Gå til innhold

Hvor mye hjelper mennene deres(husarbeid)?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi jobber begge to ganske mye og det er bare meg som tar seg av huset..er så frustrert!!!!!!!

 

Vi har et veldig bra forhold ellers men jeg blir så skuffet når han ikke gjør noe i huset...Tror dere at menn kan lære å hjelpe til eller???

 

Vi prøver å bli gravide og jeg er veldig beskymret på at jeg blir en sånn vaskedame for han...

 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller jeg som hjelper han og ikke omvendt. Han vasker og rydder mere en de fleste. Bidrar med å handle endel og lage mat i ny og ne.... Burde bli flinkere til å ta min del.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan si at han hjelper meg, vi er vel egentlig likestilt. Vi hjelper hverandre/samarbeider. Men jeg gjør nok mer huslige ting enn han, men det er fordi jeg vil det selv.

 

Han står for matlagingen stort sett (jeg tar det når jeg har fri), så tar han seg av bil, fiksing og reparering av ting. Men han støvsuger, setter i oppvaskmaskin og rydder også. Men i all hovedsak er det jeg som står for rydding og vasking. Jeg har faktisk ingenting imot å gjøre det, så lenge jeg slipper mye av den matlagingen;)

Jeg kan ingenting om bil og elektronikk, så jeg er glad han kan gjøre noe på det området :)

 

Menn kan nok lære, men jeg vet ikke helt hvordan dessverre... noen må ha ros og belønning, mens andre må få seg en skremmende vekker. Dumt at det skal være sånn. Håper bare ikke dagens mødre gjør ungene sine (og spesielt sønnene)en bjørnetjeneste ved å la dem slippe unna husarbeidet hjemme. Mannen min har vært vant til å gjøre ting hjemme fra han var liten, men tror også han har hatt en interesse for å bidra i husarbeid på hjemmebane.

Skrevet

Han hjelper ikke til, han tar sin del. ;o)

Skrevet

Lever på at kvinnfolkene skal på kjøkkene og vaske mens mennene skal jobbe og komme hjem til servert middag og rent hus/undretøy osv...

 

BLIR DRITT LEI!!!

Skrevet

det er meg som startet..

Jeg var så forbanna ikveld at jeg sa til han at fra no av skal jeg bare vaske mine klær...kanskje han forstår det????? vi har kranglet om det flere ganger men......

Skrevet

Skal en mann hjelpe til?

 

Sier du det samme når du gjør noe hjemme; "jeg hjelper til her, jeg".......?

Skrevet

Min legger sammen en dunk klær en gang i uka,eller ingenting. Bader ikke unga engang,blir sprø.

Skrevet

forstår ikke helt hva du mener 23.25...

Skrevet

Ja, hjelper han til, eller gjør han sin del? Hva kaller en det når en gjør husarbeide? Skal vi kvinner også kalle det at vi hjelper til? Hvem hjelper hvem? hehe......

 

Å si at mannen hjelper til, betyr jo at kvinnen er "sjef" i huset, og SKAL gjøre husarbeide selv. Så "hjelper" mannen til om han får lov.........

 

NN 23:28 her.

Skrevet

Han er flinkere enn meg til å se hva som skal gjøres, i tillegg har vi vaskehjelp annenhver uke.

 

Det er uaktuelt å bruke energi på å krangle om husarbeid, det gidder ingen av oss.

Det skal nevnes at vi har vært sammen i over 20 år, så vi har gått oss til. I tillegg har vi to tenåringssønner som må gjøre sin del av husarbeidet.

Nå som jeg er på slutten av en graviditet faller det mer på de andre i husstanden. Dvs, jeg får de lette oppgavene som tøybretting og matlaging, de andre må vaske, bøye og løfte.

Skrevet

Min har alltid vært veldig flink, så her er det faktisk jeg som ikke er noe særlig flink.

Men er jeg mest hjemme, må jeg ta mest. Og hvis han er opptatt med andre hus-ting, som vi har masse av siden vi pusser opp hus, så må jeg også ta en del mer.

Så skulle ønske jeg kunne snekre og gipse og legge fliser, for da hadde jeg sluppet litt av vasking og matlaging og klesvask :-)

 

Men for å unngå diskusjoner på dette, så trumfet jeg igjennom vaskedame som kommer annenhver uke. (og jeg vet det har tatt bort en del misnøye allerede :-))

Beste jeg har mast meg til :-)

Skrevet

Hjelp? Jeg skjønner ikke spørsmålet...

Skrevet

Det er ikke så lett når man er dum og deilig.

Skrevet

Mannen min tar betydeleg større del av husarbeidet enn eg gjer. Eg lagar mest mat, han støvsugar/vaskar golv og vaskar tøy langt meir enn meg. Rydde gjer vi begge, eg vaskar som regel storebadet.

 

Eg pleier "ofte" å ta med ungane på besøk til mamma og pappa/søstera eller broren min mens mannen vaskar huset.

Skrevet

Jeg vasker tøy og lager mat, han vasker bad og toalett, vi bytter på resten..dvs støvtørking, støvsuging, vaske gulv og vaske kjøkken.

50/50 når det kommer til ungene.

Skrevet

Jeg hjelper mannen min med husarbeid så ofte jeg orker, så jeg er i allefall kjempeflink. Hvis han spør meg om jeg gidder å vaske en maskin klær eller gå ut med søpla eller legge datteren vår så sier jeg som regel ja. Det er jo viktig å avlaste han litt også. Er ikke rettferdig at han skal gjøre alt heller.

Skrevet

Vi deler 50/50 på alt av husarbeid og barn. Det er da like mye hans hus, klær og barn som mine, så selvfølgelig skal det deles på. Noe annet hadde vært rart.....

Skrevet

Nå gjør mannen min alt (lage mat, ta oppvasken, altså alt som må gjøres). jeg har bekkenløsning og kvalm hele tiden. Men før jeg ble gravid så gjorde han nesten ingenting.

Skrevet

Han sovner på sofaen mens jeg må ta meg av husvask og i tillegg passe to småbarn. Vi har hatt den diskusjonen gang på gang på gang, og han sier han skal skjerpe seg. Men neida. Plikten hans er å støvsuge hver fredag, men det skjer ikke. Om jeg spør ham om å gjøre noe sier han "etterpå", og når det fremdeles ikke er gjort dagen etter må jo jeg ta det.

 

Når vi en sjelden gang har barnefri prøver jeg å bruke tiden på å få gjort unna endel husarbeid som å vaske + rydde i skaper, vaske vegger osv, og hvis jeg da spør om han kan hjelpe blir han dritforbanna fordi han har "fri". Javel, når har jeg fri da? Jeg gjør alt med ungene, huset og matlagingen. Planlegger middager, skriver handlelister, holder kontroll over bursdager og sender inn skjemaer, betaler regninger, passer på at bilen kommer på verksted, står opp med ungene om natta og morgenen... ALT! Han skifter lyspærene da...

 

Det er faktisk like før jeg går fra ham pga dette. For meg handler det ikke om at jeg må gjøre alt, men om at jeg syns det blir så respektløst å behandle meg på den måten. Det blir jo som om jeg er en vaskekjerring for ham og at det er en selvfølge at jeg skal gjøre alt. Orker ikke å gå rundt og være irritert lenger, og aldri kunne sette meg ned og slappe av. Når ungene har lagt begynner jeg på regninger, papirer, handlelister, diverse husarbeid osv. Han setter seg i sofaen med en øl og ser på TV.

 

Åh, kjenner at jeg blir irritert!

 

 

Skrevet

Her er det ca halvt om halvt til vanlig. Nå gjør jo jeg mere når jeg går hjemme i permisjon:)

 

Men jeg tror det ofte er slik at kvinner mener menn ikke gjør det riktig. Og at det er derfor menn ikke tar i ett like stort tak som kvinner skulle ønske. Bretter ikke håndklær riktig, gjør ikke oppvasken i riktig rekkefølge. Har ikke lært seg klesmaskina...! Idiotisk.. La nå mannen få gjøre det på SIN måte, de bor jo tross alt i huset de også.. Og kan faktisk brette handklær på sin måte, de er d like funksjonable for det?

Skrevet

Har selv en fantastisk mann som bidrar på det meste, MEN sånn har det ikke alltid vært. TIng måtte gå seg til når vi flyttet sammen.

Og ikke minst har jeg måttet stille krav til han!

Hvis dere tillater mennene deres å ikke bidra - og de ser at konsekvensene bare er at dere gjør alt for de, så vil det ikke endre seg. Dere må stille krav til hverandre for å få en hverdag til å fungere. En måte kan jo være å lage en liste over hvem som har ansvar for hva (til bruk i starten før ting bli en vane).

 

Og til deg som støvsuger dagen etter mannen din skulle ha gjort det; la være med det!!!!! La det bli dritskittent og ekkelt om du må. Det er jo som med barneoppdragelse - de må se noen konsekvenser!

Skrevet

IOM at jeg støvsuger de 6 andre dagene i uka blir det neppe noe skittent av at han lar vær den ene dagen, dessverre... Men det er jo egentlig ganske patetisk å måtte oppdra en 30-åring, lage plikteskjema og gi ham stjerner i boka. Han burde virkelig forstå dette selv. Men neida, når han kommer hjem fra jobb skal han ha fri for han er så sliten. Jeg er "bare" fulltidsstudent, deltidsarbeidende og på døgnvakt som vaskedame og barnevakt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...