Gå til innhold

om toåringen som druknet igår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg har vært på begge deler, bryllup og annen fest og er av en HELT annen oppfatning! Og jeg kjenner mange kurdere, pluss at det er stor familie.

En annen ting du nevner også er at de produserer barn i hytt og pine, det er heller ikke min erfaring. Svigermor sier at vi er lure om vi venter hvertfall 5 år med nestemann osv. Og det er 2 til 3 barn som er normalen der nede også i vår generasjon.

Men kjenner ikke mange kurdere fra Irak, det er sant, men syns det uansett blir feil å si at de er sløve generelt til å ta vare på barna. De har kanskje andre måter å ta vare på de på, og det er nok mer normalt at eldre søsken er "barnevakt".

Blir bare så eitrandes irritert når folk tror de vet alt om et folkeslag. Har til gode å se klin like folk i noe folkeslag. Folk er forskjellige, OVERALT! Det kan man jo bare se her på dib. Sikkert mange her også som lar eldre søsken passe de små når de er ute, og man ser jo at noen produserer enorme mengder med barn osv. Sånn er det jo overalt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mimi..... Er vel derfor du fant eg nettopp denne mannen, fordi han og familien er mer norske og unntaket fra "regelen" om denne fokegruppa. Tviler på du kunne funnet deg hvilken som helst kurder, jeg. Og Tyrkia og Irak er to vidt forskjellige land!

(ikke hun som kjenner til familien)

Må si at jeg tenkte med èn gang at dette ikke var en norsk familie da jeg leste om ulykka, vet ikke hvorfor, men det er kanskje ikke så rart likevel?

Skrevet

Kanskje kurdere fra Tyrkia er hakket bedre da. Men tror nok mannen din er bedre enn folkeslaget genrellt.

Helt seriøst altså.. De jeg møter på i det daglige prater ikke norsk, er anafabeter, lever på trygd osv. Det er vanskelig å integrere seg når du har levd i en fjellsprekk i Irak og ikke kjenner det vestlig levesettet. Hvordan skal du tilpasse deg samfunnet da. Og det er jo en grunn til at de får mange barn(de er ikke ekstreme heller, men lager nok flere barn enn gjennomsnittet), nettopp fordi de mister noen barn underveis enten av sykdom osv.

Jeg er enig at det var upassende å skrive det så tett opptil ulykken,men hadde det vært bedre om jeg skrev det om en måneds tid?

Man kan ikke si noe om andre folkeslag uten å bli stemplet som rasist.

Er det bedre å la dette være sånn at flere barn kanskje skader seg selv eller blir forglemt?

Det er på tide å slå hardt ned i miljøene, oppsøke dem der de er og lære dem.

De må læres opp helt fra grunnen av. Og det er staten sin oppgave.

Jeg bor vegg i vegg med to kurdiske familier, daglig må jeg slippe inn barna deres etter jeg har lagt meg selv. Da er de ute og leker og foreldrene hører ikke ringeklokka eller slipper dem ikke inn. Da leker de heller i oppgangen til familien slipper dem inn. Og der er minstemann ca 2,5 år og eldste begynt epå skolen i fjor.

Jeg har sett så mye at jeg gidder ikke høre på deg Mimi som har en ok mann, for alle er ikke som han. Klart ikke alle er som naboene mine heller, men jeg vil nok si flertallet er sånn..

Skrevet

Man skal ikke miste en 2-åring lenge av synet før det kan gå ille! Slutt å stemple foreldrene og pass dine egne saker. Dette er tragis nok som det er.

Klart man reagerer med sinne, man blir redd og da ledsages det ofte av sinne.

Skrevet

Som sagt så kjenner jeg ikke så mye til kurdere fra Irak, i såfall må de være veldig forskjellige fra kurdere i Tyrkia. Og det sier jeg ikke pga at jeg kjenner kun denne familien, men pga folk vi har kontakt med også her i Norge. Alle jobber hardt og har ambisjoner, normal barneflokk osv.

Men tyrkia er jo også nærmere europa når det gjelder kultur og levesett enn Irak er. Det jeg reagerer på er at du setter alle kurdere under ett, det er kurdere i fler land enn Irak og Tyrkia også. Og jeg har aldri sagt at du er rasist nei, det har jeg ingen formening om.

Når det er sagt så er familien til mannen min sauebønder som bor på landsbygda, og lever ikke særlig vestlig sånn sett, men de har samme verdier som min familie likevel, på stort sett alt. Så det fins mer vestlige folk i Tyrkia enn familien til mannen.

Sier heller ikke at du skal høre på meg, jeg vet heller ikke alt om alle kurdere, men vil bare at du skal se at det blir urettferdig å stryke alle over en kam. Slik veldig mange gjør her inne veldig ofte.

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle hvordan dette skjedde?. Utfallet er lika forbaska tragisk. Gutten er død og foreldrene vil nok uansett klandre seg selve for resten av livet vil jeg tro.Tapet blir jo ikke mindre samma hvordan det gikk til.

Stakkars foreldre :o(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...