Gå til innhold

Har alle bunad? Jeg vil også ha bunad!!! :((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være så sinnsykt deilig å slippe å tenke på hva man skal ha på seg i dåp, 17 Mai o.l

Bare på med bunaden, så er man FIN.

Jeg fikk en kystdrakt når jeg var 11-12 år, og jeg tror at mine foreldre mente at that was it for meg. Den kunne jeg jo ha til jeg var 50.

Vel, kystdrakt for BARN that is.

Mens min søster, hun fikk bunad til konfirmasjonen sin.

Det er jo MYE mer logisk, da har man jo en mulighet å ha bunaden videre.

Jeg vil også ha bunad! *snufs*

Jeg sitter å ser litt rundtom på bunader, men nå som mannen nettop har mistet jobben og bilen min har dauvva blir det nok ingen bunad på denne dama.

Og jeg må nok engang finne noe annet å ha på meg i dåpen 11 okt. MEH!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ALDRI ha bunad igjen, det er det hæsligste plagget jeg vet å ha på meg!

Skrevet

Jeg har bunad. Hatt siden jeg var 15.

For å være helt ærlig med deg, synes jeg bunad blir bare mindre og mindre fint;o)

Er jo egentlig ganske bondetuppete og ekstremt like elegant..hehe:)

Skrevet

Har ikke og vil ikke hatt om jeg så hadde fått den kastet etter meg.

Å variere det en har på seg selskaper er jo halve moroa med å være gjest.

Dessutten synes jeg ikke det er særlig fint og hadde følt meg drit dum i den.

Men hver sin smak.

Skrevet

Jeg har en, men har ikke brukt siden konfirmasjonen.

Skrevet

jeg kunne få til konfirmasjon. men takka nei. syns det er dritstygt på voksne. og jeg vil aldri ha det!

Skrevet

Jeg har ikke, synes bunad er kun for Nordmenn, men jeg har planer om å kjøpe til mine døtre etterhvert.

Skrevet

Jeg har en selv og har arvet en. Og jeg er enig med du.. Synes det er utrolig flott!! Føler meg så fin og så pyntet i den:) Flere av mennene i vår omgangskrets synes det er kjempesexy med kvinner i bunad! Min mann inkludert:)

Du får ikke lånt deg en bunad da? Jeg har lånt bort min flere ganger.

Skrevet

Det er jo ikke alle bunader som er like fine, men de aller fleste syns jeg er fine :D :D Og tenk så deilig å slippe å styre med å finne hva man skal ha på seg for hvert selskap?

Hver gang jeg skal noe, så må jeg styre med ny kjole, sko som matcher osv osv.

Så kommer de fleste i bunader, og jeg føler meg teit uansett.

Og folk spør "har du ikke bunad du?!" Med nesten vantro stemme :P Haha... neida, hørtes paranoid ut nå ;))

Jeg kunne nok lånt min søsters Nordlandsbunad (vi er fra Nord).

Men hun bor i Nordland nå, jeg på vestlandet og jeg vil ikke at hun skal pakke og sende bunaden nedover. Mye styr.

Var i dåp til min niese nå i sommer, og de fleste hadde finfine bunader på seg.

Jeg hadde valgt meg en enkel, fin kjole for dagen.

Men tror dere ikke kjolen ble stygg på bildene?! Joda, for den forbanna strømebuksen som gikk langt oppunder armene på meg krøllet seg nedover og laget valg av magen min. (ikke så mye som skal til)

Så blåste det litt, og på alle de oppstilte bildene med faddre, familie osv så LYSER valken mot meg. =)!")(/(!#()¤=!?)#¤!

Det hadde jeg sluppet hadde jeg hatt bunad nemlig! hehe... :))

Skrevet

Haha... VALK på magen mente jeg, ikke valg ;))

Det var en silkelignende kjole, så belive me det viste godt!

Og det var INGEN som sa noe til meg :(( *sukk*

Skrevet

Har hatt bunad siden jeg kunne gå :) Forskjellige da seff.

Har hatt den jeg har nå siden jeg var ca 14 år. Ikke lagt den ut eller inn... utrolig nok!

Jeg har Gudbrandsdal festdrakt. Sort. Synes den er superfin. Enkel men ikke for enkel :)

Dyrt med bunad men flott å ha til spesielle anledninger. Ikke om sommeren kanskje. Da kan det bli varmt! Du får sette det høyt på ønskelisten så kansje det går i oppfyllelse en dag :)

Skrevet

Vi er jo en familie spredd over hele verden, men alle har bunad som våre gamle tanter har laga. Synes det er stas, og mannen min er så sexy i sin. Nå lager mamma og søstrene en drakt til alle kvinnene i slekta, som er en kopi fra slektsgården. Det er ikke så ofte jeg får brukt bunad, men jeg er så glad for at jeg har den. Kanskje mest fordi så mange mennesker har lagt mye arbeid i den bare for min del:)

Skrevet

Åhh erteposen, skulle ønske jeg også hadde en slik en :D :D

Skrevet

Eg har bunad, og elskar den. Det er ein av bunadane frå Vestlandet, som er dei definitivt finaste! Leitar etter fleire anledningar til å bruke den, og vurderar sterkt å byrja å innføre den på julafta. Berre synd det er nokså uvanleg her, så eg har ikkje gjort det endå! ;-)

Skrevet

Jeg har bunad og jeg syns det som er mest synd er at jeg får brukt den alt for sjelden. Nå regner jeg ikke med å få brukt den på 17.mai engang. Med termin i begynnelsen av april regner jeg med å måtte ha en 17.maistas som fungerer med amming (og ettersom den ikke er sydd om siden konfirmasjonen for 15år og da 2 svangerskap siden, så er det jo ikke sikkert den passer 1,5mnd etter fødsel heller).

