Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #26 Skrevet 20. september 2009 Det var lurt. Skal ta godt vare på brevet og få det stemplet. Føler meg litt roligere nå etter et helvetes-døgn.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #27 Skrevet 20. september 2009 Høres ut som om du skal være glad for at dette ikke er dine kommende svigerforeldre i alle fall...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #28 Skrevet 20. september 2009 Besteforeldre HAR ingen retter. De er heldige om de får et godt forhold til den som har hovedomsorgen av foreldrene, om foreldrene ikke bor sammen. For det fører lettere til god kontakt med barnebarn. Disse besteforeldrene her forstår ikke dette, og tror sikkert de har en sak. Men der bommer de sterkt. De burde faktisk alvolig legge smiskesiden til her, slik at det får et vennskapelig forhold til deg. Det er ENESTE måten de kommer til å få kontakt med barnebarnet sitt på, når barnefar ikke vil ha kontakt med barnet. Min ekssvigermor og da farmor til barna mine har forstått dette. Hun har ALDRI lagt seg opp i konflikter som har vært mellom meg og barnefar, hun har gått inn for å bli min venn. Hun dolker meg aldri i ryggen ved å fortelle ting hun får vite her videre til barnefar eller andre. Og dette gjør at hun er hjertelig velkommen hos oss, også på lengre besøk med overnattinger(hun bor et godt stykke unna meg). Jeg har samme forholdet til fars søsken, selv om kontakten er litt sjeldnere der. De legger seg heller ikke opp i konfliktene, men oppfører seg normalt og voksent. De,som jeg, vet at vennskap er den lette måten å gjøre slikt på, og at de juridisk ikke har noe sak eller krav. Derfor har også jeg alltid gått inn for å bevare deres vennskap, slik at ungene har god kontakt:) Hadde farmor og fars søsken oppført seg som troll og dritt, så hadde jeg ikke villet ha noe med dem å gjøre. Og siden barnefar her har lite med ungene å gjøre, så hadde det da ikke blitt til at de hadde sett ungene.....
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #29 Skrevet 20. september 2009 Nei det kan de overhodet ikke. Dette vil de ikke komme noe sted med. Det beste for dem er å ha en god tone med deg så DU på dine premisser slipper dem til. Ta vare på det brevet de sendte deg til senere..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #30 Skrevet 20. september 2009 Jeg vet ikke hva det er med alle de som absolutt mener at disse besteforeldrene skal blandes inn for "barnets beste". En far som ikke vil ha barnet, men besteforeldrene må ha lov? Nei takk, ikke i min verden. Hva skal det lille barnet forholde seg til om noen år da? For alle barn finner ut at hvem besteforeldre egentlig er og hvordan skal man da forholde seg til en far som ikke vil se barnet? Vil ikke barnet da forstå at grunnen til at han ikke har en pappa er pga pappa ikke vil? BF må jo h en grunn til å ikke ville ha barn, så hvis du likevel vil beholde det så er det jo mulighet for å ikke sette han som far. Når det kommer til barn er det jo enten eller. Hadde ikke min samboer ville hatt det barnet jeg bærer på så ville jeg bedt han ta et valg for livet; ta ansvar eller gå. Et barn har det bedre uten en far enn en far som bare finnes på et papir og i et lite barns drøm. Det vet jeg alt om. Jeg ville heller ikke hatt noen far enn å vite at det finnes en der ute som betalte min mor penger i 18 år for å slippe unna meg. Jeg ville heller ikke hatt hans foreldre tilstede i livet mitt, da dette hadde vært en ekstra byrde i forhold til den faren jeg ikke har. Og hva skjer når disse besteforeldrene får andre barnebarn? Vil dette barnet da være like viktig for dem. Man kan si at disse menneskene vil ditt barns beste, men virkeligheten er at de vil sitt eget beste. De hadde aldri truet en mor i sin 10. uke og risikere at hun stresset og mistet, hvis de hadde barnets beste i sine tanker.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #31 Skrevet 20. september 2009 Så lenge du ikke er alkoholiker, narkoman eller en overgriper så gidder ikke barneværnet og gjøre en dritt om foreldrene til bf tropper opp hos barneværnet.. Men du kan jo alltids ta en tlf til bv og hørre hva du evt kan gjøre..For det virker jo som om disse menneskene er i stand til og sende falske bekymrings meldinger til barneværnet. Så vær føre var du.. Ta kontakt med advokat, familievernkontoret og bv og legg frem saken og ta for guds skyld vare på det brevet og evt sms du mottar fra dem. Det brevet som du mottok av dem var det skrevet av de personlig eller var det fra en advokat????
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #32 Skrevet 20. september 2009 De kommer ingen vei med det så de kan bare prøve seg. Jeg kjenner ei som var i samme situasjon som deg der, bare at hun var 19 år, barnefar ikke i bildet, men foreldrene hans gikk til retten for å kreve fars sin del. De kom ikke igjennom der, så du kan nok bare ta det med ro. Du er 30 år har fast jobb, og er vel ei oppegående jente, hun på 19 hadde verken jobb eller noe.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #33 Skrevet 20. september 2009 Det var skrevet privat. Har lite lyst til selv å kontakte advokat for jeg er redd for å gjøre ting verre. Men kanskje jeg må det? Skal høre hva legen sier om dette i morgen
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #34 Skrevet 20. september 2009 Er du sikker på at du ønsker disse menneskene involvert i livet ditt, når barnefar ikke skal være det? Hvordan skal barnet forholde seg til dette når det blir større? Synes dette høres komplisert ut. Ville likevel vurdert det selv HVIS besteforeldrene hadde henvendt seg til meg på en ordentlig, vennlig måte, og viste oppriktig interesse i å samarbeide med meg. Jeg hadde definitivt backet ut dersom jeg hadde fått et skriftlig KRAV med trusler, som du har fått. De truer med å kontakte barnevernet! Og advokat! Selv om en advokat ikke vil kunne gjøre noe for dem, så kan de potensielt lage ubehageligheter for deg hvis de fremlegger falske beskyldninger til barnevernet (de plikter å undersøke bekymringsmeldinger uansett). De viser tydelig at de er i stand til dette! Jeg ville i alle fall tenkt meg grundig om før jeg lot disse menneskene ta del i mitt barns liv.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #35 Skrevet 20. september 2009 Du trenger ikke og lage noe stor sak av det. Men ta med deg brevet til en advokat og forhørr deg videre hvordan du bør forholde deg. Jeg er ingen advokat, men kan vel med 99% sikkerhet si at de kommende besteforeldre ikke har noen rettigheter her. Hadde barnefar vært død så mulig de hadde hatt krav på helg innimellom men 50%??? Nei ikke en gang om det hadde snød i helvete hadde de hatt krav på 50% samvær. Ikke en gang barnfar hadde fått det om han hadde gått til sak...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #36 Skrevet 20. september 2009 Dette må være et tulleinnlegg... 10.uker på vei, og besteforeldre begynner å krangle om omsorgsrett... nehhhhh
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #37 Skrevet 20. september 2009 For å være helt ærlig så trodde jeg ikke at de visste om at jeg var gravid da bf har bedt meg om ikke å si noe siden han ikke vil ha noe med barnet å gjøre. Og han mmå gjerne bestemme for seg, men han kan ikke bestemme for sine foreldre og nå som de tydeligvis vet om det så må de gjerne ha kontakt. Jo flere som er glad i, og bryr seg om, barnet jo bedre er det, tenker jeg. Men jeg vet ikke?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #38 Skrevet 20. september 2009 Noen foreldre er dessverre ikke helt gode...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #39 Skrevet 20. september 2009 hvis BF ikke vil ha noe med barnet å gjøre så foreslår i alle fall jeg at du kutter ALL kontakt med både han og hans foreldre. Det kommer bare til å bli problemer for deg og barnet ditt framover i tid. Hvis de har begynt på en slik måte nå, hvordan tror du det vil bli når barnet er født??? Nei, forhåpentligvis treffer du en grei mann som sikkert har oppegående gode foreldre (kjekke menn har ofte kjekke foreldre) og da kan de få rollen som besteforeldre hvis forholdet blir langvarig.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #40 Skrevet 20. september 2009 Du har jo en raus tankegang ang dette, men synes du skal ta det som et lite varselsignal når de ikke ringer/tar kontakt på en hyggelig måte, men starter et potensielt samarbeid med trusler! Jeg er ikke en vanskelig person å samarbeide med, men her tror jeg at jeg ville satt meg litt på bakbena! De bør i alle fall komme med en kraftig unnskyldning, og virkelig vise at de har et oppriktig ønske om å samarbeide med deg på dine premisser.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #41 Skrevet 20. september 2009 Jeg lurer nå også på hvorfor bf ikke vil ha kontakt med barnet, og kan ikke det bli vanskelig når hans foreldre ønsker kontakt? Hva er grunnen til at han ikke vil ha kontakt? Hva vil du? Du sier at det ikke gjør noe at han ikke vil ha kontakt. Jeg har vært i samme situasjon som du, men jeg var bare 18 år da. Bf som jeg da bare hadde one night stand med ønsket at jeg tok abort, og ville uansett ikke ha noe med barnet å gjøre. hans foreldre, eller noen andre for den del visste ingenting før guttungen var 3 år og spurte etter "pappa". Vi hadde da diskutert hva jeg skulle gjøre den dagen det evt sjedde, jeg har hele tiden hatt god dialog med han. Nå er gutten 9 år, og har kontakt med faren, ikke mye siden han bor på andre kanten av landet, men vi prøver å få til et treff i året. Han står ikke som far på papiret, der står far ukjennt, jeg får han heller ikke foreløpig til å skrive under på noe. Ungen får jo automatisk vite hvem faren er om h*n skal ha kontakt med besteforeldre, og "alle" vet hvem det er. Tror det vanskeliggjør situasjonen for barnet veldig. Mener ikke at besteforeldre ikke bør ha kontakt, mener heller at bf bør vurdere å ha kontakt. Må jo være en grunn til at han har fortalt foreldrene om graviditeten.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #42 Skrevet 20. september 2009 Han vil ikke ha barn og jeg sa klart fra at om han ikke ønsker dette så måtte han si fra nå. Ønsker ikke en "av- og på pappa" til barnet. Hvorfor han har sagt det til sine foreldre det vet jeg ikke, men nå vet de iallfall om barnet og det må jeg nesten bare forholde meg til. Er veldig usikker, men jeg ønsker ikke å være kjip mot dem og det er fint for barnet å ha så mange rundt seg som mulig.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #43 Skrevet 20. september 2009 Jeg vil gjøre det som er best for barnet. Men ser at flere mener at et forhold til bf sine foreldre kan bli vanskelig for barnet får bf selv ikke er med i bildet. Så jeg må nok tenke meg nøøøøye om her for hva jeg skal gjøre. Hjalp å få ut litt her og fått litt hjelp. Er ikke så engstelig nå. Litt sinna, men det går over
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #44 Skrevet 20. september 2009 Kjempefint at du tenker sånn, men for guds skyld! La de skjønne at her kommer de ingen vei, men at de selvsagt skal få se barnebarnet sitt innimellom. Bedre å bare stoppe dette før det går noe videre. Jeg ville også presisert at tillit er noe en gjør seg fortjent til, og at dersom de skal ha barnet alene etterhvert, så har de å oppføre seg. Snakk med legen som du sier, og hør med barnevernet, helst få noe skriftlig derfra (brosjyrer, utskrift av lov og regelverk) Du trenger ikke engang å oppgi navn om du ikke vil det. Vær forberedt på at de kan finne på noe tull, men vær også klar over at de ikke kommer noen vei. Lykke til, og hold oss oppdatert:)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #45 Skrevet 20. september 2009 Sett som krav til bf at dersom hans foreldre skal være deltakende i barnets liv, så må han også være det. Trenger jo ikke dele 50/50, men at barnet skal vite om han og ha et forhold til han. At han oppfører seg som en far og viser den omsorgen han bør gjøre. Han må forstå at barnet er noe dere har vært 2 om å lage, dette er ikke noe du kunne klart alene.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #46 Skrevet 20. september 2009 Du kan dessverre ikke nekte barnefar samvær senere, selv om han nå gir uttrykk for at han ikke vil.... HAN har full rett til å komme etter å hå holdt seg borte i f eks 7 år, og si at nå vil han ha samvær. Dette fordi det er BARNETS lovfestede rett å kjenne begge sine foreldre. Så hva du krever av ham nå, gjelder ikke lovmessig, om du krever at han velger enten å involvere seg eller for alltid å holde seg borte. Dette bestemmer ikke du. Han vil også få gjennomslag i retten om samvær, selv om han utelater å ha kontakt med barnet de første årene, eller i perioder de første årene. Ikke avgjør noe som helst enda. Jeg anbefaler deg å skrive et motsvar til besteforeldrene, som sier noe om regelverket rundt samværsrett, og at du tilbyr deg å samarbeide for at det skal bli kjent med barnebarnet. Men at de skal være klar over at fast samvær får de ikke, som i en samværsavtale. Dette kommer til å være på barnets premisser, og dine. Ikke deres. Og så får de velge hva de vil, for da har de tilbud om kontakt, men at det blir forventet normal oppførsel for at dette skal bli noe av. Ikke bland inn advokat og alt mulig. De har jo ingen sak, så det ser jeg ikke noe poeng i. Dere som sier at dere ville holdt dere helt borte fra slike folk og en slik far, og nekte dem alt; forstår dere ikke at det er barnet og barnets behov for identitetsgrunnlag som blir skadelidende? Og det med å oppføre far ukjent, og ikke la barnet heller få vite; FAR vet, og kan fint ordne med DNA-test, selv etter mange år. Det er nok at han sier i fra til NAV at han vil, så ordner de resten. Og er besteforeldrene så ivrige, så er det nok for NAV å sette igang selv, om de ymter frempå til NAV at han er far. NAV VIL vite dette. Ikke kav så mye. Du kan slappe helt av, HI. La dem gjøre ellers som de ønsker, men vit bare at her er det du som styrer overfor besteforeldre, selv uten advokat og barnevern. De kan ikke "skade" deg i hele tatt. At det ikke er gøy å oppleve det du nå gjør, betyr ikke at der blir problemer for deg:)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #47 Skrevet 20. september 2009 jo det har de faktisk rett til. og se barnebarn altså. ikke la han skrive under noen farspapirer hvis han ikke vil ha noe med ungen og gjøre da vettu;) og ja gå til barneværnet selv og fortell hva de sier. da ligger du et skritt forran
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #48 Skrevet 20. september 2009 I hvilken lov finner du at besteforeldre har denne retten? DET lurer jeg på. For den finnes ikke, om begge foreldre er i live. De KAN få samværsavtale i retten dersom den ene av foreldrene er død. Men ikke når begge foreldre er i live.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #49 Skrevet 20. september 2009 http://www.besteforeldre.no/Lov%20og%20rett/Besteforeldres_rett_i_Norge.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå