Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #26 Skrevet 15. september 2009 Dette høres jo mer eller mindre ut som latskap fra foreldrenes side. Hvis barna ikke har noe lekser hjemme så slipper vi å følge opp...... At noen kan mene dette i 2009 er helt utrolig spør du meg.. Jeg trodde virkelig at alle var interessert i hva barna kan og å lære dem ting.. Det er like mye vårt ansvar at barna våre lærer det de skal..
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #27 Skrevet 15. september 2009 jeg syns heldagsskole er kjempepositivt, og håper det blir sånn i hele landet. mer skole og mindre sfo. anonym 22.17... det er gjort internasjonale undersøkelser på nytten av lekser, og det viser seg at det ikke er positivt med lekser for barna. de lærer ting på en måte på skolen, også kommer de hjem og får hjelp til å lære det på en annen måte. de lærer raskere med lekse integrert i skolehverdagen, og på den måten stiller alle barn likt. ikke alle som har noen som tar seg tid til god lekse hjelp hjemme. ingen nekter deg i å lese med barnet, som er superviktig. les en bok som ikke er skolerelatert med barnet hver dag, så blir h*n flink på skolen skal du se.
Tigerpote Skrevet 15. september 2009 #28 Skrevet 15. september 2009 Dersom man bare jobber på dagtid ser jeg at det kan være et fint tilbud, men som en lenger opp her sier; hva med de som jobber turnus? Om man har dagtidsjobb er det dessverre en realitet for mange at hele dagen går med til jobb, og da må jo barnet være et sted. Om det kalles det ene eller det andre er vel ikke det viktigste, men nøkkelen er fleksibilitet. Jeg er for at de fleste lekser bør være unnagjort dersom man er på heldagsskole, men samtidig tenker jeg på egen barndom der mine foreldre hjalp meg med leksene. Jeg vil gjerne følge opp barnet/barna mine selv også. Jeg må tygge litt på denne heldagsskolen kjenner jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #29 Skrevet 16. september 2009 Glem det. Oppdragelse av barn er foreldrens ansvar. Innføring av heldagsskole anser jeg som et forsøk på å frata foreldrene dette ansvaret. I beste kommunistiske ånd. Skolen er MER enn omfattende nok i dag. Faktisk så omfattende allerede at man bør vurdere hjemmeundervisning etter mitt syn, evt i samarbeid med andre foreldre. Vi vurderer fortløpende akkurat det. Husk: Barn har ikke SKOLEplikt, men OPPLÆRINGSplikt. Om det er skolen som er best egnet til besørge opplæringsplikten blir jeg selv mer og mer i tvil om når jeg ser utviklingen. Og så jeg som er lærerutdannet selv da
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #30 Skrevet 16. september 2009 Jeg syns heldagskole er en fornuftig ting. Nå så er de fleste på sfo alikavel, og der er det bare en oppbevaringsanstalt. ikke blir de passet skikkelig på, og ikke får de noe som helst pedagosik innhold. Så jeg syns alle skulle hatt heldags skole, slik at den tiden de fleste bruker på sfo, falt innunder skoledagen. Ungene kunne fått flere friminutt. her på skolen så er det to friminutt, uansett om de har kort eller lang dag. Og to friminutt fra 9.30 til 14.00 er lite syns jeg, og det hjelper ikke om de sier det ene er så langt, 30minutter er ikke så velidg langt syns jeg, når man skal rekke å spise i den tiden også. Hun eldste har 2 timer med fysisk aktivitet i uka, dette er timer man kunne hatt hver dag, slik at de fikk litt avbrekk fra det teoretiske. Ser på ungene som kommer hjem fra skolen, de har ikke så mange å leke med for de andre er jo på sfo, barnehage osv. Det er få eller ingen i gata før foreldrene er ferdig på jobb. Så for de fleste hadde man ikke merket om skoledagen varte til klokka 14-15 isteden, for de er jo uansett på jobb. Ungene hadde ikke hatt noe vondt av det, tror nok det heller hadde vært til det positive. Ikke sikkert de hadde lært så mye mer, men de hadde forhåpeligvis lært det de lærte skikkelig. For lærerene har ikek tid til å hjelpe de som sliter med enkelte ting idag. De kommer ofte hjem og sier læreren ikke hadde tid til å lære dem det de ikke skjønte. så jeg føler meg som en lærer til tider. Lekser burde det bli slutt på, det skulle falt innunder skoledagen. Når de er ferdige på skolen, så har de FRI!!!! Nå så tar det mye av kvelden sammen med foreldre og venner, hadde skoledagen vært lenger, og ikke hatt lekser så hadde man hatt mer tid sammen med familien.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #31 Skrevet 16. september 2009 Nå, 08:55, tror jeg du beskriver virkeligheten bare ut fra hva du selv ser i nabolaget! I området her er flertallet av barn under skolealder faktisk hjemme (mye gårdbruk her) og svært få barn på SFO. Derfor mener vi også at heldagsskolen er å ta fra barn den tid de faktisk skal ha sammen med andre voksne enn pedagogisk personale. Om det er slik at du mener "noen" skal ta ansvaret for pass av barna dine og ditt nabolag mens du selv er opptatt med arbeid, er det en helt fair sak. Men la så det være en frivillig sak for den som mener det er formålstjenlig! Ikke forlang at "siden JEG ønsker en oppbevaring for mine barn fra kl 0700 til 1700, skal værsågod også DU la dine barn ha det samme, i enhetsskolens navn!" Innse at behovene er ganske forskjellige 08:55! Da bør løsningene også være like forskjellige! Om ikke målet er frata foreldrer som ønsker det mest mulig rett til EGEN barneoppdragelse.
solei Skrevet 16. september 2009 #32 Skrevet 16. september 2009 Bare tull. De øker timene på skolen. Men er elevene blitt tregere enn før? Siden de må ha det inn med teskje? Se helle på kvaliteten på de timene som allerede er. Må jo være noe med kvaliteten på undervisningen siden resultatene til barna går ned. Jeg synes det er for lite prøver og tester faktisk. Hvordan skal en lærer vite hvor flink en elev er når de bare ser arbeidet i timene?. Mange lærere sjekker ikke leksene heller. Vet ihvertfall at jeg måtte ha litt press på meg for å gidde å lære det skikkelig. Leksene ble gjort grundig i de fagene der vi visste læreren var streng og alltid sjekket arbeidet vårt! De har jo begynt med former og bokstaver i barnehagen og. Min jente fikk skikkelig prestasjonsangst da. Hun trodde hun måtte lære seg å lese før hun begynte i førsteklasse. Jeg mener at en plass må grensen gå!
solei Skrevet 16. september 2009 #33 Skrevet 16. september 2009 Sfo skal jo vær frilek, noe ett barn fakstisk trenger langt opp i skolealder. En plass de kan slappe av og ikke må være superkonsentrert. På sfo lærer de å utvikle seg som barn og samspill med andre. Tror det hadde vært noen utslitte og ukonsentrerte barn vi hadde fått hjem, om de ikke skulle fått den frileken!
solei Skrevet 16. september 2009 #34 Skrevet 16. september 2009 Nå har barn faktisk begrenset kapasitet til å ta inn lærdom på en dag! Kan ikke bare pøse på med timer og tro at det skal gjøre alt bedre. Barna skal faktisk fungere når de kommer hjem og!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2009 #35 Skrevet 16. september 2009 Jeg vet egentlig ikke om jeg er for eller imot. Men jeg tenker det at enten så får skolene la være å gi lekser, eller så må det bli mulighet for barna å gjøre litt lekser på skolen. jeg har selv ikke dette problemet, men det er mange foreldre som sliter med å hjelpe barna med leksene, og da får kankje ikke barnet gjort leksene skikkelig fordi mor eller far ikke klarte å hjelpe. Dette må være veldig frustrerende for både barn og foreldre. Det er ikke alle som er like skoleflinke, men de må da kunne få lov til å ha barn fordet, og da blir det fortvilende å føle at de ikke strekker til. Barna får ikke bare enkle skoleoppgaver som de skal gjøre hjemme heller. Jeg har sett flere innlegg her inne hvor mødre ber om hjelp fra oss andre med å forstå leksene til barnet. Og dette er barn helt ned i 4 klasse. Og da er det også mange delte meninger med hva oppgavene betyr! jeg tror en del av disse problemene kunne ha vært løst ved at det var flere hjelpelærere i hver klasse. Da kan man sikre seg at alle elevene har forstått hvordan man gjør ting. I enkelte timer nå, så opplever de jo å rekke opp hånda store deler av timene uten å få hjelp fordi læreren ikke får tid fordi han må hjelpe andre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå