Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Jeg grøsser av tanken. Barndommen er en kort og veldig verdifull tid i livet, og mye av den tiden går til skole. Bør den virkelig ta mer tid av hverdagen til barna? Jeg mener at barna bør få ha sin verdifulle tid hjemme. Kvalitetstid med familien og tid til fri lek og moro. Min jente er nyfødt, og jeg liker ikke tanken på at hun kanskje skal ha heldagskole om noen år....
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Synes ikke noe om den,, mener foreldre får for lite tid med barna som det er. Blir heldagsskole innført om noen år, så tar jeg dem ut. Evnt. privatskole som ikke er heldagsskole.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 Stem blått ved neste valg, så blir det kvalitet på skolen i stedet for bare kvantitet.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 Så du sier at heldagsskole=kvalitetsskole? Bullshit!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 eg er for at de kan innføre heldagskole, vel og merke om det blir noe ala slik: sfo blir byttet ut med skole, også heller ha en hel dag fri! skole fra 8tiden til 3 tiden også ha fri feks onsdag, da kan man være hjemme med barna den dagen! helt supert. sånn var det på skolen eg gikk på for 19 år siden! da kan de også få mer fysisk aktivitet på skolen, gå mer ut i naturen å lære om diverse ting.. genialt!!
Mrs. Bouquet Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 Er helt i mot, blir nærmest forbannet bare av å tenke på det.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Nei, jeg sier det blir "vanlig" skole, for de blå satser mer å kvaliteten enn lengre tidsbruk. Det var det jeg sa der;) Les rett, og vit hva de ulike parti står for, så forstår du også hva jeg skrev;)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 sånn ut i fra vår situasjon så hadde en heldagskole vært det beste for oss. Ungene går jo på SFO til vi kommer hjem fra jobb, og på SFO lærer de jo ikke så mye da. er jo mer fri lek. Så hadde de hatt heldagskole så hadde vi jo også spart endel penger også, og det er jo ikke så dumt da. Så da hadde ungene lært mer, og vi som familie hadde hatt mer å rutte med hver måned. De aller fleste i dag jobber jo fullt, så da hadde det vært en flott løsning
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 Vel, sånn som det er nå, med ganske mange av barna her i landet, så er de i barnehage hele dagen og så når de begynner på skole så er de først på sfo så skole og så sfo igjen til foreldrene kommer og henter de. Hva om vi kunne hatt en heldagsskole som kunne være en balanse mellom læring og aktivitet som lignet skole/sfo systemet vi har nå? Bare satt mer i system? Jeg synes at barna kunne fått varm lunsj på skolen, eller i allefall et skikkelig måltid i stedet for brødskiva hjemmefra. Og så kunne jeg tenke meg mye mer aktivitet, men ikke nødvendigvis av den typen der barna må ha med gymklær hver dag, men organisert utelek i mer enn "friminuttlengde".
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 Sikkert gøy med heldagsskole og en dag fri i uka for noen. Men jeg kan ikke ta fri en dag i uke fra jobben min, og ikke mannen min heller. Sikkert fint med mer fysisk aktivitet og utelek, men hvorfor på skolen? Kan man ikke heller ha mer aktivitet og utelek hjemme med familien? Få litt kvaltitetstid sammen i familien etter skole og arbeid. Hadde barna mine sluttet på skolen kl 15 hadde de ikke vert hjemme fra skolen før kl 16, og da er det ikke mye tid igjen av dagen. Enig med deg over som skriver at vi har lite nok tid med ungene våre fra før... Varm mat kan mat også ha hjemme. Holder med et varmt måltid til dagen spør du meg. Brødskiva hjemmefra er sunn og god! HI
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Heldagsskole = mer skole og mindre SFO-tøv den tiden de likevel må være på skolen. Ja til heldagsskole med KVALITET!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Det er mulig å ha kvalitet i skolen uten å ha heldagsskole...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Enig i at heldagsskole med kvalitet hadde vært noe. På sfo er det mest uroligheter, ugagn, bråk og å drive dank for mange. (I alle fall på denne sfoen) Med et varmt måltid midt på dagen og et fruktmåltid noen timer etterpå, holder ungene energien og dermed læringsevnen oppe. (Funker i Finland!) Leksehjelp integrert i skoledagen er også positivt. Med dette får man ikke utsultede og oppjagede unger hjem, som har herjet i timesvis på sfo.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Her jeg bor har vi det som heter "foregangsskole". Der er bare 2-3 stykker i hele landet av denne utvalgte "forsøksskolen". Andre skoler skal lære av disse skolene. Her har de barna som har SFO tilbud om å kunne veksle litt (planlagte tider da) mellom skole og SFO. F eks de har 4 timer skole en dag, og resten SFO. Da kan de velge å være i en gruppe som f eks har 2 timer skole først, så noen timer SFO, og så 2 timer skole igjen. De trenger ikke, men kan velge dette(da er det egentlig foreldrene som velger i starten av året). De får også leksehjelp på SFO, slik at mengden lekser er mindre hjemme. Og SFO har noen tilrettelagte aktiviteter, som turer i nærmiljøet, svømming annen hver uke for alle barna som vil/er meldt på, gruppeleker en kan være med på, lego, perling, kitt, puterom/putebygging, barbie, dukker, bursdag til alle som har bursdag den måneden en dag i måneden(som de selv lager mat til) med videofilm, tid til lekser med hjelp ved behov, og sikkert andre ting:) Så har de valget med frilek i tillegg. Jeg og de aller fleste andre foreldre her er strålende fornøyde med dette opplegget og skolen i sin helhet:)
Shamandalie Skrevet 15. september 2009 #15 Skrevet 15. september 2009 Nore er et av de siste landene i vest-Europa som ikke har varm lunsj. Brødskive holder ikke fra lunsj kl 11 til middag i 16-17.00-tiden... Jeg er for heldagskole,så klart forutsatt at det ikke er hjemmelekser utenom det igjen! Alle mine argumenter for er allerede skrevet lenger oppe ^^
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 Jeg ser at det er mange her inne som ikke helt vet hva heldagsskole er for noe. Min datter begynte i første klasse nå i år og går på en av landets skoler som er med i prøveprosjektet om heldagsskole. Dette foregår på følgende måte: Hun begynner hver dag kl 0830, skolen varer til kl 11. Da tar SFO over og serverer varm mat og har aktiviteter med barna fram til kl 1230. Etter det er det skole igjen fra kl 1230 til kl 14. Altså: Skole 0830-1100 SFO 1100-1230 Skole 1230-1400 Dette gjør at vi slipper å ha SFO på morgen og ettermiddag mer enn 2 ganger i uken. For det første så får barna en pause midt på dagen med mat og lek, og klarer da å få med seg mer i timene. For det andre så blir jo dette et mye billigere alternativ enn SFO. Min datter kommer hjem blid og fornøyd og jeg ser stor forskjell på hennes læring enn det storesøster hadde uten heldagsskole. Og ikke minst så er hun mye mer opplagt når hun kommer hjem. Så JA!! til heldagsskole over hele landet. Det er absolutt ingen (så sant du ikke er hjemmeværende) som får mindre tid med barna sine pga dette.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Så heldagsskole er fra 8.30 til 14.00? Er ikke det en helt normal skoledag da? Ikke så mange som har så kort arbeidsdag på jobben, så da må barna ordne seg selv til foreldrene kommer fra jobb som før når jeg var liten?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #18 Skrevet 15. september 2009 heldagsskole=kvantitetskole...! er pakket inn alt for mye dritt i skolen kun for å fylle ut dagene!!
Tigerpote Skrevet 15. september 2009 #19 Skrevet 15. september 2009 Er egentlig planene lagt for heldagsskolen? Jeg vet ikke nok om skolen til å kunne mene noe fra eller til.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #20 Skrevet 15. september 2009 HELT imot. Jeg jobber kveld for det meste,og da vil jeg at barna mine skal komme hjem etter skolen. Ellers ser jeg jo de bare i helgene!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #21 Skrevet 15. september 2009 Poster dette en gang til jeg, for folk får det jo IKKE med seg!!!!!!!!!!!!!!! Jeg ser at det er mange her inne som ikke helt vet hva heldagsskole er for noe. Min datter begynte i første klasse nå i år og går på en av landets skoler som er med i prøveprosjektet om heldagsskole. Dette foregår på følgende måte: Hun begynner hver dag kl 0830, skolen varer til kl 11. Da tar SFO over og serverer varm mat og har aktiviteter med barna fram til kl 1230. Etter det er det skole igjen fra kl 1230 til kl 14. Altså: Skole 0830-1100 SFO 1100-1230 Skole 1230-1400 Dette gjør at vi slipper å ha SFO på morgen og ettermiddag mer enn 2 ganger i uken. For det første så får barna en pause midt på dagen med mat og lek, og klarer da å få med seg mer i timene. For det andre så blir jo dette et mye billigere alternativ enn SFO. Min datter kommer hjem blid og fornøyd og jeg ser stor forskjell på hennes læring enn det storesøster hadde uten heldagsskole. Og ikke minst så er hun mye mer opplagt når hun kommer hjem. Så JA!! til heldagsskole over hele landet. Det er absolutt ingen (så sant du ikke er hjemmeværende) som får mindre tid med barna sine pga dette.
Tigerpote Skrevet 15. september 2009 #22 Skrevet 15. september 2009 Det er ikke alltid jeg gidder å lese hvert eneste innlegg for å svare på en tråd nei. Og dette opplegget er lokalt eller noe som er tenkt for hele landet? Jeg tenkte mer på planer på nasjonalt nivå, økonomi og innhold tatt i betraktning. Argumentasjoner. Finnes dette?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #23 Skrevet 15. september 2009 Nei, dette er ikke bare et lokalt opplegg. Denne skolen er tatt ut av regjering som en av prøveskolene for heldagsskoler. Den drives med statsstøtte og midler fra kommunen. Det koster 170 kr pr mnd for varmt måltid, eller du kan velge å sende med barnet matpakke, da er det gratis. Jeg vet at dette prosjektet har fått finansiert 2 år til, fra regjeringen, på vår skole. Da skal det sees på om opplegget skal utvides til flere skoler i landet. Det gjelder forresten fra 1. tom 4. klasse, her hos oss. Og som svar til et annet innlegg her; SFO er også som vanlig på denne skolen. Altså, fra 7 om morgenen til 17 om ettermiddagen. Så en kan fortsatt bruke SFO om en trenger det. Ordet heldagsskole er litt missvisende, men om en ser på andre skoler så begynner ofte elevene til ulike tider og slutte til like ulike tider. Så det er dette som er ment med heldagsskole, fra kl 0830 til kl 1400 hver eneste dag.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #24 Skrevet 15. september 2009 Jeg er for heldagsskole! Flere undervisningstimer Lang pause med varm mat og fysisk aktivitet midt på dagen. Mindre tid på SFO. Ser ungene mine like mye uansett ordning,
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #25 Skrevet 15. september 2009 De fleste barn er på SFO og har dermed heldagsskole allerede. Jeg ønsker en forbedring av hverdagen, dvs at kvaliteten stiger og at barna er ferdig med skolen når de kommer hjem. Lekser burde være blitt gjort på skolen og mer undervisning, særlig på kjernefag som lesing, skriving og matte. Syns ikke at alle skal må på skole til 1630, men 1500, med valgfri rest-SFO. Og så skal de ha fri resten av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå