Gå til innhold

Tvist mellom mor og far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal barnet gå på skolen i nærmiljøet til mor, eller i nærmiljøet til far der barnet har stesøsken og halvsøsken på samme skole? Vi er likestilt ellers, begge ansvarlige, glad i barnet vårt osv... Rett og slett ingenting som drar vektskåla den ene eller den andre veien, bare dette med at barnet har stesøsken og halvsøsken på skolen i nærmiljøet til far. 50-50 samværsordning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er det mellom mor og fars nærmiljø da?

Jeg synes nå at vektskåla blir dratt litt i retning far pga søsknene, jeg...

Skrevet

Er dette virkelig et problem? En tvist som du skriver?

Hva vil barnet, da?

Og vektskåla drar veldig mot skolen ved far. Annet enn at skolen er nærmere deg, hvorfor skal den gå på denne skoken?

Og 5 minutter med bil er jo ingenting!

Skrevet

Det er jo barnet mitt, selvfølgelig vil jeg at hun skal gå i mitt nærmiljø. Det er her hun er født og dessuten vil jeg at hun skal ha skolevenninnene sine her,,,

HI

Skrevet

barnet bør gå på "far" sin skole uten tvil

Skrevet

Går det ikke an å spørre jenta hva hun vil da? Kan jo hende hun setter større pris på venninnene på skolen sin hos deg, enn hun gjør med halvsøsken. Man er jo ikke noe særlig med søsken på skolen, da er jo venninner viktigere. Men, hun vil jo få nye venninner på evt. ny skole også.

Jeg tror jeg ville spurt barnet hva hun ville.

Skrevet

Når hun er like mye hos far som hos deg, så blir begge steder like mye skolekretsen til ungen når hun begynner på skolen enten her eller der.

Så argumentet ditt om at du vil hun skal ha skolevenninnene sine hos deg, faller på det at dere har 50/50 løsning. Da kan far med like "tung vekt" bruke dette som argument. Da er hans nærmiljø like mye barnets nærmiljø, som ditt er det for henne.

Hvor hun er født spiller ingen rolle. Det har ingenting med hvor en vokser opp å gjøre. Folk flytter hele tiden.

Hvorfor har dere 50/50 når hverdagen blir så klussete av det? Det skulle i det minste vært "påbudt" å bo i samme skolekrets, som et minimum ved 50/50.

Skrevet

Det er jo naturlig at venninnekretsen hennes vil være der hun går på skolen. Altså hvis hun begynner på far sin skole vil hun ha vennene sine hos han... Og kanskje hun etterhvert ønsker å være der mer. Jeg vurderer å gå til retten for at hun skal begynne hos meg. Det var jo det som var meningen alltid også, at hun skulle begynne her, inntil vi ble skilt og han fant seg en ny dame og flyttet til henne.

HI

Skrevet

Igjen, du snakker om fem minutter. Hvor trangt er det mulig å definere nærmiljø?

Skrevet

Hun kan jo ikke gå mellom nærmiljøene når hun er så liten, altså må hun bli kjørt og vil ikke da ha fult så fri tilgang til vennene sine når hun er hos meg, som når hun er hos far.

Skrevet

Jeg synes du er egoistisk nå. Skjønner at det er litt sårt for deg å gi slipp på "din" skole, men det er jo ikke langt mellom dere, så når barnet blir større kan det jo gå/sykle dit på egen hånd.

Og det er jo mye mer tungvint for barnefar å måtte forholde deg til to skoler, enn for deg å kjøer i 5 minutter.

Skrevet

Jeg synes ikke jeg blir ansvarlig for om far må forholde seg til to skoler. Det er ikke jeg som har fått meg ny partner i et annet nærmiljø.

HI

Skrevet

Aner man litt sjalusi eller bitterhet her?

Forståelig nok, men du oppnår ingenting ved å gjøre deg vanskelig her. Pick your battles, er det noe som heter.

Skrevet

5 min ER jo nærmiljø.. Eneste grunnen til at jeg ser du lager et problem her, er pga sjalusi. Forstår virkelig ikke problemet. 5 min! Skulle ønske det bare var 5 min her jeg bor også, men noen må kjøre 2,5 mil for å komme til skolen er:p

Skrevet

Det handler jo ikke om at jeg ikke gidder å kjøre 5 min i bil, men at det var meningen at det var her hun skulle gå! Hvor er rettferdigheten at hun nå plutselig skal bgynne hos han. Bare på grunn av stesøsken egentlig, halvsøskenet begynner ikke på skolen før om mange år!

Skrevet

Den siste setningen der sa vel i grunn alt, synest jeg. For å være brutalt ærlig, sitter jeg med inntrykket nå at dette er noe du krangler om for å gjøre det vanskelig for far. Du framstår som bitter og rett ut litt hevngjerrig. Jeg håper inderlig for ditt barn skyld at det ikke stemmer.

Om det er 5 min mellom skolene, ligger begge i ditt nærmiljø uansett hvordan du snur og vender på det. Å dra dette for retten mener jeg er å legge beslag på ressurser som kunne vært brukt på alvorligere ting. Jeg ser jo at dette er alvorlig for deg her og nå, men retten vil muligens se noe annerledes på det.

Du sier at barnet har stesøsken og halvsøsken på den andre skolen, og du skal ikke se vekk fra at retten vektlegger dette og dømmer i favør av far.

Du legger ikke opp til noe godt samarbeid med far heller, noen som er utrolig viktig om 50/50 skal fungere. Ikke bare for dere, men også for deres dyrebare barn. Små unger plukker utrolig fort opp misstemning mellom foreldre, og med 50/50 deling må dere nok trø enda varsommere enn normalt. Enkelte kameler er du nok bare nødt til å svelge.

Og husk på at for en liten 1. klassing kan det var stor trøst og trygghet i å ha eldre søsken, det seg være stesøsken eller andre, på samme skole. Dessuten sitter du med en gylden mulighet til å la barnet ha venner begge plasser. Noe som igjen vil øke trivsel og gjøre godt for barnet. For det er vel det du vil? Barnets beste?

Hilsen en med 50/50. :)

Skrevet

Har du 2 skoler innenfor 5 minutters kjøring, luksusproblem kaller jeg det. Man får jo faktisk venner utenom skolen også, på lekeplassen i gata f.eks.

Skrevet

Jeg er ikke bitter eller sjalu! Heller, jeg er bitter på at han vil "ta henne fra meg" og at hun ikke skal gå på skolen her, bare på grunn av stesøsken. Det er her hun er født og dette nærmiljøet har hun hatt alltid! Selvfølgelig blir jeg vrang når han vil gå bort fra avtalen og ha henne på en annen skole enn det som alltid var meningen.

HI

Skrevet

Helt klart enig med de andre her som mener at det er mest naturlig at hun begynner på "far" sin skole.

Og det er like viktig at hun har venner i nærmiljøet hos han som hos deg og når andre søsken går på den skolen så mener jeg at også hun burde begynner der. Og hva er nå 5min? Her hvor jeg bor fins det bare en skole og ungene blir busset i både 20 og 30min. for å komme frem. Luksusproblem!

Du vil vinne mer på å være litt fleksibel og tenke på din datter først og fremst. Slik som du fremlegger dette så virker det som om du kun tenker på deg selv, hva DU vil og hva DU ønsker. Det er ikke riktig!

Skrevet

Men jeg mener jo at det er best for henne å fortsette å ha sterkest tilknytning til mitt nærmiljø, da hun alltid har bodd her. Jeg mener det er det beste for henne.

Skrevet

Fem minutter er jo samme nærmiljø. Jeg skjønner ikke helt problemet, bortsett fra at du er sur for at far har fått ny dame, for å være helt ærlig

Skrevet

HI sier at det er 5 minutter å kjøre. Jeg kjører 5 minutter til barnehagen fra der jeg bor og det er ca. 3.5 km. Sammenligner jeg plassen jeg bor, og der barnehagen er så vil jeg ikke si at bhg ligger i nærmiljøet vårt, og jeg ville aldri sluppet ungen avgårde til sine venner der hvor bhg. er. Kan jo hende det fortoner seg noe likt for HI.

HI og far var jo enige om at barnetskulle gå på den skolen der hvor hun er vokst opp, og har vennene sine. At barnet har fått stesøsken betyr jo ikke at barnet nødvendigvis kommer godt overens med dem, og ønsker å gi opp vennene sine for å gå å på samme skole som dem. Kanskje far presser på fordi han tror det vil gjøre godt for forholdet mellom ungene?

At HI kanskje er bitter og sjalu, ja kanskje det.....men det betyr ikke at det HUN ønsker for barnet er det som er minst riktig.....

Jeg foreslår at barnet blir spurt, og at hennes ønsker vektlegges.

Skrevet

Eller kanskje trives datteren veldig godt sammen med stesøsken og det er derfor han mener hun bør gå sammen med dem... Kanskje du bare er veldig bitter og vrang fordi du ikke får det som du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...