulempene kraftig i dette tilfellet
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Kan du svare på mitt siste spørsmål? At de anbefaler alle å ta den, er IKKE ensbetydende med at det er en trygg og veldokumentert vaksine. Når vaksinens produsenter selger den med klausul og forbehold om at de ikke står ansvarlig for dens eventuelle skadevirkninger, er det noe som skurrer alvorlig, jenter! Ingen andre legemidler på markedet selges under slike forutsetninger, og FHI ville aldri ha godtatt det i forhold til noen andre legemidler. Hilsen 18:53.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 Nei, det er ikke rart. Svineinfluensaen er farilgere for gravide og fostre enn de fleste andre influensaer. Selv om risikoen er den samme (det er altid en viss risiko) for skade av vaksinen kan faren for skade totalt sett være vesentlig mindre ved å ta vaksinen enn ved å la være.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Spesielt at en over her refererer til sin erfaring som spesialsykepleier i dette tilfellet. Tilogmed indremedisnere på min avdeling uttaler seg ikke før de har hørt rådene til de som har direkte kunnskap om denne vaksinen og dette viruset. Tror du virkelig at jobben din som sykepleier/spes. spl gjør deg bedre rustet til å vurdere risikoen ved dette viruset? Jeg er selv sykepleier og kjenner heldigvis min egen begrensning nok til å høre på råd fra de som rett og slett vet hva de snakker om.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 Joda, jeg skjønner ditt ståsted, immunsyke anonym, og respekterer ditt utgangspunkt og valg. Nå har jeg aldri påstått at jeg har større erfaring enn infeksjonsmedisinere, og vil ha meg frabedt at du antyder det! Men vær klar over at jeg opplever at fagfeltet er delt (i motsetning til din omgangskrets), og det til tross for at det er snakk om et dødt virus. Jeg gjør det ikke med lett hjerte, men velger det som sagt fordi jeg opplever dette som det minste av to onder.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #14 Skrevet 5. oktober 2009 Folkehelseinstituttet har gjort brølere når det gjelder vaksiner tidligere. Var selv med i utprøvningen av hjernehinnebetenelsevaksine på begynnelsen av 90-tallet. Denne vaksinen er nå knyttet til ME. Dette vet ikke ekspertene nok om. Immunforsvaret vårt er fortsatt et stort mysterum på mange områder.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Anonym 19:11 er spesialsykepleieren, forresten.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 Men dere må huske på at samme instituttet anbefalte en medisin mot kvalme for 40 år siden til gravide. Mange ble født med misdannelser. Da snakker vi om å mangle et ben og armer osv. Sånt finner dem ut etterpå. Det er aldri greit å være forsøkskanin. Hverfall ikke når man har dyrebar last..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 he he...ok , nå må jeg igrunn bare le av at jeg blir kalt "immunsyke anonym"... av en eller annen grunn ble jeg veldig lattermild nå. Jeg synes heller ikke det er kult å skulle vaksinere, men velger som sagt å stole på folkehelseinstituttet:-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Sier meg enig her! Sykepleier selv og kommer nok ikke til å ta denne vaksinen.. den er altfor lite dokumentert etc. Skummelt!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 Du får lese hva jeg skriver lengre oppe her, da. Er det ikke et tankekors for deg at legene du jobber sammen med ikke allerede har anbefalt vaksinen i tråd med FHIs anbefalinger? De fleste legene jeg jobber sammen med anbefaler den ikke, og mener at den ikke er godt nok utprøvd og dokumentert. Fra mitt ståsted (med den kunnskapen jeg har), er jeg enig i dette og ikke villig til å ta sjansen på en så lite utprøvd vaksine. Jeg har aldri sagt at jeg er bedre rustet enn andre til å gjøre en risikovurdering, men jeg forbeholder meg retten til å tenke selv og være kritisk til alt som presenteres som store sannheter! Jeg kjenner min begrensning og vet derfor også at man skal være skeptisk når de lærde strides. At du velger å stole blindt på noen, får være ditt valg. Jeg er ikke villig til å gamble, ganske enkelt. Spes.spl.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #20 Skrevet 5. oktober 2009 Mamma er jordmor, og anbefaler meg å droppe vaksinen inntil videre.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #21 Skrevet 5. oktober 2009 18. 59 Viruset er ikke dødt, men svekket!!!!!
hjjkaqhd Skrevet 5. oktober 2009 #22 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg kommer ikke til å ta den. Vaksinen er ikke nok utprøvd, og av alle gravide som har hatt svineinfluensa har en person dødd. Jeg lurer på hvor mange som kommer til å bli skadet av vaksinen, i forhold til hvor mange som dør.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #23 Skrevet 5. oktober 2009 det kommer en ny sesonginfluensa hvert eneste år, og som sykepleier er jeg anbefalt å la meg vaksinere... hvert eneste år.. (ikke samme spl som de over her,jeg) Jeg er meget skeptisk til vasksinen.. men er fortsatt usikker. Jeg er FOR vaskinasjon, men jeg syns denne er mekket sammen iløpet av vel kort tid. Dessuten ble/blir ikke svineinfluensaen av et slikt omfang som først fryktet, så nå er det vel bare for å bli kvitt den de skal trøkke den i folk..;-) Den samme typen vaskine ble gitt amerikanske soldater på 70-tallet, og de døde som fluer, samt fikk en nervesykdom som ikke er videre kul.. nei,jeg venter litt..
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #24 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er gravid og tror jeg komemr til å ta den. Jeg har nderligende sykdommer i tillegg som gjør at jeg er i risikosonen.. Det er klart jeg er redd for babyen i magen men jeg skal være ærlig å si at jeg er mye mye mer redd for å dø fra de barna jeg allerede har!!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #25 Skrevet 5. oktober 2009 jg er jo ikke gravid.. sorry innblandingen... ;-) (anonym 20.13)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå