Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #1 Skrevet 4. oktober 2009 Min svigefar kommer ikke i bursdagen til sønnen vår, han er såpass stor at han skjønner det. han bor 60 mil unna oss, men eier et hus med brygge her hvor vi bor. Denne helgen var han her nede og samboeren min hjalp han hele helgen med å ta bryggen opp av vannet og gjorde klart til vinteren. Da sov han hos oss 1 av 4 netter, han har et barnebarn til og der sov han 3 netter, sønnen min reagerte på dette og lurte på hvorfor bestefar sov der så mange ganger og ikke hos oss, han var veldig lei seg og hadde gledet seg veldig til bestefar kunne komme. og han så han jo bare den ene kvelden han sov hos oss, for de var borte og jobbet på dagene. Jeg er veldig skuffet over dette og blir ganske forbannet over at han ikke sov 2 netter hos hver isteden. Han har reist hjem igjen nå. men saken som gjør meg enda mer forbannet er at neste helg har sønnen vår bursdag og da kommer han ikke nedover igjen fordi han nettopp har vært her, men han jobbet jo bare. Han skylder på at flybilletten er dyr, men de har masse penger og han vet jo at sønnen vår har bursdag på samme tid hvert år så da kunne han jo ha spart 100 kr i måneden for å få råd og bestilt billett for lenge siden for å få den billigere. Men dette er bare en unnskyldning, for de har penger. Samboeren min er også skuffet og sint på sin far. vi gruer oss for å fortelle sønnen vår at bestefar ikke kommer i bursdagen hans heller. Hva synes dere om dette? Er dette greit av en bestefar og gjøre?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #2 Skrevet 4. oktober 2009 1) Hvordan fikk de bryggen opp av vannet? 2) Forventer du virkelig at noen skal reise 60 mil for å være med i bursdag til drittungen din?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #3 Skrevet 4. oktober 2009 Er vel strengt talt litt drøyt å forvente at noen reiser 60 mil for å dra i en "vanlig" bursdag... (ikke jubielum eller noe). Tror mange ganger at de voksne legger mer i slikt og overanalyserer. HvoJeg vet ikke, men det virker som om du tar litt på vei over toppen her..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #4 Skrevet 4. oktober 2009 herregud, anonym 23.27. leste du ikke hele innlegget, eller vil du bare provosere? Til Hi Syntes denne bestefaren virker ganske egoistisk og det er trist at han ikke prioriterer barnebarnet sitt. Dere burde ta en prat med han og fortelle hva dere føler. Og også hvordan sønnen deres syntes det er. Har selv ei bestemor som aldri prioriterte meg, men hu sto på pinne for min bror. Det er veldig vondt, for som barn så ser du hva som skjer, men skjønner ikke hvorfor. Den dag i dag så har jeg ikke noe forhold til henne.Noe som er ganske trist egentlig, men vanskelig å bygge ett forhold nå. Så snakk med bestefaren, det er ikke sikkert at han tenker slik selv.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes at det minste man kan forlange av besteforeldre er at de dukker opp i barnebarnas bursdag, det tar 50 min med fly og koster 850 kr. kan få det billigere om man bestiller tidelig, Han er nesten aldri her og vi ser dem nesten aldri, vi var der en uke i sommer, det var første gang vi så dem i år. Han stiller generelt lite opp og derfor er det ekstra irriterende. Han kommer når han trenger hjelp til noe og da stiller vi opp og samboeren min har hjulpet han med huset og bryggen i hele helgen, jeg synes man kan forvente at han da vil feire bursdagen til barnebarnet sitt.
Figa Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 Synes heller ikke at du kan forvente at han skal reise 60 mil for å komme i bursdagsbesøket til sønnen din. Men det er jo trist at han forskjellsbehandler (hvis det er det han gjør) barnebarna sine.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg skjønner at du blir irritert, men han HAR for faktisk nettopp vært der. Nå beveger jeg meg sikkert ut på tynn is, men hvordan er helsen hans.. ? Selv om de har en haug av penger er det jo ikke sikkert han orker turen. Du kan jo, om du er tøff nok ringe han og høre om han ikke kan ta en telefon til guttungen på bursdagen hans, det må da telle for noe? Noen ganger får man noen skuffelser i livet, og om det så er på en bursdag er ikke det verdens undergang. Tro du meg, det fins verre ting et barn kan oppleve, og jeg syns kanskje du sutrer litt mye nå...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes faktisk heller ikke at du kan forvente at han skal reise 60 mil for en bursdag. At han bare sov en natt hos dere og to hos svogeren din er flisespikkeri. Du høres ut som om du vil lage splid. Høres ut som en oppegående svigerfar som sikkert er glad i dere, men faktisk har et liv å leve. Skjerp deg, Hi. Du er en trøbbel svigerdatter med for god tid til finregning.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2009 #9 Skrevet 4. oktober 2009 Jeg synes ikke selv jeg er en vanskelig svigerdatter, det er ikke for meg selv jeg reagerer på dette, sønnen vår er veldig lei seg for at bestefar bare sov hos oss en natt og 3 netter hos kusinen. Jeg synes det blir feil, og sønnen vår blir 6 år og han har bare vært i en av bursdagene hans før. Det synes vi er dårlig, samboeren min begynner og bli mektig lei, og angående helsen hans, han er gift med en dame fra filipinene og dit reiser de ofte ned til og det er en lang reise. Han var der i 8 uker i fjor, hele november og desember og når vi spørr om han kan komme ned hit 1 uke i sommerferien blir det for vanskelig for dem. Ingen av dem jobber og de har fri hele tiden. Synes dette er veldig dårlig. Han reiser ned g besøker familien til konen sin, men kan nesten aldri komme hit. Det er sårende og skuffende.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 Hvis dere føler at sønnen deres blir nedprioritert, så er jo det synd, men som det ble nevnt over her så har voksne en tendens til å overanalysere noen ganger. Forventer du virkelig at noen skal fly 60 mil for å være med i et bursdagsselskap?? Det tror jeg du er ganske alene om , bare les innleggene over her!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #11 Skrevet 5. oktober 2009 Trist at han brukte med tid hos det andre barnebarnet - men hvorfor i alle dager feiret dere ikke bursdagen den helgen han var nedover??? Dere kan virkelig ikke forvente at han skal dra nedover ens ærend... Kanskje var det akkurat den helgen han kom som passet for ham? Og så lurer jeg på hva slags "bursdagsvaner" dere har i familien - feires alles bursdager, eller er det bare barnas? Drar dere til bestefar på hans bursdag, eller er ikke den like viktig som deres sønns bursdag...?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #12 Skrevet 5. oktober 2009 Det er vel ikke særlig mange som reiser 60 mil for å komme i en vanlig bursdag? Når han i tellegg nettopp har vært hos dere ser jeg ikke problemet. Det kan være mange praktiske årsaker til at han ikke bodde to netter på hvert sted. Ikke lag noen stor sak av dette. Det høres helt normalt ut. Dra heller å besøk bestefar en helg det passer så får de tid sammen da.
Himmel og hav Skrevet 5. oktober 2009 #13 Skrevet 5. oktober 2009 Siden det er så viktig at han deltar i bursdagen, og du vet at han ikke er allverdens engasjert som bestefar, så hadde du jo absolutt muligheten til å framskynde bursdagsselskapet en uke og hatt det denne helgen, eller bare hatt en liten ekstrafeiring siden bestefar var der. Det er iallefall det jeg hadde gjort i denne situasjonen. Det jeg ikke hadde gjort var å forvente at man skal fly 60 mil for et bursdagsselskap. Til sånt har man postvesenet eller webkameraer/telefonen. Sånn millimeterrettferdighet med telling av timer og netter burde du lære sønnen din å ikke henge seg opp i. Så neste gang han spør om hvorfor bestefar sov x netter her og y netter der, så fortell han at det var bare sånn det ble denne gangen her, og at det ikke har noen dypere betydning enn det. Om du leter etter urettferdighet så finner du det helt sikkert, men det blir fort et bittert og foruretta liv om man hele tiden skal måle alt. Livet er urettferdig, men man kan glatte over mye ved å sette pris på det man får og legge godvilja til.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #14 Skrevet 5. oktober 2009 Du forventer alt for mye av han. Han har ett liv utenom deg og ditt barn, vær glad for det. Sett pris på at han har en bestefar og en familie. Hos meg finnes det ingen besteforeldre.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #15 Skrevet 5. oktober 2009 Synes noen av innleggene er litt vel krasse. Skjønner deg litt- hvorfor kunne ikke svigerfar flyttet turen nedover til helgen med bursdag f.eks? Han vet jo når barnebarnet har bursdag. Min svigerfar bor på Sørlandet, vi bor i Bergen. Han er pensjonist, jobber litt innimellom. Han drar til Bergen ganske ofte for å besøke venner, og da er det flere ganger han ikke har kommet innom til oss i det hele tatt - "blir så dårlig tid" - Hallo? Når han og samboer kommer på fredag og drar søndag kveld burde det vel være tid til å besøke oss og sitt barnebarn (sitt eneste) et par timer... Så han har bare kommet innnom en gang de siste 7 mnd- noe som gjør at vår 3 år gamle datter sier ting som "jeg kjenner ikke farfar". Litt trist synes jeg. Han har heller ikke kommet i bursdagene til datteren vår, men det har jeg heller ikke forventet. Selv om han gladelig kjører til Bergen for en fest med vennene sine... Er trist at bestefar ikke tar seg tid til å prioritere barna, men synes likevel du er bittelitt kravstor. Men likevel synes jeg noen av de andre overdriver kritikken mot deg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #16 Skrevet 5. oktober 2009 Han har sikkert flere barenbarn enn sønnen din, syns det er litt mye å kreve at han skal reise 60 mil for en bursdag, har ikke inntrykk av at det er vanlig. De fleste av mine venner har foeldre/svigers som bor langt unna, ikke vanlig å dra på bursdag. Reiser dere på alle svigerfar sine bursdager? Ikke bare hans plikt å holde kontakten, dere har også like stort ansvar for å dra på besøk.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #17 Skrevet 5. oktober 2009 Hallooo!!!!! Mine foreldre bor 25 mil unna og de har aldri vært i noen av mine barns bursdager hvis de ikke skulle nedover likevel. Og de er verdens beste besteforeldre. Synes du syter av ingenting
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #18 Skrevet 5. oktober 2009 Og en ting til: hvorfor la dere ikke bursdagen til denne helgen, da???
