Gå til innhold

Dere beleste damer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en roman som omhandler en spesifik historisk hendelse, men som inneholder tydelig faktafeil.

(Til bruk i undervisning om kildebruk)

Noen ideer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dan Brown?

Bruker ikke han ren fakta blanda med masse fantasi i bøkene sine da?

Skrevet

mjo, forsåvidt. Nå er ikke jeg så belset når det gjelder dan brown, bare lest den ene. Mene, hans bøker hanler vel mest om spekulasjoner rundt hva som skjedde ikke skjedde, tolkning og betydning av historier osv.?

Jeg er mer på jakt etter en bok som direkte skildrer en faktisk hendelse, men som da er feil. Gjerne en historisk hendelse som en ungdomskole/vgs. elev fra før han kjennskap til, sånn at eleven selv klarer å si at "dette er feil"

Skrevet

Vigrid sine historiebøker? Kor dei påpeiker at Holocaust aldri skjedde og at Hitler var ein fantastisk snill mann?

Skrevet

Den serien, det var en gang et mennseske, er ikke den feil da?

Men den er vel såppas gammel at de som går på skole nå ikke har kjennskap til den vil jeg tro...

Det er heller ikke en bok da.

Skrevet

Småsporvinj, jobber du som lærer eller studerer du?

Skrevet

Hva med de Kjærstad-bøkene om Jonas Wergeland? Er ikke handlingen der flettet inn i virkelige hendelser?

Mulig jeg husker feil, er så lenge siden jeg leste den.

Skrevet

Ikke lest dem, men skal ta meg en googlerunde for å sjekke hva de dreier seg om. takk for tips:)

Skrevet

Da Vinci-koden er proppfull av reine faktafeil, i tillegg til spekulasjoner. Et søk på nettet bør gi deg mer info. (Husker ikke detaljer nå, lenge siden jeg brydde meg.)

Nå veit jeg ikke om du er ute etter folk som faktisk direkte "forfalsker" med historie i feil og mangler, eller bøker med mer ærlig diktning rundt historiske hendelser?

I sistnevnte kategori finner du f.eks. Froybenius' "Jeg skal vise dere frykten" hvor han dikter rundt Edgar Allan Poes liv og død, og tegneserieromanen "From Hell" som ut i fra en nitidig faktainnsamling (kildeliste lang som et vondt år) spinner en intrikat historie av dikt og fanteri om Jack the Ripper.

Ingen av bøkene påstår å komme med sannhet, de er "ærlige" diktverk rundt faktiske hendelser. I motsetning til Da Vinci-koden, hvor Dan Brown har påstått at en del "fakta" i historien faktisk er sant, enda det er sludder, pølsevev og faktafeil.

Skrevet

Tror du skal slite med å finne gode eksempler. Til og med kioskromanforfattere som Margit Sandemo gjør nok forarbeid til å ikke gjøre grove faktafeil. Dan Brown var nevnt, og det er jo et godt forslag, men litt vanskelig for elevene (er det forresten undomsskole eller vg skole?)

Dessuten har jo romanforfattere lov til å skrive så mye "feil" de bare vil, eller?

Skrevet

Takk for tips småtorsk.

Jeg skriver en oppgave om bruk av romaner i samfunnsfaget.Jeg holder nå på å skrive om problemer knyttet til dette. Og tenker i forhold til at en elev kan lese en roman, og tro blindt på det som står der. Da tenker jeg det hadde vært greit med et klart eksempel på en roman som kan føre til dette. Type en roman der tyskerne vinner krigen, der Olav ikke dør i slaget ved stiklestad, der tungtvannsaksjonen går skeis e.l.

Skrevet

Jepp, har tenkt en stund nå, uten gode resultat. Jeg tenkte det skulle gå glatt å finne et eksempel, men den gang ei.

Hadde det bare vært film og ikke romaner jeg skulle ta for meg;p

Skrevet

for eksempel Ingebjørg Olavsdatter. Der er det en del historiske saker rundt konger, konflikter og svartedauen. Hvor faktatro forfatteren har vært, er jeg usikker på.

Skrevet

Joda, de kan skrive så mye feil de bare makter;)

Fikk en idee nå. Kankje om jeg beveger meg inn i sci fi sjangeren (som jeg forøvrig har null peil på)

Om jeg f.eks finner en gammel sci fi bok som omhandler vår nåtid. Så kunne kanskje det illustrere poenget mitt?

Noen sci fiere her? hehe

Skrevet

Hvis det ikke er et opplegg som du skal bruke overfor elever, men mer teoretiske problemstillinger knyttet til lesning av bøker som omhandler historiske personer, trenger du vel ikke lete etter direkte faktafeil? Hva med å se på hvordan forfattere maler bilder av historiske personer? Blir de fremstilt som helter eller skurker? Og er det belegg for fremstillingene?

Skrevet

Hvorfor skal du skrive om romaner i samfunnsfaget egentlig? De kan da forskjellen på skjønnlitteratur og faglitteratur, og romaner er skjønnliteratur som drar oss inn i en fiktiv verden.

Skrevet

Fordi det er den oppgaven jeg har fått utdelt.

Man bruker jo mange forkjellige virkemiddler for å gjøre undervisningen interessant og variert. Og å bruke en roman kan da være et slikt:)

Skrevet

Ka trinn du e utplassert på?

E d norsk el historie du skal i ilden med?

Skrevet

Kjære Alice

Ble utgitt som dagbok for narkoman jente, viste seg å være lagd.

Ellers alle historie bøker skrevet før 50 tallet-

Skrevet

Kalokain av karin boine

1984 orker ikke google forfatter

natta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...