*Petunia* - venter augustbaby Skrevet 25. september 2009 #1 Skrevet 25. september 2009 Så var det et faktum, kontantstøtten blir redusert til kun ett-åringer fra 2010 :-( Møkkaregjering! Stem FRP!
glad i mange barn Skrevet 25. september 2009 #2 Skrevet 25. september 2009 enig,drit å dra med de rød-grønne....urk.....ikke litt familievennlig i det hele tatt.....
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 25. september 2009 #4 Skrevet 25. september 2009 Hvor har du hørt/lest dette?
*Petunia* - venter augustbaby Skrevet 25. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2009 Jeg har lest det i flere aviser nå ikveld. Her er en link til vg http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=585092 At ett-åringer kun skal få kontantstøtte, er også bare midlertidig. Det tar nok ikke lange tiden før kontantstøtten forsvinner for godt.
Lille-Pernille Skrevet 26. september 2009 #6 Skrevet 26. september 2009 Synes det er flott jeg! Kontantstøtten har vist seg som katastrofal for mange barn av innvandrerfamilier. Når de kommer i skolemoden alder kan de knapt nok norsk. At mødrene sikkert er hjemme i utgangspunktet er nok fakta, men man trenger strengt tatt ikke å "belønne" dem med økonomisk tilskudd! Dessuten satser man på mere på barnehagedekningen. Og personlig tror jeg ikke at noen 2åringer har vondt av å gå i barnehage!
strikkemor til 2... Skrevet 26. september 2009 #7 Skrevet 26. september 2009 kontantstøtten er vel og bra, men ikke akkurat noe man kan leve på! vi har ikke mulighet til å gå hjemme på bare kontantstøtte. jeg jobber i barnehage, med 0-3åringer, har ikke møtt en eneste som har vondt av det akkurat, så hvorfor ikke redusere prisene i barnehage og sfo?
lavendelblomst Skrevet 26. september 2009 #8 Skrevet 26. september 2009 Det var jo noen som kom et bra forslag i forhold til det. At hvis man skulle få kontantstøtte så måtte man gå norsk-kurs. Og det er jo også veldig greit i forhold til helsestasjoner, leger osv.. Begge foreldrene måtte gå det. Da kan man kanskje lære i sammeslengen at det er bra at ihvertfall de eldste barna drar i barnehage og lærer norsk? Det finnes alltids bedre løsninger enn å fjerne kontantstøtten.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 26. september 2009 #9 Skrevet 26. september 2009 Nå er jo ikke dette vedtatt enda, men legges frem som forslag fra Ap på mandag. Vi skal ikke glemme at Senterpartiet stiller sterkere i denne omgangen av regjereingsforhandlinger, slik at det ikke er sikkert at dette vil bli vedtatt. Vent og se hva som skjer, før man konstaterer noe for å være et faktum, mener jeg. Krysser heller den broen når jeg kommer til den, jeg. :-)
lille frø, mor til to Skrevet 26. september 2009 #10 Skrevet 26. september 2009 Det er en av grunnene til at jeg undrer meg over at så mange stemmer rød/grønnt. Nei til valgfrihet?? Jeg kommer ikke til å bruke kontantstøtten, men jeg har god forståelse for de som ønsker å prioritere barna sine noen år. Det står det respekt av.
Bare blåbær Skrevet 26. september 2009 #11 Skrevet 26. september 2009 Kjenner jeg blir litt provosert når noen synes det er bra at kontantstøtten blir fjernet, fordi det har vist seg at det er katastrofalt for integrering av invandrerfamilier. Hva med vi som er fra Norge da, og snakker norsk? Jeg ønsker å være hjemme med mini til han blir 2 år, og da hadde det vært veldig kjekt å få noen tusenlapper til livets opphold. Men hvis vi sier en liten negativ ting om invandrere blir vi kalt rasister, her synes jeg at vi normenn får svi pga at invandrerne ikke tilretter seg norsk samfunn, ved å ikke la barna sine lære språket i det landset de bor i... Skal jeg svi for dette? Jeg ønsker ikke å la babyen min begynne i barnehage før han er 2 år, da jeg ikke tror at det vil være det beste for han. Vet at de i første omgang planlegger å kutte ned til 1 år, men regner med at året etter er hele kontantstøtten forsvunnet...
MammaTilNydeligsteA Skrevet 26. september 2009 #14 Skrevet 26. september 2009 Enig med Babybell jeg også. Det bør finnes andre muligheter for å integrere innvandrerbarna. (Dessuten er det ikke snakk om kontantstøtte til de er 7 akkurat.. de har god tid på seg til å lære norsk etter fylte 3 år også!) Som sykepleier hadde jeg greid med fint med kontantstøtte og noen ekstravakter i ny og ne såfremt endel unødvendig "luksus" hadde blitt nedprioritert for en periode og vi hadde fått avdragsfrihet på lånet. Da kunne jeg vært hjemme med lilleknøttet til vi følte det passet oss å sende henne vekk hele dagen! Jeg tror forsåvidt ikke 1-2 åringer lider noen nød i bhg jeg heller, men jeg tror heller ikke de har behov for å gå der. De er der kun pga foreldrenes og samfunnets behov etter mitt syn. Jeg tror ærlig talt at barna heller ikke får den nærheten, kjærligheten og omsorgen i bhg som er naturlig for foreldrene å gi. Kanskje er det en grunn til at mange mammahjerter gråter når de små knøttene som nesten ikke kan hverken gå eller snakke leveres på morgenkvisten, og man ikke ser dem igjen før 7-8 timer senere? Kanskje en naturlig reaksjon på at så langvarig atskillelse ikke er optimalt enda? Jeg må legge til at jeg tenker bhg for barn over 2-3 år er supert! Da begynner de å trenge mer enn foreldrenes stimuli, og er modne for mer samspill med andre.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 26. september 2009 #15 Skrevet 26. september 2009 Møkkaregjering. Hva med heller å "tvinge" invandrer familier til å bruke bhg, og la oss andre som har lyst til å gå hjemme 1 år ekstra få sjansen til å velge det. 3300 er jo ikke mye, men det hjelper... Det gjør ihvertfall at jeg kan gå hjemme lengre...
satser & vesla Skrevet 26. september 2009 #16 Skrevet 26. september 2009 For de som er i mot at kontantstøtten reduseres/forsvinner kan gå inn og signere på: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2123
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 26. september 2009 #17 Skrevet 26. september 2009 Til H**''**** med rød/grønn regjering
Januar-nurk Skrevet 26. september 2009 #18 Skrevet 26. september 2009 Tror dere det hadde blitt bedre for barnfamilier om röd/grönne ikke hadde makten så lever dere i en fantasi. Se på Sverige nå når moderatene sitter ved makten....
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 26. september 2009 #19 Skrevet 26. september 2009 Enig med babybell.. I tillegg er jeg er barne og ungdomsarbeider, og jobber i barnehage, men jeg synes ettåringer er veldig små til å begynne i BHG. Da kommer det selvfølgelig an på lengden på dagene og antallet dager i uken, men erfaringsmessig-desverre, så er at det er flertall av de som går 100% og fulle dager i tillegg.. Jeg synes det er flott BHG finnes for de små som har foreldre som ikke føler de har økonomi til å være hjemme lengre og må tilbake på jobb, for ikke alle kan eller ønsker å være hjemme lengre heller, og det mener jeg bør respekteres og da mener jeg BHG fremfor dagmamma eller besteforeldre. Men kan man gi barnet sitt noen mnd, evt. 1 år lengre hjemme, synes JEG det er best. Men jeg synes det skal være mitt valg.. Og ikke regjeringen som avgjør hvorvidt jeg skal ha muligheten til det fordi innvandrer "missbruker" kontantstøtten. Jeg burde ikke blitt straffet for det. Da burde dem heller funnet en egen løsning for innvandrere og innvandrerbarn. For dem trenger absolutt å komme seg i BHG, lære språk og integrere seg, men ikke nødvendigvis når dem er 1 år, men fra dem f. eks er fylt 2 eller 3. burde vært et offentlig krav! Alle barn har godt av å gå i BHG, men ikke nødvendigvis fra dem er 10 eller 12 mnd gamle..
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 26. september 2009 #20 Skrevet 26. september 2009 Huff, Ap skal absolut presse absolutt alle inn i en A-4 ramme! Er helt sykt, vi er forskjellige (og takk og lov for det) og da må vi ha mulighet til å velge det som er best for oss selv! Selv om kontantstøtten ikke har blitt helt som tenkt (at invandrere blir dårlig integrert og at polske arbeidere sender kontantstøtta si hjem til polen) betyr ikke at det er noe galt med kontantstøtta i seg selv. Det er reglene for kontantstøtta det er noe galt med, burde være noen flere krav for å få den. Og som det poengteres skal da ikke "mannen i gata" svi for at noen misbruker ordningen, som egentlig hadde en posistiv baktanke. Personlig hadde det blitt fryktelig vanskelig for oss det siste året hadde det ikke vært for kontant støtta. Vi fikk en for oss optimal løsning nå siden vi fikk kontantstøtta, uten måtte vi nok ha valgt et alternativ som vi ikke hadde vært særlig fornøyd med
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 26. september 2009 #21 Skrevet 26. september 2009 Og forresten, det er da flere å velge mellom enn Frp om man vil at kontantstøtten skal beholdes. (med Frp blir jo alt dyrere, og sykehus kun for de som får helseforsikring slik som i USA. De skjønner jo ikke at noen må betale for ting. Men minimal skatt må sjo skole, sykehus osv finansieres på andre måter! Gratis blir det nok aldri)
Carasnella Skrevet 26. september 2009 #22 Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er litt naivt å tro at ks er den eneste grunnen til at innvandrerfamilier holder barna hjemme fra bhg. Så selv om man fjerner ks, så tror ikke jeg at innvandrerfamiliene sender barna i bhg. Så da synes jeg det blir feil å "straffe" resten fordi politikerene ikke har satt seg inn i levemåten til innvandrerene vi har her i landet. Jeg tror forresten ikke har 2 åringer har vondt av å være i barnehagen noen timer. Men jeg tror faktisk de har vondt av å være i barnehagen fulle dager mandag til fredag, og de må de jo gjerne da om begge foreldrene må ut i 100% jobb.
Gjest Skrevet 26. september 2009 #23 Skrevet 26. september 2009 For oss som "akkurat" klarer å gå hjemme et par år ekstra med k.støtten er det faktisk mektig krise at den forsvinner. For vår del må vi finne en eller annen løsning slik at jeg kan jobbe hvertfall deltid. Bhg er ikke aktuelt for oss siden pia ikke kan av sykdomsmessige årsaker gå i bhg. Enten så må jeg jobbe omvendt av far eller så må vi ty til dagmamma. *Grøss* Synes de heller burde ordnet det på en annen måte jeg da. Finne løsninger for å unngå at den blir brukt til å betale dagmamma bla.
vero:o) Skrevet 27. september 2009 #24 Skrevet 27. september 2009 kontantstøtta er jo ikke til å leve av alikevell..så kunne ikke brydd meg mindre om det....
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 27. september 2009 #25 Skrevet 27. september 2009 Skal det ikke være full bhg dekning nå, da? Kontantstøtta er vel ikke til mye hjelp uansett. Nei, jeg er fornøyd med at den blir borte, jeg. Men helt greit å ha den til barnet er fyllt 2 år for de som har råd til å være hjemme med den..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå