Gå til innhold

Foreldre til bf krever 50% samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 10.uke og bf vil ikke ha noe med barnet å gjøre. Noe som er helt ok. Det har ikke vært noe krangling el. oss i mellom.

I går mottok jeg brev fra hans foreldre om at de vil ha 50% samvær i hans fravær og om jeg ikke går med på dette vil de kontakte advokat og barnevernet. Kan de gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de kan ikke det.. Det første året er forbeholdt mor mtp ammingen.

Be om råd hos barnevernet du! De kan ikke kreve det iallefall.

Skrevet

Ønsk han lykke til. Han har like stor sjans som en snøball i helvete.

Skrevet

besteforeldre har faktisk ingen rett på å se barnebarn.

Skrevet

Ok. Men kan de etterhvert kreve 50% samvær?

Skrevet

De kan godt gjøre det, men vil neppe få gjennomslag for det. De kommer ikke langt i retten, med mindre du skulle vise deg å ha svært svekket omsorgsevne. Er dere veldig unge, slik at det er derfor de vil ha så stor del av omsorgen?

Skrevet

Syns dette hørtes rart ut.. Det er jo ikke de som er foreldre. Så klart de kan kreve å få se barnet med jevne mellomrom, men rart hvis de kan kreve så mye og fastbestemt prosentgrad!

Jeg kan ikke reglene, men jeg håper for din skyld at de ikke får gjennomslag for dette. Hadde hatt mer forståelse for f.eks en helg pr måned..

Skrevet

Han??

Det er foreldrene hans som krever dette

Skrevet

Ja, de kan vel gjøre det, men de kommer ingen vei;) De har INGEN rett til samvær etter loven. Og det kommer de til å få beskjed om. Tar en advokat den saken der, så er det kun for å tyne penger av dem;) Det er kun barnefar som har samværsrett etter loven(eller barnemoren da, om far har hovedomsorgen).

Barnevernet gjør ingenting, for de har ikke med samværssaker å gjøre i hele tatt.

Skrevet

Ingen andre enn barnefar selv kan "kreve" samvær.

Ta kontakt med familievernkontoret for hjelp. Kunne megling med bf's foreldre og deg være en idè?

Å true med advokat og barnevern syns jeg er helt på viddene, det er IKKE sånn man ordner seg samvær med barnebarn! Barnevernet er uansett kun interessert i barnets beste, og vil ikke tvangsinnføre samvær.

Skrevet

Jeg melder meg frivillig til å realitetsorientere disse kommende besteforeldrene på dine vegne HI! De kan kontakte hvem de vil, men har ikke rettigheter som de later til å tro at de har.

Skrevet

Han er 32 og jeg er 30. Så vi er ikke unge og for å være helt ærlig så vet jeg ikke hvorfor de gjør dette.

Jeg har egen leilighet, bil, fast jobb, stabil økonomi osv. Og jeg har aldri nektet dem å ha kontakt med ungen.

Blir litt engstelig nå.

Skrevet

De kan selvsagt kontakte advokat og barnevern alt de måtte lyste, men de har ingen som helst rettigheter i forhold til samvær. En fornuftig advokat vil forhåpentligvis opplyse dem om dette og at de driter seriøst på draget i forhold til å få sett ungen dersom de prøver å gjøre det ved å lage konflikt med deg.

Skrevet

De har ikke krav på dette, nei. Men for ditt barns del ville jeg sørget for at de hadde noe omgang. Det er jo flott at de vil ha kontakt med barnebarnet sitt. Og det kommer til å være godt for barnet ditt. Kanskje det også gjør at far med tid og stunder vil se litt til barnet sitt også.

Derfor hadde jeg sagt til dem at de ikke vil ha noen daglig omsorg (som de foreslår), men at de gjerne må treffe barnet ofte og etterhvert passe han/henne.

Skrevet

Selvfølgelig skal de, på lik linje med mine foreldre, få se ungen, være sammen med h*n og ha overnattingsbesøk osv. Men jeg kan ikke se at de kan kreve % av samvær og at dette skal skje til faste tider hver måned.

Skrevet

OK, da så. Dette skal du ta med knusende ro, HI. De kommer overhodet ingen vei og er fullstendig prisgitt din velvijle i denne saken. Foreslår at du minner dem på det, og spør om de virkelig vil starte besteforeldreforholdet på en slik note. Du må gjøre det helt klart at de har å behandle deg med respekt, hvis du i det hele tatt skal ville fortsette å ha en dialog med dem!

Skrevet

Ha,ha... men hvem tror de egentlig at de er?, de kan godt ønske seg et barnebarnsansvar med 50 % samværsrett, men neimen om de får det.

Tenk om svigerfaren min, som er alkoholiker skulle fått samværsrett fordi han fablet om at det var greit?, da hadde han heller fått servert sine egne baller til jul.

Ta det med ro snupp. Be heller bf om han ikke ønsker samvær om å signere på det, så er det du som står med ansvaret;)

Skrevet

De bor ca.5mil fra meg så daglig kontakt blir vanskelig, men jeg hat aldri tenkt å holde dem utenfor om de ønsker kontakt selv om bf ikke vil.

Blir litt satt ut av de folk der akkurat nå. Jeg er 10 uker på vei og så kommer de med dette...

Skrevet

Jeg tror grunnen til at dem truet med advokat og barnevern, er for at du skal gå på kravene deres.

Så du skal ikke være bekymra. Men om du fremdeles er bekymra, så kontakt en advokat og får råd der.

Også kan du evt gi beskjed til besteforeldrene at dem kan få hilse på barnebarnet sitt når dem har lyst, så dem trenger ikke å komme med slike krav eller trusler.

Skrevet

Be dem lese litt lover å regler før de kommer med slike krav og trusler. Om mor oppfatter dette som trusler, vil det ikke låte pent i systemets ører heller;)

Skrevet

Har time hos legen i morgen og skal snakke litt med ham om dette. Er litt redd for å starte en hel "mølje" av greier og gjøre ting enda verre

Skrevet

Besteforeldre har etter loven ingen generell rett til samvær med barnebarna. Barnelovens § 45 åpner imidlertid for at når en eller begge foreldrene er døde, kan besteforeldre (og andre som er nært knyttet til barnet) kreve at retten fastsetter om de skal ha rett til å være sammen med barnet, og hvilket omfang samværsretten skal ha. Denne samværsretten følger altså ikke direkte av loven, men må fastsettes i hvert enkelt tilfelle av retten. Hvis partene er enige om det, kan saken eventuelt avgjøres av fylkesmannen. Avgjørelsen skal rette seg etter det som er best for barnet. Så lenge foreldrene lever, kan de selvfølgelig avtale at barnet skal ha samvær med besteforeldre. Men dette hører ikke inn under det man vanligvis kaller samværsrett

jeg hadde tatt kontakt med besteforeldre og lagt frem saken slik den står. di har ingen rettigheter, og om du ønsker og være 100% alenemamma har du full rett til det, så lenge barnefar ikke legger seg opp i det. men at du kanskje ønsker at barnet skal ha kontakt med sine besteforeldre. ikke noe 50% samvær. men kanskje finne en ordning på annenhvær helg når barnet blir så stor at du synest det er passende. det er flott at barnet har besteforeldre som bryr seg! det er ikke alle som har. men det kan virke som di har blitt litt vel overivrige her.

om du føler deg "truet" av situasjonen, så prøv og huske på: hold dine venner nerme, og dine fiender nermest.

lykke masse til!

Skrevet

For å være ærlig så tror jeg det går mer på at de vil bestemme enn at de bryr seg så voldsomt mye. Dette brevet er det første jeg hører fra dem siden jeg fant ut at jeg var gravid.

Og jeg kan ikke skjønne at de skal ha barnet annehver helg engang. Hva med mine foreldre da? Skal de også få annenhver helg?

Skrevet

Bare vær litt føre var du. Ta godt vare på brevet og ta en telefon til familierådgivningskontoret slik at de kan registrere at du har tatt kontakt og føler deg truet. Da har du en mye sterker sak viss disse besteforeldrene skulle gå så langt som å komme med falske beskyldninger til barnevernet osv. De har ingen rett til å se barnet viss du ikke ønsker det. Men for all del, ta GODT vare på brevet! Kan ikke uttrykke hvor viktig dette er! Det kan du komme til å få bruk for senere viss ting begynne å eskalere.

Skrevet

En annen ting du også kan gjøre, er å be legen din datere brevet og stemple det, slik at du kan bevise at du faktisk fikk brevet lenge før barnet i det hele tatt var født. Da kan ikke besteforeldrene komme senere å påstå at de sendte brevet ETTER at barnet var født. Håper virkelig ikke at ting blir så ille, men som jeg sa så er det bedre å være føre var. Det kommer du jaffal ikke til å angre på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...