Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #1 Skrevet 24. september 2009 Har havnet i en kjedelig situasjon. Jeg har nettopp oppdaget at søsteren min på 18 år over lengre tid har stjålet penger fra meg. Hun har på ett eller annet vis fått tak i et av mine gamle bankkort, og brukt det til å legitimisere seg med i banken. Så har hun tatt ut forholdsvis små beløp, 200 og 500 kr ca en gang i måneden. Jeg er ikke sikker på hvor lenge dette har pågått, men jeg kan si med sikkerhet at det har skjedd en stund - hun har nemlig brukt en bank jeg aldri bruker, og de siste månedene har det vært foretatt en rekke uttak fra nettopp den banken. Og nå er jeg ikke sikker på hva jeg gjøre. Hun har det siste året utvist ekstreme tendenser mtp penger og tyveri (bl.a. dro hun på ferie med venninna sine penger, uten at venninna visste om det), og både jeg og min mor er enige om at det har gått alt for langt. Min mor mener at mine to alternativer er å ikke gjøre noe som helst, eller å få banken til å anmelde henne for dokumentforfalskning. Jeg får ingen problemer med å bevise at det ikke er jeg som har tatt ut pengene, da jeg er gravid i niende måned (det er ikke hun), og siste uttak ble foretatt i går. Dessuten har hun forfalsket min underskrift. Problemet nå er egentlig at jeg selv er 19 år gammel, og er gravid med mitt første barn, som jeg skal ha aleneomsorg for. Jeg bor for meg selv og må leve for de pengene jeg selv tjener inn. Jeg har altså ikke så mye penger at jeg kan se lett på at 500 kr forsvinner fra kontoen min hver måned. Og tro meg, dette stopper ikke hvis jeg ikke gjør noe! Hadde det vært noen andre, hadde jeg uten problemer anmeldt tyven, men når det er min egen søster, er jeg usikker på hvordan jeg skal gripe dette an. Det er jo en grov forbrytelse, som kan bety fengsel. Så egentlig er jeg ute etter meninger. Hva hadde du gjort? Hadde du anmeldt? Og hvis ikke - hva hadde du gjort?
Gjest Skrevet 24. september 2009 #2 Skrevet 24. september 2009 Jeg hadde tatt det opp med henne og bedt henne betale ALT tilbake. Om hun ikke gjør det så hadde jeg, dessverre, anmeldt saken. Det er trist å skulle anmelde sin egen søster, men folk som stjeler kan ikke slippe unna med det og det er hun selv som har stelt i stand dette.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #3 Skrevet 24. september 2009 Hadde søsteren min gjort noe sånt mot meg, så hadde jeg anmeldt henne med en gang. Om hun ikke lærer at det å stjele, ikke får konsekvens...så lærer hun aldri. Ved å anmelde henne, så tror jeg at hun vil da få en skikkelig lærepenge, som kanskje kan få henne fra det i å stjele penger fra andre. Min lillesøster gjorde noe lignende. Hun bestilte et kredittkort på mamma sitt navn, og brukte opptil 30.000 kr. Søsteren min bor hjemme hos henne, så var lett for henne å ta regningen når den kom i posten. Men mamma fant til slutt ut av det, men valgte å ikke anmelde. Dette førte da til at hun gjorde det samme med storebroren vår. Hun tok kortet hans, og tok ut over 10.000 kr. Han hadde vært i en bilulykke, og lå på sykehuset da det skjedde. Heller ikke han valgte å anmelde henne. Noe som jeg syns var utrolig dumt. For så lenge hun tror at hun kan slippe unna, så vil hun bare fortsette.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #4 Skrevet 24. september 2009 Enig med Vinterflickan. Dersom det ikke settes en stopper for din søsters oppførsel nå så kommer hun bare til å fortsette med det. Før eller senere havner hun da i fengsel. Nå har hun mulighet til å unngå dette ved å betale deg tilbake og slutte med svindlingen, evt. senere ofre som ikke er i familie med henne vil ikke være så snille.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #5 Skrevet 24. september 2009 Hør med politiet, jeg mener at det skal være mulig å anmelde men gjøre opp for seg "privat" sånn at hun slipper å få en plett på rullebladet sitt. Men ikke si at det er det du har til hensikt å gjøre, det er nok viktig for søsteren din å lære alvoret i denne saken slik at hun ikke forblir kriminell resten av livet.
Miss Misantrop Skrevet 24. september 2009 #6 Skrevet 24. september 2009 Hadde aldri anmeldt søstra mi. Uansett... nesten... men i allefall ikke for det hun har gjort her. Hadde bedt henne betale tilbake, men hadde ikke puttet noe makt bak trusslene.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #7 Skrevet 24. september 2009 Hmm, nei, du sier noe der. Jeg hadde jo faktisk ikke klart å anmelde min egen søster heller, eller mine egne foreldre for den saks skyld. Dumt svar av meg. Men samtidig hva skal man gjøre for å "redde" vedkommende da? Huff, håper søsteren din HI innser hvor dum hun har vært når du konfronterer henne og at hun betaler pent tilbake!
Miss Misantrop Skrevet 24. september 2009 #9 Skrevet 24. september 2009 Jeg også, kaklehøna... jeg også. Forferdelig trist.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 24. september 2009 #10 Skrevet 24. september 2009 Jeg hadde nok ikke anmeldt i første omgang. Jeg hadde tatt et oppgjør med henne og sagt at jeg ville ha alle pengene tilbake og evt laget en tilbakebetalingsplan med henne. Gjør alt dette skriftlig og dersom hun ikke følger opp så syns jeg du skal anmelde henne. En slik sak kan gå i konfliktrådet dersom alle er enige om det.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #11 Skrevet 24. september 2009 Strafferammen for dokumentforfalskning er på 2 år så da får hun tid til å forandre litt retning i liovet sitt. Hun kommer ikke til å forandre seg med mindre det hun gjør får konsekvenser. ANMELD!!!!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #12 Skrevet 24. september 2009 Jeg er så fortvilet. Jeg snakket nettopp med banken igjen, og det viser seg at det ikke er småbeløp heller. I løpet av fem dager har hun stjålet 1500 kr. Hvem vet hvor mye det er snakk om til sammen? Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan ha oversett det i så lang tid! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste riktige er å anmelde, det vet jeg. Men dokumentforfalskning og svindel av banken er seriøse forbrytelser, selv om beløpene kanskje i andres øyne er små. Hun har nettopp mistet jobben fordi hun ble tatt i å stjele fra kassa, og hun har allerede vært igjennom anmeldelse for tyveri, da hun var 15. Hun har ingen mulighet til å betale meg tilbake, og hun ser ikke ut som at hun skjønner dette med at andres penger ikke er hennes penger. Hun har ingen forståelse for at jeg ikke har råd til å strø om meg med tusenlapper, og har null respekt for meg som søster og menneske. Jeg vil anmelde, men samtidig ikke. Hun er jo søsteren min, og det gjør alt så mye verre. Herregud. HI.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #13 Skrevet 24. september 2009 Huff så vanskelig. Stakkars deg! Har du snakket med henne og fortalt henne hvor alvorlig det hun har gjort er?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #14 Skrevet 24. september 2009 Jeg er redd mennesker som ikke har mer respekt for andres eiendom, ikke engang sin søsters, aldri kommer til å forandre seg. Ihvertfall ikke så lenge de stadig slipper unna med det de gjør.. Men når det er sagt hadde jeg nok ikke klart å anmelde søsteren min jeg heller. Skikkelig vanskelig situasjon. Jeg ville uten tvil konfrontert henne med det, fortalt at du visste om det, at du har bevis. Spurt henne om hun var klar over strafferammen for dette, truet med å la banken få vite om forfalskningene. Fortalt henne hvor såret og lei deg du er over å bli sviktet av søsteren din på denne måten, du har det jo trangt nok økonomisk som det er.. Men som sagt, jeg tror rett og slett ikke det går inn hos mennesker som oppfører seg på denne måten. Ville nok sperret kontoen og opprettet en ny jeg, for sikkerhets skyld, og ansett pengene som tapt. Trist nok hadde jeg også ansett forholdet til min søster som tapt.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #15 Skrevet 24. september 2009 Nei, jeg har ikke snakket med henne enda. Jeg skal bortover til dem senere i ettermiddag, når hun er hjemme fra skolen, og da skal jeg ta et oppgjør. Jeg og mamma har også lagt en snedig plan for å ta fra henne bankkortet hun har brukt, så jeg kan føle meg tryggere på at mine penger får stå på min konto. Jeg får vel tenke på dette til i morgen, for nå er jeg veldig rådvill. Aner ikke hva jeg skal gjøre, og er redd for fremtiden hennes, både hvis jeg anmelder, og hvis jeg ikke anmelder. Uansett hva jeg bestemmer meg for virker det som at utfallet blir dårlig for henne. Jeg vet bare ikke hva som er verst. HI.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #16 Skrevet 24. september 2009 Skjønner at dette er vanskelig for deg. Jeg ville iallfall begynt med å ta en alvorlig prat med henne for å høre hva hun har å si. Så kan du jo bestemme deg for hva du vil gjøre etter at dere har snakket sammen. Innrømmer hun forholdet og sier seg villig til å betale tilbake så er jo det den beste løsningen. Men når du skriver at hun har et problem med stjeling så ville jeg kanskje likevel vurdert å anmelde henne. Kan virke som om hun trenger en alvorlig lærepenge for å innse at hun ikke kan fortsette på denne måten. Om du selv ikke ønsker å gjøre det selv så kan du kontakte baken og sperre kontoen pga. svindel og la dem anmelde når hun forsøker å ta ut penger fra din konto.
Miss Foster Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Jeg hadde anmeldt henne. Hadde ikke vært i tvil. Hun er jo så frekk at hun uten noe dårlig samvittighet faktisk gjør noe ulovlig, så da hadde søren meg ikke jeg hatt dårlig samvittighet for å anmelde henne heller. Du skriver jo også at hun har stjålet fra kassa der hun jobbet, og ble anmeldt. Så det at du og mamma "godsnakker" med henne og tar fra henne det falske bank-kortet kommer ikke til å fungere. Da finner hun seg evt. et nytt offer eller andre muligheter på å stjele penger fra sine nærmeste. Anmeld henne slik at hun ser konsekvensene av det hun har gjort. Lite morsomt med rulleblad, og hun er såpass gammel at hun vet perfekt hva det er hun gjør.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 Minner om historien til mannen min og broren hans.. Han har en mye eldre bror som stjal sparepengene hans da han var tenåring, tok de bare ut av banken og brukte de. Han er nå nesten 50 år og er ikke blitt bedre for å si det sånn, han eier ikke økonomisk styring og har bl.a. opprettet flere kredittkort i mora sitt navn. Han er egentlig ikke "ond" men klarer rett og slett ikke styre pengebruken sin og tyr til slike midler i desperasjon. Vet ikke om han kunne vært stoppet ved å bli anmeldt, han hadde nok snarere endt på psykiatrisk. Misunner deg virkelig ikke denne situasjonen, men søsteren din er voksen og må ta ansvar for egne handlinger. Hun kommer til å fortsette på denne måten hvis ikke det får en alvorlig konsekvens for henne. Spørsmålet er om hun bare blir bitter og enda hardere om du anmelder henne, at siste snev av respekt forsvinner? Du vil jo ikke skyve henne inn på en mer alvorlig "forbryterkarriære" heller, bare stoppe henne. Vanskelig å vite hva som må til for å nå inn til henne, for å få henne til å bli voksen, vi kjenner henne jo ikke.. Vil ønske deg masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #19 Skrevet 24. september 2009 Ikke sant, jeg vet jo ikke hvordan hun kommer til å takle en anmeldelse og en eventuell straff. Jeg kan ikke si at jeg kjenner henne særlig godt heller, for dette siste året har hun overrasket og sjokkert meg til stadighet. Jeg er redd for at en dom vil skyve henne enda lenger uti uføret, og at hun tenker som så at når hun nå likevel er kriminell... Samtidig kan det jo ogås hende at hun får en vekker av å bli dømt, men det vet jeg jo ikke på forhånd. Jeg har så lyst til å gi henne en sjanse til å vise hva hun er god for, men hun har fått sjanse etter sjanse, og hver eneste gang ender hun med å utvise ufattelig dårlig dømmekraft. Jeg tror rett og slett at en anmeldelse er eneste utvei. Takk til alle for at dere har gitt meg råd og svar HI.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #20 Skrevet 24. september 2009 Jeg tror det er superviktig å vise at tyveri har konsekvenser og at alltid må kunne stå ansvarlig for egne valg. Det er tøft i si og sikkert ikke lett å gjennomføre, men jeg kan ikke se noen annen løsning som klarere sier at dette er ikke greit. Hun må lære seg at alle handlinger har kosekvenser.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #21 Skrevet 24. september 2009 Jeg er helt og holdent enig med kose-terroristen. Hvis hun stjeler fra deg (og andre) hvorfor skal du være så snill mot henne å ikke anmelde henne?? Hadde ikke hatt det snev av dårlig samvittighet for å anmeldt henne. Det eneste hun lærer ved at du ikke gjør det er å fortsette.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #22 Skrevet 24. september 2009 Jeg tror dessverre at å anmelde er det eneste rette. Det er ikke morsomt for deg, men så er det også en utrolig kjip situasjon å havne i. I det lange løp tror jeg det er det beste for din søster, det er jo ikke noe engangstilfelle, dette, heller. Antakelig blir ikke forholdet dere imellom stjerneklart den første tiden etter, men det er det vel ikke uansett når man ikke kan stole på folk. Jeg tipper det klarner etter en tid, når ting blekner litt og man legger det bak seg. Det er nok det beste for alle parter, og kanskje spesielt for din søster.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #23 Skrevet 24. september 2009 Høres ut som at hun f eks bruker dop??? Hvorfor i alle dager tar hun ut 1500 kroner på fire fem dager - selv ikke jeg med tre barn handler for 1500 kroner på under ei uke? dette er ikke vanlig forbruk. Det er noe som ligger under. kanskje gjør du henne en tjeneste med å få det fram i lyset...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #24 Skrevet 24. september 2009 Jeg tror jeg hadde anmeldt henne for å få henne til å våkne opp. Du sier hun mistet jobben pga stjeling? Altså hun bryr seg nok ikke om du bare prater med henne. Kan du ikke ringe å få sperret det kortet ditt?
NormaJean Skrevet 24. september 2009 #25 Skrevet 24. september 2009 Men har ikke banken sviktet i sine rutiner når de ikke sjekker godt nok hvem sin id hun har vist frem? Eller er dere så like? Kanskje banken har ett erstatningsansvar ovenfor deg oppi dette? Uansett, jeg vet det gjør vondt, men å anmelde henne er faktisk det beste. HUn kommer ikke til å lære hvis du kjefter litt på henne, hun er tydeligvis en person som ikke evner å se hvordan hennes handlinger påvirker andre! Kanskje fordi hun har sluppet for lett unna tidligere er grunnen til at hun bare fortsetter? Noen ganger må man sette hardt mot hardt. Du gjør da ingenting galt med å anmelde at noen har stjålet DINE penger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå