Gå til innhold

Keisersnitt vs. fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

NN 17:19: Faktisk er de fleste tilfeller av cerebral parese ikke knyttet til en vanskelig vaginal fødsel, men oksygenmangel FØR fødselen.

Er enig med HI i at statistikk vedrørende ks vs vaginal fødsel blir litt misbrukt... Den blir ofte brukt til å påføre kvinner som har tatt ks av medisinske grunner dårlig samvittighet. Altså ikke av helsespersonell, men av "alle andre". Det har faktisk vært en stor ekstrabelastning for meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en forskning som ble utredet for 40 (!!!!!) år siden! Hallo! Det har da skjedd masse imellomtiden der. Det er ikke like risikabelt som for 40 år siden. Likeså som det var å føde generellt! Det var fler som døde under fødsel pga uvitenhet, mens leger idag er kjempe flinke!

Selv når jeg tok KS, fortalte de meg at det ikke var NOE som helst mer farlig enn å føde vaginalt. Det eneste er den bråe overgangen med haste KS, men med planlagt KS, er alt helt det samme for babyen om den kommer ut magen eller vaginaen. Ikke mer risiko for astma, ikke mer risiko for sykdommer, ikke mer risiko for fostervann i lungene osv.

Skrevet

anonym 15:23:

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0022347606011851

http://www.healthlibrary.com/news696.htm

Nei, dette er fakta og ikke noe jeg finner på for å virke intelligent.

Normalt skal en babys kropp gå gjennom fødselskanalen, og den presser lungene på en måte man ikke får gjort ved KS.

Du kan samtidlig lese her:

http://www.naturalbirthandbabycare.com/vaginal-birth.html

Å si at det er risikofritt å ta keisersnitt er iallefall lite intelligent. Da spør jeg; Hvor har du i så fall det fra?

Skrevet

Se lengre oppe. Der er det linker fra 2007

Skrevet

At barna i undersøkelsen ble født i 70 åra, betyr ikke at undersøkelsen ble unnagjort da, men at disse barna er fulgt opp siden det.

Og til deg som litt flåsete lurte på om astma er det værste man kan få... Tja, jeg vet ikke om du synes tung pust, mindre energi, kramper i overkroppen, flere infeksjoner, masse medisiner med ubehagelige bivirkninger, manglende nattesøvn, lengre sykdomsforløp, nedsatt immunforsvar, restriksjoner på hva du kan gjøre og hvor du kan gå, hoste, sliming, brekninger osv er noe å kimse av?

Skrevet

Så godt at noen faktisk kan begrunne det de skriver med forskning o.l. - og så provoserende at enkelte ALLTID vet bedre enn profesjonelle på området! Til deg som er halvveis i JM studiet: tror du virkelig at du vet bedre enn de som både har høy utdannelse og mye erfaring på området? Fordi du ikke har sett det i din avdeling?

Og om astma er det verste man kan få? Det er nok ikke det verste, men det er rimelig ille, og veldig hemmende for et barn! Og er det virkelig bare det aller aller verste vi ikke ønsker at barna våre skal få? Personlig vil jeg gjøre det jeg kan for at barnet skal bli så friskt som mulig!

Regner ikke med at dette innlegget var rettet ot de som MÅ ta keisersnitt, men for de som ønsker det uten at det er behov og for oss som har valget pga medisinske årsaker er det veldig greit å få så mye informasjon som mulig da det er veldig varierende hva du får høre av leger, jordmødre osv!

Skrevet

Det er nettopp det som er mitt poeng. Godt det er noen som vet hva som ligger bak medisinsk forskning, men det er overraskende at så mange her tror de kan velge om de vil tro på det eller ikke.

Det jeg syns er så skummelt, er at denne keisersnitt-trenden ser ut til å spre seg. Foreløpig kan man ikke velge i Norge, men hvem vet hva som vil skje om noen år....det kan jo til og med hende Frp kommer til makta, og de er for privatisering av helsevesenet og individets rett til å gjøre alle dumme unødvendige valg selv.

HI

Skrevet

Blir så imponert over dere som tror man får et stort, stygt arr etter ks. Hva med å skaffe seg litt fakta og kunnskap før dere snakker om ting dere tydeligvis ikke vet noe om?

Skrevet

Det er rimelig dokumentert i forskjellige medisinske tidskrifter at vaginal fødsel er å foretrekke fremfor ks, dette av ulike årsaker. Følgelig er det rett når det påpekes at barn født 3 uker for tidlig har større sjanse for å utvikle astma og andre plager, men det er ikke det som menes i denne sammenhengen. Ks-barn har en øvre risiko ifh astma, dette mener jeg er bevist. Noe usikker da om 50 % er korrekt, det hørtes veldig mye ut. En annen uheldig faktor ved ks er stresset barnet utsettes for, som ikke bygges opp gradvis som det gjør ved vaginal fødsel.

Men så har du et poeng; er virkelig det beste for barnet å forløses "vanlig" el ved ks? Ved normal forløselse kan mye skje; som kan være direkte skadelig for mor og barn, verste fall død. Men ks er en operasjon, og en operasjon innebærer veldig mange risikofaktorer som en må se på. Embolier, infeksjoner,skader på barn og mor etc. Disse kan være dødelige.

Et problem med økende ks kan ses på samfunnsnivå;

- Kostnadene et ks er ifh vaginal fødsel

- uheldig bruk av ressurser av helsepersonell som har andre oppgaver

- normalisering av ks; økt frykt for vaginal fødsel (som er det naturlige).

Det paradoksale i hele ks/vaginal-forløselse, er at de fleste leger og jm er imot ks og vil til enhvertid prøve å overbevise vordende mødre dette. På tross av dette er det både leger og jm som troner statestikken over ks... forstå det den som kan..

Skrevet

Herregud for noen meninger det var her da? Her er jeg uenig i alle sammen faktisk, og sier at det er bedre med ks enn vaginal fødsel om man trenger det. Er ikke alle som tar ks bare fordi de vil! Det er nesten umulig, fordi man må igjennom et helvette med legene for å få innvilget ks. Hvis dere veier opp vaginal fødsel vs keisersnitt, er det "farlige" situasjoner i begge valgene. Det er mange ved ks, men det er også mange ved vaginal. Keisersnitt er til for å hjelpe de som ikke kan føde normalt! Da må dere jo skjønne at det ikke spiller stor rolle, selv om det er forferdelig, at barnet får astma, når det har valget om å dø eller få astma?! Tror ikke dere hadde liggi inne på føde avdelinga, men komplikasjoner og nektet på å ta hastesnitt fordi ungen deres KANSKJE kan få astma av ks?!! Tenk litt a!

Skrevet

Det er en statistikk...og alt jeg sier er at jeg stoler ikke på statestikker! å ta ut 10.000 mennesker i verden for å lage et studie, er helt teit. vi er faktisk 6.77milliarder mennesker på jorden, så tar de ut 10.000 mennesker? Og det var for 40 år siden, og da visste de ikke at de ikke skulle røyke mens de var gravide heller!

Skrevet

Da kan vi lage en statistikk her i gata vår da?

Vi er 5 mødre som går sammen hver dag.

3 av oss har tatt KS og 2 har hatt vaginalfødsel.

Alle keiserne/keiserinnene er friske og raske, mens han ene som er født vaginalt, har hatt så masse komplikasjoner. Astma, kollapset lunge, utvekst i hodet, og har kjørt frem og tilbake med han på riksen pga lungene. Hun andre som er født vaginalt har atopisk eksem. Så her har vi en liten statistikk her også da??!

Skrevet

Nei, jeg tror ingenting jeg. Jeg sier bare at jeg ikke stoler på statistikker og forskninger siden jegselv ikke ser mye av dette, og vi har mange fødsler på en dag, og har jobbet der i 2 år. Så det er rart statistikken din ikke passer inn her iallefall.

Skrevet

Jeg kunne gjerne likt å sett en statestikk over antall "feil" som skjer ved vaginal fødsel jeg.

Det ser man aaaldri. Av hvor mange som blir født i norge skjer det noe?

Ikke det at jeg tviler på at det er det beste, men liker å ha alle fakta på bordet. Virker som alle bare skriver hvor fælt ks er.

Skrevet

Statistikker er ikke alltid pålitelige. Jeg synes tallet høres ufattelig høyt ut, at hele 60% av ks-barn skal få problemer med astma etc. Selv må jeg da også være av de heldige friske, siden jeg også ble forløst med ks.

Jeg spør igjen; er det da slik at leger og jordmødre er villige til å ignorere risikoen? Siden de oftere velger å ta ks enn andre?

Skrevet

Signerer Mia!

Tenker dere ikke på de som MÅ ta KS, og leser dette? Tror ikke det er stort betryggende å lese. Dere setter nerver i mennesker som skal gjennom det fineste som finnes i livet. Skam dere!

Skrevet

Huff, det er umulig å ha en seriøs debatt her inne...alt for mange uvitende ignorante mennesker. Nå skal man ikke ta for gitt at alle er i stand til å tolke forskning, men de fleste har vel lært noe om hvilke kriterier som ligger til grunn før man kan kalle noe for valide undersøkelser.

Jeg gir opp. Tro hva dere vil.

HI

Skrevet

LinnR83: Jeg tok akutt ks, og hadde ikke noe valg. Likevel har jeg faktisk hatt det skikkelig vondt pga disse statistikkene rundt astma, allergi etc hos keisere, og har påført meg selv (unødvendig!!) mye dårlig samvittighet pga dette. Det blir litt som med ammepropagandaen, som går hardt utover de mødrene som faktisk ikke får til ammingen, selv om de virkelig prøver. Det store flertall VIL vel i utgangspunktet ha en fin, vaginal fødsel, og VIL amme barnet sitt. Slik blir det imidlertid ikke for alle når alt kommer til alt. Kanskje burde både ammepropagandaen og anti-kspropagandaen modereres noe? Min erfaring med gynekologer er faktisk at de er ganske tolerante og reflekterte, de ser ikke på ting på samme svart-hvite måte som mange legfolk (ikke minst her inne!) gjør! De vet at både når det gjelder kropp og psyke finnes det oftest ingen enkle fasitsvar som gjelder for alle som er inne på kontoret/fødestua deres.

Jeg er vant til å lese og tolke medisinske artikler. Mange av dem blir brukt på feil måte i media, slik at folk blir reddere enn de kanskje burde bli. Selv om keisersnitt øker sjansen for å få astma med x prosent, betyr det i realiteten at sjansen for at akkurat DIN keiser(inne) skal få astma PÅ GRUNN AV keisersnittet er ganske liten. Det er jo mange faktorer som spiller inn, ikke bare om man kom ut den ene eller den andre veien. Å se på barna på en enkelt fødeavdeling, eller i en enkelt gate, blir meningsløst, fordi antallet barn blir for lite, og de blir ikke fulgt opp lenge nok til å engang være i nærheten av å trekke en konklusjon om noe som helst.

Skrevet

"Alle vet at det er best for barnet å bli født vaginalt. Da er det jo fullstendig egoisme å VELGE å få utført et keisersnitt! "

Pga tidligere fødselserfaringer var det best for mitt barn å bli født ved ks. Og mitt tilfelle er ikke det eneste! Slutt å uttal deg om ting du ikke vet noe som helst om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...