Gå til innhold

Forstår ikke dere kontantstøtte"hatere".....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonym 18:01:

Tulling! Selvsagt var det tilfeldig! Tror du de sitter én til én i bhg og lærer å uttale ord, farger osv like mye som hjemme?

Tror du alle barn er like og har samme grunnlaget for læring?

For mitt vedkommende bidrar KS til å hemme kvinners rettigheter på arbeidsmarkedet, så jeg er mot.

Men barnehage versus ikke barnehage, og språk:

min datter begynte i bhg da hun var 2 år og 9 mnd. Hun hadde da hatt et godt språk siden hun var 1,5 år.

Sønnen min begynte i bhg samtidig, han var da 17 mnd. Nå er han 2,5 og snakker fremdeles bare babyspråk, som du så fint kaller det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sønnen min var ett år fikk vi ikke barnehageplass. Vi hadde ikke økonomi til at en av oss skulle være hjemme. Alternativet var da dagmamma. Kontantstøtten vi fikk dekket nesten dagmammautgiftene. Ergo var det billigere for oss å ha dagmamme enn det ville blitt å hatt barnehageplass, men tid sammen med barnet ble det like lite av. Forstå logikken den som kan.

Skrevet

Det kan vel hende du har bruk for skattepengene "dine" senere, når du trenger svangerskapsomsorg, legehjelp til barna dine, lærere, kreftoperasjon, sykehjemsplass osv osv... Da kan det hende du synes det er dumt at staten øser ut penger for at friske mennesker skal la være å jobbe.

Skrevet

18:24

Jeg er enig i at studiefinansieringen er for dårlig. Men det er jo en helt annen sak! Kontantstøtten har jo ikke noe med det å gjøre.

Skrevet

18:01 her..

Jeg er jo fullstendig klar over at barn er forskjellige. Men, det er mange ressurssvake som velger å ha barna sine hjemme og motta kontantstøtte. Disse barna ville ha godt av å være i barnehage med tanke på utvikling av språk blandt annet.

Flere barn i barnehagen der datteren min går har vært rundt tre år da de har begynt der. Disse har også hatt større problemer med å tilpasse seg en hverdag sammen med andre barn fordi at de er vant til å bare være sammen med voksne.

Skrevet

Så du mener at du skal studere og betale dagmamma med kontantstøtten? Du er klar over at kontantstøtten var ment for de som ikke FÅR bhgplass, ikke for de som ikke mener at de har råd til plass og som bruker dagmamma istedenfor?

Skrevet

Er du klar over hvor lite penger studenter egentlig får?? Det er jo ikke rart at hun gjør det slik, da!

Synd at ikke er støtte for å ha barna i barnehage når man studerer.

Skrevet

Å motta kontantstøtte og gå hjemme er å snylte på skattebetalerne. Når noen har lyst til å kose seg hjemme med barnet et år ekstra når de kunne vært i jobb, så får de jammen ta regningen selv.

Skrevet

- jeg har 5 barn. alle begynte i bhg da de var mellom 8 mnd og 1 år.

-alle snakket rent da de var mellom 13 og 16 mnd.

-de er veldig sosiale.

-de er trygge.

-de ligger mange år "forut" for sin alder (eks. 1,5 åringen min kan sammenlignes med et "normalt fungerende" 3 åring!) å da både i språk, forståelse o.l (dette er tester gjort av bhg)..

-skolebarna mine er blant eliten på skolen!

-de har masse empati, sympati,omsorg.. å selv barnet på 1,5 år skjønner hva en konsekvens er! (aldri brukt det på h*n, men barnet har observert at det er brukt hos de eldre søsknene..)

TILLFELDIG....!? meget tvilsomt, da verken jeg el bf er "utdannet"..

men sunn fornuft har vi..;)

har selv et vennepar som er flotte foreldre, de elsker barnet sitt. finner på mye med barnet o.l.. MEN barnet kan jaggu ikke prate.. (2 år..)

-ikke skjønner dette barnet samspillet mellom de andre barna. å det blir full kræsj for h*n når "bhg" barna vil leke med h*n..(på fritiden altså)

-h*n er utrygg på andre voksne, å h*n er tung å få med på leken med andre barn.

jeg elsker barna mine, å har overhodet ingen problem med å følge de opp.

jeg har prioritert korte arb.dager/korte bhg dager. dvs, de begynner ikke i bhg før kl 09 på morgenen.. å når de våkner kl 05.30/06.00 så har vi masse tid til å slappe av å kose oss før bhg og jobb!!;)

Skrevet

huffda.. kan da ikke være normalt at barn våkner og står opp når det nesten er natt!!

Skrevet

Her er mitt hovedargument mot kontantstøtte: (Det var ingen som klarte å spa opp motargumenter mot det forrige gang jeg skreiv dette, så jeg venter spent på at det ignoreres igjen.)

Jeg synes vleferdsstaten er en smart oppfinnelse og ønsker ikke at den skal uthules og ødelegges. KONTANTSTØTTA BRYTER MED GRUNNLEGGENDE PRINSIPPER FOR AT VELFERDSSTATEN SKAL FUNGERE! Hvorfor? Fordi prinsippet bak kontantstøtta er at folk betales for å velge å IKKE benytte seg av et velferdsgode, men heller bruke ordne seg privat.

Barnehage er et velferdsgode til statens innbyggere. Dette er forøvrig også god økonomi for staten, ettersom innbyggerne betaler langt mer i skatt mens de jobber enn det subsidiene til en barnehageplass koster.

Hvis man skal få betalt for å ikke benytte meg av et velferdsgode, altså barnehagen, burde man vel få betalt for å ikke benytte meg av andre velferdsgoder?

Så jeg vil ha penger NÅ som støtte for at jeg:

-Ikke ligger på sjukehus

-Ikke går på sosialen

-Ikke har bil og sliter på veiene

-Og om jeg ikke hadde tatt utdannelse, burde jeg vel fått betalt for det?

-Og om jeg hadde klart å gå tilbake i jobb rett etter fødselen, burde jeg vel fått betalt for å ikke gå i permisjon?

Joda, la oss for all del beholde kontantstøtta, ta den logiske konsekvensen av dette prinsippet også på andre områder, og se hvor fin velferdsstat vi får da!

(I tillegg er kontantstøtta i praksis et hinder for integrering og likestilling, og det er jo heller ikke bra.)

Skrevet

Du oo:08, du gjør meg rett og slett uvel. Beklager, men les hva du skriver da menneske. Det høres ut som om dine barn er little miss perfect, der ligger det noe bak, det er jeg helt sikker på.

Enten er dette rein bløff, eller så er dere syke til sinns som foreldre. La nå barn være barn! De har godt av å gå i bhg, men om de går hjemme til de er 2 år, det er revnende likegyldig, og spiller ingen rolle!

Om dine barn snakker rent i en alder av 13 mnd, da er det noe riv ruskende galt her. Det er en trend det nå, at "mitt" barn er det beste, og det som er flinkest i klassen.

Det er tragisk! Stakkars, stakkars barn! Og det er IKKE å snylte når ks er en ting man har krav på slik det er i dag! Da har dere misforstått om dere tror noe annet!

Skrevet

Underskriver denne. Reagerte selv kraftig på innlegget til 00.08. Var vemmelig å lese rett og slett. Og snylting er de som skriver seg som alenemor som ikke er det, som finner på ting for ikke å gidde jobbe, dog de kan, osv. Ikke ta imot støtte man har krav på. Misforstått er et fint ord her ja.

Skrevet

Ja, det tror jeg også er tilfeldig. Min stedatter på snart to år har gått i bhg ett år nå og hun sier kun 4-5 ord.

Skrevet

Ingen som vil ta tak i det argumentet nå heller, nei. Ikke overraska!

Skrevet

Den skatten deres går til så mye drit uansett, så at dere gidder å bry dere. "

Skattepengene går til sykehjem, fødselsomsorg, skoler, foreldrepenger, veier, sykehus, barnehager, sykepenger, bistandshjelp, stønader til syke barn, osv, og masse andre gode formål. Jeg synes for min del kontantstøtte til friske mennesker som bør kunne forsørge seg selv er idiotisk bruk av samfunnets penger.

Skrevet

Man får bygget litt veier for to milliarder per år...

Skrevet

Småtorsk:

Nå har det seg sånn at barna våre er framtiden vår (og framtiden til

Kongeriket Norge), og dem er det viktig å ta vare på. Argumentet ditt med at du vil ha penger for at du ikke går på sosialen er rett og slett idiotisk!

Jeg er verken for eller imot KS, av mange grunner, men dette blir for dumt.

Skrevet

Jeg har ikke LYST til å å være hjemme, men jeg har et sykt barn og et friskt og vi har ikke råd til ha et barn i bhg når jeg må gå hjemme med et sykt barn..JEG VILLE MYE HELLER JOBBET!!

Mitt syke barn kan begynne i bhg om et år, da er h*n fire år. I mellomtiden får jeg hjelpestønad og grunnstønad, men det hadde ikke gått rundt uten kontantstøtte. Jeg tar i mot med GLEDE.

Skrevet

barnehage er en super ting =) min datter begynte da hun var 13 mnd, og nå er hun snart 20 mnd. hun ELSKER å være i barnehagen, å være med andre barn! jeg ser så mye glede i øynene hennes når hun leker sammen og det gleder oss å se. da reiser vi på jobb med god samvittighet for da vet vi hun har det flott =) jeg har deltidsjobb, og synes også det er deilig å være hjemme et par timer aleine for å gjøre reint og handle inn mat.

vi kunne jo heller hatt henne hjemme med meg og motta 3000 kr istedenfor å betale 2500 i mnd, men vi vil ha henne i bhg fordi HUN får så mye positivt ut av det! hun lærer seg å være sosial og vanlige normer som er vanskeligere å lære seg hvis hun hadde vært hjemme med mor eller far. men de som ikke har råd til å ha barna i bhg må jo bare motta kontantstøtten! Man kan jo ikke si at noen er snyltere bare fordi de ikke har råd til å ha barn i bhg...

JEG er hvertfall glad for at vi har råd til denne goden, for det er det virkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...