Gå til innhold

Guttenavnet Jone

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere som ikke er fra Rogaland om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La frem det som ett forslag til minstemann, men ble nedstemt på alle hold:(

Skrevet

jeg synest det passer veldig godt som et bergensernavn. men synest generelt det er vakkert=)

Skrevet

Bror min het Jone, har alltid likt det navnet, men så er jeg fra Rogaland og har ikke stemmerett;)

Skrevet

1150 her, jeg har bodd i rogaland i ett år nå, men er ikke herfra=) men hvorfor har det noe og si??

jeg har foresten aldrig møtt noen her som heter det....

Skrevet

Jone er mest vanlig i Rogaland.

Enkelte andre steder har de ikke hørt om det.

Grunnen til at jeg spør er at jeg diskuterer med mannen min som er østlending, og som sier det ikke passer å kalle sønnen vår for det, ettersom slekten hans vil synes det er veldig rart. Selv ville han trodd det var et jentenavn, sier han.

Skrevet

Jeg synes det er fint.

Men hva med et kompromiss? Jeg kjenner en som heter JONER og det kan jo ikke forveksles med et jentenavn, synes jeg iallefall....

Skrevet

Kjenner faktisk både ei jente og en gutt som heter Jone. Men jeg liker det ikke spes. godt...

Skrevet

jeg synes det er stilig, og vet om en gutt som heter jone her i kristiansand :)

Skrevet

Har aldri hørt om navnet Jone før, men kjenner ei jente som heter Lone. For meg så høres det da ut som en som ikke kan uttale Lone.

Synes ikke det er så fint heller, da må det isåfall være en del av et dobbeltnavn...

Skrevet

Mannsnavnet Jone er trolig en form av navnet Jon (som er en nordisk variant av Johannes – et navn vi har forklart den opprinnelige betydningen til et annet sted på denne sida). Navnet Jone ser ut til å ha oppstått i Rogaland, trolig etter mønster av Tor/Tore. Vi kjenner det i bruk fra 1500-tallet, og det ser særlig ut til å være knyttet til Ryfylke.

Skrevet

For meg er det et solid og staut navn, et ordentlig mannenavn.

Men for de som ikke har hørt det før kommer det kanskje i kategorien med Tone, Lone etc.

Skrevet

Jon er jo et alternativ, men det er vel kanskje ikke så vanlig på vestlandet igjen?

Skrevet

Jone ligger for meg litt i samme sjanger som Boye.

Er fra Trøndelag og vet av to som heter Jone. Helt klart guttenavn for meg, selv om jeg ikke synes det er så veldig fint.

Skrevet

Jeg skulle begynne i ny jobb for noen år siden og hørte på forhånd om en som jobbet der som het Jone. Stor ble overraskelsen da jeg oppdaget at Jone var mann. Trodde det var et jentenavn jeg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Noen flere meninger?

Mannen og jeg krangler fortsatt om dette?

HI

Skrevet

Jeg liker navnet, men så er jeg fra Rogaland og synes det er et vanlig navn.

Skrevet

Jeg kommer fra telemark.

Jeg liker navnet, men jeg synes det blir forvekslende likt ei jente jeg kjenner som heter Lone...

Men det er et tøft navn :-)

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint, sambo synes det var rart.

Skrevet

Hva er grunnen til å krangle? Hvis en ikke liker navnet er det vel bare å finne et annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...