Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 #1 Skrevet 28. september 2009 Var på helsestasjonen i dag på 6 mnd kontroll hos lege. Jenta mi er 73 lang og veier 9415 gram. Hun har veldig tykke lår men er tynn på overkroppen. De sa hun er veldig overvektig og at vi bør kutte ned på mat/melk og være veldig påpasselig. Han brukte til og med ordet slanke. Kjente jeg ble forbanna når han sa dette. Skal ikke jenta vår få spise seg mett da eller?? Hun får i seg maks 730 ml med mme pr dag. Og som regel blir ikke melken drukket opp til hvert måltid. Skjønner meg ikke på de der folka. ALT blir feil uansett hva man gjør. Hvor store er deres babyer som er 6 mnd?
Blåmandag¤ Skrevet 28. september 2009 #2 Skrevet 28. september 2009 Minstejenta var akkurat på forsinket 6-mndskontroll, da var hun litt over 8 kilo og 72 cm. Hun var 7 mnd på kontrollen. Hvorfor skal du ikke høre på hs? Slanke er vel et sterkt ord,det kan jeg være enig i, men hvorfor ikke høre på råd derfra?
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 28. september 2009 #3 Skrevet 28. september 2009 Min knert var 7640 gram og 66 cm på 6 mndkontrollen for et par uker siden. (han var 3080, gikk ned til 2690, og 48 da han ble født, så ganske liten). Men man kan vel ikke slanke en baby? Hvordan mente han du skulle gjøre det da? La henne hyle mellom hvert måltid? Nei, huff! Min knert spiser nå grøt tre ganger pr dag pluss middagsmat. Ved siden av maten drikker han vel i underkant av 400 ml mme. Sover hele natta. Hva spiser di ellers da?
Underveis --> Skrevet 28. september 2009 #4 Skrevet 28. september 2009 ... men er hun så stor da? Lillemann er 72 cm og veier 8,3. Han er lang og slank. Ok, så veier hun en kilo mer, men noen barn er mer shubby enn andre. Vet en baby som veier tre kilo mer og ingen har snakket om å slanke han. Han er bare slik! De strekker seg og det de måtte ha ekstra går av så fort de begynner å flytte på seg.
Panterjenta85 Skrevet 28. september 2009 #5 Skrevet 28. september 2009 jøsses... hørt noe så galt!! Ikke snakk om at jeg hadde fulgt det rådet! Barn vokser da i rykk og napp og ingen er like! Lurer på hva samme folka hadde sagt under mitt svangerskap. Jeg har liggi under alle normaler hele veien og jenta var ikke spesielt stor da hu kom. "du må se til å spise mer mat" hehe... (hmm.. når jeg tenker meg om sa faktisk legen min, som jeg har kvitta meg med nå, "spiser du eller?" hehe... ikke riktige tingen å si til en hormonell gravid jente.) Poenget mitt gjennom all denne bablinga var vel at det finnes da babyer i alle størrelser og fasonger! Man må ikke henge seg opp i hva alle grafer o.l. sier at de skal veie... Og slanke en baby hadde jeg ikke gått med på for alt i verden! jøje meg det finnes mange rare mennesker innen helsesektoren gitt!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. september 2009 Hun får middag og vann på dagen utenom 3 måltider hvor vi lager rundt 180 ml men hun drikker ikke opp alt. Så får hun grøt på kvelden. jeg kommer ikke til å sulte jenta mi bare fordi de ser på en tabell altså! de tok ikke engang hensyn til hvor lang hun er. helt fra de blir født er det alltid vekten som kommer i fokus.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. september 2009 #7 Skrevet 28. september 2009 Min datter var 67, 5 cm og 6940 gram da hun var på 6mnd kontroll(hun var 7 mnd da) Man skal vel ikke slanke en baby? Hvordan ligger hun ann på vekstskjemaet? Min datter har lagt nederst på vekstskjemaet hele tiden, men så lenge hun følger sin egen kurve så var det ikke grunn til bekymring fikk vi beskjed om.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2009 Hun er ikke så stor. Alle jeg møter på syns hun er så slank og lang men det er umulig å prøve å si til hs at hun er lang. De ser bare på vekten. Men når hun var i magen så ble jordmor og lege bekymret pga jeg hadde så svær mage men fant for ut at det hadde vært litt trangt pga hun var så lang så da hadde hun krøllet seg sammen og da ble magen mye større. Syns ikke hun spiser så mye heller. Er som regel igjen 40-60 ml i hver flaske utenom noenganger når hun er skikkelig sulten.
snart mor til 3 små Skrevet 28. september 2009 #9 Skrevet 28. september 2009 Vi var nettopp på 6-ukerskontroll. Mini her var 71 cm lang, og 9500 gram. Det ser ikke ut som om han sulter, men ikke spesielt "overvektig" heller. Det helsesøster sier hver gang er at han veier jo litt mer enn snittet, MEN i forhold til lengden så ser det bra ut. (Hun har sånt skjema der hun måler høyde i forhold til vekt). Dessuten har han litt å gå på hvis det skulle bli noe sykdom, og når de blir mer aktive så går dette seg fort til.. Med tanke på at jenta di er såpass lang synes jeg det er rart at de sier sånt. Helsestasjon er gode å ha, men det er viktig å stole på seg selv også.. Synes ikke du skal bry deg så veldig om det de sa.
