Gå til innhold

vaksinering svineinfluensa


35

Anbefalte innlegg

Hører så mye om at gravide bør vaksinere seg mot svineinfluensa. Utrolig vansklig å vite hva en skal gjøre. Hva tenker dere om det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De snakket om det på nyhetene i dag.. og helsedirektoratet anbefaler nå at alle gravide tar vaksinen (hvis de er over 3mnd på vei)... Det var jo en nybakt mamma som døde nå nylig(i norge) av influensaen..

Helt enig at dette er vanskelig å vite hva man skal gjøre.. det er jo en helt ny vaksine..skal til jordmor i morgen, håper på noen svar da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vanskelig avgjørelse!! På en måte er det sikkert fornuftig å ta den når man ser hvor alvorlig syk man kan bli, men merker allikevel at jeg synes det er skikkelig skummelt å ta en ny vaksine som man ikke vet så mye om. Tenk om barnet blir skadet... Skal på kontroll i neste uke på ullevåll -håper jeg får noen råd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal absolutt IKKE. Dette er en vaksine og ikke er utprøvd, og så skal VI være forsøkene!? Nei takk. Det er en person som er død, tragisk, men flere dør faktisk av andre årsaker.

Det er også sånn at mange ble syke av vaksinen, da de gav den ut på 70-tallet. Selvsagt så er det gjort endringer, men det er vel en grunn til at andre land har forbud mot vaksinen. Den skal visstnok inneholde kvikksølv som er veldig skadelig (MMR sprøyten og autisme...!?)

Jeg satser ihvertfall heller på at alt går bra med både meg og nurket! Det vil jo helst gå bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tragisk at denne moren døde. Men

det finnes også jenter som dør under fødsel....

 

Skal aldri ta den vaskinen. Firma som

lager den tar ingen ansvar for ettervirkninger.

Vaksinen er IKKE utprøvd!

 

Større sjanse å dø i trafikken( hvis man ser statistisk på det)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen er testet, det er langtidsvirkningene man ikke vet noe om- Dette gjelder for en rekke andre produkter enn vaksinen som man bruker i det daglige liv. Jeg skal hvertfall ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvikksølvet som er i vaksinen er mindre enn i en vanlig fiskemiddag. Så hvis dere spiser fisk mens dere er gravide så skal man ikke tenke på akkurat det iallefall.

Tror skadene på fosteret kan komme de første 3 mnd, siden barnet utvikles da.

Er ikke sikkert de små babyene våre ønsker å vokse opp uten mammaen sin heller....

Men er vanskelig.....bare tror ikke de ville gått ut og oppfordret til å ta vaksinen, og sagt at risikoen er så liten at det ikke er noe å tenke på, hvis det var usikkerhet rundt den. De ønsker jo ikke mange skadede babyer, da hadde de aldri sagt noe sånt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lager vaksinen fraskriver seg alt ansvar i forhold til bivirkninger og langtidsvirkninger...det sier litt.

De sier jo nå at den faktisk ikke er utprovd, og de vet ikke om den er helt trygg, men helsemyndighetene hadde fått mer kjeft hvis de ikke anbefalte gravide å ta den, enn om det gjør det...

Man må bruke hue litt og tenke sjæl tror jeg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal IKKE ta den. Jeg stoler ikke på at den er trygg bare fordi de sier det. De som tjener mest på den sier jo også at man skal ta den.

I Tyskland frarådes gravide å ta vaksinen siden den ikke er uprøvd nok.

faren for å bli alvorlig syk i svangerskap av influensa er for svineinfluesaen ikke større enn for andre influensa.

Enkelt er det aldri med slikt, men jeg må jo bare stole på immunofrsvaret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg bestemt meg... skal IKKE vaksinere meg! I tyskland og frankrike fraråder de gravide bruk av denne vaksinen pga at den inneholder squalen og kvikksølv!

 

Den er ikke utprøvd på gravide, så i dette tilfelle blir vi prøvekaniner...

nei takk!

 

Videre ønsker tyskland å få tak i en ny svineinfluensa vaksine uten disse stoffene, kun til gravide men denne er ikke klar før tidligst i januar.

.... og da har mange av oss allerede født:)

Står om det i dagens aftenposten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt av min lege å ta vaksinen, men er usikker.

Hovedargumentet FOR å ta den er jo at barnet også får antistoffer og er beskyttet noen måneder etter fødsel, som jo ikke er så lenge til for min del.

Jeg tror ikke epidemien her har startet for alvor enda, men den kommer nok. Da er det for kanskje for sent å ta den.... Synes det er et vanskelig valg. Men er 90 % sikker på at jeg kommer til å ta den, og da er det mest for barnet sin skyld. Jeg er i uke 33 og er relativt trygg på at barnet er ferdig utviklet og har gode sjanser for å overleve om jeg måtte ta et keisersnitt nå av diverse årsaker. Jeg hadde kanskje vært mer skeptisk dersom jeg hadde vært i 1. trimester der barnets utvikling skjer i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir så utrolig sjokke hvordan mange av dere gravide bare stoler blindt på folkehelseinstituttet.. Det kommer jo fra de som har LAGET vaksinen at de fraskriver seg alt ansvar ifbm graviditet.

 

VIL DU VIRKELIG la babyen din bli en prøvekanin???

 

IKKE POKKERN om jeg skal ha den sprøyta. Så DUM er jeg faktisk ikke. Bare synd det er mange andre gravide som er så sabla naive.... lykke til med deres stakkars STAKKARS små!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig at vi må åpne øynene her. Ok så velger noen vaksine men etter å lest på internasjonale nettsider

og søkt på : swine flu vaccine 1976...

Skremmende!!

De som da anbefalte vaksinen sier idag at det var legemiddelindustrien som presset dem via midler.. Det er masse penger i omløp her(husk det)!!

Noen fakta etter å ha lest 5 timer om dette tema på nettet:

 

D-vitamin er hos noen mennesker mangelvare.

Folk spiser for lite fisk, for mye sukker og glemmer litt at om vinteren når sola ikke tar(kroppen omdanner sol til d vitamin)

det sies i forskning av d vitamin alene kan forebygge forkjølelse og influensa virus. Innvandrere er desverre en gruppe som får for lite d vitamin gjennom kost og mangel på sol noe som igjen er avgjørende for at immunforsvare skal bekjempe virus.

 

Vi har et utmerket våpen i kroppen om vi tar vare på den!

Ved å putte vaksiner som mange influensa redde innbyggere gjør

undertrykker vi den naturlige imunforsvar og overstimmulerer kroppen ved å lure den. Flere leger i de tidsskriftene jeg har lest har nettopp beskrevet dette med imunforsvar tukling ved injeksjoner av flu medisin.

 

Jeg har hørt( ingen sikre kilder) at den gravide kvinnen som desverre døde var innvandrer. Hun kan (dette blir spekulasjoner) hatt som mange andre mangel på vitamin D noe som kan ifølge leger være alfa omega for å bekjempe virus i kroppen...

 

Jeg har sterk tro på at vi må ta vare på kroppen vår og stole på imunsystemet. Jeg er 100% overbevist nå etter mange timer bak pc at jeg ikke under noen omstendighet vil la meg vaksinere av denne så omdiskuterte medisinen!

 

Jeg skal være forsiktig de 2 siste mnd og ikke oppsøke masse folk/kino eller konserter. Hvis jeg mot formodning skulle bli syk vil

bli frisk!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har diskutert dette masse de siste dagene, og må si jeg synes det er et fryktelig dilemma. Man føler at man begår en feil samme hvilken avgjørelse man tar... Men akkurat nå heller jeg mot å ikke ta den, etter at helsemyndighetene i Tyskland frarådet gravide å ta den. Hvorfor gjør de det, mens helsemyndighetene her i landet sier det motsatte? Har litt over 6 uker igjen til termin nå, og tenker at jeg heller holder meg mest mulig hjemme de siste ukene, vil heller velge å være litt "hysterisk" på det, enn å ta sjanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Jeg har i utgangspunktet vært veldig negativ til å ta denne vaksinen, og hadde bestemt meg for å ikke ta den. Fastlegen min mente at det sikkert var helt greit. Så snakket jeg med jordmor som bare satt med armene i kors og sa at hun ikke visste noe mer enn vi gjorde. Så sist i dag snakket jeg med lungelegen min (jeg har anstrengelsesastma) som mente at jeg burde ta den, men at hun ikke hadde lovt til å ikke anbefale meg det. Men som hun sa, hun ville tatt den om hun var gravid. På den andre siden er hun ikke gravid, så hun snakker om et hypotetisk foster, mens jeg snakker om lille tulla mi som sparker meg i ribbeina hver dag...

 

Er veldig i tvil nå, for jeg heller fremdeles mot å ikke ta den, mens familie og mannen min ønsker at jeg skal ta vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fler her mener det er trygt for dem å ta vaksinen nå fordi de har kommet så langt i svangerskapet, og at det bare er i begynnelsen at fosteret utvikler seg? Dette stemmer jo ikke i det heletatt! Selv om alle organene er på plass så er det ikke alle som er ferdig utviklet, da spesiellt hjernen, som på dette stadiet vokser og utvikler seg som bare det, og fortsette med det i mange år framover.

 

Det at mengden med kvikksøkv (Timerasol) og squalene er så liten er flott det, problemet er bare at en del forskere mener at begge disse stoffene kan ha helt andre virkninger på kroppen når de injekseses enn når man får de i seg gjennom maten. Det er selvfølgelig godt mulig de tar feil, men det er jeg ikke interessert i å teste på min ufødte datter.

 

Både Frankrike og Tyskland har bestillt egene vaksiner til gravide, fra en annen leverandør, som ikke inneholder disse stoffene. Begrunnelsen fra FHI for at dette ikke blir gjort i Norge er at GlaxoKlineSmith (som leverer alle vaksinene til norge) ga det beste tilbudet i annbudsrunden. (Altså: De kunne levere den billigste vaksinen.) Da tilbudet ble vurdert ble det ikke tatt med i betraktningen om de kunne tilby vaksiner uten Timerasol og Squalene.

Synes faktisk det er en ting man kunne tatt seg råd til, her i vårt søkkrike oljeland.

 

Det er mye usikkerhert knyttet til denne vaksinen, og selv om det etter all sansynlighet går bra medde aller fleste som får vaksinen så er jeg ikke villig til å ta sjansen på det. Jeg har jobbet med autistiske barn, og sett på veldig nært hold hvor fryktelig denne sykdommen kan være, både for barna og for de pårørende. Jeg kan ikke ta sjansen på å påføre min datter noe sånt.

Jeg kommer heller til å dytte i meg c- og d vitamin og holde meg mest mulig hjemme fram til fødselen.

 

 

 

(Dessuten får vist gravide tamiflu med en gang ved mistanke om svineinfluensa, så sjansen for at man skal bli alvorlig syk er ikke spesiellt stor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du gjøre hvis du blir syk da? Da står du overfor et nytt valg. Tamiflu eller ikke? Er Tamiflu trygt for gravide? Hvordan virker det? Kan man vente og se an hvor syk man evnt. blir eller må man ta medisinen med en gang for å få effekt av den? Kan selve sykdommen skade barnet, f.eks veldig høy temp. eller pustebesvær? Hva hvis man må legges inn på sykehus, da øker samtidig faren for å bli smittet av andre bakterier og virus. Nei, dette er ikke lett. Jeg vet ikke noe om Tamiflu egentlig....det må jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valget må jo bare tas! Fortsetter å stole på immunforsvaret og magefølelsen jeg:-) Tar alle andre sunne forhåndsregler! Tror det er det beste jeg kan gjøre for meg og mitt barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide får ikke Tamiflu, den er mer usikker og farlig enn vaksina. Jeg spurte legen min om å ha med den på ferie, forebyggende, men fikk til svar at Tamiflu var ikke noe alternativ for meg siden jeg var gravid. Men mindre jeg virkelig ble skikkelig syk og måtte velge...

 

Og til anonym som så pent skriver:

"VIL DU VIRKELIG la babyen din bli en prøvekanin??? "

 

VIL DU VIRKELIG GJØRE SÅ BÅDE DU OG BABYEN DIN DØR AV SVINEINFLUENSA???

 

Dette er bare tull å skrive, vi vet ingenting, vi kan ikke rakke ned på de som velger å ta vaksinen og vi kan ikke rakke ned på de som velger å ikke ta den.

Dette er individuelle valg, og det finnes ingen fasitsvar på dette vanskelige valget vi må ta.

Selv tror jeg sjansen er så utrolig minimal for bivirkninger på forsteret. FHI ønsker ikke å skade en dødsbølge blant babyer.

Men jeg tror også sjansen for at vi blir alvorlig syke og kanskje dør av influensaen, også er veldig liten.

Men det er problemet....VI VET IKKE....verken det ene eller det andre....derfor må vi bare ta en sjanse og stole på vår egen følelse når det gjelder å ta vaksinen. Alle har forskjellige ting å ta hensyn til, som f.eks andre sykdommer, andre barn i familien osv.

 

Jeg vil bare ønske alle lykke til med valget angående vaksinen, og krysser fingrene for at vi alle tar riktig valg i forhold til oss selv. :)

Dette klarer vi, jenter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...