Jeg fikk selve bunaden til konfirmasjonen og da var den et familieprosjekt. Mamma og pappa betalte for matrialene til selve bunaden og skjorta, en tante broderte stakken, en annen skjorta, en monterte bunaden og en annne skjorta. I tillegg fikk jeg en sølje fra farmor og en annen fra noen tanter og onkler (ja, jeg har mange tanter og onkler). Resultatet er at selvom det ikke er en arvebunad, så er det litt ekstra sjel i den likevel, fordi alle har hjulpet til å lage den.

Hvis du kjenner noen som er flinke til å brodere/sy eller du er det selv, så kan du ønsket deg matrialer av en og selve broderingen/syingen av en annen. Litt sølv her og litt sølv der. Ting som er for dyre å ønske seg, kan du enten ønske deg at noen spleiser på, eller du kan ønske deg penger sånn at du kan legge i litt selv også og kjøpe deg selv. Hvis du må betale noen for å brodere/sy, så blir det jo litt dyrere, men det er jo fortsatt mulig å ønske seg ting til jul og bursdag.

Jeg gjordet det med kep til min bunad. Jeg ønsket meg matrialene av mamma og pappa og av svigermor ønsket jeg meg at hun sydde det.

Skrevet

Fikk beltestakk til konfirmasjonen min,noe som var selvfølge siden jeg har en mamma som lever av å sy bunader:)

Er kjempefornøyd med min og gleder meg til å bruke den på 17 mai igjen.Synd det er så sjelden man får brukt den..

Skrevet

Jeg ønsker meg også bunad, selv om jeg ikke er norsk. Og jeg vil at mine jenter skal ha når de blir eldre, selv om jeg kanskje aldri får. Svigerfar har sagt at de skal hjelpe til å betale slik at jentene får Lofoten-bunad etterhvert, og det synes jeg var hyggelig! Skal si at jeg følte meg veldig utenfor i konfirmasjonene da ALLE damene i familien hadde på seg bunad unntatt meg. (Dette var da familien til mannen min da min familie bor i utlandet, men likevel, det var litt ubehagelig, særlig i bildene der det vises så godt at jeg ikke har bunad.)

Jeg synes de er helt nydelige, og passer så godt til 17. mai, konfirmajsoner, bryllup, dåp, osv. Kunne tenkt meg å bruke en bunad så ofte som mulig, jeg. Julaften, kanskje? Min 40-års dag? Mange muligheter, ja....

Skrevet

Jeg ville ikke ha til konfirmasjonen min, men angret året eterpå. Snille mormoren min kjøpte til meg da jeg var 17, og jeg ELSKER bunaden min!

Eneste 17. maien jeg ikke har hatt den på var da jeg var høygravid. Og den brukes i dåp, til jul og alle andre mulige anledninger :o)

Skrevet

HI...

Sjekk finn.no, der er det mange som selger bunaden sin til en billig penge og de fleste er det mulighet for å sy inn eller ut.

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten bunade min da jeg hater å prøve/kjøpe klær:o)

Skrevet

Det er jo bare å ønske seg det, funket for meg. ;o)

Skrevet

Bunaden min er et kjært plagg jeg blir mer og mer glad i. Den er laget av et nært familiemedlem, og jeg har fått sølvet av andre nære familiemedlemmer.

Et plagg jeg bærer med stolthet. Og jeg har allerede begynt å planlegge eldste sin slik at jeg kan spre utgiftene utover flere år.

Skrevet

Har en bunad, men bruker den ikke..ja kanskje på 17.mai, men ikke i dåp og sånt, liker å variere i hva jeg har på meg:)

Skrevet

Ja jeg elsker bunaden min. Fikk den av mormoren min til konfirmasjonen. Alle søskenbarna mine har fått da, hun sydde og broderte selv. Har også en hun lagde til meg når jeg var 4 år. Og bunaden min betyr enda mer nå når hun ikke er her lengre..

Jeg syns det er kjempeflott med bunad"

Gjest thricane
Skrevet

vet du, jeg styrer mindre med hva jeg skal ha på enn mine venner som har bunad. ved hver annledning er det snakk om å rense skjorta, om man får på seg bunaden, legge ut rundt livet pga man har lagt på seg. for ikke å snakke om tilbehøret, som skal pusses på eller må repareres. osv osv

så jeg kjøper meg noen fine klær, som jeg kan bruke til hverdags senere, og få masse glede av... og savner ikke å ha bunad overhode.

Skrevet

Jeg har hatt bunad siden jeg var 18 år, mannen min synes jeg var så flott i bunad, at han også ville ha bunad for å bla stå i stil med meg på 17.mai, i dåp og konfirmasjoner. Så nå har vi bunad begge to :).

Skjønner ikke de som sier at de liker å variere antrekk i selskaper, og derfor ikke vil ha bunad.. Er jo ikke slik at man bruker bunad i alle slags selskaper da. Jeg bruker feks ikke bunad i fødselsdager (40, 50, 60 års dager osv), julebord, bryllup og andre fester.

Jeg synes bunad er en flott tradisjon, en klesdrakt mange andre land misunner oss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...