Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Er det Os ved Bergen du mener? Og hvilken støtte er det den kommunen får, som du ikke liker?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 Jeg som trodde det var kjøttdeigos. Som er kreftfremkallende:o
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Så aleneforeldre burde ikke få støtte? Hvor skal de da få penger ifra hvis de ikke har opparbeidet seg permisjonspenger?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Jeg sier JA til Os og JA til Ks. Men hvor skal gifte/samboende kvinner få penger ifra om de ikke har opptjent seg permpenger? Det blir jo hele tiden brukt som et argument mot de som mottar ks at de kunne spart opp - vel det kunne aleneforeldre og.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 De har en som kan jobbe mens den andre er i permisjon. Vanskelig å tenke selv eller?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Det er ikke alle som har felles økonomi. Os er ikke noe mer rettferdig enn ks i så måte. Det blir dumt å skulle avskaffe det ene eller andre.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Derfor er det mer rettferdig å ta ALL inntekt fra en aleneforsørger enn å ta 3000kr fra et par som bor sammen? Vis meg logikken, vær så snill.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Det var vel ikke ment som Nei til OS! for barn under ett år. Klart man må få OS hvis man ikke har opparbeidet seg permisjonsrettigheter. Vel og merke i den tiden man ellers ville hatt betalt permisjon. Men nei til OS mens man f.eks. studerer og har barnet i bhg. Da får man seg en utdannelse som senere vil gi økte inntekter. Altså kan også alenemødre tåle å ta opp studielån, slik f.eks. studerende par og studerende bidragspliktige fedre må. Man får heller ikke ettergitt studielån dersom man blir alenemor når man er færdig å studere. Da blir det å leve av én akademiker-lønn minus utgiftene til tilbakebetaling av studielån.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Studielånet som jeg får pr måned dekker ikke husleia mi engang.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Nei, men fjern os fra 2 år da slik som man gjør med ks. Hvor er logikken i at aleneforsørgere skal ha tre år "permisjon" lønnet da?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 De fleste aleneforsørgere har fått seg jobb, eller er i nødvedig utdanning når de får OS i tre år. Det kalles OVEGANGSstønad for en grunn, altså fordi det er en overgang.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #13 Skrevet 26. september 2009 Så kontantstøtten som varer i hele 23 mnd er ikke en overgang da? Det er noe man får resten av livet? Det er på tide at man begynner å stille litt spørsmålstegn ved f.eks OS om man skal stille spørsmålstegn ved KS. Gifte har faktisk ikke "lettere" for å få seg en utdannelse enn det en alenemor har f.eks. De aller fleste kommer seg ut i jobb og får ikke redusert OS. Som en i barnehagen til datteren min sa, hun syns det var skjeivt "Jeg får jo nesten det dobbelte av hva jeg tjener nå etter jeg og Xxx gikk fra hverandre". Og hun jobber.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 Da får du gjøre som andre må; jobbe ved siden av!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 De gifte kan jo også ta seg en utdannelse, og ta opp lån fra lånekassa SAMTIDIG som de har en som jobber fulltid ved siden av. Jeg ser fortsatt ikke logikken i hva du skriver. Når de tre årene er brukt opp, så har ikke aleneforsørgere mulighet til støtte om barnet skulle bli alvorlig syk, eller om man ville jobbe mindre osv.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 Haha, hvor skal barnet være da? I døgnåpen barnehage? Jeg er ute av huset mellom 0700-1700 for å gå på skole.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #17 Skrevet 26. september 2009 Hvis du går på OS, er det vel ikke rart om du får lite studielån, og det derfor ikke dekker husleia? Poenget med dagens ordninger er jo at alenemødre skal kunne studere, UTEN å ta opp studielån i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #18 Skrevet 26. september 2009 Hvor har du det egentlig ifra at alle gifte jobber fulltid? Og jo, aleneforeldre har krav på inntil 5 år OS om du ikke vet det. Har du tenkt på folk som kanskje går på rehabliteringspenger? Er ikke særlig mye penger det - det er mindre enn OS men det visste du ikke fordi det er en ting jeg har merket her inne - aleneforeldre tror de har det verst og de vil gjerne ha det verst og få minst - men sånn er det ikke. Dere er så utakknemlige.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #19 Skrevet 26. september 2009 Og sosialstøtte nei det buirde vi vel ihvertfall avslutte. Samtidig så bør ikke staten gi barnehagene støtte heller, de 10000 de får per barn kan vel foreldrene betale sammen med maxprisen de betaler idag. Og pleiehjem når vi blir gammle samt sykehus opphold hele livet det bør vi betale av egen lomme for tenk om litt av skatten du betaler går til å hjelpe din nabo og ikke 100% til deg. Men mens vi holder på la oss avslutte engangstønaden også og ikke minst foreldrepenger. Noe jeg har glemt? Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal være så smålige og missunelige på de som får litt hjelp. Alle er i en eller annen sitvasjon i løpet av livet hvor man trenger hjelp økonomisk.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #20 Skrevet 26. september 2009 Jeg er ikke utakknemlig, og jeg tror ikke at jeg har det verst og får minst. Da tror jeg du må ha lest ting som ikke har stått der. Det jeg lurer på er hvordan kontantstøtte kan sammenlignes med overgangsstønad. Aleneforsørgere KAN ha rett til inntil 5 år, men det er bare om man er under nødvendig utdanning. Har man en utdanning fra før av, så får man ikke det. Jeg vet at rehabiliteringspenger ikke er så mye, men jeg sammenligner ikke det med kontantstøtte!
Gjest Skrevet 26. september 2009 #21 Skrevet 26. september 2009 Nei til OS? Er du stein stokk dum eller? Hvor skal de som trenger litt drahjelp gå da for å flytte fra typen om de er i et dårlig forhold? Jeg fikk OS når jeg flytta fra eksen, og da var sønnen min 10 mnd, og nei, jeg synes ikke at det er passende alder å ha unger i barnehagen! Så etter din mening skulle jeg altså blitt værende i et elendig forhold, fordi han sløste vekk alle pengene og jeg satt der med null og nada, og ikke mulighet til å få jobb der og da siden jeg ikke hadde barnehage plass? Hvis du er så dum, HI, at du ikke vet hva du snakker om eller ikke kan sette deg inn i andres situasjon så får du vær så god holde kjeft. Samme gjelder alle de kontantstøttehaterne som tror de er så forbaska opplyste når de tydeligvis ikke er det. Selv om dere ukritisk sender unger under ett år i barnehage, så er det faktisk fremdeles noen som veldig gjerne ønsker å ta del i barnas store øyeblikk i utviklingen....
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #22 Skrevet 26. september 2009 Jeg sier ikke nei til OS! Jeg er fullt og helt for ordningen jeg! For ALLE ordninger faktisk.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #23 Skrevet 26. september 2009 Ganske provoserende med alenemødre som får stappa penger opp i ræva, alt skal jo være gratis for dere! Selv så er jeg i et forhold og jeg har lyst til å studere, men det har vi ikke råd til... Hadde jeg derimot gått fra mannen da hadde jeg fint hatt råd til å studere, så økonomisk så hadde det vært økonomisk lønnsomt å være alenemor!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #24 Skrevet 26. september 2009 Tysvaerjenta syntes ikek det var passende alder å ha unger i bhg da sønnen var 10 mnd. Og selvfølgelig bør det finnes ordninger som gjør at hun slipper å sende ham i bhg!! En slik ordning er KS, men den er forkastelig, for den gavner ikke bare alenemødre og deres barn. OS, derimot, er en GOD ordning, for den sørger for at de-det-er-synd på får denne friheten til å vurdere at 10 mnd alder er for tidlig for bhg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #25 Skrevet 26. september 2009 Hvorfor mener du at du har råd til å studere kun om du går fra din mann? Hvor mye tror du at du får som enslig? Og med den støtten en får, så skal alt som er i en vanlig husholdning dekkes...... Jada, en blir så rik atte. Og husk det at om dere en dag skulle bli forlatt, så takker dere nok ikke nei til muligheten for støtte, dere heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå