Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #1 Skrevet 26. september 2009 Vet dere ikke at dette barnet koster staten 3000 i måneden hjemme hos mor. Går hun ut i jobb koster dette barnet staten 10000 minst! Og det utenom egenandelen. Har man flere barn, enda dyrere. Så hva er problemet?? Mye dyrere å ha barn i barnehage, selv om man betaler skatt!
Dunder Skrevet 26. september 2009 #2 Skrevet 26. september 2009 Er det noen som har argumentert med det da? Jeg er i mot kontantstøtten, men det har absolutt ingenting med skattepengene mine å gjøre. Jeg synes bare tiltaket er helt feil. Det er mange andre tiltak for barn og familier som koster masse penger som jeg gjerne skulle sett ble innført.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #3 Skrevet 26. september 2009 De er bare misunnelig fordi de ikke har muligheten til å gå hjemme selv. Og kalle de som traver hjemme for late, det er dagens synes jeg! Ja, for all del, om de er så dumme og tror at det er slaraffen liv å gå hjemme med barn vs og jobbe, da er de tilbakestående!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #4 Skrevet 26. september 2009 Hæ? Hvor står det at hjemmeværende er late? Link?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #5 Skrevet 26. september 2009 Gidder ikke begynne å lete opp det nå, men om du har fulgt litt med på alle disse kontantstøtte trådene, hadde du fått det med deg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Jeg har fulgt med. Å jeg har ikke sett at noen har skrevet at hjemmeværende mødre er late. Jeg har sett folk skrive om likestilling og barnehager osv. ikke om latskap. Sikker på at ikke du har misforstått?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 Helt sikker! Har vært med i flere av de diskusjonene!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140722662. Nå har jeg lest hele denne tråden grundig og ingen av kontantstøtteMOTSTANDERNE kaller hjemmeværende late. Men av en eller annen grunn begynner en del av ksTILHENGERNE å skrive som om folk har kalt dem late.. Det må være noe som har gått meg hus forbi her..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Skam dere, tenk å ikke unne folk noen få tusen i kontantstøtte. Det er faktisk slik at det er billigere for staten å betale disse usle kronene for at mor skal være hjemme enn å sponse mange tusen til en barnahageplass. Dersom kontantstøtta forsvinner, håper jeg at staten også setter opp prisen på barnehagen med tilsvarende kroner. Da vil det vel bli over 5000 kroner for en bhg-plass da. Da får vel pipa en annen lyd på dere høner, tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 enig med deg! syns det hele er smålig å patetisk! av alle saker man kan engasjere seg i, så velger man et så er godt for barn og den voksne..snedig!
mer enn bare mor Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 HI : hvis du synes at det er dyrere for staten å ha barn i barnehagen kontra å dele ut KS så har du nok glemt et par ringvirkninger av at mor eller far går ut i arbeid.. Staten får ikke inntekter bare av skatten du betaler, men samfunnet generelt tjener på det fordi du da øker tilbudet av noe, og hvor da etterspørselen også øker.. og omvendt. feks en som jobber i et serviceyrke: staten tjener ikke bare på arbeidstakerens skatt, men også momsen på varen eller tjenestene du selger/yter.. i tillegg får du mer penger du konsumerer på ting du har lyst på, og som du kanskje ikke hadde kjøpt hvis du gikk hjemme på KS, da er jo som regel økonomien litt trangere...
Småtorsk Skrevet 26. september 2009 #12 Skrevet 26. september 2009 "Jeg og gullet" kan sin matte! Dette har irritert meg lenge, dette "barnehage er dyrere en kontantstøtte"argumentet. Det er ikke sant! Enkel matte, her glimrende demonstrert av "Jeg og gullet" er alt som skal til for å forstå at barnehage er samfunnsøkonomisk fornuftig, kontantstøtte er det ikke. Ikke at økonomisk gevinst er alt som er viktig i verden, men når kontantstøttetilhengere skal påstå at kontantstøtta er fornuftig fra et samfunnsøkonomisk synspunkt, er det greit å få korrigert den feilen!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #13 Skrevet 26. september 2009 Jeg og gullet kan sin matte, men glemmer følgende: Mange har bhg uten å jobbe (arbeidsledige, studenter, folk på OS som ikke jobber eller studerer). Og mange som bare får KS (3.000 mot 10.000 til de heldige med bhg) benytter dagmamma nettopp fordi de faktisk jobber. bhg-støtte på 10.000 pr småbarn gir bhg-foreldre mer penger enn KS foreldre, og du som bhg-forelder "har mer penger du konsumerer på ting du har lyst på, og som du kanskje ikke hadde kjøpt hvis du gikk hjemme på KS"... Ja vel, er dette et argument for at de uten bhg bør få trangere økonomi enn i dag?
Småtorsk Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 ALLE med barn i barnehage jobber ikke, nei. (Folk som studerer er forresten nyttig samfunnsøkonomisk sett, så hold dem utenfor.) Men de fleste gjør det. Uansett åssen du vrir og vrenger på det, "lønner" det seg mer med barnehage for samfunnet en kontantstøtte. For å si det enkelt: Folk som jobber driver (økonomisk sett) med verdiskaping, det gjør ikke folk som er hjemme med ungene. (Og de fleste med KS er eller skal være det, det er i hvertfall intensjonen.) Igjen: Jeg synes ikke dette er det viktigste argumentet her, det er mange verdier som er viktige selv om de ikke kan måles i penger. Men når noen vil ha det til at barnehage er dyrere en KS for samfunnet, er det greit å opplyse om at det ikke stemmer.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 La oss bedømme KS ut fra realiteten, ikke "intensjonen". Igjen: Jeg synes ikke dette er det viktigste argumentet her, det er mange verdier som er viktige selv om de ikke kan måles i penger. Men når noen vil ha det til at KS til noen under 3 år er dyrere for samfunnet enn bhg for alle, er det greit å opplyse om at det ikke stemmer. Hva koster mest for samfunnet? En student har 2åringen sin i bhg eller en studen får 3.000 som hjelp mot å betale dagmamma 6.000? Hva koster mest for miljøet? En mor er hjemme med sin 2åring og får 3.000 i KS, eller en mor-til-2åring jobber og får så mye bhg-støtte at hun kan bruke mer penger på bilkjøring, og diverse gjenstander hun har lyst på enn hun som er hjemme med sin 2åring.
Småtorsk Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 Miljøet er et godt eksempel på verdier som ikke kan måles i kroner og øre. Hva slags forbruksmønster folk som har ungen i barnehage har, vil variere. Du kan ikke koble samfunnets usunne forbruksmønster dirkekte mot arbeid: Noen bruker penger på miljøfiendtlige saker og ting, noen har et mer miljøvennlig forbruksmønster. Dette er uansett en annen diskusjon. Når vi skal sammenligne pris på barnepasseløsninger må vi også sammenligne kvalitet. Dagmammaløsningen har ikke samme krav til uteområder, utdannet personell, pedagogisk tilbud osv. som barnehager har. Man kan derfor ikke sammenligne direkte i pris pr. barnhode. Mye av tilskuddet til barnehager går også til investeringer i infrastruktur i samfunnet: Man betaler for selve barnehagebygningen. Samfunnet sitter altså igjen med en helt reell verdi. En dagmamma som får penger fra staten via kontantstøtte vil bla. betale lån eller leie på egen leilighet. Dette får staten ingen infrastruktur igjen for.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #17 Skrevet 26. september 2009 Det var ikke jeg som koblet forbruksmønster og arbeid. Nei det var jeg og gullet, det. " I tillegg får du mer penger du konsumerer på ting du har lyst på, og som du kanskje ikke hadde kjøpt hvis du gikk hjemme på KS, da er jo som regel økonomien litt trangere" Kan man ikke sammenligne pris pr barnehode, og komme fram til at den beste løsningen (bhg så klart) og så er den som koster mest? Nei, for det vil man jo ikke innrømme.... Mye av tilskuddet til barnehager går også til investeringer i infrastruktur i bedriften: Man betaler for selve barnehagebygningen. En privat bhg-eier sitter altså igjen med en helt reell verdi. Dette gjelder enten han/hun er personlig eier, eller eier bhg gjennom et AS.
Småtorsk Skrevet 26. september 2009 #18 Skrevet 26. september 2009 Vi kan utmerket godt diskutere om det er lurt å innvestere så mye i private barnehager som det staten gjør. Men det blir nok en litt annen diskusjon en denne prinsipielle for eller mot KS-debatten. Når det gjelder forbruksmønster, kan man kjøpe saker og ting man har lyst på som er bra for miljøet, eller saker og ting man har lyst på som er dumt for miljøet. Igjen, en annen diskusjon.
mer enn bare mor Skrevet 26. september 2009 #19 Skrevet 26. september 2009 Signerer småtorsk.. Det jeg mente med det jeg skrev var å vise til den økonomiske veksten som følge av at flere er i jobb, kontra å å være hjemme med KS. Er enig med at mye man bruker penger på er til ulempe for feks miljøet, men som tidligere sagt av småtorsk så kan man velge å kjøpe ting som er bra for miljøet eller som er dårlig for miljøet... DET er en annen debatt - mitt poeng var at det uansett gir økonomisk vekst for samfunnet.. Og at en bhg plass koster mer for staten enn å dele ut penger i form av KS - den ser jeg ikke! Joda, staten betaler for utbygging av barnehager (hvor vidt man skal privatisere er en annen debatt), men den ansetter jo folk for å bygge barnehagene noe som vil si at staten skaffer arbeid og lønn til tømrerene, og tømrerene betaler skatt, samt bruker pengene sine på det som er viktig for dem, hvorpå en viss sum av det de har brukt pengene sine på går til moms som igjen går til staten.. 0g sånn kunne vi fortsatt i det uendelige med andre ledd...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #20 Skrevet 26. september 2009 Best for miljø, best for samfunn bla bla bla.. Hva med å tenke på hva som er best for barnet? De blir alltid taperene.
mer enn bare mor Skrevet 26. september 2009 #21 Skrevet 26. september 2009 plusser på en linje: ved å gi KS deler staten bare ut penger, og får ikke noe igjen sett fra et økonomisk perspektiv.... ved å gi støtte til bhg utbygging får staten igjen fra andre ledd...
mer enn bare mor Skrevet 26. september 2009 #22 Skrevet 26. september 2009 på hvilken måte? har du konkret forskning på at feks en 2 åring som får KS har det bedre enn en 2 åring som går i bhg? Dette blir synsing.. helt greit at du føler det sånn, men da får du skrive at det er det du synes
Småtorsk Skrevet 26. september 2009 #23 Skrevet 26. september 2009 Med fare for å virke kjedelig repeterende: Jeg mener faktisk at en del av det å tenke "best for barna" er å tenke på hva slags samfunn man ønsker for dem i framtida. Jeg mener faktisk at en velfungerende velferdsstat er best for mitt barn. Og jeg mener også at det ikke er skadelig for barn å gå i barnehage fra et års alder.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #24 Skrevet 26. september 2009 Hvorfor er en tømrers forbruk bedre for staten enn en hjemmeværende mor's? Vil ikke også det en mor bruker belastes med moms, og gi arbeidsplasser til dem som produserer? Påstår jeg og gullet at økonomisk vekst nødvendigvis er en god ting når vi allerede har en god levestandard?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2009 #25 Skrevet 26. september 2009 Jeg mener faktisk at valgfrihet for mitt barn til å være hjemme med 2åring når den tid kommer, er best for ham/henne. Og jeg mener også at det ikke er skadelig for barn å være hos mor, far, bestemor, eller dagmamma når de er under 3 år. Like lite som det er skadelig for så små å være i bhg. Men én ting ser det ut til at vi er enige om. Motstanden mot KS er et PRINSIPP. Det spiller ingen rolle hvordan ting er eller ikke er. Det er PRINSIPPET som teller. Og det prinsippet er at de som velger bhg skal få dette nesten gratis, og de som ikke gjør det skal kun ha fritheten til å betale alt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå