Gå til innhold

Må man ta HIV test ved et svangerskap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det må man.. og en hel rekke andre jeg ikke husker i farta..

Skrevet

Man MÅ vel ikke, men det anbefales, hvis ikke man tar testen blir man behandlet som om man har smitten.

Skrevet

En testes for HIV og andre kjønnssykdommer:) Flott, syns jeg, at dette bare blir gjort, slik at en vet.

Så tas det blodprøve for å påvise rubella-antistoffer, og din blodtype og Rhesusfaktor.

Urinprøve tar en også. Dette skjer jo gjennom hele svangerskapet, og er for å følge med på evt UVI, og svangerskapsforgiftning.

Skrevet

ja. og syfilis. og toxoplasmose hvis du har katt. evt hepatitt hvis du har risiko for det tror jeg?

Skrevet

Behandlet som om man har hiv, den va vel litt drøy anonym 12.23

Skrevet

Jeg tok ikke hiv test. Syntes egentlig det var litt rart, for jeg hadde keisersnitt.

Skrevet

Tusen takk for svar da folkens!:)

Blir man behandlet som en hiv pasient visst en ikke tester seg, de syns jeg hørtes litt merkelig ut. hehe:)

Skrevet

Ved førstegangskontroll tar man en rekke blodprøver, deriblandt HIV. Sikker på at du ikke tok det Miss Misantrop? De pleier ikke å være så flinke til å opplyse om det..

Og jo, man blir faktisk behandlet som smittet så lenge man ikke har bevist annet! Det er ikke tull, man er nødt til å gjøre det sånn.

Skrevet

Kan godt hende de tok den utan at du fikk vite det. Det er fast rutine en del steder og de nevner det ikke engang.

Skrevet

Jeg tok ikke hiv test ved mitt forrige svangerskap! og jeg fikk en liste over alt som var tester og ikke:)

Skrevet

Man blir jo ikke behandlet som en hivsmittet? De tar jo ikke hivtest om du kommer inn til hasteoperasjon og du blir ikke akkurat behandlet som en smittet fordet.. Tror dere som sier det her er litt dumme jeg

Skrevet

Du må ikke ta noe som helst, og legen skal opplyse deg om hvilke tester som tas og formålet med disse.

Men ja, HIV-test er inkludert i de vanlige prøvene man tilbys på første svangerskapskontroll. Om du nekter å testes, kan sykehuset finne på å behandle deg som HIV-positiv ved forløsning med ekstra smitteverntiltak.

Skrevet

Det som skjedde i mitt tilfelle var faktisk at de (og jeg) glemte å ta blodprøve i det hele tatt. Tror det kom av at jeg opplyste om blodtype da jeg kom til førstekontroll. Det er godt mulig de behandlet meg som om jeg skulle hatt hiv, men i så tilfelle merket jeg ikke noe til det. Var faktisk ikke innom lege en eneste gang før jeg ble lagt på operasjonsbordet. (Med untak av en samtale på 5 min med overlegen)

Skrevet

Hvorfor er det drøyt, er jo akkurat sånn det er. Altså, du blir behandlet som en hiv positiv i så måte at helsepersonel vil ta samme forhåndsregler som de gjør med en hiv positiv.

Skrevet

Tull! Ingen gravid pasient blir behandlet som en hiv-smittet! og det blir ikke opplyst når den fødende kommer inn om den har tatt hiv test eller ikke! Kun visst pasienten har påvist sykdom, allergier, osv.

Hilsen Sykepleier fødeavd.

Skrevet

Ja det er frivillig,men jeg tok med min første for 20 år siden.Og faktisk så var min mann HIV positiv uten at jeg visste det.Det var et sjokk,

jeg måtte teste meg først etter 3mnd så etter 6 og etter 1 år.Negativ hver gang.Etter det har jeg fått 2 barn og jeg testa meg frivillig..

Skrevet

Jeg har også tatt endel hiv tester... både pga jobb og imigrasjon. Dessuten har jeg fulgt en kamerat av meg noen ganger, han bør ta hiv tester regelmessig I den forbindelse vil jeg bare komme med et lite hjertesukk. På volvat tar det 1 time å få svar på hiv testen, på det lokale helsesenteret tar det 7 dager.

Skrevet

Ja det er trist det der og noen ganger den du minst aner det,har det ..

Takk for støtten din inne på tråden konkuranse hvem som først får lappen.He he jeg er den samme:-)

Skrevet

Det er jo ingen voldsomme ekstra smittetiltak som må gjøres om man frykter noen har hiv, men de ansatte er ekstra forsiktig med å få blod ol på seg. Hvis noen kommer inn til hasteoperasjon pga helt andre ting, så vil jeg tro de samme tiltakene blir gjort da også. Det er jo ikke sånn at man ikke kan være nær de som har hiv el for ikke å bli smittet, det skal mye til å bli smittet, så man vil jo ikke bli behandlet som om man har pest. Jeg syns det er en selvfølge at helsepersonell behandler pasienter de ikke vet om har smittsomme sykdommer som om de har dem, rett og slett for sin egen sikkerhet.

Det er jo ingen grunn ti lå ikke ta en hivtest når man er gravid, hvis man her helt sikker på at man ikke er smittet, så får man jo bare bekreftet det man allerede vet og hvis man av en eller annen grunn er smittet, så er det jo bare bra at man finner ut det også.

Skrevet

Ja noen tror at dem sakl bli smittet bare av å se på en hiv positiv.Min mann trengte hjelp pga av smerter vi var på legevakten og legen der nekta han hjelp pga av at han var hiv positiv han var neger husker jeg .

Da blei jeg forbannet han bare gikk og etter ca 20 min ko en annen lege,og det eneste han trengte var en liten dose morfin,huff trist at skal være sånn..

Skrevet

Nei, den er ikke drøy. Jeg fikk også den beskjeden.

Skrevet

toxoplasmose? Ingen spurte meg om jeg hadde katt. Hadde til og med to.

Skrevet

Da har dere en annen praksis hos dere enn her på universitetssykehuset her i byen.

Skrevet

Vi fikk beskjed av jordmødre og barselpersonalet på Ahus at hvis vi ikke hadde tatt Hiv test så måtte de ta forhåndsregler .Sånn er det .

Så vi fikk beskjed på svangerskapskurset at den testen burde tas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...