Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Jeg tror mye av denne debatten dreier seg om "keisersnitt-moten" som kjendisene har startet. Alle vet at det er best for barnet å bli født vaginalt. Da er det jo fullstendig egoisme å VELGE å få utført et keisersnitt! Forskning viser bl.a. at barn forløst ved keisersnitt har 50% større risiko for å utvikle astma. Jeg syns det er helt unødvendig å strø salt i såret på dem som ikke har fått oppleve normale fødsler, men som måtte ta keisersnitt av ulike medisinske årsaker. Selvfølgelig ønsker de det som er best for barnet, og hadde valgt vanlig fødsel dersom dette var anbefalt av helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Jeg hadde ingen valg! Måtte ta KS! Sto om liv !!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 hvor har dere det fra??? at det er 50% større sjangse å utvikle astme? og at vaginal fødsel er bedre for barna??? hvor får dere det fra?? Hilsen en midt i JMstudie.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Her i Norge så har man ikke mulighet til å velge keisersnitt på samme måte som man velger om man vil ha Freia melkesjokolade eller Troika. Så dersom noen har planlagt keisersnitt så er det avtalt i samråd med dyktige leger som mener det er det mest forsvarlige å gjøre i den enkelte situasjonen. Så å snakke om egoisme ang ks her i Norgen er faktisk unødvendig. Ellers er jeg enig i at det er unødvendig å strø salt i såret på de som føler seg robbet for den fødselsopplevelsen de trodde de skulle ha.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Vaginal fødsel er vel bedre for barnet pga at fostervannet blir presset ut av lungene på vei ut, noe som ikke blir gjort ved keisersnitt. Ellers er det visst en del bakterier ved vaginal fødsel som er god for barna å få med seg på veien ut. Dette får jo ikke barna som blir født ved keisersnitt..
LinnisR83 Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Har hatt den beste fødselen som jeg kunne forestille meg! Med KS! Kjempe fin, og ville ikke byttet den inn i vaginal engang. Fornøyd med det, og selv kaller jeg det en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Det er helt feil. Det er gamle historier som vandrer. For forstervannet blir hostet opp uansett det. Både i en vaginal fødsel og et ks. På samme måte. Og bakteriene man får på seg ved vaginal fødsel har ingenting å si. Det er for de som blir født med et veldig svakt imunforsvar, og de er det somregel noe mer alvorlig feil med. Disse bakteriene har ingenting å si når det kommer til et friskt og raskt barn.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/02/13/keisersnitt--ker-risikoen-f/ Artikkelen er publisert i Journal og Allergy and Clinical Immunoloy (ikke useriøst). Forundrer meg at dette ikke er tema i undervisning, men som du sa....du er bare halvveis. Kanskje dere lærer noe om det neste semester.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #9 Skrevet 10. september 2009 Det skal være Journal of Allergy and Clinical immunology. Er ikke helt grønn jeg heller. HI
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #10 Skrevet 10. september 2009 Denne studien viser det samme: http://www.astmainfo.no/502683/507265/3457202?itemId=3457202 HI
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Når det gjelder astma og allergi er det i tillegg mange andre faktorer som barnet blir påvirket av. Mange av de barna som blir tatt med keisersnitt er fortidligfødte og de er nok mer disponert for å få astma. Det er ikke keisersnittet i seg selv som utgjør at de har sjangse for å få astma, det er at de somregel kommer 3 uker fortidlig. Hilsen JM studenten
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Men 50% større sjangse? Nei, det stemmer overhodet ikke. Veldig få barn blir født med astma den dag i dag.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 Du bør nok lese studien. Den slår fast at det ikke finnes andre forklaringer på hvorfor barna er mer utsatt for å utvikle astma. Hverken for tidlig fødsel, eller oppvekstmiljø.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 De er ikke nødvendigvis født med det, men utvikler det i løpet av livet.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #15 Skrevet 10. september 2009 Man kan ikke gå utifra en fersk forskning. Jeg omgir meg med nyfødte barn hele arbeidsdagen, og kan si at det er fåtall som har medfødt astma i vår avdeling på. Videre astma når man blir eldre, kan ikke sammenstilles med keisersnitt, da man må se på hvert enkelt tilfelle. Ingen vet hvem som røyker eller har vært utsatt for giftstoffer for lungene, så denne statistikken viser ikke noe logikk hverken for ks barn eller vaginalfødte barn. Når det gjelder å bli 3 uker fortidlig født ved et ks, mister man de siste 3 uker på å bygge opp et immunforsvar. Det har ingenting med selve operasjonen å gjøre. jm
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #16 Skrevet 10. september 2009 Men da må de gå etter den enkelte og studere enkeltmenneske 24timer i døgnet da?! Dere kan ikke gå utifra statistikk!!! Har man etterutviklet astma, kan det være mange andre faktorer som spiller rolle. Og hvor tar de menneskene til undersøkelsen fra? JEG har IKKE blitt spurt, og jeg har astma, men født vaginalt.....
Tigerpote Skrevet 10. september 2009 #17 Skrevet 10. september 2009 Dersom det du sier stemmer hi, hvorfor er da leger og jordmødre overrepresentert i forhold til de som tar ks? Mener du at de da er villige til å ta risikoen? Jeg har aldri hørt at man har større sjanse for å utvikle astma ved ks. La folk få gjøre det som er best for dem selv, uten at de skal bli dømt for det.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #18 Skrevet 10. september 2009 Det er større risiko for mye ved KS. Men det vet vel de fleste nå???? Lungene til de nyfødte kollapser oftere ved KS enn vaginal fødsel også. Barnelærdom at KS medfører høyere risiko enn en vaginal fødsel. Ja, noen har ikke valg. Men de som har valg, de kan jeg virkelig ikke forstå velger en risiko for sitt ufødte barn. Det kan jeg virkelig ikke!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #19 Skrevet 10. september 2009 hvor har du dette fra??? vennligst vis meg en link eller hvor det står skevet?? noen ganger tror jeg mennesker bare finner på for å ha rett i noe, eller virke intelligent
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #20 Skrevet 10. september 2009 Dere bør lese studien. Den er ikke "fersk". Studien har fulgt barn født på 70-tallet og fram til i dag, og tar hensyn til faktorer som miljø. Man kan ikke kategorisk avslå en seriøs studie bare fordi den ikke passer med personlig oppfatning!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #21 Skrevet 10. september 2009 Se over. Det finnes flere studier publisert i seriøse medisinske tidsskrifter. Dette er ikke et tilfelle av synsing. På samme måte som med røyking er det påvist en sammenheng mellom utvikling av lungekreft og bruk av sigaretter. Det er ikke dermed sagt at alle som røyker/har røykt vil få lungekreft. Man kan ikke velge om man tror på det eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #22 Skrevet 10. september 2009 For dere som ikke gidde å åpne linken: "Studien utgår fra Statens Serum Institut i Danmark og omfatter 9.722 barn som ble født i 1970-årene. 33 prosent flere av dem som kom til verden med keisersnitt viste seg å ha eller å ha hatt astma. Forskjellene kunne ikke forklares ved andre forhold enn at de er knyttet til fødsel. 16 prosent keisersnittbarn hadde også høysnue, men denne forskjellen var ikke statistisk signifikant. Forklaringen på overhyppigheten av astma, og muligens andre allergiske lidelser, kan være at keisersnitt avskjærer barnet fra kontakt med morens mikroorganismer i skjeden. Ifølge hygienehypotesen er tidlig kontakt med mikroorganismer med på å utvikle barnets immunforsvar i ikke-allergisk retning, skriver danske Dagens Medicin"
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #23 Skrevet 10. september 2009 Selvfølgelig er det større risiko ved ks enn ved fødsel. Ks er en stor opereasjon, selv om den er dagligdags og ikke mange tenker over det. Jeg skulle føde normalt, men fødselen ble avbrutt og jeg måtte ha haste-snitt. Pga større risiko for meg og barnet under ks ønsker jeg å forsøke å føde neste barn vaginalt. Avdelingsoverlegen ¨på sykehuset informerte meg om at risikoen var større samtidig som han fortalte meg at jeg ikke kom til å føde barnet normalt. Forhåpentligvis går det bedre neste gang.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #24 Skrevet 10. september 2009 Selv om du ikke har hørt om det, betyr det ikke at det ikke er fakta?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #25 Skrevet 10. september 2009 er astma det værste en kan få da?? tenkt på de som har født barn med vaginal fødsel, og pga oksygenmangel hos barn.. får barnet funksjonsheminger, som eks CP?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå