Gå til innhold

Ang tilrettelegging...lønn osv.... Er det slik det fungerer?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 64% natt, men det fungerer dårlig, så har bedt om å få tilrettelgging, til dag/kveld.

Men det jeg får beskjed om nå fra sjefen er at hun har ikke økonomi til å kompensere for lønna mi, så jeg må gå "ekstra" altså jobbe mer enn 64% for at jeg skal få utbetalt samme lønn som natt.(siden jeg mister mange tillegg) Er det virkelig slik det fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok. Det er jo ikke slik at du har høyere timelønn når du jobber natt, men du får mer utbetalt pga tillegg til timelønn som kompensasjon for ubekvem arbeidstid. Når du går over til dag så har du ikke lenger ubekvem arbeidstid, og mister tilleggene dine.

Skrevet

Jeg vet noen har i tariffavtalen at de i 3.trimester skal slippe å gå nattevakter uten å tape lønn på det, men hvis man før det ikke kan gå vakter, så taper man penger på det. Alternativet er å bli sykemeldt.

Skrevet

Det er dårlig tilrettelgging synes jeg, synes å ha lest tidligere her at en har krav på lik lønn, jeg skal ikke tape penger på å få tilrettelgging, fordi jeg ønske å jobbe. Hvis ikke sjefen klarer å få nok vakter som tilsvarer 64% natt, taper jeg jo penger, det er uakuelt. Da blir en jo "straffet" lønnsmessig... Nei da spørs det om ikke det får bli gradert sykemelding på natt, og håpe på at jeg klarer å holde meg våken ;)

Skrevet

Fint hvis noen flere også vil svare ;)

Skrevet

*dytter*

Skrevet

Arbeidgiver er bare pliktig til å betale ut lik lønn som du har når du går nattevakter, de er ikke pliktig til å gi deg tilleggene du har om natten hvis du jobber dag eller kveld. Noen arbeidsgivere gjør det for å være snill men det er ikke noe du har krav på.

Så ja du vil tape på å bare gå dag og kveld.

Skrevet

Da er jo alternativet full sykemelding, vet ikke om jeg klarer netter :( og jeg må øke stillingsbrøken ganske mye for å kompensere for nattjobben, og synes ikke det er aktuelt.

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier i oslo kommune, 65.9% nattstilling. etter 3 mnd orket jeg ikke natt, og ble tilrettelagt over til dagtid. Da har jeg krav på å jobben 65% dag, med akkurat samme lønn, fordi det er min faste lønn. Så med andre ord, du skal verken tape lønn, eller måtte øke stillings%.

Men nå vet jeg ikke hvordan du jobber, om det er fast stilling, eller om du jobber i privat firma.

Skrevet

Er sykepleier i fast stilling, 64% jobber i kommunen. Var det jeg trodde jeg hadde krav på, men sjefen sa hun fikk dekt 400 kr pr vakt eller no fra nav,og da hadde hun ikke økonomi til å betale tilleggene.... Jøss, merkelig at det skal være så forskjell da!

Skrevet

Det spiller ingen rolle:) Hvilke kommune jobber du i. jeg sendte mail til spl forbundet. kopierer svaret jeg fikk.. :))

Det som er godt med tariffavtaler, er at det er bedre ordninger enn det som fremkommer av folketrygden. Du beholder derfor tilleggene (også nattillegg) når du omplasseres til dagstilling på grunn av graviditet. Omplassering er jo også et alternativ til sykemelding.

Du kan flytte over i dagvakter uten å benytte aktiv sykemelding. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge slik at du får et forsvarlig arbeidsmiljø. Dette betyr at du kan slippe nattevakter som jo kan være en belastning for gravide på grunn av behov for mer hvile og søvn. Du har en rett til å bli omplassert til en lavere lønnet stilling. ”Lavere lønnet stilling” omfatter også arbeidstidstilpasninger, for eksempel at man får tilrettelagt arbeidstid.

Hvis du blir omplassert til en dagstilling, beholder du tilleggene etter oppsatt tjenesteplan, dvs. som om du gikk i din nattevaktstilling. Hvis det ikke er mulig å omplassere deg til dagarbeid, får du en utvidet rett til lønn, dvs. svangerskapspenger (jf. overenskomsten/dok.25 i Oslo kommune § 4.7.6 Omplassering til annet arbeid m.v.) Ut fra de opplysninger du gir, ser det jo ut til at arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg.

Du har krav på lønn fra arbeidsgiver hele denne perioden, også om du mottar svangerskapspenger – og når den tid kommer, foreldrepenger. (Arbeidsgiver får refundert trygdepenger fra NAV). Du vil derfor får utbetalt lønn etter oppsatt tjenesteplan (dvs. med ubekvemstillegg, helligdagstillegg etc.) Du opparbeider deg også feriepenger for hele perioden som om du var i arbeid.

Kan det tilrettelegges for deg, skal du altså ikke sykemeldes. Svangerskap er ikke sykdom, men man må ta visse hensyn for at du som gravid arbeidstaker kan være arbeidsfør. Statens Arbeidsmiljøinstitutt (Stami) har samlet en rekke gode råd her: http://www.stami.no/?nid=7968&lcid=1044

Du finner mer om tilrettelegging for gravide på Arbeidstilsynets hjemmesider: http://www.arbeidstilsynet.no/stikkord/vis.html?tid=28619

Lykke til videre!

Med vennlig hilsen

Mette Høiland

seniorrådgiver rådgivningstjenesten

Skrevet

Du har krav på din faste lønn, og når du jobber natt fast så er nattillegget inni lønna, derfor skal du ha samme lønn. Det er din faste lønn .) Tror din sjef surrer her, så pass på.

Min sjef prøvde seg også på å lure meg litt. Jeg skulle egentlig jobbet noen røde dager påske og i mai iforhold til min opprinnelige turnus på natt. Men siden jeg var flyttet til dag tok hun meg bort fra de, og jeg jobbet andre dager og hadde fri de røde dagene. Sjekket med spl forbundet igjen og man har altså rett på lønn etter opprinnelig tjenesteplan/turnus. Så det endte med hehe at jeg skrev dem opp på timeliste mnd etter, samtidig som jeg ikke hadde jobbet de vaktene he he.. det samme gjelder når du er i permisjon. Jeg skulle i utgangspunktet jobbe hele jula som kommer, men er i permisjon da, men skal uansett ha mine tillegg for de dagene, så dette må jeg føre på timeliste og levere på jobb.(for tro meg, ingen som passer på å gjøre det for deg, eller fortelle deg du har krav på det he he)

Skrevet

Ok, tusen takk for svar, det var supert! Da blir det spennende å se hva som skjer i morgen!

Skrevet

Men er det arb.giver som betaler lønna? når en får tilrettelgging på dag? For det sa hun at hun ikke hadde økonomi til.... mulig jeg har litt tungt for det, at det stod i det skrivet du kopierte.... ?! Helt sant med de tilleggene, jeg fik tips om det sist jeg var i mamma-perm, ingen sjef som informerte meg om det, det var en kollega.... og det var noen kroner for å si det sånn.... så de er noen sniker... vet jeg skal jobbe rød dager nå i jul/nyttår, så skal sannelig passe på!!! Men takker igjen for info ;) greit med påminnelser! :)

Skrevet

Jeg har fått tilrettelagt fra natt til dag/aften, og det MED tilleggene mine fra natt. Det skal man ha når man må omplasseres pga. graviditet. Dessuten så får arb.giveren din noe av lønna di kompensert fra NAV siden de må leie inn ekstra nattevakt.

Skrevet

Ja, men det er det hun sier at hun ikke har økonomi til.... fikk kopiert et brev fra ei annen her, så skal lese det litt mer grundig igjen. Det sjefen fikk fra NAV var langt i fra nok til å dekke det opp sa hun, så ikke vet jeg. Takker for svar :)

Skrevet

ut fra brevet over så vil jeg si at det at sjefen din ikke har "økonomi" til å tilrettelegge for deg, altså gi deg samme lønn for tilrettelagt stilling, så skal du ha svangerskapspenger. For å si at de ikke har økonomi til å tilrettelegge betyr at de ikke vil tilrettelegge og da har du krav på svangerskapspenger!

IKKE ta til takke med økt stillingsprosent og dårligere lønn! Du har ditt på det rene og de må enten tilrettelegge eller gi deg beskjed om at du må si til legen at du skal ha svangerskapspenger.

Lykke til!

Skrevet

Nei jeg synes det blir dårlig tilrettelgging ihvertfall! Skal til legen senere i dag, så da får jeg videreformidle det arb.giver har sagt, men greit å vite hva jeg har krav på i forkant!

Tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet

oj, det var bra jeg trykket meg inn på feil trimester, for akkurat dette har jeg lurt endel på også! Jbber 55% natt samt at jeg ikke har barnehageplass til sønnen min på 12 mnd. Er allerede stup trøtt, er kun i uke 7. Skal forsøke så lenge det lar seg gjøre å jobbe natt,men kjekt å lese at jeg beholder tilleggene mine hvis meg må omplasseres. Ellers hadde det jo ikke gått. ...

Skrevet

Om du skal til legen så si ifra at det begynner å bli tungt med natt, og at du vil over på dagtid, da skruiver han det på en sånn aventende sykemld slik at sjefen din ser du trenger dag, så har du ihvertfall det på det rene også... Ikke la deg lure, du skal ha samme lønn, og samme st % !!

Skrevet

Nei jeg skal si det som det er og hva hun har sagt. Og nå vet jeg hva jeg har krav på så da er det lettere! Kan godt jobbe kvelder og, men helst ikke overgang. Fikk det tilrettelgat sist da jeg jobbet på sykehuset, uten noe som helst problem. det var bare en selvfølge! Men her høres det ut som det ikke er så greit å få forståelse!

Skal snart til legen, så kan komme med en oppdatering senere! :)

Skrevet

Legen sa at hvis hun ikke kan tilrettelgge med full lønn, så måtte jeg bli sm utover de prosentene det utgjorde. Men han prøvde seg også, at hvis jeg skulle over på f.ex dagtid så tapte jeg de pengene! Så takk for infoen jeg fikk i går altså! Helt supert! Så gjenstår det å se hva arb.giver sier i morgen. Hun kunne ikke tilrettelegg før om et par uker, og legen ønsket ikke å sm meg, i og med at hun hadde krav på seg til å tilrettelgge, så det kan jo bli spennende å se hvem som skal utbetale lønna mi i de 2 ukene....

Huff så mye greier altså!

Skrevet

Uff så irriterende. Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet en egen mail til sykepleieforbundet, og sagt det som det var (du får svar innen dagen etter). Skriv ut mailen og ta med kopi til både sjef og evt lege neste gang. Legen din sier du skal sykemld dersom hun ikke kan tilrettelegge, det skal du ikke. da skal du ha svangerskapspenger!!!!

Blir så irritert over at de ikke kan sette seg inn i dette systemet, da det ikke er få gravide pr år liksom!!

Hva er grunnen til at hun ikke kan tilrettelegge før om et par uker? Det også er bare tull he he, jeg kjenner jeg blir helt fasinert av disse sjefene i kommunen, skulle tro de tok pengene av egen lomme jo...

Hold oss oppdatert..

Lykke til

Skrevet

Eneste aberet her er at jeg har meldt meg ut av spl.forbunet.... men det går kanskje ann å enten melde seg kjapt inn igjen eller å sende mail forde?!

Ja for jeg mister vel en del rettigheter ved å være sykemeldt, som feriepenger og litt sånt?

Grunnen jeg fikk oppgitt av sjefen var at vaktene var dekt opp, så derfor kunne hun ikke det. Jeg lurte på om ikke jeg kunne "gå på toppen" fram til det, men det gikk ikke- Det hadde hun IKKE penger til.... så skulle virkelig tro at det gikk av egen lomme!

Det er tungvint system, og sannelig ikke lett å finne ut av! Det som er litt dumt nå er at det bare ble sagt muntlig at jeg kunne tenke meg å unngått mange overganger, og primært helst dagtid, da det er da jeg fungerer best.Han mente og jeg ikke skulle ha så mange dager etter hverandre og kanskje ikke fulle arb.dager. Men legen skrev ikke det noe sted, kun at jeg trenger tilrettelegging. Og slik jeg opplever arg.giver nå så står hun vel ikke på hue og rævva for å få beholde meg i jobb og for å hjelpe meg med tilrettelgat jobb ...selv om hun har aldri så mye plikt på seg til å gjøre det. De har jo også plikt på å være oppdatert, og finne oppgaver som bidrar til å ha den gravide mest mulig i jobb... Men synes jeg møter litt motstand her ja.... Jordmor får jeg ikke tak i før torsdag, og jeg kunne virkelig tenkt å hatt "en i ryggen" når jeg skal be om tilrettalgt arb.

Men sender en mld til spl.forbundet jeg å hører! Takker igjen, veldig takknemlig for at du svarer på innleggene mine :) og dere andre og selvfølgelig!!!

Skrevet

hei.

bare et lite spørsmål her. vet noen om dette også gjelder statsansatte???

jeg går i turnus med både dag, natt og kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...