Lea Laus Skrevet 8. september 2009 #1 Skrevet 8. september 2009 Jeg tror det blir dødsstraff, og så kommer de til å anke saken videre. Hva tror du?
Expat Skrevet 8. september 2009 #2 Skrevet 8. september 2009 Jeg håper de får livstid for da blir det vel stille om saken endelig...
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2009 Håper du noen som helst får livstid? Det er jo litt krasst å si da. Du kan se lenge etter at denne saken vil være stille. Det kommer til å ankes og fortsette i lang tid fremover. Ingen fortjener livvstid i en Kongolesisk fengsel. Da må vel dødsstraff nesten være bedre.
Expat Skrevet 8. september 2009 #4 Skrevet 8. september 2009 Om de har gjort det så er det vel deres egen feil å gjøre dette i kongo?
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2009 Men hva om de ikke har gjort det? Tenkt om du fikk heroin i veska di på flyplassen på vei hjem fra Asia? Og du ble tatt for smugling og fikk dødsstraff.. Da kan jeg tenke meg du også hadde hatt lyst på en rettferdig rettsak. Eller skal man ikke reise til den verdensdelen, tilfellet det skjer noe??
Expat Skrevet 8. september 2009 #6 Skrevet 8. september 2009 De har vel ikke akkurat latt være å vise risikoatferd? Om det gjelder å klatre everest uten oksygen eller være "james bond" i den kongolesiske jungelen så kan det ikke helt sammenlignes med å reise hjem i all uskyldighet fra Thailand?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 8. september 2009 #7 Skrevet 8. september 2009 Eg ser at aktoratet her har bruka litt uaktuelle ting i sin sak. Det som norsk presse har gjort i denna saken her er ganske eksepsjonelt, først etter at rettsaken var over kom "bomba" om at Moland og French blei kasta ut av telemarksbataljonen fordi dei prøva å verve fleire til tjeneste hos dei i afrika. Hadde den nyheten komme tidligare i rettsaken så hadde det i hverfall blitt dødsdom på dei. Det er garantert at norsk presse har vist om den episoden der lenge. Hadde denna saken vore om to menn frå feks, storbritania, frankriket eller tyskland så hadde ikkje pressa tatt hensyn i det heile tatt og nyheten hadde vore ute i pressa med ein gong. Kongolesiske myndigheter og aktor har finlest norske nyheter heile tida. Eg seier ikkje at dei er uskyldige eller skyldige, men at dei er involvert i noko er jo heilt sikkert. At dei valgte å bli involvert i noko i Kongo er deiras valg, i det heile tatt å oppholde seg i Kongo er risikosport. Det at dei også velger å ikkje barbere seg er nok eit teiken på at dei vil fremstå som "barbarer". I Kongo er det viktig å vise sin rikdom, klasseskillet er stort og ein vil bestandig sjå best ut ut fra sin rikdom. Ved å ikkje ta vare på seg sjav på samma måte viser at dei ikkje bryr seg, greit at det er risikosport å bruke dei barberblada som er tilgjengelige i fengselet, men dei har jo fått mat og røyk frå misjonerer, kvifor ikkje be om ein barberhøvel??? Det handlar om kultur og ikkje noko anna. Dommen blir spennans å få med seg også er eg glad det ikkje er eg som sitter i den juryen.
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2009 Så dersom man er i Thailand for å drikke billig sprit i god Frp stil, så fortjener man en rettferdig rettsak. I motsetning til de som reiser utenfor charterselskapenes billigreiser. De får ta til takke med det de får. De visste jo selv hvor risikofylt det er å reise dit. Så da fortjener jo ikke de noe annet. Snevert...
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #9 Skrevet 8. september 2009 Jeg følger spent med. Synes at tiltalte oppfører seg veldig "kaldt". Jeg gjetter at de får dødstraff og anker videre. Jeg mener at de fortjener en rettferdig rettsak, som de er skyldige eller ikke, og er ikke enig i at saken har fått mye dekning i media. Ikke en eneste politiker har nevnt noe..
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2009 Jeg tror de oppfører seg "kaldt" fordi de ikke har noen tiltro til denne rettsaken og er forbredt på å anke saken videre.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 8. september 2009 #11 Skrevet 8. september 2009 Dei fortjener ein rettferdig rettsak uansett kva dei har gjort eller ikkje, heilt enig. Saken har fått relativt mykje dekning i media og media har også "hjelpt" dei ved å holde tilbake episoder som kunne ha skada dei meire enn det dei har klara sjav. Det er ikkje noko sjakk trekk for ein politiker å uttale seg om den saken i dessa dagar, beklager, kynisk og kaldt ja men slik er det. Det at Moland har utført spionasje for den norske stat fordi dei har eit bilde av han med uniform frå den norske garde er jo absurd da. Det at dei gjekk med norske id kort frå forsvaret er dumt av dei, henholdsvis ugyldige..... Så eg meiner at aktoratet ikkje kan dømme dei for spionasje sjav om Moland når er dømt for detta ifg tv2nyhetskanalen.
* 5 om dagen * Skrevet 8. september 2009 #12 Skrevet 8. september 2009 nå går den direkte på vg tv, men jeg skjøønner ikke noe, går vel på fransk. jeg tror de blir dømt kraftig.
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2009 Enken krever 12 millioner kroner i erstatning. Det er ganske drøyt..
LadyLuck & Skrevet 8. september 2009 #15 Skrevet 8. september 2009 problemet er at om de blir dømt til døden og søker om benådning kan de bli sittende hele livet å vente på en benådning som ikke kommer.. De risikerer å bli drept av andre medfanger.. Er no lite den norske stat kan gjøre, men mener FN og menneskeretts folka burde gjøre noe
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #16 Skrevet 8. september 2009 Ja, de har jo ikke noe begrep om pengers verdi!!
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #17 Skrevet 8. september 2009 Nei selvsagt kan ikke politikerne uttale seg nå i disse valgtider.. Det irriteter meg litt.. Støre var førstemann i køen for å hjelpe de norske jentene da de smuglet kokain!!
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #18 Skrevet 8. september 2009 Ikke så lett å forstå når ingen oversetter!!
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2009 På nrk 2 går den live, vg, henger en del etter, og på tv er det også ei norsk dame som oversetter deler av hva som blir sagt
LadyLuck & Skrevet 8. september 2009 #20 Skrevet 8. september 2009 er måte på hvor mye den norske stat kan blande seg i staten kongos stats ting og rettssystem... tror ikke det har med valget å gjøre.. Tenk om iran etc skulle blande seg hver gang de var uenig.. Tror desverre det er mer i denne saken enn vi vet, men tror desverre ikke det er en retferdig rettsak
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #21 Skrevet 8. september 2009 Ifølge dagbladet krever enken 12 millioner DOLLAR! Se på den du.. 71 millioner kroner.. Og jeg syns 12 mill kroner var drøyt
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #22 Skrevet 8. september 2009 Herregud, de blir dømt for spionasje fordi de hadde gps, kart og kompass. Det er jo helt latterlig. Jeg synes at det er skummelt at de kan dømme dem for "spionasje for den norske regjeringen.", bare fordi de hadde dette med seg!!
Lea Laus Skrevet 8. september 2009 Forfatter #23 Skrevet 8. september 2009 Det ble jo tidligere nevt et bilde av en mann som peker på kongo på et kart, dersom var de jo på oppdrag må du skjønne.. Det var vel en journalist i Drm tidene tror jeg, hehe.
Pirkeanonym Skrevet 8. september 2009 #25 Skrevet 8. september 2009 litt annerledes. Her blir jo staten Norge blandet inn, og de krever erstatning av den Norske stat!! De er også dømt for spionasje for den norske regjeringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå