Gå til innhold

Kontantstøtten blir redusert i 2010 :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er kjempeflott! For det første så er det veldig få som har råd til å gå hjemme, den kontantstøtten har vært så liten alikevel, så her i huset har det altid vært uaktuellt. Jeg for min del synes at alle som kan burde jobbe. Jeg sier ikke nødvendigvis fullt, men deltid f.eks.... Jobben min gir meg så mye, og barnet mitt er utrolig glad i barnehagen, der hun har gått siden hun var ett år...

Jeg må legge til at jeg beundrer alle de som har tålmodighet til å gå hjemme med barnet sitt i flere år. Jeg hadde aldri klart det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med Babybell!

Og Huldretussa, du er jo helt på jordet.. Sett deg inn i politikken før du uttaler deg i ett skriftlig forum. Amerikanske tilstander med FrP????? Hallooooo.... Gjennomtrekk? Så du tror at alle pengene som ikke blir betalt inn i skatt bare forsvinner ut av landet vårt? Feil! Det er Bistand de pengene blir kalt. Bistand som de rød-grønne gjerne vil gi til alle verdens fattige, uansett om de bor i korrupte land eller ikke, u-land eller ikke.. For nordmenn skal jo være snille med alle og hjelpe hele verden, selv om vi er bare 4,5 mill.

Kontantstøtten vil FrP beholde slik at folk har størst mulig valgfrihet selv. Som oss feks. Vi jobber turnus og med kontantstøtten kunne vi sjonglert litt en stund med vakter og redusert stilling, samt at jeg gjerne ville prøvd å ha bebis hos dagmamma noen timer for å få en mykere overgang på adskillelse.. Etterhvert ville vi ha ønsket privat bh fordi de har mykere regelverk ang levering og henting og ønsker bl.a søsken velkomne utenfor regler, igjen pga turnusjobbing synes vi dette hadde vært fint...

Men dette kan vi jo ikke. For det har Jens og Kristin bestemt blir for dumt, for vi må jo ta hensyn til våre nye landsmenn som de tar imot med åpne armer uten å ha ett ordentlig opplegg for dem..

Skrevet

Nå lever vel ikke de fleste på bare kontantstøtten, men de tusenlappene kan bidra til at en av foreldrene kanskje kan jobbe redusert, slik at barnet kan begynne i barnehage senere evt. redusert plass.

Jeg har også jobbet i barnehage og har sett nok barn som kunne hatt godt av å være litt mer hjemme. Ikke bare bare for alle sarte barnehjerter å være "stuet" bort i en barnehage 10 timer hver dag..

Synes det er naivt å tro at en på 12 mnd har det bedre eller like bra som hjemme med mor eller far (i de fleste tilfeller).

Skrevet

Har alltid tenkt at kontantstøtten er en bra ting, men for oss fungerer det ikke. Det er ikke snakk om at vi kan klare oss på en lønning + 3300 kr i mnd. Jeg tenkte som så at da velger vi halv bhg plass og får halv KS...men neida, halv plass ga lusne 661 kr i kontantstøtte.

Så jeg vet ikke helt hva jeg mener lenger jeg...

Skrevet

Flott! Og med rødgrønt sikrer vi gode og flere barnehager og at det vil jobbes med at den blir billigere.

Skrevet

Kan ikke helt skjønne argumentene til de som er i mot kontantstøtten. Det må da finnes 100 andre tiltak for å integrere innvandrerbarn bedre i det norske samfunnet enn å fjerne ks? Det er en "billig" unnskyldning av regjeringen for å spare de kronene det koster å utbetale ks til norske småbarnsforeldre. Og dere som sier det ikke går ann å leve på ks så misforstår dere. Det er jo et tilskudd for de fleste til å finne en alternativ løsning til å jobbe 100%. Jeg f.eks. har 50% nattstilling som sykepleier, mottar ks og barnetrygd. På den måten har jeg like mye igjen som om jeg hadde jobbet 100% minus barnehageutgifter. I tillegg har jeg mye mer tid med de små barna mine. Nå som jeg går gravid med tredjemann betyr denne fjerningen av ks en stor økonomisk rasering av økonomien vår siden den er basert på ks som grunnlag i tillegg til deltidslønnen og bt. Beløpet tilsvarer faktisk 70 % av matbudsjettet vårt bl.a. I tillegg kan jeg bare glemme å sende eldstejenta i barnehagen, for det får vi faktisk ikke råd til det året jeg skal gå i permisjon.

Dessuten tror jeg innvandrer velger å holde barna hjemme uansett ks eller ikke. Dette medfører heller til at utsatt økonomisk prøvede grupper blir enda fattigere og man kan jo heller tenke seg at det kommer til å komme en økning av andre trygdeytelser for denne gruppen i stedet for. Jeg synes fjerningen er et lite gjennomtenkt tiltak og så lenge det ikke kommer andre goder som kompenserer for fjerningen av ks, så ser jeg på denne fjerningen som rent sparetiltak på statsbudsjettet fremfor en fordel for norske barnefamilier.

Skrevet

Helt fint at folk kan gå hjemme til barnet er 2 år gammelt om de klarer å leve på de små pengene kontantstötten gir. Barnet har ikke vondt utav å gå på barnehage når det er 2 år. Man må jo regne med å fö sine egne barn. Kontantstötten går i de fleste fall til dagmamma for det er ikke mange familier som klarer seg på så lite penger over lang tid. En annen sak er den at man behöver ikke jobbe mange timene i mnd for å komme opp i en lönn tillsvarende kontantstötten, så om man klarer av å leve på så lite penger så kan man ta en liten jobb ved siden av det å gå hjemme. Mye bedre med billigere barnehager enn kontantstötte synes nå jeg.

Skrevet

Ser at mange skriver at kontantstøtten betyr lite og at det er lusne penger ! Det er det ikke! Vi kommer til å ha et barn på 1 år og et på 2 1/2 i mars, og med kontantstøtten gjør det at jeg kan være hjemme helt til barnehageåret begynner i august ! Det er flott å kunne få kontantstøtte! Rødgrønn regjering er imot valgfrihet ! Tydeligvis, ellers ville man hatt både kontantstøtte og billigere barnehage sånn at man kan VELGE !!

Skrevet

Norge er et rikt land, og syns de kunne spandert de tusenlappene som kontantstøtten er på, til de som vil gå hjemme med gullene sine noen måneder ekstra!

Men i stedet så kutter de kontantstøtten og pøser på med avgifter og skatter her og der. Det er utrolig at vi overlever! Det er dyrt å leve i Norge. Skal jammen ikke være lett å være nordmann i disse dager. Vi får svi rett og slett! Får svi fordi noen av oss vil kose oss lenger hjemme med barna. Urettferdig!

Barnehage er bra for barnet det også, men alt til sin tid mener jeg. Har man muligheten til å være hjemme med barnet utover permisjonen, så hvorfor ikke? Barnet tar jo ikke skade av det!

Jeg liker ikke politikere generelt, de holder aldri hva de lover. Og at de rød-grønne fikk en ny sjanse syns jeg er helt vanvittig!! Det har jo bare vært kaos hele tiden. Tror ikke noen av dem vet hva de holder på med! Hadde håpet på borgelig flertall denne gangen!

Skrevet

Jeg må bare tilføye litt til :

Jeg er også for billigere barnehageavgift. Jeg vet også at man ikke får både i pose og sekk her i landet, så at de kutter kontantstøtten for å redusere barnehageavgiften sjokkerer meg ikke. Jeg syns bare det er så dumt at man ikke skal kunne ha et valg!

Skrevet

Vi har massevis av valgfrihet i Norge, vi kan for eksempel velge hvor vi vil føde, hva vi vil utdanne oss til (da høyere utdannelse er gratis) osv osv. Samlet sett er Norge ett av verdens beste land å bo i, og det eneste man gjør er å klage....over alt mulig rart, hele tiden. Det er helt merkelig.

Jeg tror familieplanlegging er nøkkelen her. Vil dere være lengre hjemme med barna enn ett år, så er det rett og slett noe dere må regne på og finne ut om det er økonomisk mulig for dere. Man får allerede ett år i permisjon, og det er lenge som sammenlignet med andre land. Staten skal ikke måtte bli belastes fordi dere mener at dere ikke kan jobbe før barnet er tre år. Det er tross alt et personlig valg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...