Gå til innhold

25 grunner for å stemmer Arbeiderpartiet og ikke Frp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klippet fra Auf.no

1.Frp vil tvinge ungdom til å jobbe mer overtid uten rett til overtidsbetaling. Ap vil forsvare arbeidsmiljøloven og sikre unges rettigheter.

--------------------------------------------------------------------------------

2.Frp tror fortsatt ikke på klimaendringene. Ap vil være en pådriver for at en ny internasjonal klimaavtale blir så forpliktende som mulig.

--------------------------------------------------------------------------------

3.Frp vil rangere elever og henge ut enkeltskoler i avisa. Ap vil ansette flere og bedre lærere, og sørge for at alle får et bra skoletilbud.

4.Frp vil masseprivatisere skolen og skape større forskjeller mellom elevene. Ap vil forsvare fellesskolen og sikre at alle får et godt utdanningstilbud.

5.Frp vil fjerne formuesskatten og gi Norges 100 rikeste over 7 millioner i skattelette hver. Ap vil gjøre skattesystemet mer rettferdig og sørge for at de rikeste bidrar mer til fellesskapet.

6.Frp vil privatisere velferdstjenestene og la lommeboka avgjøre hvor lenge du skal stå i helsekø. Ap vil sikre at alle får den hjelpa de trenger, uavhengig av hvor de bor, hva de heter eller hvor mye de tjener.

7.Frp vil stanse innvandringen fra land der folk ikke ser norske ut. Ap vil følge internasjonale avtaler og føre en rettferdig asyl- og flyktningpolitikk, der de som trenger det får hjelp.

8.Frp vil halvere kulturbudsjettet slik at kun de rikeste har råd til å gå på konserter og festivaler. Ap vil trappe opp Kulturløftet og bruke mer penger på kulturtilbud over hele landet.

9.Frp vil endre ekteskapsloven å gjøre det vanskeligere for homofile å gifte seg og adoptere barn. Ap mener at all kjærlighet er like mye verdt.

10.Frp vil sette bestemor ut på anbud og la kommersielle aktører tjene penger på bestefar. Ap vil sørge for at eldre alle får et godt tilbud.

11.Frp vil legge ned Sametinget og fjerne støtten til samisk kultur. Ap vil sikre mangfold og fortsatt støtte urfolks kulturarv.

12.Frp vil legge ned Likestillings- og diskrimineringsombudet og fjerne likestillingsloven. Ap vil fortsette arbeidet med å sikre likestilling og hindre diskriminering i samfunn og arbeidsliv.

13.Frp vil legge ned fylkeskommunene og lage gigakommuner. Ap vil sikre reellt lokaldemokrati og nærhet mellom folk og politikere.

14.Frp vil kutte i støtten til distrikts-Norge. Ap vil sørge for at det er mulig å skape seg en fremtid i hele landet.

15.Frp vil overlate mer av makten til markedet. Ap vil sikre folkestyre og sørge for at beslutninger fattes i demokratiske organer.

16.Frp mener at det ikke er en prioritert oppgave å rense utslippene fra gasskraftverk. Ap vil fortsette arbeidet med å redusere klimagassutslippene.

17.Frp vil åpne opp for midlertidige ansettelser og gjøre det vanskeligere for ungdom i etableringsfasen. Ap vil ha trygghet for jobben til alle.

18.Frp vil gjøre alle til minstepensjonister og overlate eldres trygghet til private pensjonsbedrifter. Ap vil sikre gode og offentlige pensjonsordninger for alle.

19.Frp vil innføre karakterer for niåringer i skolen. Ap tror ikke at mer konkurranse fører til bedre motivasjon og vil heller sørge for at hver enkelt får tilbakemeldinger som bidrar til mestringsfølelse.

20.Frp er motstander av høyhastighetsbane mellom de største byene. Ap vil bygge ut kollektivtilbudet og vurdere hvordan lyntog kan realiseres.

21.Frp vil sette bibliotekene femti år tilbake i tid ved å fjerne utlån av filmer, musikk og aviser. Ap vil følge med i utviklinga og styrke utlånstilbudet av nye medier.

22.Frp sier i sitt program at de vil ha mer disiplin i skolen. Ap vil gi elevene større innflytelse og sørge for et godt samarbeid mellom elever og lærere.

23.Frp vil kutte dramatisk i bistanden til verdens fattigste. Ap vil fortsatt bruke minimum 1 prosent av BNI på utviklingshjelp.

24.Frp vil legge ned Lånekassen og overlate studentene til kommersielle banker. Ap vil bedre studentvelferden og øke studiestøtta til 11 måneder.

25.Frp støtter ukritisk Israels okkupasjon av de palestinske områdene. Ap krever at Israel stanser bosettingene og forholder seg til internasjonale avtaler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blablabla....

Formuler FrP's forslag bedre og rettere og Ap's forslag litt mindre fordelaktige og "skinnende rene", så kanskje jeg gidder lese alle punktene. Dette du har her, er bare oppgulp, og mange av punktene stemmer ikke.

Skrevet

Du både skriver og debatterer som en genuin Frp-velger, så du er vel en tapt sak...

Skrevet

Jeg har faktisk ikke bestemt meg for hva jeg skal stemme på, og vet enda ikke om det blir blankt. Det trodde du vel ikke?

Poenget mitt er at jeg vil kunne vurdere hvert enkelt parti utfra hva DE tenker, og ikke hva motstanderne deres mener de tenker. Og da hjelper slikt du skriver/sakser her lite. Jeg kan vurdere Ap utfra det du skriver, men ikke FrP. Det ser vel du også? Det er da ikke Ap som har FrP's partiprogram?

Om Ap har så bra program, hvorfor må de da tråkke ned på et annet parti? Og lage om et annet partis program til noe stygt? hmmm.... De med dårlig selvtillit bruker å gjøre dette for å hevde seg. Enkel psykologi.

Ser at du er Ap-velger:) Og ingenting galt i det.

Skrevet

Jeg syns det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på konsekvensene det vil kunne få å stemme Frp. Undersøkelser viser nemlig at 70% av Frp-velgerne er ueninge med partiledelsen i viktige spørsmål. Derfor synes jeg det er relevant å sammenligne Ap og Frp sitt syn på viktige saker.

Skrevet

Jammen, da må du få punktene riktige. Det hjelper ikke å skrive noe en TROR. Det er mye her jeg VET står helt annerledes i FrP's program. Dette du har, er det Ap osv VIL vi skal tro om FrP.

Du har vel ikke lest FrP's program? For om du hadde det, så hadde du selv funnet feilene. Husk at du har sakset listen fra Auf(AP's ungdomsparti), og husk at det påvirker informasjonen og formuleringen. Dette er subjetive meninger.

Skrevet

Jeg har lest Frp sitt program, og om de skal ha skryt for noe, så er det at formuleringene er såpass vage at de ikke dirkete støter noen (slik de ville gjort ved direkte tale). Kanskje en god grunn for at Frp-velgerne i stor grad ikke vet hva de stemmer på?

Skrevet

Som eksempel; hva står da i FrP's program om det du har som punkt 6? Det du/Ap mener FrP vil, eller noe annet. Det er meget spesifikt i Frp's program, slik at du vet det.

Skrevet

Har du spurt FrP om man er enig i dette? Eller var dette å anse som ARBEIDERPARTIETS grunner til hvorfor du skal stemme Arbeiderpartiet? Det blir jo som å spørre RIMI-butikken hvorfor du skal handle på RIMI og ikke på KIWI.....

Arbeiderpartiet, overlord, har LANG tradisjon for å tro at vanlige folk ikke kan tenke selv! For hadde de kunnet tenke hadde selvsagt stemt Arbeiderpartiet!

Er DU en del av den tradisjonen?

Skrevet

Selvfølgelig har AUF skrevet på den måten! Dette er langt fra noe objektiv informasjon. Om en vil ha objektiv informasjon, må en se på hvert enkelt partis hjemmesider og handlingsprogram for de neste 4 år.

Og hvorfor bryr de seg om å skrive om FRP på sine nettsider? Det er det hele valgkampen deres har gått ut på, og det er et faktum. Snakk mest mulig dritt om opposisjonen, og minst mulig om egen politikk. Det viser jo bare hvor lite de har å komme med.

AP og AUF har utviklet seg til å bli Norges minst seriøse og minst profesjonelle parti... Det er skremmende hvor barnslige de er i debatter med sine personangrep som rett og slett ikke har rot i virkeligheten.

AP er Norges største mobbeparti.

Skrevet

"6.Kutte i byråkrati og fjerne monopolordninger. Skape konkurranse til det beste for folk flest"

I praksis betyr dette nettopp å privatisere velferdstjenestene og la lommeboka avgjøre hvor lenge du skal stå i helsekø. Ap vil sikre at alle får den hjelpa de trenger, uavhengig av hvor de bor, hva de heter eller hvor mye de tjener.

Skrevet

"18.Frp vil gjøre alle til minstepensjonister og overlate eldres trygghet til private pensjonsbedrifter. "

Hvor har du dette fra Overlord?