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #19 Skrevet 5. oktober 2009 Kanskje på tide å stikke hodet ut av bomla, og se at verden ikke dreier seg om deg og dine. Andre har faktiske et liv utenom! Slik du fremstår så skjønner jeg virkelig at mannen velger bare en natt hos dere.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #20 Skrevet 5. oktober 2009 Jeg kommer aldri til å forstå voksne folks urealistiske forventninger til andre voksne folk, jeg! Det er nå engang sånn! Deal med det og gå videre. Ha en strålende bursdag UTEN den ENE bestefaren som velger å prioritere andereledes. Fokuser på de gode ting i livet. Om ikke for deres egen skyld, så for din sønns. Virker som en del går gjennom noen egne barndomstraumer når de selv får barn!
gullgutten_min! Skrevet 5. oktober 2009 #21 Skrevet 5. oktober 2009 syns dere henger ut HI litt mye her nå.. kan jo godt skjønne at hun er litt skuffet... og en annen ting, vi kjenner da ikke hele familiehistorien her.. en ting jeg lurer på ; hvorfor sa ikke samboeren din fra når faren sa han skulle komme nedover til huset sitt og trengte hjelp, at han heller kunne kommet neste helg. for da har sønnen deres bursdag!!! men vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg.... det hjelper svært lite å være bitter og skuffet i lengden. det gjør at man bare blir mer skuffet over mindre en annen gang!! men tro du meg; jeg vet hvor vanskelig det er å ikke bli det!!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #22 Skrevet 5. oktober 2009 Når guttungen selv reagerer så er det ikke de voksne som overreagerer. Har som sagt en slik bestemor selv, og det er vondt når besteforeldre forskjelsbehandler. Og bursdager er viktige for barn!! Slik jeg forsto innlegget til HI, så forsto jeg det som om bestefaren nedprioriterer hennes sønn. Og det er det lov til å reagere på, for det er veldig vondt. Tror nok ikke noen ville forlangt at en syk gammel mann skulle fly så langt for noens bursdag. Han visste nok når barnebarnet hadde bursdag og kunne da valgt å komme den helgen istedet for den andre. Er ikke så lett for ett barn å skjønne at bursdagen hans må flyttes på fordi bestefar ikke gidder å komme den helgen, men velger helgen før. Se det fra ett barns synspunkt!!! Til Hi. Sier det igjen, snakk med bestefar om dette. Fortsetter han slik kan det henne han mister kontakten med deres sønn.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #23 Skrevet 5. oktober 2009 Når guttungen selv reagerer er det sansynlig vis fordi foreldrene har gitt ham forventninger om at "alle" er opptatt av hans fødselsdag og kommer i selskapet. Barn forstår utmerket godt at ikke alle kan komme ol hvis det blir forklart på en OK måte. Til HI: Ikke oppdra gutten din til å bli selvsentrert, sjalu eller bitter. Lær ham at han ikke er verdens sentrum men at bestefar og sikkert mange andre er glade i ham likevel.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #24 Skrevet 5. oktober 2009 Hi her igjen.. Takk for mange svar, ser det er mange som mener at jeg er vanskelig, men det er jeg nok ikke. Denne nedprioriteringen har foregått over mange år, dette er bare toppen av isfjellet, det er alltid den nye konens familie som blir prioritert, jeg synes det er merkelig at han kan ta seg en 6 ukers ferie til filepinene for å besøke sin kones familie, men tar seg ikke en uke på sommeren sammen med oss en gang. Det er veldig forskjellsbehandling. og er ikke greit i det hele tatt. jeg kunne ramset opp tusen ting, men det får være med dette, min samboer føler svik etter svik og det sårer han. Han har fått nok nå, nå har han også fortalt oss at han skal være i filepinene fra januar til mai, og fra oktober til midten av desember. Vi har barn som er født i oktober og november så dette betyr at bestefar ikke kommer i bursdag til neste år heller, fordi han heller vil være med familien til konen sin. Mange av dere vil sikkert si at familien til konen hans også er hans familie nå og det er jeg enig i, men han glemmer de han har her, det er problemet og sånn kan ikke en far og bestefar oppføre seg mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2009 #25 Skrevet 5. oktober 2009 Liker han dere ikke, så liker han dere ikke. Det er ikke noe å gjøre med det. Han har prioritert andre fremfor dere,, og det må dere bare akseptere. Eller la være å gjøre en sak ut av det, og være likedan mot ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå