Gjest Skrevet 23. september 2009 #26 Skrevet 23. september 2009 Du sier du ikke vet om så mange merker, der vil jeg hevde du tar feil. Hvilke merker bruker du selv da?! Er ikke oddsen overhengende for at de merkene du selv synes er god kvalitet til DEG også kan fungere for barna dine!? Jeg tror nemlig at mange foreldre blir så opptatt av å "ville det beste" at de glemmer å gjøre det som faktisk er best for både sg selv og barna. Stole på egen dømmekraft og gjøre selvstendige valg! Men sånn for å ha sagt det, denne tråden var ingen kritikk til deg eller ditt innlegg eller valget du har gjort mtp sko til poden. Det er heller et lite oppgjør med det evinnelige hysteriet og merkepresset som blir lagt på foreldrene i forbindelse med at de ønsker det beste for sine barn. For det irriterer meg faktisk! Ecco og Viking er forøvrig blant de dyreste barneskoene på markedet, tenkt over det? Jeg er ikke så sikker på at dyrest er best. Reima er også svindyrt, og det er status. De "riktige" foreldrene med de "riktige" barna har Reima og Viking. Jeg er "feil" og har gjort andre valg, som jeg er bombesikker på at er rett for oss og jeg er strålende fornøyd:) Og ikke kosta det meg så mye som overnevnte fantastiske merker heller.
Gjest Skrevet 23. september 2009 #27 Skrevet 23. september 2009 Jeg har aldri hatt vintersko i spesielle merker, jeg.. Har bare kjøpt de jeg synes var fine. Men jeg har aldri vært spesielt fornøyd heller. De eneste merkeskoene jeg har brukt er Puma og Adidas. Adidas har jeg faktisk kjøpt til poden også, men om de har vintersko vet jeg ikke en gang. Kall meg gjerne uviten, men merker har egentlig aldri brydd meg, så jeg har bare kjøpt det jeg har synes var fint eller som passet. Når det kommer til lillemann er jeg litt mer merkebevisst, men jeg tror det har sammenheng med at jeg ikke har så mye peiling. Når jeg leser her inne eller hører fra venner og familie at Voksi, Reima eller Viking er bra, så velger jeg jo det. Hadde de sagt at et billig merke var like bra, så hadde jeg kanskje heller valgt det. Og hadde jeg hatt en dårlig opplevelse med disse produktene til mitt barn, så hadde jeg selvsagt prøvd et annet merke neste gang. Jeg skjønner at dette ikke er kritikk til meg personlig. Men samtidig ser jeg ikke noe galt i å prøve å gjøre det riktige. Jeg kan godt innrømme at jeg er en litt usikker førstegangsmor som gjerne vil gjøre det jeg kan riktig. Med nurket i magen kommer jeg sikkert til å gjøre mye annerledes. Det er sånn man lærer. Da jeg var gravid med junior hang jeg meg f.eks veldig opp i hvilket bleiemerke som var best. Nå vet jeg jo inderlig godt at passform og kroppsfasong har alt å si. Jeg tror man er nødt til å gå gjennom litt sånne usikre perioder noen ganger. Hvis det å kjøpe Reimadress til gutten min gir meg litt selvtillit og får meg til å føle meg trygg på at gutten min er god og varm, ja, da synes jeg faktisk det er det riktige for oss akkurat nå. Lillesøster eller lillebror klarer seg kanskje heeeeelt fint med en dress til halve prisen, men det tar jeg som det kommer.
*dum&deiLig*™ Skrevet 23. september 2009 #28 Skrevet 23. september 2009 På den ene siden skjønner jeg poenget ditt tillab, men er likevel ikke helt enig. Jeg har som voksen ikke hatt vintersko, jeg har hatt støvletter osv. Jeg har derfor ikke peiling på om Ecco, Viking osv er bra for jeg har ikke prøvd dem selv. I følge din logikk med selvopplevd kvalitet, tenker jeg at regntøy fra HM og Kappahl er noe dritt, siden kvaliteten på de vanlige klærne ikke er spesielt bra. Du sier det motsatte, at det er god kvalitet på dette. Da faller argumentet med erfaring bort for min del. Jeg har forsøkt flere ulike typer dresser og sko til barna mine, mye basert på tester. Jeg sjekker selvfølgelig kriteriene for testene før jeg velger, men tester er en grei pekepinn. Det er også praktisk å spørre andre med erfaring for å minimalisere bomkjøpene.
Aliena Skrevet 24. september 2009 #29 Skrevet 24. september 2009 Best for barnet naturligvis. Men som førstegangs har man jo ikke snøring på hva som er best for barnet før man har prøvd det. Kjøpte reima vinterdress i fjor pga den kom ut best i test. Var ikke veldig imponert, og gjør ikke det igjen. Kjøpte viking vintersko pga det var de eneste som passet min sønns høye vrist. Aner fremdeles ikke hvordan de kom ut i test, men var fornøyd med dem, og kjøper dem nok igjen i år.
Tøysetipp Skrevet 24. september 2009 #30 Skrevet 24. september 2009 Det gir en indikasjon på hva man kan forvente seg. At man kjøper dyrere dresser eller sko til barna er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man følger saueflokken i F&B og ikke klarer å tenke selv. Det er jo tinglyst og bevitna at reima kommer godt ut i test år etter år feks. Og at foreldre er opptatt av å ha kvalitet til barna sine når det kommer til utetøy synes jeg er fint. Jeg sier ikke at billigere er dårlig, men jeg synes barna skal få ha mange fine opplevelser utendørs og da må man også tenke på hvordan de er kledd. Dessuten sier ikke arvingen så mye om hvordan tøyet sitter, eller hvor bevegelig hun er i det. Og hvordan vet man at det er best for barnet- eller har foreldrene bare bestemt at det er best? Arvingen har aldri vært våt etter hva jeg har lagt merke til, og heller ikke frøset så da går vi for trolldress og viking gore-tex sko. Da er jeg heller ikke overassket at de kommer godt ut i test. Men, jeg klarer å tenke selv for det, da:-P
Gjest Skrevet 24. september 2009 #31 Skrevet 24. september 2009 De fleste vil vel i grunn ha det som er best for barna. Spørsmålet er vel heller hvordan man skal finne ut hva som er det beste kjøpet og da er det forskjellige måter å gå fram. Selv kjenner jeg jo en del med eldre barn enn våre og spør gjerne dem om erfaringer og råd, også prøver jeg meg fram. Men jeg leser jo også testene og hvilke kriterier de går etter i testene. Og likevel synes jeg det kan være vanskelig, for toåringen sier ikke noe om komforen og sånt. Men, så lenge han virker passe varm, tørr og klarer å bevege seg greit er jeg stort sett fornøyd jeg da ... men det er kjedelig med bomkjøp på mange hundre kroner.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 24. september 2009 #32 Skrevet 24. september 2009 Man kan jo ikke kjøpe noe som er anbefalt.....Det blir jo helt feil... Som sagt før; barn er forskjellige, foreldre er forskjellige, tester er forskjellige. Man må ha tro på seg selv. Og ikke være redd for å prøve nye ting! Er som regel ikke farlig uansett.
Solbollatilmamma Skrevet 24. september 2009 #33 Skrevet 24. september 2009 Hvordan kan man vite at en "best i test"-dress ikke er best for barnet hvis man aldri har prøvd den? Jeg tar bare selvstendige valg når det gjelder barnas klær, og lærer av erfaring - for eksempel lærte jeg på den harde måten at regnklær med fast fleecefòr suger, for ytterstoffet tåler vaskemaskin mye dårligere enn fleecefòret. Jeg kjøper ikke Viking vintersko, for barna mine blir kalde på bena i dem - og det lærte jeg også ved å faktisk kjøpe dem. Jeg liker ikke HM-dresser, tykke og klumpete. Lista er lang. I år forsøker vi best-i-test, nettopp fordi økonomien tilsier det, og liker vi det ikke kan vi heller finne noe annet - selvstendig og fornuftig.
Gjest Skrevet 24. september 2009 #34 Skrevet 24. september 2009 Syns det gir en grei pekepinn på hva som kan fungere eller ikke. Min mor kjøpte vintersko til eldste, hun ville kjøpe Viking fordi det var ett kjent merke og de kostet en del så da MÅTTE de være bra. jeg sa at vi kunne jo prøve FRIENDS fordi de var blitt best i test det året, og billige så skadet ikke å prøve. NEI, billig var dritt uansett. Vel, hvem som måtte bytte ut Viking vinterskoene etter 1 mnd fordi de lakk som en sil på eldste? Og friends vinterskoene holdt mellomste tørr & varm gjennom hele vinteren? Når det er sagt så ser jeg meg ikke blind på de testene, om jeg har funnet ett merke som jeg syns fungerer bra for våre barn så bruker jeg som regel det, uansett hva tester måtte si. Reflex sine regnklær og vinterklær er jeg veldig fornøyd med ) Troll sitt regnsett og høstdress skuffet bare, så lærte jeg det også ) Så en pekepinn på hva som kan være greie valg, det syns jeg testene er. Men om jeg kommer i butikken å ikke liker "best i test" dressen fordi jeg syns den virker ubehagelig å ha på e.l så kjøper jeg ikke den.
annki83 Skrevet 24. september 2009 #35 Skrevet 24. september 2009 pappa til lille snuppa er en helfrelst ecco mann så her ble det det naturligvis ecco vintersko til henne. hun har også en liten og smal fot så de hadde den beste passformen til henne. så ble det reima dress for å teste ut om det virkelig var så god som folk sa. kjenner mange som sverger til den. å vi var veldig fornøyd så det blir reima i år også. elstemann her i huset er 10år og jeg prøvd mye forskjellige merker på sko og dresser opp over årene og lært en del av det. til han har jeg blandt annet hatt en del helly hansen både dresser, regntøy og andre ting. å har altids vært fornøyd me det. når det gjelder sko har jeg vært fornøyd me timberland, viking, footi og ecco for å nevne noen. når det gjelder tester så leser jeg altid hele testen. altså også hvordan de har testet og kritteriene. så vis de stemmer overens me det jeg ser etter så kan jeg godt gå å kjøpe best i test men må selvsagt prøves på å så lager jeg meg en egen vurdering!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå