Gå til innhold

Er jeg virkelig ond og pengegrisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen min har de siste 4 årene betalt barnebidrag for vår datter. Da har han betalt alt fra 1250-1510 kr i mnd(jeg får forskjellig hver mnd så aner ikke hva som er det egentlig beløpet) Nå er det altså 4 år siden bidraget ble satt. Vi avtalte å si ifra dersom inntekten vår endret seg og dette kunne ha betydning for bidraget. Jeg har nå nettopp gått ut i jobb etter skole og meldte derfor om bidragsendring, siden jeg nå tjener mer. Jeg vil jo at alt skal være rettferdig.

Så får jeg svaret. Eksen tjener ikke lenger 210 000 som han gjorde for 4 år siden. Noe jeg ikke tenkte på siden vi ble enige om å si fra hvis inntekten endret seg. Han tjente faktisk 650 000! Og det har han gjort de siste 3 årene.

Han ble pissforbanna fordi jeg søkte om endring. Jeg sa at jeg gjorde det for at det skulle bli rettferdig siden JEG tjente mer. Jeg ante jo ikke at han tjente så mye. Men neida i hans øyne er jeg pengegrisk.

Prøvde å si at pengene kommer jo datteren hans til gode. Nå som bidraget øker til nesten 3000 i mnd så har jeg faktisk råd til litt ekstra med datteren min. Men nei han hadde visst ingen garanti på at pengene gikk til henne.

Han mente vi skulle ha privat avtale, men da ser jeg vel ingenting til bidraget. Hadde det ikke vært for at jeg så sårt hadde trengt de så skulle jeg gjerne latt han slippe. Men jeg trenger det lille ekstra, plutselig trenger vesla noe nytt.

Han mente bidraget burde stå som det var. Nå skal han visst betale 2900 kr i mnd i stedenfor 1250. Jeg skjønner jo at det er kjipt for han siden han forsørger dama si som ikke jobber og barnet deres på 2 år. Men alikevel, han har jo et barn til som vi faktisk var to om å lage.

Angrer nesten på at jeg sendte inn bidragsendring for nå hadde vi ikke krangla på lenge, men nå er det pån igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All sympati til deg. Dette er for datteren deres del, ikke for din. Han skal være med å betale det det koster å ha barn. Han burde skjemmes over å ikke ha oppgitt endring i inntekten sin. La alt gå gjennom Nav så har han ikke noe han kan krangle på. Selvsagt skal du ikke ha privat avtale når han til de grader har misbrukt avtalen dere hadde.

Skrevet

Du får råd til å gjøre mer med jenta, og han får vel råd til å gjøre mindre med jenta. Så han sponser at det bolir bedre hos deg, i stedet for å bruke pengene på å gjøre det bedre hos seg.

En krone kan bare brukes en gang. Og det er vel noe med at en bruker bare så mye på ungene.

Vi har to små barn. Før hadde vi helt grei god økonomi, men vi måtte jo prioritere. Så gikk jeg opp i lønn med 7000,- mnd, renta gikk betydelig ned. Vi fikk en betydelig pengegave, og som krona på verket fikk vi nesten 40.000,- igjen på skatten. Feriepengene var gode og ting er temmlig fett.

Ungene våre merker ikke så veldig mye til dette. De får samme maten, samme aktivitetene, samme lekene og samme klærene som før. Vi velger ikke å bruke mye mer på ungene, for de har det fint som de har det, og de har det fint som de alltid har hatt det. De har aldri manglet noe, og har hatt det trygt og godt.

I ferien besøker vi svigers i år som i fjor, ingen forskjell for ungene. Jeg ser ikke helt at ungene koster så mye mer, fordi om en har mer å rutte med. Det finnes da mer fornuftige måter å bruke pengene på enn å overøse ungene med kroner, dyre ting og dyr underholdning.

Skrevet

Det at du sendte søknaden, slik du beskriver forholdet, gjør deg verken ond eller pengegrisk. Det at du nå opprettholder søknaden for å oppnå noe som ikke var hensikten med søknaden gir meg klar indikasjon på at du er begge deler! For da er du livredd for å gå glipp av en mulighet som dukket opp. Det er bare den grådige!!

Skrevet

En BØR faktisk søke jevnlig om endring. Her var det flere år siden siste jeg hadde gjort det, og det viste på bidraget, ja. Både pga inntekten, men også pga barnas alder(ny aldersklasse som er "dyrere").

Jeg visste ikke hva barnefars inntekt var, heller. Og fikk meg et realt sjokk. Han har altså IKKE meldt fra om drastisk økning i inntekten de siste årene. Han gikk opp med flere tusen i måneden for 2 barn.

Du er IKKE grisk, og bidraget skal ikke kun gå til leker og klær til barna, men også boutgifter, mat, medisiner og strøm bl a. Leker er ikke medregnet, engang. Få fritidsinteresser er med. Kun billige og "vanlige" interesser.

Skrevet

Nei, grådigheten lever godt her på tråden! Og hos flere enn hi!

Skrevet

Det man har krav på, har man krav på

Skrevet

Vel jeg tviler på at denne bidragendringen hans gjør at han får mindre mulighet til å gjøre noe med datteren hans de fire dagene i mnd han har henne. Jeg tjener i underkant av 280 000 mens han tjener 650 000.

Endringen her i huset er at vesla får mulighet til å begynne på turn, noe hun har kjempelyst til.

H.I

Skrevet

Det viser vel bare at det er lurt å se etter i likningen til "motparten" i bidragsaker hvert år. Ting kn endre seg.

Skrevet

Hensikten med søknaden var at bidraget skulle gjøres rettferdig. Altså hadde han tjent like lite som for 4 år siden så hadde han nok skulle betalt mindre. Noe som ikke hadde gagnet datteren min. Men nå viser det seg at bidraget absolutt ikke har vært rettferdig de siste 3 årene.

Ok så da er jeg grådig og ond i dine øyer :) Jeg spurte om meninger så respekterer det. Men nå er jeg for det første skuffet over at han har med vilje prøvd å betale minst mulig til sitt eget barn.

H.I

Skrevet

Ja men jeg stolte liksom på at han sa ifra hvis inntekten endret seg drastisk. Min inntekt har ikke endret seg drastisk, men noe, derfor tenkte jeg det var rettferdig ovenfor han å si ifra. Men det var litt uventet å finne ut at han ikke er like ærlig.

H.I

Skrevet

Vet du hva? Det har IKKE med grådighet å gjøre. Det har med at BARNA skal få en LITT bedre hverdag fordi far deres tjener godt. Hadde ungene bodd med far(eller i det minste VÆRT med far av og til), så hadde de hatt en annen levestandard, nettopp pga hans inntekt. Når saken engang ikke er slik, så får far betale sin del til mor, slik at hun forvalter det på barnas vegne. Det er ikke egentlig barnas penger, det er fars bidrag til det daglige i barnas hjem.

Men du er vel en av de som bor sammen med en som betaler bidrag til sine særkullsbarn, du NN 20:56? Da forstår jeg deg veldig godt. Det må være skikkelig surt at far må forsørge sine barn utfra sin inntekt, slik at du ikke får "sydenreisen" din så ofte som du ellers hadde kunnet.

Skrevet

Nei du er ikke pengegrisk Eksen din derimot må jo være pengegrisk!

Tipper de som mener det her hadde sagt noe annet om de var i samme situasjon selv. Du tjener jo ikke spesielt bra så skjønner deg godt at du trenger de pengene.Eksen din derimot tjener rått! Gjerrigknark han!

Mannfolk....

Skrevet

Om dere avtaler bidrag privat, så er han fortsatt pliktig å betale, men det er jo en sikkerhet at det går gjennom nav. Si at dere avtaler privat 2000,- i måneden, eller holder det på det som det var på før, men at han betaler for at datteren deres kan begynne på turn(med alt av utstyr).. Skjønner ikke vitsen med å krangle om noe så tullete som penger! :) (Men, jeg syns ikke du er er ond og pengegrisk, det er det jo han som er! Du kan være et "bedre" menneske enn ham, ved å gjøre som jeg foreslo over her)

Skrevet

Signerer 21.08. Du skal bare stå på slik at datteren din får det hun har krav på. det har ingenting med griskhet å gjøre, men med rett og krav. Og bare ikke vær bekymret for krangling som dette kan føre med seg. Han skulle skamme seg som ikke har gjort dette selv! Kostet det 1250 - 1500 i måneden å ha et barn? Min sønn koster desidert mere.

Skrevet

Jeg vil helst ikke krangle, men det er han som ringte å kjeftet på meg fordi jeg "ute" etter han. Han syntes det er tull å bruke penger på turn så tviler sterkt på at han tar av seg den biten der.

Men hadde det faktisk gått ann å ringt til han en gang innimellom å spurt om han kanskje kunne bidratt litt med å spytte inn litt penger i vintersko eller klær hun trenger så hadde jeg gledelig satt ned bidraget. Men det funker desverre ikke sånn :(

Er heller andre veien, at klærne og annent utstyr blir "glemt" igjen hos far, hvor jeg ser senere på facebook bilder at hans yngre datter bruker dette. Hadde han spurt så hadde jeg såklart sagt det var greit. Men hadde vært en fordel om hun fikk vokse fra klærne sine før han tok de.

Jeg har flere ganger pakket ned poser med klær og gitt til far som han har tatt gledelig imot, som da altså hans yngre datter har fått, men det har da vært når min datter har vokst fra klærne.

Men men det er jo en helt annen diskusjon. Føler at jeg har sydd puter under armene på han for å beholde freden, men nå føler jeg det er nok. Derfor kommer jeg ikke til å trekke søknaden om bidragsendring.

Da får heller alle se på meg som grisk.

H.I

Skrevet

Du er ikke grisk, eksen din er derimot ER jævlig grisk!

Skrevet

Du er ikke grisk. Jeg syns du velger helt rett måte å takle dette på, ved å IKKE trekke søknaden. Du har min fulle støtte her. Sikkert fordi far her prøver å "komme seg unna" bidraget, så jeg bet hvordan det er:)

Skrevet

Dette setter jo det hele i et helt annet lys! Hold på søknaden din! Er vel ikke så mye å gjøre hvis søknaden allerede har havnet hos nav, uansett.

Må være vanskelig for en mann å ha et barn fra før, og starte en ny familie og få barn med en annen.. Syns det er merkelig, for de fleste kvinner med barn som har forskjellige fedre gjør ikke forskjell på ungene sine!

Skrevet

Nei du er verken ond eller pengegrisk, faktisk egentlig det helt motsatte.

Du er faktisk med på å "forsørge" hans nye barn, med litt klær og utstyr (noe faktisk familien hans tjener på). Så hvorfor i allverden skal ikke du få det du har krav på? han får jo faktisk igjen for de pengene når det gjelder klær og utstyr til deres datter og mye går til gjenbruk til hans nye barn. (så sånn sett er jo han heldig som får mye mere ut av de pengene han gir i bidrag).

Skrevet

Hvis du tjener bedre nå kan du vel like gjerne godta å beholde beløpet på 1500 eller noe. Jeg skjønner ikke helt problemet ettersom du søkte om endring fordi du hadde bedre råd.

Skrevet

Grådighet?

Dette gjelder barnet HANS.

Jeg vil vel heller kalle ham GNIEN

Skrevet

kaklehøna: problemet er jo at eksen har løyet om sin inntekt, han har langt høyere inntekt enn det han har informert hi om, derfor har han nå høyere bidragsevne.

Skrevet

Jeg ville bare være rettferdig siden vi hadde en avtale om å si fra om endringer i inntekt. Det frister ikke akkurat å gjøre han en tjeneste når han har løyet i flere år for å slippe unna.

Jeg har bedre råd enn når jeg gikk på skole ja, men en 4-åring koster mer enn en 1-åring så sånn sett har ikke inntekten min økt så mye at jeg plutselig er blitt "rik".

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...