Gå til innhold

Har du og mannen/samboeren din felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har til de grader felles økonomi. Begge tjener ca like mye, og vi setter like mye over på regningskonto hver mnd. Hvilket kort vi bruker å betale med, kommer ann på hvilket kort som ligger nermest der og da:)

Har pratet med noen venninner om dette, og er faktisk mange av de som ikke har felles økonomi med mannen. Det blir litt sånn "mine og dine penger"...

Hvordan gjør dere det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det sånn som dere. Her tjener mannen tre ganger mer enn meg og betaler derfor de fleste utgifter. Jeg skjønner ikke hvordan samboere/ektefeller kan ha separat økonomi. :)

Skrevet

Ja, vi har felles økonomi.

Skjønar ikkje heilt korleis ein kan få det til å fungere med mine og dine pengar når ein er gift/sambuar og har felles familie.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi setter ikke av like mye, da han tjener relativt mye mer enn meg, og jeg betaler barnehagen fra min konto i en annen bank.

Men vi setter av like mye til matkontoen, også setter vi inn på felles regningskonto. Har hver vår brukskonto da, men felles matkort..

Skrevet

vi har fellesøkonomi.. samme hvem sitt kort vi betaler regninger fra å e mitt tomt nøler eg ikke med å ta hannes.

Skrevet

vi har vel felles til det ekstreme, vi har til og med felles konto - dvs at all lønn går inn på en konto, og vi har bare et kort til den - som vi deler på å bruke.... vi er fullstendig enig om hva pengene skal gå til, og krangler aldri om penger....

Skrevet

Felles økonomi her også..

Når man er gift og har barn tjener man ikke "egne penger" lenger, da tjener man penger til familien!

Men vi er ikke helt ekstreme da, vi har hver vår konto med litt lommepenger på som vi ikke legger oss opp i hverandres bruk av.

Skrevet

100% felles økonomi. En konto med to visakort. Han tjener dobbelt så mye som meg (jeg går også i 80%, han 100%).

Han har fra dag en vert pådriver for felles økonomi og etter litt gav jeg etter. Nå har vi det fint og det er ikke ditt og mitt, men fellesskapet.

Skrevet

Vi har fast trekk fra lønnskontoene våre til felles brukskonto med hvert vårt visakort, samt til budsjettkonto der alle regninger og lån trekkes fra. Den som tjener best betaler inn litt mer til fellesen slik at vi %vis betaler inn ca like mye. All mat, bensin, klær og utstyr til barn o.l. betales av felleskonto. Men vi har begge to en del tusen igjen hver mnd på vår private konto som vi kan disponere som vi vil uten at den andre legger seg opp i det. Fast sparing hver mnd både felles og hver for oss. Synes vi har funnet et system som passer utmerket for oss, og som fører til absolutt null krangel angående økonomi og penger! Men så er det ingen av oss som er gjerrige heller. Trenger jeg noe og er fri for penger så låner jeg hans visakort uten problemer, og motsatt selvfølgelig.

Skrevet

Felles økonomi ja, noe annet er utenkelig. Felles kontoer, men hvert sitt kort.

Skrevet

Vi hadde separat økonomi helt til vi fikk barn. Nå setter vi over samme prosentdel av lønna vår (det meste) på felles konto, men har igjen litt lommepenger på egen konto fortsatt.

Skrevet

Har ikke felles økonomi :D

Tjener omtrent like mye, men vi liker begge å disponere våre midler slik vi selv vil. Krangler aldri om økonomi, er 100 % og sikkert litt til enige i hvordan vi skal gjøre det ... Har både budsjett og regnskap!

Skrevet

Ja, jeg vil si vi har felles økonomi, selv om vi ikke har felles konto.

Skrevet

ikke 100 % felles, men felles nok. Vi har hver vår lønnskonto, men setter over en fast sum hver måned til en felleskonto, som vi har to kort til. Alt som er felles går fra denne kontoen, mens f.eks. frisør eller nye sko til meg, betaler jeg selv. Jeg betaler også mitt eget studielån og min egen mobilregning.

Jeg tjener mest, så jeg setter inn mest på felleskontoen. Det vi setter inn er mesteparten av det vi får utbetalt, bare litt lommepenger igjen til hver egentlig.

Skrevet

ja,vi har felles økonomi.alt går inn på en konto men har hvert vårt visa kort:) Kunne aldri hatt det annerledes,men vet der mange som ikke har det sånn..

Skrevet

Vi har felles mat/regningskonto som vi setter av likt hver mnd..har 2 kort til denne kontoen...men så har vi vær vår lønnskonto som vi disponerer som vi vil...kunne egentlig aldri falle meg inn å ha felles konto med mannen min siden jeg er litt mere sparsom noe han ikke er !

jeg fører regnskap til våres felles mat konto + min priv regnskap, førte regnskap til mannen min også men det var før sommern, nå har jeg ikke fått noe kontoutskrift siden sommern og ikke får jeg det heller *sukk* skulle minst tro han skulte noe for meg...jaja..

Skrevet

Separate kontoer, men felles budsjett. Setter av like mye hver mnd til husholdningsbudsjett, husbygging o.l.

Nå som jeg er i perm med mindre inntekt blir det til at han betaler ferier, dyre gaver, klær til meg og barna osv. Synes det er helt ok med hver sin konto, sparer iallfall oss for en del krangling.

Skrevet

Felles konto med to VISA-kort, så vi tar bare det kortet som ligger nærmest ;) Her er det ikke mine og dine penger, men VÅRE! ;) Veldig enkelt og greit!

Skrevet

Ja, det har vi. Jeg har vært både student og i jobb (med lavere inntekt enn han) og er nå hjemmeværende mens vi har bodd sammen. Sånn så vi har valgt å ordne oss som familie med en i jobb og en hjemme har vi ikke noe valg.

Skrevet

felles økonomi ja. Vi gjør som dere:)

Skrevet

Vi har felles økonomi. Han tjener mer enn meg, men ingen av oss tjener masse.

Hans konto brukes til regninger av forskjellige slag og besin.

Min konto blir brukt på mat, noen få regninger som kommer på avtalegiro hos meg. Men mine penger som blir brukt til mat, klær osv.

Min mann har ingen interesse av å ta seg av økonomien, så meg som ordner alt der. han har null kontroll, så jeg sier ifra når han har lite på kontoen. Han får støtt og stadig beskjed om at jeg har brukt opp alle pengene hans.

Vi har sparekontoer begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...