I FrPs partiprofram står det da vitterlig ingenting om dette! De vil at ALLE skal ha en verdig alderdom OG at alle mistepesjonister skal få HEVET pensjonen sin til minimun 2G.

Og den med å sette bestemor og bestefar ut på anbud, hva er galt med det? Om de kan få en bedre ordning enn hva de har i dag ser jeg ikke hva som er galt med det. Fra min tippoldemor tar de jo størsteparten av pensjonen hennes for å betalt plassen hennes på "gamlehjemet". Og jeg kan ikke si at hun får den behandlingen hun fortjener.

De skal jo også opprette et eget tilsyn som skal se til at alle private og offentlige, så vidt jeg har skjønt, tilbydere gjør jobben sin ordentlig!

Skrevet

Du fikk ikke med deg at de vil åpne for bruk av offentlig sykehus og private på lik linje, og at folketrygden skal dekke begge deler?

Og at alt skal gå fra våre lommer blir feil, når det er folketrygden slik den er i dag som skal dekke det. Da betaler en ikke fra egen bok mer enn i dag. Det er bare det at en skal og vil ha flere aktører for å øke konkurransen, og dermed kvalitet og pris på tjenestene.

Monopol fører ikke til konkurranse, og dermed ikke til samme kvalitetsøkning.

Husk at El-verket og Televerket var monopol og fullstendig statseid før. Var dette absolutt så mye bedre den gang? Der var store ramaskrik den gang om hvor fælt alt kom til å bli, og det ville bli så dyrt alt sammen, og vanskelig når ikke staten styrte det hele. Er det slik? Og kan det tenkes at noe ala samme mønster kan brukes på andre tjenester?

Skrevet

I praksis betyr FrPs pensjonsmodell at alle blir minstepensjonister i Folketrygden, fordi partiet ønsker å fjerne all tilleggspensjon. Man må da kjøpe seg private tilleggsforsikringer.

Når det gjelder private sykehjem så ser du vel at det vil skape store ulikheter mellom fattig og rik? Ap vil ha et bedre tilbud for ALLE eldre, ikke bare de rikeste.

Skrevet

FrP ønsker også å fjerne trekket i pensjonen en har om en er gift.

Hvilken forskjell for den enkelte beboer blir det om det er privat eller offentlig? De private "jobber for staten", men eies av andre.

Det er her du ikke har fått essensen av FrP's politikk. Du tror privat betyr betale selv for hver enkelt. Det gjør ikke det om du setter deg mer inn i det.

Og så er det en ting til FrP vil ha like regler for f eks sosialstøtte landet rund. Det er det IKKE i dag. I en kommune blir f eks kontantstøtte og barnetrygd regnet med i livsopphold, i andre ikke.

Skrevet

Haha, hovedinnlegget (som muligens kun er sakset), er forferdelig dårlig skrevet!

Når man ikke lenger kan argumentere, må man slenge dritt!

Hilsen en som stemmer noe helt annet enn AP og FrP!

Skrevet

Det du ikke forstår der, er at det faktisk er reporteren som tabber;)

Der var en kommentar under en annen snutt av samme situasjonen jeg syns forklarer det hele:

"Reporteren kommer med en PÅSTAND som kan tolkes dithen at forholdene i videoen er H og Frp sin skyld. Siv kan ikke svare annet enn at dette ikke kommunalt (og kan umulig være et resultat av H og Frp sin politikk). Hun dret seg med andre ord IKKE ut, men lot derimot ikke reporteren slippe unna med et billig triks. Dette er bare tatt ut av sammenheng.

Det blir som å gi NHO skylden for kald pommes frites på McDonald's fordi kjeden er privateid... "

Skrevet

HI

Det du skriver inneholder mange faktiske feil

Er ok at du er uenig i FRP, men hold deg til fakta.

Hilsen

ei som stemmer høyre

Skrevet

Ja, de vil fjerne trekket man har for å være gift. Flott det, om de ikke samtidig hadde kuttet tilleggspensjonen (som for de fleste utgjør vesentlig mer enn "trekket" for å være gift).

Frp vil ha like regler for sosialstøtte. Det er det allerede til en viss grad da staten utarbeider forslag til satser, noe de aller fleste kommuner retter seg etter. At enkelte kommuner velger å ikke regne med kontantstøtte og barnetrygt er jo en flott service til innbyggerne i de kommunene, men det bryter iallefall med Frp sin politikk da det i mange tilfeller kan fører til at sosialhjelpsmottakere da får mer utbetalt enn folk i lavatlønte yrker og folk på trygd.

Bedre for sosklienter blir det iallefall neppe om Frp kommer til makta. Du kan jo f,eks se på Per Arne Olsen sine forslag til hvordan man skal få dem "opp om morran". Kjempegreier...

Skrevet

De rødgrønne, med Ap i spissen har nå sittet i 4 år, og fått prøve å holde sine løfter. Har de det?

Fattige - stigende eller synkende? Bl a bymisjonen merker stigning.

Full barnehagedekning eller maxpris på ca 1700? ehhh.. hvor er det?

Sykehuskøer? Ja, de er lange, de. Og har steget med rødgrønne. Er folk plutselig og tilfeldigvis mer syke de siste 4 årene?

Enerom til alle eldre? jaja......

Som noen eksempel på deres "gode" arbeid........

Tror du overlord skal ta en sjekkliste over eget parti, som faktisk HAR fått vise sine kunster, før du begynner å trakkasere et parti som enda ikke har sittet ved makten, men som har hatt en del gode forslag som Ap bl a har benyttet seg av som sine egne. Som f eks å bruke en del ekstra mill under finanskrisen. Der var Frp først frempå å si at det var nødvendig. Galskap, sa Ap/Jens da. Men etter at Jens fikk tenke litt, så kom millionene, som et Ap-forslag;)

Skrevet

Så du mener det er bedre at sosialklienter ligger å drar seg halve dagen mot "betaling"? Ja, det er jo bra for alle, det. Er det ikke? De kommer hvertfall tilbake i samfunnet på den måten.

Her har det vært Ap-styre i kommunen. Her er også sosialsatsene inkl barnetrygd og kontantstøtte. Du får altså lite. Og ikke det samme som andre. Eller som jeg mener; de stjeler fra barna til noen foreldre alt etter hvor du bor. Det er ikke FrP styre her. De som klarer å tjene penger, eller har trygd gjennom NAV, får altså beholde barnetrygd og kontantstøtten uavkortet. Det får ikke sosialklientene her i kommunen med Ap-styre........ Og det vil jeg si ikke er likhet for alle. Er det ikke noe slikt Ap snakker om? Likhet for alle samme hvor du bor?

Skrevet

faktum er at mange sosialklienter har ikke behov for sosialhjelp, de kunne helt fint klart seg i jobb. Det er bare det at det er lettere å ta i mot penger uten å trenge å lette seg opp av sofaen om dagene!

Og ikke kom her og si at jeg tar feil, for jeg vet ikke om en eneste som tar i mot penger fra sosialen som faktisk har bruk for det. Alle som en hadde klart seg fint i en jobb om de bare gadd å stå opp om morgenen. Mener du at AP's styre og dagens regler er inkluderende for alle da? Er det dette som er det store med dem? At hvem som helst kan sitte å late seg gjennom livet, og likevel få penger hivd etter seg? Nei vettu hva, tving dem ut i jobb og sørg for at de gjør no nytte for seg!

Skrevet

Jeg har lenge prøvd å finne ut av hva folk mener dagens regjering har utrettet av fornuftige ting. Men det er faktisk ingen som kan svare meg på det. Antakelig fordi at de som stemmer på dem ikke vet det selv en gang. Hvorfor det? Jo, fordi prestasjonene deres er ikke-eksisterende! De har virkelig slått rekord i løftebrudd.

Giske løper rundt på festival, for da kan staten slenge ut penger til arrangementer som faktisk har delt ut dop til ungdommen, og Kristin Halvorsen klarte å trylle vekk mange hundre millioner over natten omtrent. Nydelig arbeid må jeg si! Alt dette uten at norges befolkning har fått ett eneste gode utav det. Hvis en ser vekk fra lengre sykehuskøer, dårlig helsevesen generellt, og ikke minst økt fattigdom.. Gratulerer så mye...

Skrevet

fattige har fått mer, ihvertfall har jeg fått mer. de har gjort slik at bostøtten hjelper langt fler og de har økt utbettalingene til minstepensjonistene og alenemødrene. tingen er at fattige regnes ut fra at de ikke tjener mindre en 60 % av gjennomsnittet i norge. noe som gjør at når alle andre i dette landet får lønnsøkninger på 6 % og vi får trygdeøkninger på 6% (pluss det nevnt ovenfor) så gå en del som fattige som ikke var fattige før du fikk lønnsøkning.

om ikke du ser det vannvittige økningen av barnehageplasser så må du være blind. ingen andre har greid å få til et sånt løft.

ja folk er mer syke når en før, fordi det er fler ting som kan behandles. vi kommer aldri til å få et system der alle får behandling for alt på flekken, fordi det hele tiden blir fler sykdommer som kan behandles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...