Gjest Skrevet 28. september 2009 #10 Skrevet 28. september 2009 Stol på deg selv HI!! HS er sprø med de skjemaene sine, barn er da like individuelle som oss:) ' Newmommy; 9500 på 6 UKERSkontrollen var kanskje litt stort ....hihi skjønner du mente mnd;)
Panterjenta85 Skrevet 28. september 2009 #11 Skrevet 28. september 2009 regner med du mener 6mnd, ikke 6-uker! tulla mi på snart 6 uker er nemlig ikke 4 kg enda engang!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2009 hehe ja, stussa litt på den 6 ukern jeg også. Skjønner ikke hvorfor hs er så opptatt av vekt jeg. Jenta mi skal få spise seg god og mett uansett hva hs sier. Blir bare så oppgitt av alt skal liksom være etter "boka". Hun er 100%frisk og superglad jente men alikevel så er ikke det bra nok. Når hun ble født veide hun 3910 gram men lengden vet vi ikke siden hun måtte bli sjekket for hd. Men da var hun lang og tynn. Alle forventa en skikkelig michelin lignende baby men var ikke det gitt. Var helt omvendt. hehe
Gjest Skrevet 28. september 2009 #13 Skrevet 28. september 2009 Et godt eksempel på hvor forskjellige barn er Panterjenta, min jente på 7 uker er nemlig 6 kg:) Helt normale er de nok begge 2:)
partyoffive Skrevet 28. september 2009 #14 Skrevet 28. september 2009 har aldri hòrt om 'matforbud' på en 6 mnd gammel baby. De skal spise seg mette. De regulerer dette selv. Merkelig. Hadde det vrt snakk om fast fòde hadde det muligens blitt annerledes. Jeg har aldri regulert noe inntak av mat med de små. Bare HVA, men ikke hvor mye. De regulerer de selv.
FerdigFødaForAlltid Skrevet 28. september 2009 #15 Skrevet 28. september 2009 Jentungen var 7600 g og 67 cm da hun var 6 mnd, så jeg syns ærlig talt ikke jenta di er så stor, tatt i betraktning at hun faktisk er 6 cm lenger. Følger hun sin egen kurve da? Jeg syns det er mange helsesøstre som kun ser på percentilskjemaet, og ikke tar hensyn til individuelle forskjeller i det hele tatt. Dessuten er det mye som skjer fra 6 mnd til ett år, og de aller fleste stagnerer og jevner seg ut. Eksempelvis veide jenta mi bre 8900 g da hun var 13 mnd, og hun var da 75 cm lang. Jeg syns i hvert fall ikke det er noen grunn til at du skal slanke jenta di!
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 28. september 2009 ja det er dette jeg har gått ut ifra også partyoffive. Hun får spise til hun er mett men jeg bestemmer hva hun skal spise.
Mom2Two Skrevet 28. september 2009 #17 Skrevet 28. september 2009 Tror kanskje de er mer "på deg" om barnet får mme og ikke blir ammet. Barn som får mme blir faktisk lettere overvektige, og de greier ikke å selvregulere på samme måte som et diebarn. Synes det var noe ekstremt å snakke om å slanke et så lite barn. Som oftest så renner jo alt av når de begynner å bevege seg for fullt.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 28. september 2009 ja hun følger sin egen kurve. Jeg ser heller ikke noen grunn. Men de har vært sånn helt fra starten av, alltid kommentert hvor mye hun veier. Jeg sier alltid at hun er veldig lang men de bryr seg ikke om det. Hun bruker størrelse 80 i klær nå pga hun er så lang. Hvis ikke blir skuldrene hennes dratt nedover hvis dere skjønner. Men klærne er stooore oppi halsen og i armene. Jeg syns også hun har liten mage men skal ikke legge skjul på at hun har tykke lår men det er vel det eneste som er kraftig på henne.
pandabjørn Skrevet 28. september 2009 #19 Skrevet 28. september 2009 Jenta mi var 6600 g og 64 lang når hun var 6 mnd... da hun var 15 mnd veide hun 9500 og var 76 lang For meg så ser det ut som du har ei stor jente, men det går seg nok til etterhvert når hun begynner å gå og bevege seg har hørt at babyer ikke skal ha mere enn 5dl med melk om dagen, så kanskje du gir henne for mye melik? husker at jeg ga jenta mi grøt morgen og kveld og ikke så mye middag..
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. september 2009 Det er 1 l som er maks.
prekæs Skrevet 28. september 2009 #21 Skrevet 28. september 2009 Regner vel med at ved å legge inn ett slikt innlegg her forventer du masse støtte om at helsesøster tar feil. Helt generelt anbefaler jeg folk å høre på helsepersonell. Og ikke en eller annen her inne som tilfeldigvis hadde ett barn i samme str på samme alder.
Gjest Skrevet 28. september 2009 #22 Skrevet 28. september 2009 Mom2Two; Det er ikke bevist at barn som får mme blir overvektige ifht barn som får mm. Det er gjort undersøkelser som har funnet mulige sammenhenger, men de er for små til at det er gjort noen konklusjoner på det.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 28. september 2009 Forfatter #24 Skrevet 28. september 2009 Jeg forventer ikke en ting her inne. Om noen er uenige så værsågod. Jeg bryr meg ikke om det.
lille sprelle Skrevet 28. september 2009 #25 Skrevet 28. september 2009 veldig overvektig høres rart ut... ved 1 år var jenta vår 74,5 og 9,3 og hun er slank. Hun er jo selvsagt sterkere da fordi hun var mer beveglig enn en 6 mnd er, men.... MEN det er visst slik at man skal være forsiktig med mme ifht det med overvektsproblematikk senere. - Hva med å bruke en litt tregere smokk så hun må "jobbe mer for maten"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå