Gå til innhold

"slanke" jenta mi, tror ikke det du!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes ikke du skal begrense matinntaket på jenta di. Dette regulerer de helt selv. Hun er jo bare 6 mnd. Det er så forskjell på unger. Gutten min er nå 15 mnd og han spiser 4 skiver til frokost, og to middagsglass tl middag, eller nesten like stor posjon som meg når han får vår middag. Han er også litt lang og litt tung for alderen, men lengde kontra vekt så er han heeelt på gjennomsnittet. Ei venninne av meg har en sønn som spiser under halvparten av det gutten min gjør til måltidene. Han er 1 mnd yngre og veier 1 kilo mer og er 5 cm lengre. Så hvor store de er har ikke alltid med matinntaket å gjøre heller. Babyer skal gjerne være gode å runde og jeg kan love deg at vekten stagnerer mer når ho begynner å fyke rundt. Jeg personlig hadde ALDRI slanket en liten baby, eller latt henne gå sulten, det er i mine øyne omsorgssvikt! Det er noe annet om hun blir overvektig når hun er 3-4 år, da kan man heller passe mere på, men heller ikke da bruke ordet slanking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MIn gutt skal på 6mnders-kontroll i morgen men ved 5 mnder var han 72cm lang og 1050gram. tykk og lang og ikke et ord om slanking. hva i all verden ligger i begrepet "påpasselig"? håper du spurte om det? min får mm, og jeg har bare fått gode kommentarer om at han er tykk på helsestasjonen.....og jo, jenta di må jo få spise seg mett! jeg blir så oppgitt når helsestasjonen sier ting vi ikke forstår..... ring og spør kritisk!

Skrevet

Hun har brukt 2-er smokk helt siden hun ble født og vi kommer ikke til å bytte. Jeg kommer nok ikke til å endre noe siden hun ikke drikker opp melken hun allerede får. De to siste flaskene hun har fått har det vært igjen 80 ml så hun får ikke for mye heller. Hun trives med maten hun får nå og så lenge hun er mett så er det viktigste.

Skrevet

Måtte bare sjekke kortet til gutten min og når han var 6,5 mnd så var han 9130 og 72 lang. Og lengde kontra vekt har alltid vært helt perfekt. Jeg kjenner flere barn som var større enn min på samme tid, fikk aldri noen negative kommentarer på det hos hs. Han har ligget langt innenfor normalen hele veien og fulgt sin egen kurve. Huff kjenner jeg faktisk ble litt provosert!

Skrevet

Og da vet vel du at det ikke er veldig overvektig? De er jo ikke tykke når de er så lange og veier det.

Skrevet

Jeg ble så sint at jeg klarte ikke å si noe. Jeg valgte å ikke bli forbanna der og da men heller bare ikke bry meg om hva de sier og gå hjem.

Men han sa vi må kutte ned på maten og ikke gi henne så mye.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Hehe, jenta mi var 72 cm og veide 9675

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

var ikke ferdig jeg....

dette var hun på 10 mnd kontrollen :-)

Men poenget mitt er at da var hun kortere og veide mere. Fikk beskjed da som alltid om at hun har perfekte mål.

Jeg hadde IKKE slanket ungen min OG jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg syntes om en slik kommentar! Synes det er utrolig synd at slike folk har disse jobbene :-(

Skrevet

Jenta mi var 10,2 kg og 71 cm lang på 6mnd-kontrollen.

Eneste HS sa var at hun var perfekt! Følger sin egen kurve.

Hørte ikke ett knyst om slanking!

Skrevet

Det er helt sikkert at folk er forskjellige i allfall, jeg har visst bare fått noen som er umulige.

Skrevet

Det der er det verste mølet jeg har hørt.

Ungene mine var

70 cm, 9130 g

og

68,5 og 9735 g

dvs. vært på størrelse med jenta di (litt kortere, like tung altså litt "tykkere") og begge har (med forskjellige hs) blitt omtalt som helt perfekte.

Du skal ikke slanke jenta di. Gi henne den maten hun trenger og vil ha.

(Og du kan godt klage til kommunehelsetjenesten, det er vel de som er overordnet helsestasjonene).

Skrevet

jeg fikk beskjed og slanke min snn etter 1 mnd ca...hun sa "d er jo bare å holde igjen et eller 2 måltid da...."

hørte ikke på hu for å si d sånn og nå er han 3 år og ganske tynn...eller helt normal...

Skrevet

Måtte sjekke litt i helsekortene til mine to nå jeg..

Minsten var 70 cm og 8500g da han var 6 mnd

Størsta var 69,5 cm og 9000g da hun var 6 mnd.

Og hun var en liten fugleunge( i mine øyne da hun ble født), veide knappe 3 kg.

Nå er minsten 2 år og er 87 cm og 13,5 kg, størsta er blitt 4 år og 109 cm og 21 kg. Vært ofte på helsestasjonen med de, men ALDRI fått hørt at jeg må slanke de. Og de har alltid vært over gjennomsnittet.

Så ikke bry deg helt om det de sier.

Skrevet

jenta mi har alltid vært lita er nå to år og har akkurat blitt 10 kg! hver eneste gang jeg har vært på helse stasjonen får jeg spm om jeg gir henne nok mat osv, har hvert et evig mas!!! men de tenker jo ikke på at hun har en pappa som er fra vietnam. følger bare dette kjemaet slavisk. fysj jeg hadde ikke giddet å bry meg om slikt tull!!!!!

Skrevet

for noe tull. sønnen min var like god og rund som henne, men ingen snakket om å "slanke" han. nå er han 5 år, og er en laaaaaang og tynn gutt, så jeg er glad for hver eneste kg han hadde da han begynte å krabbe/gå.

Skrevet

Hei Lillebolla <3

Min frøken vedie mer en din på 6 ukerskontrollen og legen sa så og si det samme.Tok det opp med helse søster etter kontrollen og hun sa at det var bare å overse det,fordi hun har fulgt sin egen kurve hele veien.Det var først ved 9 månders alder det var viktig å legge om kostholdet HVIS det var nødvendig.Vi er alle forskjellige som babyr enn som voksene.Min er født stor så er ikke så bekymre siden hun ikke får noe utover det hun skal og klarer å utgjør det samme som alle andre babyr!

Du gjør garantert enn kjempe jobb og ikke la noen fortelle deg noe annet! kose deg med jenta di!

Skrevet

Gjennomsnittsvekt på ei 73 cm lang jente er ca 8,8 kg. Normalområdet er 7,5 til 10,5 kg. Dermed er jenta dei heilt normalvektig i forhold til lengda.

Du kan godt ta det opp med helsesøster og be om at ho ser på vekta i forhold til lengda. Ungar på 6 mnd kan vere utruleg forskjellige og det er klart at ein unge på t.d. 75 cm skal vere tyngre enn ein på 65 cm, sjølv om dei er like gamle.

Skrevet

Joda - alle er forskjellige, bebier og helsesøstre :-) Tassen min - er vel strengt tatt ingen tass lenger - veide ved 6-mnd kontroll 10.4 kg og er 74 lang.. god og og lang og DE kraftlåra - og ikke minst tung å bære på... MEN aldeles praktfull og helt perfekt. Helsesøster og lege hos oss sier; du må love meg å ikke bekymre deg for vekten hans - hehe... han har vel fått litt mye pupp, da, men han styrer det meste selv. Han er laaang og flott proposjonert, og så følger han sin egen kurve perfekt og det er det viktigste for oss.

Stol på deg selv, du :-)

Skrevet

Jeg ville øyeblikkelig ha tatt med meg babyen til en barnelege, feks. volvat og fått en mening til om saken. Hadde ikke bare hoppet på første helsearbeiders mening om den stred i mot min.

Skrevet

Man slanker ikke barn.

Men man lar dem gjerne vokse inn i vekta si. dvs s;rger for at de ikke legger p[ seg mer, men de skal ikke ned i vekt.

Reiner med hs er litt p[ deg forde babyen f[r mme. Min nev; var 8,5 kg p[ 3 mndrs kontroll.....Han fikk bare mm.

Ingen snakk om slanking da og han var skikkelig rund.egentlig feit om man kan si det om babyer...

Skrevet

Ser ut som at de fleste er enig med meg. At det går ikke an å si noe sånt.

Jeg har nok bare møtt på feil helsestasjon. Tenk om de sier sånt til andre og de faktisk velger å slanke babyene sine fordi hs sier det. Er helt utrolig.

Skrevet

Tja. Da sønnen min var 7 mnd var han 75 cm lang og 8160 gram. han var god og rund.

Skrevet

Jeg synes du skal ta en telefon til HS dere går på, og snakke med dem. Å si at en unge på 73 cm er overvektig, når hun veier 9415 gr, og må slankes, er noe skikkelig møl, og helt på jordet! Mine unger har veid rundt det samme, når de har vært like lange (om enn noe eldre). De må jo se lengden sammen med vekta, og ikke på alderen.

Mine unger har ikke vært tykke i det hele tatt, men HS har sagt at de er slanke, så jeg synes det er litt rart at du får beskjed om å slanke jenta di.

Og nei, man kan ikke alltid stole på HS, det viser seg jo gjenntatte ganger. De tar feil mange ganger de og, så man må stole på seg selv, når man føler noe ikke stemmer.

Påstår de fortsatt at jenta skal slankes, synes jeg du skal få snakke med en annen helsesøster/lege, for å få en annens synspunkt.

Man kan ikke drive å slanke små babyer - og iallefall ikke en normalvektig!

Så stol på deg selv, og håper de lytter på deg!

Skrevet

Du kan jo kutte ned på mme og gi barnet ordentlig sunn mat istedenfor. Høres jo ut som en sulten krabat om hun drikker så mye mme.

Uansett, så vil det jo vise seg når barnet begynner å røre på seg om det er i noen risikosone for overvekt eller ei.

Skrevet

Jeg har tre jenter, og alle tre har vært rundt 9 kg ved 6 mnd kontrollen. Da de var 1 år var de 10 kg. Det stabeliserer seg etter hvert. De fikk også bare mme. I dag er de fem år, tre år og 16 mnd, og ingen av de er noe overvektige i det hele tatt.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...