Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 De får ikke lov til å leke ute alene før de er 7 år Er på sfo til de er 9-10 år Blir fulgt til skolen til de er 8 -9 år Når jeg var seks gikk jeg frem og tilbake til skolen alene og var alene hjemme i 3 timer før pappa kom hjem . Når mannen min var 7 år gjorde han det samme + at han måtte sette på potetene. Nevøen min på 5 år skal nå begynne og ta skolebussen til skolen +at han har gått på skolen nå i 1 år ,han kan både skrive og lese .(bor i usa ) Når han har vært på besøk her har han vært ute og lekt alene (fra han var 4 år ) I dagens samfunn stiller man for lite krav til barna sine . Det er ikke rart det er så mange frekke og bortskjemte barn i dag !
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Det er mye kriminalitet i denne syke verden. Er derfor vi beskytter barna mer nå. Tviler på barn er mer frekke å bortskjemte for at de ikke kan ute å leke alene tidlig eller pga de har vært på sfo til de er 9-10 år. Ser ikke sammenhengen der jeg. Bortskjemt blir en hvis en får viljen sin hele tiden, å frekk blir man om man ikke lærer høflighet.
Jada-har fire små Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 mange frekke og bortskjemte barn, men tror ikke det er fordi de IKKE er "nøkkelbarn". Jeg kom alltid hjem til moren min og eridg middag. Husker tilbake til min barndom som god og trygg. Jeg tror ikke jeg får mulighet til det til mine barn og synes det er veldig trist. Men skal prøve så godt jeg kan. Her jeg bor kunne mine barn aldri vært ute og lekt så tidlig. Vi bor i "ghettoen" i Oslo, masse blokker, biler... Tror ikke jenta mi hadde funnet hjem igjen engang. Synes egentlig litt synd på et barn på 6 år som må være hjemme alene 3 timer før mor eller far eller andre omsorgspersoner kommer hjem. Synes virkelig ikke det er en ideell situasjon.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Jadda HI, da sparer du utgifter til bensin og SFO på å la dine barn være hjemme alene, og det gjerne med kokende vann i nærheten.
Gjest Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Er egentlig utrolig at vi som vokste opp før har overlevd og lever den dag i dag. Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektige fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske - uten at noen faktisk døde av det. Vi brukte timer på å bygge "Ola-kjerrer" av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken, - bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig! Vi hadde ikke Playstation, Nintendo 64, X - box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på Tv, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem! Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det. Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!! Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte å forholde oss til det alt sammen.
Gjest Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Det er jo en grunn til at langt færre barn dør i ulykker nå en for tretti år siden. Det er takket være at folk passer bedre på ungene sine og samfunnet er lagt opp slik at det er lettere å skape en trygg hverdag får de små. Jeg måtte pent gå fra og til skolen selv, ta buss alene osv fra jeg gikk i førsteklasse. Det gjorde meg usikker som barn. Jeg tror at om jeg hadde fått litt bedre tid til å føle meg klar for ting at jeg hadde hatt mer selvsikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Helt enig vinterflickan Og du som sa du bodde i oslo ,det gjør vi også . Jeg bodde på frogner når jeg var 7 år og jeg var døv og blind på høyre side ,det var masse traffikk ,enda klarte jeg helt fint og gå til skolen alene . HI
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Tror nok at Hi er inne på noe her., men hadde hatt litt problemer med å slippe ut barn alene i byene. Her på landet er det tryggere.., det føles i alle fall slik, og har ingen problemer med å slippe barn ut av syne når de er 6 år her jeg bor nå.
Miss Misantrop Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Til Vinterflickan. Skulle også ønske at vi kunne fange Bakkebygrenda igjen...
Gjest Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Koselig filmsnutt:)! Bakkebygrenda, og Astrid Lindgren, er gull. Leser fortsatt "Jul i Bakkebygrenda" til jul
Jada-har fire små Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 litt forskjell på 7 år og jenta mi på snart 4 da... Her er det heldigvis kort og bilfri veg til skolen, så når hun begynner på skolen så kan det hende hun kan gå alene/ta følge med klassekameratene, Hadde hun måtte gå på trafikerte veier så hadde jeg fulgt henne. Det er fordi jeg er redd for henne, føler meg ikke overbeskyttende av den grunn. Vinterflickan og HI: heldigvis overlevde jeg uten bilseler i bilen da jeg var liten, men tror det var mange fler enn i dag som døde i trafikken også pga at de var usikret i bil. Det blir altfor enkelt å sammenlikne på den måten. Jeg har ingen som helst tro på at mine barn blir bortskjemte bare fordi jeg ikke lar dem leke ute i byen alene fra de er helt små.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 ...og alt var så mye bedre før...og sånn har det alltid vært.. Bare for opplysning; barn faller fortsatt ned fra trærne..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 Norske barn er overbeskyttet og man stiller for lite krav sier du HI? Fortell meg heller noe jeg IKKE vet )). Har ikke fått mindre pepper her inne fordi våre IKKE er det.....
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Hvert år drukner flere barn, hvert får blir flere barn påkjørt, hvert år blir flere barn misbrukt og forsøkt lokket av pedofile, hvert år skjer det ulykker i hjemmet...mye av dette kunne vært unngått hvis barna ble passet bedre på.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Hva med å lære barna sine at de ikke skal bade alene . Hva med å lære barna sine om traffik sikkerhet. Hva med å lære barna sine å komme og si i fra om skumle menn . Min 2 åring løper ikke ut i gaten for han har lært at det er farlig Nevøen min kom og fortalte at det var en mann som hadde snakket til han (han løp rett hjem og fortalte det ) Og du motsier deg selv litt nå ,når du mener at vi må passe bedre på ungene ,men før i tiden var det ikke så mange ulykker ,nettop fordi ungene var mer selvstendige .
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Det fantes ikke SFO da jeg gikk på skolen, så jeg måtte gå hjem alene(eller sammen med andre jevnaldrende barn, 2.5 km skolevei) og være hjemme i noen timer før en av foreldrene kom hjem. Jeg måtte da også lage maten min selv. Brødkniven var også tilgjengelig+ alt annet. Vi spiste sand, gress, gjørme og drakk fra søledammer. Jeg lekte ute alene fra da jeg var 4 år (men da kun i hagen). Da jeg var 5 sprang jeg rundt i nabolaget og i skogen, helt alene. Klatret i trær. Kom meg alltid hjem like hel. Jeg var barnevakt for min lillesøster på 4 en gang i blant. Da var jeg 9 år. Ikke noe problem. Har aldri følt noen mangel på kjærlighet og jeg klarer meg kjempebra idag. Har aldri vært en naiv person, heller tvert imot ganske fornuftig gjennom hele mitt liv. Kriminalitet eksisterte da før også, og det er ikke så mye som tilsier at barn idag blir mer utsatt for kriminalitet i dag enn for 20 år siden.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 Syns det mange ganger blir feil å sammenligne før og nå. Det blir også feil å si at barn er frekke og bortskjemte pga av det HI skriver. Dagens foreldre er de foreldre som måtte gå hjem alene og ikke bli møtt av noen. De var alene helt til foreldrene kom hjem. Så de vet, også jeg, at de ikke var noe kjekt å komme hjem til tomt hus. Så takk til de som oppfant SFO. I dag er det mange flere biler enn det som var, bare for noen tiår tilbake. Så det er kansje ikke så rart at barn ikke får leke i gata i storbyene. Barn i dag kan da leke seg ute og alene, gå ut å se dere rundt. At barn ikke blir stilt krav til er en påstand HI får stå for selv, men jeg er ikke enig i det. ( men det er klart ser man bare rett forran nesen så ser man ikke langt)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #18 Skrevet 9. september 2009 jeg er så glad jeg bor på landet jeg! og at jeg har vokst opp i bygda. Jeg stod ute i bånd jeg, i sandkassa mi fra jeg var ei neve stor, fordi jeg ville være ute. Når jeg gikk på skolen var det fint lite SFO, men vi hadde bstemor i nabohuset som så etter oss. Og vi lekte alene i skogen og hagen. Vi visste at veien var farlig, at man aldri skulle gå fra grunna når vi bader, og at spikking skulle foregå vekk fra oss selv og vekk fra andre. Vi akte i pappesker ned trappa og slo oss gule og blå, men hadde det kjempeartig, og vi LÆRTE av våre feil. Uheldigvis er litt for overbeskyttende mot sønnen min på 15 mndr. Han har fått teste ut grensene sine selv, men jeg er fortsatt der at jeg ikke lar ham skli ned fra sofaen fordi jeg ikke vil at han skal slå seg, men jeg vet jo det at han ikke blir alvorlig skadet av å falle ned på gulvet fra sofaen, og at han vil lære.... Men jeg er en nymotens hønemor blitt! Men han skal vitterlig få lov til å lage trehus, klarte og falle ned fra trærne, skli på sklier som ikke er EU godkjente, og gå til skolen hvis det passer med gangvei o.l. Men å la en 5-6 åring leke alene midt i Oslo er skummelt ja, for overgripere er det for mange av, og det er lettere å ta med seg en unge i en overfyllt gater enn på et byggefelt....
Tokatter_USA Skrevet 10. september 2009 #19 Skrevet 10. september 2009 "Skole" for en 4-åring i USA, er nok det samme som barnehage i Norge. Det heter preschool, men for letthets skyld sier vi bare "school". Og skolebuss byr ikke på så store utfordringene, bortsett fra omgang med andre barn man ikke kjenner. Bussen stopper gjerne rett utenfor huset der barnet bor, hvis ikke, følger en forelder barnet til stoppestedet. Bussen blinker noe vanvittig, som er tegn til at alle biler skal stoppe i begge retninger. Å ikke stoppe når en skolebuss blinker er helligbrøde. Så kjører bussen til skolen. Og det samme skjer i motsatt rekkefølge på vei hjem. Hvis noen er "overbeskyttet" (jeg synes egentlig ikke det), er det vel amerikanske barn. Norske barn er mye mer ute i vær og vind, får lov å bli våte (men kanskje ikke kalde lenger).
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #20 Skrevet 10. september 2009 Hvor får du det fra at SFO gjør barn bortskjemte og frekke? det er nok me et tegn i tiden og slappe foreldre som ikke oppdrar ungene sånn som man gjorde før, samt en skole som har blitt en koseskole der elevene har goood tid til å pønske ut ekle trekk for å plage andre. Sier ikke at alle unger er sånn, men en del. Jeg tror ikke man blir mer bortskjemt av å slippe å være i timesvis alene hjemme hver dag før man er klar for det. Tidene forandrer seg, og vi har ingen naboer her hjemme som guttungen kan gå til dersom noe skulle skje. Nå er han ni år, og greier helt fint den biten, men det er faktisk først nå han er moden nok til det. Og det er da ikke opp til bedrevitende voksne å avgjøre? For vi skal på død og liv gjøre ungene større, mer moden, flinkere og bedre utviklet enn de er...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #21 Skrevet 10. september 2009 Mine barn får ganske lik oppdragelse som jeg fikk da jeg var liten. De er ute og leker alene, sammen med søsken, naboer eller andre som plutselig bare er her. Dørene er åpne så de kommer og går som de vil. De skal siifra om de går ut fra tomta vår, ut mot veien. husene som ligger bak oss trenger de ikke å si ifra at de går til. men såfort de forlater den plassen de kan være på skal jeg vite. Kan jeg stole på de får de mer frihet. Slik hadde jeg det som barn, og det håper jeg de også får. Jeg var som regel sjelden inne, men mamma viste hvem område jeg var i, og skulle jeg andre steder sa jeg alltid ifra. Akkurat det samme som alle mine venner måtte. Vi bygde olakjærrer, hus i skogen, akte i veien, laget skøytebane selv, klatrer i trær, slo meg og blødde. Aldri brekt ett bein, men det er ett under at jeg ikke gjorde. Arr har jeg endel av på kroppen, så man ser jeg har hatt noen uhell. Snøhytte fikk vi bygge, men vi måtte være minst 3stk sammen når vi skulle leke der. en nabo, som jeg aldri lekte med døde da snøhytta raste sammen. Den vennen han var med klarte ikke å grave han frem alene, og glemte å løpe for å hente hjelp. Så jeg har litt hetta for snøhytter, men ungene får lov til å gjøre det så fremt de er flere. Har vært på legevakta flere ganger med barn, og jeg kan godt ta i mot klippekort om de begynner å innføre det. Det meste klarer vi å ordne selv, men sying i leppe og liming av tå'er er ikke akkurat min ting. Førsteklassingen min har begynt å gå hjem fra skolen alene om dagen. Hun syns det er så stas. Så når vi er hjemme kommer hun hjem alene, istede for å være på sfo. Gå til skolen kommer nok snart det også, men jeg må uansett følge minsta til barnehagen som ligger like ved siden så jeg går jo den veien.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #22 Skrevet 10. september 2009 her er jeg faktisk enig. snart går ungene med hjelm til skolen
Cat.68 Skrevet 10. september 2009 #23 Skrevet 10. september 2009 Syns du hi,samtidlig skal ta en kikk på hvordan statistikken over barnedødlighet ser ut idag også da, mot for la oss si 100 år siden,innen du kritiserer og glamoriserer når jeg var liten. Da kan vi kanskje snakke reelt om overbeskyttelse og hvor "fint" det var da vi vokste opp.
Cat.68 Skrevet 10. september 2009 #24 Skrevet 10. september 2009 Vinterflickan... Er alrig vært så stor ekspansjon og vekst av kreft og forskjellige hud, lunge, og nervesykdommer, som i aldersgruppen 25-55 års gruppen. Og vi var unge sa du???
Anonym bruker Skrevet 10. september 2009 #25 Skrevet 10. september 2009 Men herregud ,jeg snakker ikke om for 100 år siden (og er du 100 år cat?) Så klart barnedødligheten er mindre i dag ,vi har kommet lenger med medisiner ,man klarer og redde flere ,har sikrere biler ,barnebilstoler osv... Det jeg mener er at barn i dag får alt servert på et sølvfat ,de trenger ikke gjøre noen ting selv .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå