Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Bli litt inspirert av innlegget om stefaren som var så streng. Kjenner meg veldig igjen der, og ikke enkelt å få gjort noe med. Men det jeg egentlig lurer på er hva må deres 11-13 åring gjøre hjemme? Og hva får de i lommepenger? Hva må de dekke selv med disse pengene?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Jeg har en gutt på snart 12 år, for at han skal få ukepenger må han: * Gå ut med søpla * Re opp senga si og trekke for gardiner * Ta ut av oppvaskmaskinen * Ta ut beskjeder fra sekken sin * Ta ut matboks * Bære opp sekkene sine til rommet sitt Dette får han 50 kr i uka for, disse pengene skal dekke lørdagsgodt. Om han sluntrer unna, blir det ingen ukepenger.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Eldste gutten vår går i 7. klasse og han har følgende oppgaver hjemme: a) Holde eget rom ryddig og rent (slik at en voksen, ukjent gjest som måtte dukke opp i huset alltid kan få se rommet uten at det er «flaut»), støvsuge teppet her to-tre ganger/uke, skifte på senga hver andre lørdag og vaske gulvet hver lørdag, hjelpe lillebror med vask av sitt rom (lillebror skal gjøre så mye som mulig selv, hjelpa er i praksis hjelp med å pusse speilet, vaske under senga/bak sengeføttene(!) og å strekke dynetrekket etter pålegging). Vaske badet/soveromsgangen/trappa ned til 1. etasje/toalettet nede hver lørdag. Grundig. c) Vaske toalettet nede «når det trengs», i praksis 1 – 2 ganger/uke. Lett vask. d) Sortere «dagens ladning» med skittentøy i/ved vaskesjakta i rett skittentøyskorg (5 standardtyper + en for diverse, denne finsorterer jeg) og evt henge ut på tørkesnora klær som ligger klar i vaskemaskinen (sjelden). e) «Frokosttjeneste» hver 2. uke. Dekke bordet, skjære brød, lage te og evt koke bløtkokte egg (2 – 3 dager/uke), generelt gjøre klart for frokost. Rydde av bordet etter måltidet, sette i oppvaskmaskinen. f) Sørge for middagsforberedelser etter nærmere avtale (sjelden på lørdag, aldri på søndag). Gjør hver dag det vi er enige om at han KAN alene, kan være alt fra å sette på poteter til full middagslaging. Koke poteter/koke grønnsaker/lage en salat er det vanlige, ca en gang pr uke, absolutt maks to, ordner han «full middag». Kan be lillebror om hjelp her om oppgavene en dag er mange, lillebror hjelper GJERNE (om han ikke har fått MYE lekser) her. g) Holde sine egne saker i orden så langt han er i stand til det, f eks lappe sykkelslange, smøre kjeder/bremser på sykkel, vaske skolesekk, lufte sovepose etter bruk, sy i en løs knapp, «tråkle sammen» en mindre flenge på arbeidstøy.... Hjelpe/vise lillebror med de samme oppgavene. Typisk lørdagsoppgave når ikke ting har «bråhast». I tillegg har guttene(3. + 7. klasse) sammen disse oppgavene. I prinsipp fordeler de selv, vi megler ved uenighet, det er ikke særlig ofte vi må på banen. Det jeg har påført om hvem som gjør hva er det som jeg registrerer pt skjer i praksis, men guttene kan altså endre hva som helst når som helst her. a) Klippe plenen «når beskjed», i praksis maks en gang/uke (vi har absolutt ingen høye krav til «prydplen»). Plenen som klippes er liten, maks 200 kvm, og klippes med håndklipper, plenen rakes «noenlunde». I tillegg klippes en «gangvei», 1 klippebredde, gjennom naturhagen. I praksis er det slik at lillebror klipper kanter, bærer sammenraket gras i komposten og starter med raking til storebror er ferdig med å klippe, storebror klipper og raker evt ferdig. Vaske bilene utvendig (2 biler) hver lørdag været tilsier fornuftige vaskemuligheter sammen med lillebror. Ene bilen er en snart 25 år gammel pick-up og vaskes bare «noenlunde», denne tar i praksis lillebror. I tillegg hjelper han til med hjulvask + tørking av den andre, pick-upen får stå til «selvtørk» (denne holder vi «ren», ikke «pen»!) c) Holde innkjørsel/gårdsplass + to store blomsterkasser (guttene har i prinsippet hver sin) i orden (fordele utover litt «sammenkjørt»singel, rydde bort «rot», sope trappa, vaske gelenderet iblant, stelle blomsterkasser, kanskje luke en løvetann eller tre (ikke mye som vokser i innkjørslen vår....). I praksis helt klart mest lillebror. d) Rydde kjellerstua «ved behov» (1-2 ganger/uke), støvsuge denne og tørke litt støv her (langt fra strengeste krav til støvtørkinga) hver fredag/lørdag. Ca 50/50, kvaliteten på støvtørkinga og støvsuginga langs lister/i hjørner forteller hvem som gjorde jobben denne uka... e) Sope garasjegolvet hver lørdag. De deler oftest på oppgaven, storebror gjør nok mest, garasjen er liten, 5,5 x 3,5 m, og sopingen er «lett», først og fremst for å holde singel ute.En GRUNDIG rengjøring tar vi voksne 2 ganger pr år, med guttene som medhjelpere (kanskje). f) Mens arbeidet pågår, ca fra 15. juni til 1. august: Ha ansvaret for tørrfisken, altså spre denne ut hver morgen etter å ha vurdert om «været er OK» (nå har de lært viktigheten av å sjekke yr.no!!), samle den sammen hver kveld og ta den inn/ut igjen om det kommer uventet regn. Dette gjør de, med få unntak, sammen. g) Hjelpe til med de «forefallende oppgavene» de konkret blir bedt om. Vi unngår, så sant mulig på noen måte, å be når neste dag er skoledag. Dette er i praksis helst aktuelt i skoleferien. Ukepengene er pt kr 120 for 7. klassingen, da dekker gutten det vi regner som "personlige utgifter", altså utgifter til hobbyer, inngangspenger om han "skal på noe" (ikke ofte), deler til vedlikehold av eget utstyr (f eks sykkel), helt privat toalettsaker (ikke mye for en 7. klassing, men bittelitt har begynt å komme nå, han kan hente hva som helst han ønsker fra "felleslageret" om ting finnes der fordi også andre bruker det), litt lørdagsknask (15-20 kr), gaver fra ham selv (stikkord: jul, bursdager) og lignende. Nøyaktig HVA pengene går til, vet jeg ikke helt, gutten fører sin egen "kassabok", og jeg har ikke sett noen som helst grunn til å be om å få gå gjennom denne, han klarer helt tydelig å planlegge sin egen økonomi nå. Bare for å ha nevnt det: Vi regner ikke ukepengene som "betaling for arbeidsinntsats" hjemme, hos oss gjelder prinsippet om at alle hjelper til med hus/hjem/hage og alle får det de trenger til personlige utgifter, uavhengig av hvor mye de har kunnet bidra med nå. Også VI tar ut til "personlig forbruk" ut fra det vi trenger denne uka, ikke avhengige av hvor "flinke vi var hjemme" denne uka. Gutten har i tillegg rimelig stabile inntekter fra familiebedriften, her utfører han ofte småjobber på akkord som han blir tilbudt (og kan velge å takke ja eller nei til selv), takker han nei, blir det overtid på oss...) og betales for etter prinsippet "Akkurat som vi måtte betalt en voksen for denne jobben dersom en voksen var å FÅ leid for en jobb på 2-3 timer, fratrukket skatt etter vår skattetrekks%" (siden det faktisk er VI som må betale skatt av dette beløpet, det regnes jo ennå som VÅR inntekt, ikke hans, dessverre).
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Min sønn får lommepenger 100 kroner i uken, men ikke for insats i huset. Jeg forventer faktisk at han hjelper til gratis som alle andre i husstanden. Han får allt han trenger inkludert klær og kinopenger, godis blir kjøpt inn og han får leker og fritidsutstyr etter behov. Han skjønner faktisk viktigheten av å bidra til felleskapet uten at man nødvendigvis alltid skal ha noe tilbake i form av kroner og ører.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 En liten presisering, siden jeg ser jeg skrev uklart i forrige innlegg. Når jeg nevne "utgifter til hobbyer" betyr dette løpende driftsutgifter (bøker, fiskesnøre, sluker, minnekort, blekk/fotopapir til skriver, albumark og evt rammer f eks, for gutten vår), ikke utstyr som hobbyene krever. Utstyr de TRENGER til en hobby er noe de får som gave ved passende anledning (og dem er det MANGE av om man vil, ikke bare jul og bursdag...), utstyr de ØNSKER men ikke nødvendigvis TRENGER til hobbyen er en sparesak eller noe å ønske seg til jul/fødselsdag.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Enig med anno 02:26 100 kr i uken trenger han, og bør han få ubetinget. Og det er riktig å forvente at han hjelper til (gratis) som alle andre i husstanden. Vil han ikke dét, er det rimelig å ta diskusjuonen rundt dette uten å dra inn trussel om "trekk i lommepenger".
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Har gutten tid til noe annet enn å rydde?? Det var en laaaang liste, du. Stakkars unge!!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #8 Skrevet 6. september 2009 Sitter og gaper etter innlegget om han 7.klassingen..... Han har da ikke noe liv... De har jo ikke barn, men hushjelp/gartner.. Grøss og gru !!! Og ikke misforstå, unger skal hjelpe til hjemme. Har selv 2.kl.+6.kl.+10.klassing. De skal holde rommene og sengene sine i orden på egenhånd. De to største hjelper minstemann. Alle lager seg frokost/skolemat selv. De to eldste tømmer/fyller oppvaskmaskinen, tar ut søppel/papir. De skal holde gangen i orden (5-6 kvm), og de legger sammen og bærer vekk klærne sine (etter at jeg har sortert, vasket og tørket dem). En sjelden gang blir de satt til støvtørking og potetskrelling. Eldste får fast 100 kr i uka, det dekker sminke, kino, godteri el.l. De to minste får lørdagsgodt med meg, og ellers penger når det er noe spesielt. Sjelden ! Og innimellom hjelper de litt til ute; maling o.l. (da er det ekstra betaling)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #9 Skrevet 6. september 2009 Gud a meg... 02.06 Dette var heftig kost for en tolvåring! Og alle de tingene som er på lørdagene, 1-2 ganger i uka, andre ting hver dag, summen av det må jo bli ganske heftig! Har han tid til å være med venner etter han har gjort leksene sine?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #10 Skrevet 6. september 2009 Helt enig! Sitter her med hakeslepp og gaper. Stakkars unge!! Anonym 09.23
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #11 Skrevet 6. september 2009 Er han et barn eller er han en ansatt?
Gjest Skrevet 6. september 2009 #12 Skrevet 6. september 2009 Jeg hørte en klok dame som sa at man burde leke "arbeidsliv" når det kom til ukepenger. Dvs: Minstelønna i norge for en under 16 år er ca 50-60 kr timen. La oss da si, for enkelhetsskyld, 1 kr i minuttet. Så da får barnet ditt 1 kr pr minutt for ting og tang. Hva som skal gjøres bestemmer du selv, men det bør være ting som HJELPER deg. Hjelper det deg at barnet ditt holder rommet ryddig, så kan det være en av tingene. Hjelper det at det går ut med bosset så er det fint. Noen vil kanskje spekulere i å jobbe sent for å få mest mulig for minst mulig jobbing, men hva skjer i arbeidslivet hvis man sluntrer unna? Kutt i lønna/man mister jobben. Effektivitet kan belønnes med lønnsforhøyelse. Slik lærer du barnet livet og ikke at penger kommer rekende på en fjøl uten innsats.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #13 Skrevet 6. september 2009 NN 02.06: stakkars ungen din. Når har han tid til å være med venner?Høres mer ut som en hushjelp enn en unge... men takk for enda en sak på lista om hvordan sønnen min ikke skal ha det;) jeg mener barn skal hjelpe til litt der de kan, for all del, men det finnes grenser!
Molait Skrevet 6. september 2009 #14 Skrevet 6. september 2009 11,5 år. 6 trinn nå. Får vel ikke ukepenger i den forstand. Får litt nå og da og om han bidrar med noe ekstra. (avtales på forhånd "om du gidder fikse det skal du få så mye for det") Han får ellers det han trenger og snop kjøper vi som regel felles. Holde rommet ryddig (noe som er en evig kamp) Holde det ryddig i gangen nede (han har rom nede) Dette består i hovedsak at han ikke slenger jakke og sko utover og gidder å plukke opp etter lillebroren sin i blant (3år) Få med seg sine egne ting/rene klær div. ned på rommet sitt. Hjem fra skolen: Slappe av med en skive og Simpsons. Koble ut hodet:) Rydde ut av oppvaskmaskin (og inn om det har hopet seg opp.) Lekser Trening/ut med venner Noe underholdning av bror sin mens middag lages eller om jeg har noe å gjøre. Evt kan han få lage middag i stedenfor (som han synes er gøy) Jeg mener at barn ikke skal ha lønn for å bidra i hverdagen. De bruker og roter og og vi err en familie og hjelperr hverandre. alle må bidra. Dersom han får større oppgaver kan han tjene på dette. Ellers kan han bare spørre om han trenger penger til noe, så får han det om vi har til overs. Dette er ikke noe han utnytter. Han får og pante flasker (ta med på sykkel) og blir litt peng ut av det og. Også får man alltids litt for noen jobber eller bare for kos hos besteforeldre og onkler og tanter. Skal vi ha besøk så setter vi på musikk og rydder fort og fint sammen mens vi tuller og ler. Hos oss blir det ikke en plikt på den måten. Vi gjør det sammen. 3 åringen og. Kan jo ikke ha et fast regime heller. Vi har opp og ned dager og det har da barna og. Er du sliten en dag gjør du kanskje mindre. Da synes jeg barna og kan få ha det sånn. Så eneste han egentlig har helt fast err å tømme oppvaskmaskina. Også det som må gjøres av lekser.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #15 Skrevet 6. september 2009 Hei Min jente er 13 år og får 500 kroner i mnd. Dvs ca halve barentrygden. Hun rydder rommet sitt etter behov, men ingen plikter. Årsaken til at hun får disse pengene på konto er at hun skal lære seg å håndtere penger. Hun har minibankkort så hun kan dra å handle seg nødvendig klær, sminke etc. 500 kroner er ikke spesielt mye penger for ungdom i den alderen, men i tillegg får hun 200 kroner til dekning av mobiltelefonutgifter i mnd. Hun er veldig fornuftig og planlegger nå innkjøp av vintersko og vinterjakke. Hun ser at hun ikke kan søle bort pengene for da får hun ikke råd til slike store innkjøp som hun skal nå før vinteren setter inn :-) Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen, og siden hun alltid får en del penger til bursdag og jul, så har hun litt ekstra å handle for. Hun er for eksempel opptatt av å vente på jan/feb salget etter at julen har vært hehe... Jenta vil nok bli dyktig økonomisk siden hun allerede nå viser at hun tenker før hun handler. Hvis jeg trenger hjelp til noe hjemme så vet jeg at hun stiller opp, men er ikke så opptatt av at det skal være faste plikter for det tror jeg dreper arbeidslysten hennes og arbeidet blir også kjedeligere å gjøre. Så ber jeg om hjelp passer jeg alltid på at det er ulike oppgaver jeg ber henne om å gjøre, og at det er små ting og gjerne noe vi kan gjøre sammen slik at vi får litt god kontakt mens vi holder på... fint om man kan le og ha det hyggelig når husarbeid gjøres :-)
Wera72 Skrevet 6. september 2009 #16 Skrevet 6. september 2009 Til vanlig får min gutt 100 kr pr uke. For det må han holde rommet sitt i orden, ta ut og inn av oppvaskmaskin, bære søppel og kanskje ta småærender på butikk. Nå da jeg er mer eller mindre sengeliggende pga vanskelig sv.skap. hjelper han meg med helgehandel. Jeg legger i vogna, resten gjør han. Bærer ut og inn og setter varer på plass. Han støvsuger lett 1. etasje kanskje 1 gang per uke. Av og til hjelper han meg med lett middagslaging, Dvs han steker kjøttedeig mens jeg ordner resten. Han kaster ut golvmatter, rister dem og legger dem på plass etter jeg har vasket. Ellers hvis jeg trenger hjelp til tunge løft og sånn er han alltid på pletten. Han får nå 200 pr uke som han sparer alt av til å kjøpe seg båt. Han har ikke bedt om dette selv, men jeg ønsker å gi ham litt ekstra ettersom han alltid er lett å be og aldri sier nei. Dessuten syns jeg det er så positivt at han sparer at jeg syns det er gøy at det monner litt på kontoen. Han har i tillegg hatt ekstrajobb som plenklipper hjemme og en annen plass. For vår plen og den andre har han hatt mulighet til å tjene 200 pr uke. Plenene er på 2,5 og 2 mål, så mye arbeid. Tror sist han hadde opptelling hadde han nesten 3000 etter sommerens innsats. Pengene han får skal dekke snop og feks sluker til fiskestang etc. Fotballsko, bursdagsgaver til venner, fritidsaktiviteter får han penger av utenom. I tillegg kjøper jeg felles brus og godter til lørdag. Han er foressten sanrt 13. Mulig mange syns jeg gir for mye, men jeg mener at innsats skal belønnes. Når guttene er med på dugnad, (vi bygger hus) får de ikke lønn. Og det forventer de heller ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #17 Skrevet 6. september 2009 Det var da voldsomt til reaksjoner, 09:45, både fra deg og andre. Selvsagt er gutten et barn, på vei til å bli en ungdom, og selvsagt har han, som oss andre i familien, fritid! Pliktene sine hjemme (og på skolen, altså leksene) tar han normalt på hverdagene fra han kommer hjem fra skolen kl 13:30 fram til middag kl 16:00. Iblant også litt (20-30 min) etter middagen. Etter det gjør han som han vil (MER som han vil, tror jeg, enn mange, med ansvar og ansvarlighet følger også frihet!) det aller meste av kvelden videre. Litt tid kan nok gå med til å rydde rommet eller holde egne saker i orden, men tida si her styrer han helt selv. For det var den friheten igjen da, han har vist at han faktisk kan styre tid selv. Iblant kan det nok bli en time eller to i familiebedriften, men da fordi gutten selv vil, han kan alltid takke nei til en jobb han blir tilbudt her, det vet han, og det gjør han en (sjelden) gang innimellom. Lørdagen er nok ganske besatt med plikter fra vi drar på butikken litt før 08:30 til utpå sen ettermiddag, men en felles tur i marka 2 - 3 - 4 timer pleier vi å finne tid til, om vi ikke selv har arbeid som må gjøres i familiebedriften (dessverre ofte på vårparten, tilnærmet aldri nå om høsten, vårt arbeid hindrer dessuten ikke gutten å ta en tur selv) og været tilsier at det er fornuftig. Vi må nemlig ikke i marka for enhver pris, men tar gjerne en slik tur alle sammen. For vi anser faktisk lørdag som normal arbeidsdag i familien, forskjellen er bare at da har man andre oppgaver enn resten av uka. Og lørdag kveld tar man "helg" rundt kl 1800,om det ikke er noe som absolutt MÅ gjøres for å unngå skader på folk eller ting. Gjerne før om mulig, jo kortere dag jo bedre, bare pliktene er utført først. Likeså søndag, da har man så lite arbeidsoppgaver som det på noen måte er mulig å få til. Hadde jeg da bedt ham om f eks å støvsuge teppet i spisestua tror jeg nok han ville protestert ganske så heftig, om årsaken ikke var f eks at sukkerskåla hadde veltet, da MÅ man jo rydde opp for å unngå skade ved at sukkeret tråkkes ned i teppet. Søndag er fridag fra alt arbeid som ikke har bråhast! Så fritid har gutten nok av, og jeg har aldri hørt noen klage på det. Det første som ville være naturlig om han syntes han har for mye å gjøre var vel å takke nei til helt frivillig arbeid i familiebedriften? Det er neppe pengefaktoren som er største motivasjonen, selv gutten selvsagt setter pris på å tjene seg opp penger som kan brukes til å spare til ting han har lyst på. Men gutten har heldigvis lært at det å gjøre noe nyttig, altså det som en hel del kaller "arbeid", først og fremst er en velsignelse i seg selv! Så lenge man bare ikke drukner i arbeid. Så derfor opplever vi litt tendens til at han heller oppsøker arbeid. Særlig om det gir litt i pengeskrinet, men aldeles ikke bare da, han stiller gjerne som frivillig både her og der om han ser nytten i det han gjør. Og gutten har etterhvert lært seg Å FÅ TING GJORT, rimelig hurtig og effektivt, selv om han ikke er 100 % utlært på dette området ennå. En verdifull lærdom den dagen han skal ut i arbeid. Og en verdifull lærdom å ta meg seg både til skolepult og leksepult. Men jeg har jo en følelse av at gutten etterhvert kan mer husarbeid enn en del her på nettstedet da! Fordi han har lært, i små drypp, hvordan ting gjøres, hvorfor det gjøres slik, hvor ofte det gjøres og hvorfor det er fornuftig å gjøre det akkurat så ofte. Og jeg tror ett og annet vil dukke opp i heimkunnskapstimene nå i år. Første eksempel hadde vi for så vidt her i uka, da de hadde sin første runde i praksis på skolekjøkkenet. Da hadde læreren blitt forundret over en gutt som helt av seg selv hentet vaskebøtta og tørket over kjøkkengolvet i arbeidsavdelingen til gruppa før de gikk til bords. Akkurat slik han lært hjemme at man gjør etter å ha gjort et arbeid på kjøkken. Særlig om man har sølt, og søling hadde det visst vært en hel del av om jeg forsto både han og læreren. Og gutten var rimelig forundret selv over hvor lite en del av klassekameratene kunne, f eks når NN ikke kunne "noe SÅ enkelt (helt tydelig underforstått "at selv lillebror klarer det noenlunde om det blir krise, og han er 4 år mindre enn oss") som å koke poteter og gulrøtter, og det enda hun er JENTE" For han venter nok litt mer "huslighet" hos jenter enn hos gutter, men vet at begge kjønn duger både ved komfyren og i vaskebøtta. Og over hvor ineffektivt noen arbeidet på et kjøkken.... Så jeg vet aldeles ikke jeg. Stakkars unge? Fordi han har lært å gjøre noe nyttig og fått en del selvsikkerhet ved å vite at han faktisk DUGER til både det ene og det andre? 02:06
Gjest Skrevet 6. september 2009 #18 Skrevet 6. september 2009 Tror dere ser dere litt blinde her. Hva fikk han sa du? Litt over 100 i uka? Er du klar over hvor mye tid han bruker? Du sier jo selv at han har over en hel arbeidsdag med plikter på lørdagen (fra 8.30 til sen ettermiddag). Det å lære å lage mat kommer underveis og min gutt på 5 kan feks lage havregrøt og han kan lage hjemmelagd yoghurt. Jeg sier jo ikke at han skal gjøre det 2-3 ganger i uka for det. Det er forskjell på å gjøre noe nyttig og føle at en duger til å ha "full jobb" ved siden av skolen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #19 Skrevet 6. september 2009 er helt sjokkert jeg... hvordan kan man fovente at et barn skal gjøre så mye som denne 7. klassingen??? stakkars gutt er min første reaksjon også. og ikke få mer enn 120,. for den jobben??? det er jo skammelig!
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #20 Skrevet 6. september 2009 Jeg er egentlig ganske enig med hun som har den "arbeidsomme" sønnen. Ingen får lønn for å vaske og rydde sitt eget hus eller klippe sin egen plen. Det får ikke jeg heller og sansynlig vis ikke du. Hvorfor skal barn lære at de bare skal gjøre husarbeid om de blir betalt for det. Jeg synes nok også listen over oppgaver var lang, men faktisk tror jeg gutten får en veldig godoppdragelse som han vil ha stor nytte av i fremtiden. Selv hadde jeg også ganske mye plikter da jeg vokste opp. Det er jeg glad for i dag. Det jeg skulle ha ønsket var at foreldrene mine skulle stilt større krav til meg når det gjaldt husarbeid, som rydding og vasking. Det lærete jeg ikke skikkelig som barn. Dette er en fammilie som har en skikkelig fammiliebedrift. Med hektiske perioder er det i sånne tilfeller en selvfølge at alle hjelper til. Jeg har selv vokst opp i en liknende fammilie og jeg vet at dette gav veldig mye til meg i forhold til selvsikkerhet og følelse av egenverd. HI sier jo også at gutten er ferdig med oppgavene og leksene stort sett til kl 18.00. Det er ikke ille. Det må vel være mye bedre at ungene gjør noe fornuftig i steden for å sitte å sløve forran dataen eller TV fra skolen er slutt til foreldrene kommer hjem og begynner å mase om leksene. Jeg kommer nok ikke til å gi mine barn riktig så mange plikter som dette, men noe bortimot håper jeg å få til etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #21 Skrevet 6. september 2009 Ja, "kakemonstermosedamen", jeg er klar over tida, det tror jeg innlegget mitt gjorde helt klart! Derimot fikk visst ikke DU med deg at vi også bruker 2-3-4 timer om lørdagen, om det praktisk ligger til rette for det, til en tur i marka sammen. Og at gutten saktens tar en tur i marka selv om ikke VI kan være med, pga f eks behov for et par timers overtidsarbeid på familiebedrifta. Eller kanskje han velger å ta et par timer i familebedrifta selv. Da for å gjøre en "jobb" han har blitt tilbudt til en viss betaling og helt frivillig akseptert. Eller kanskje han velger å prioritere et vennebesøk. Eller en fredelig stund hjemme hvor han gjør det han har LYST til. Valget er helt og fullt hans i slike tilfeller. For pliktene er klart definert. Og når man er ferdig med sine plikter (skole/arbeid (familebedrifta)/hjemme) har man frihet til selv å styre tida si, men innenfor rammer som (kjente) "fellesprosjekter" setter. F eks måltider og planlagte besøk/turer hvor vi tar av sted alle sammen. Og første innlegg fra meg gjorde like klart at lommepenger IKKE er "arbeidsbetaling", prinsippet er at "alle hjelper til etter EVNE" uten NOEN betaling for arbeid i forbindelse med hus/hjem/hage! Derimot har han, som oss andre, penger til "personlige utgifter", en post som styres av behov for penger til dette, IKKE "hvor (lite) flink var jeg hjemme denne uka"! VÅRE uttak til "personlige behov" styres nemlig heller ikke av "hvor effektiv var jeg hjemme denne uka". "Jobb" har han i familiebedriften. Og DER gjelder prinsippet om at han skal ha nøyaktig samme betaling for det arbeidet han utfører som vi ville betalt en annen (netto, vi bruker vår skattetrekks%, for det er faktisk VI som må betale skatten på denne utbetalingen, og begrepet skatt kan en 7. klassing godt lære også i praksis) for å gjøre samme jobben - om en annen da var ledig for å leie for et par-tre timers arbeid. Så på DEN arenaen er vi helt åpne for å forhandle om hva en jobb er verdt. Akkurat som med enhver annen forretningsforbindelse..... Sjelden det har vært behov for det, men vi har opplevd et par ganger når vi har sagt at "vi skulle hatt gjort ........, prisen er kr 100, vi må arbeidet gjort til ....., kan du tenke deg det" å få til svar at "for 100 kr sier jeg nei, da vil jeg heller bruke tida på....., men får jeg 130 er det OK". Helt fair, slik fungerer næringslivet, og fint at gutten har forstått det! Så blir det opp til oss om vi vil takke ja til tilbudet om å få gjort jobben for 130 kr, prøve å få noen andre til å gjøre jobben eller selv sitte overtid. Som regel havner en slik jobb hos gutten. Men han VET også han han ikke kan være "kravstor" og likevel sikker på å få jobben. Det KAN bli at jobben da gikk tapt. Igjen - akkurat som i næringslivet ellers. 12:47
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #22 Skrevet 6. september 2009 Denne damen, med disse ur lange innleggene har et helt ufornuftig forhold til sitt barns alder. Skal ikke si noe mere, men hvis dere er interesserte kan dere lese www.barnemitt.com det er rystende og moderator er informert.
Gjest Skrevet 6. september 2009 #23 Skrevet 6. september 2009 Jeg fikk med meg marka, men du sa han brukte lørdagen til plikter fra 0830 til sen ettermiddag (la oss si kl 16.30?). Og så 2-3-4 timer i marka. Det var det jeg syns ble i meste laget for en gutt på 12-13 år. Om dere "leier inn" sønnen deres for 100-130 kr som midlertidig arbeidskraft etter hans eget ønske så er jo det selvsagt helt OK (ikke det at det spiller noen rolle hva jeg mener), men det jeg reagerte på var den vannvittige lista som ellers skulle gjøres. Det er jo (nesten) mer enn hva jeg gjør hjemme. Når får han tid til venner?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #24 Skrevet 6. september 2009 Herregud, stakkars barn. Du som skriver disse sinnsykt lange innleggene må jo være den samme som krever så vanvittig mye av skolen og som mener at mannlige lærere er bedre enn kvinnelige - du sjokkerte meg med innleggene dine da også. Og hvorfor skriver du så avsindig lange innlegg? Er det noen som orker å lese alt sammen? Men, helt seriøst: Du virker syk på sinnet. Dette sier jeg ikke for å provosere deg, men for å hjelpe barna dine. Du må la de få leve et normalt liv, du kveler dem.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2009 #25 Skrevet 6. september 2009 15.36, det nettstedet er sperret... hva stod det der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå