Gå til innhold

Norske barn er overbeskyttet .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dem det? Enkelte får sikkert det, akkurat som enkelte fikk det da jeg vokste opp også. En del av det barna får "servert" er et resultat av den tid og verlden vi lever i idag. Alt skal gå fortere, verlden går raskere, biler kjører fortere, skurkene er råere, og menneskeligheten er blitt bekvemmere. Det er naturlig at det kommer enkelte justeringer med hva vi prøver å besytte barna mot idag mot før.

Bakkebygrenda, er visst nok et minne blott, med mindre man er så heldig og vokser opp på landet utenfor allfarvei, der livet går litt saktere, og livet er en god del snillere og luften renere. Eller har foreldre som har tid og mulighet å ta ungene dit dette finnes.Men jeg synes du blir for konkret i hi. Det er en vanvittig forskjell på å beskytte barna mot eventuelle farer vi blitt mer klar over, og å overbeskytte barn.

Skill begrepene!!.

overbesyttende barn = er barn som ikke får naturlige utfordringer pga foreldres har en overdrevne/syklig frykt for UREALISTIKE farer og situasjoner. Disse barna gjennkjennes ikke først og fremst pga ufyselig og uoppdragent beteende, men heller pga engstelse, redsel, og usikkerhet for det de fleste vil mene er normale utfordringer for et barn. Altså de får ikke utvikklet et barns innboende nysgjerrighet pga foreldres egen frykt.

De barna du beskriver, er jo ikke overbeskyttet i hele tatt. De er bortskjemte, fordi foreldrene vil gjøre det enekelt for seg. Det er noe annet.

Å være i forkant av farer er vel igrunn den beste egenskapen foreldre kan ha. Det er å la seg bli styrt av frykten for at "worst case cenario". finnes overallt og begrense barna utfra det som blir avgjørene om et barn er overbeskyttet eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en av de tingene vi kan gjøre for å beskytte barna våre er å følge trafikkregler.

Skrevet

Ja selvfølgelig, anonym 13:22.

Skrevet

Nå bor jeg i England, og her er barna overbeskyttet her. Norge er ingenting i forhold.

Skrevet

Anonym 21:37. Du mener ikke for fult alvor at du stoler på at din 2 åring ikke i et impulsivt øyeblikk kunne finne på å løpe ut i gaten.???

*nå grøsset jeg litt må jeg innrømme*

Man har konkludert med at barn IKKE er å regne som trafikk sikre før rundt 10-12 års alder.Pga at hjernen utvikklingsmessig mangler en del modenhet ifht å ha impulskontroll.Og du stoler da på en 2 åring?

Skrevet

Den gang vi satt i bil uten sikkerhetssele og airbag uten at det gikk galt, var der også mindre trafikk enn det er i dag. Prosentvis i forhold til trafikk så omkom også flere da vi var små.

Det er kanskje et under at vi overlevde.

Jeg har ihvertfall tenkt at mine barn skal sikres slik at faren for at noe alvorlig skjer med dem er minimal.

Men klart de skal ut og leke, klart de skal få klatre og bygge ola bil.

De skal få springe ute og leke og lære masse......

Datteren på 4,5 år har nå i sommer fått lov å gå til nabojenta alene, de får også leke i hagen vår, eller deres alene. Men da er en av foreldrene hjemme og kikker til dem innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...