Gå til innhold

Avskaffe kontantstøtten eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

MEN, hva med alenemammaer? Jeg forstår fortsatt ikke hvordan folk klarer seg på kontantstøtten. Jeg er klar over at som enslig får en endel annen støtte også, men dog!

Jeg er ikke bare FOR kontantstøtten, men for å ØKE den også

Og hva kontantstøtten har med ammefri og gjøre ser jeg ingen sammenheng med. Det blir bare for dumt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husmus - hva er det med deg for tida? Eier du ikke humor? Jeg syns kommentaren min var kjempemorsom, sett i sammenheng med den sinnsyke ammefridebatten,! Med de siste debattene som tar helt av og er megausaklige har jeg funnet en viss glede i å dibbe igjen.

Skrevet

Det var vel ikke du som sammenlignet ammefri og kontantstøtte?

Humoren min har det helt fint, derimot synes jeg det skulle måtte gå ann å diskutere noe uten å ta det som personangrep hver gang noen er uenige i en. Men meg om det. Det er vel de unge i dag.

Skrevet

Ja, konstantstøtte har ingenting med ammefri overhodet. I så fall, rart enkelte er for det ene og mot det andre!

Tar gjerne imot 24t ammefri inntil to år, så kan du få min barnehageplass!

Skrevet

Seriøs debatt er kjedelig. Det kan jeg ha på jobben. Her inne vil jeg bare tulle og tøyse. Men ved nærmere gjennomlesing skjønner jeg at det ikke var min kommentar du siktet til.

Skrevet

Hoho!!

Husmus- at DU synes noe JEG sier blir for dumt, det er vel ikke noe nytt akkurat. Jeg synes forøvrig at Frekens kommentar var rasende festlig, likeså at du tenner på alle plugger IGJEN over noe jeg sier. Sitter faktisk her og smiler litt i skjegget mitt just nu.

Jeg har ikke noe imot å bli motsagt, men igjen, da må det være SAKLIGE motargumenter, ikke kommenterer ala "du er feig", "du er bare misunnelig", "det du sier er bare for dumt" osv osv. Gi meg et ARGUMENT som har med SAKEN å gjøre, er det så vanskelig?? HVORFOR kan man ikke sammenligne ammefri og kontantstøtte?

Jeg mener at de er sammenlignbare fordi begge er velferdsgoder som norske mødre får nyte godt av, og fordi begge ordningene gjør det lettere for kvinner å gjøre det DE mener er til sitt eget barns beste. Men nå var det jo ikke akkurat det som var hovedpoenget mitt da, det var bare en litt artig observasjon fra sidelinja- størstedelen av innlegget mitt besto faktisk av argumenter for eller imot kontantstøtte.

Skrevet

blomsterjenta: Ditt (og mitt) innlegg havnet veeeeldig langt oppe i tråden nå, men jeg svarer her likevel: Problemstillingen din havner vel inn under det at jeg synes kontantstøtteordningen bør avskaffes NÅR det er full barnehagedekning. Altså full barnehagedekning etter småbarnsforeldres definisjon, ikke politikernes. At dere må ha dagmamma siden dere ikke får barnehageplass, det skjønner jeg. Jeg har selv et høstbarn, og er priviligert nok til å bo i en kommune som faktisk HAR full barnehagedekning - ORDENTLIG full barnehagedekning. Selv med en gedigen babyboom i fjor høst.

Vi hadde hatt råd til at jeg gikk hjemme ett år til, kontaktstøtte eller ikke kontantstøtte, og uten å ofre noe særlig. Likevel velger jeg å jobbe fullt. Er jeg da en dårlig mamma? Eller - en mamma som hadde kommet til å gå fullstendig på veggen?

Hovedproblemene jeg har med kontantstøtten, er konsekvensene den har for likestilling og integrering. Lange fødselspermisjoner er allerede et stort likestillingsproblem (og ja, jeg er for tredelt fødselsperm, uten at det er den diskusjonen det handler om her), og kontantstøtten gjør det enda verre.

Skrevet

Noen ganger lurer jeg på hva du leser med. Trenger du forstørrelsesglass? Tolk? At jeg påpeker at jeg synes sammenligningen mellom ammefri og kontantstøtte er urimelig, så er det altså å tenne på alle plugger?

Ah, så ung og uerfaren.

Debatten er fortsatt for eller i mot kontantstøtte, ikke hvorvidt du sitter og koser deg over innbilte angrep.

Meg80, det er mulig jeg har gått glipp av noe i debatten rundt kontantstøtte, siden jeg ikke har giddet å engasjere meg i den før det nå åpenbart blir aktuelt for oss å benytte oss av den. MEN, hvorfor skulle dette påvirke likestilling og integrering? Mon tro jeg ser det med store skyggelapper. Her i huset er det kun en inntekt, og det hadde da vært umulig for meg å bli hjemme med Prompen pga mangel på barnehageplass. Nå ligger det vel lit dobbeltmoral her også siden jeg har en mann som studerer og en bestefar som er "barnehage", men jeg legger ikke skjul på at de pengene kommer godt med. Får han plass etter jul vil vi selvsagt benytte den. Hadde vi hatt råd til å ha en hjemme er det mulig vi ville ha benyttet oss av kontantstøtten okke som. Jeg er nemlig veldig skeptisk til å sende de i barnehage så små.

Jeg skjønner at jeg ikke har satt meg ordentlig inn i problematikken på begge sider, så dette er interessant.

Skrevet

Noen ganger lurer jeg på hva du leser med. Trenger du forstørrelsesglass? Tolk? At jeg påpeker at jeg synes sammenligningen mellom ammefri og kontantstøtte er urimelig, så er det altså å tenne på alle plugger?

Ah, så ung og uerfaren.

Debatten er fortsatt for eller i mot kontantstøtte, ikke hvorvidt du sitter og koser deg over innbilte angrep.

Meg80, det er mulig jeg har gått glipp av noe i debatten rundt kontantstøtte, siden jeg ikke har giddet å engasjere meg i den før det nå åpenbart blir aktuelt for oss å benytte oss av den. MEN, hvorfor skulle dette påvirke likestilling og integrering? Mon tro jeg ser det med store skyggelapper. Her i huset er det kun en inntekt, og det hadde da vært umulig for meg å bli hjemme med Prompen pga mangel på barnehageplass. Nå ligger det vel lit dobbeltmoral her også siden jeg har en mann som studerer og en bestefar som er "barnehage", men jeg legger ikke skjul på at de pengene kommer godt med. Får han plass etter jul vil vi selvsagt benytte den. Hadde vi hatt råd til å ha en hjemme er det mulig vi ville ha benyttet oss av kontantstøtten okke som. Jeg er nemlig veldig skeptisk til å sende de i barnehage så små.

Jeg skjønner at jeg ikke har satt meg ordentlig inn i problematikken på begge sider, så dette er interessant.

Skrevet

Husmus: jeg sitter her med linser og tross minus 7 i styrke ser jeg faktisk forbløffende godt! Det har vel kanskje mer å gjøre med en slags akkumulasjon av ulike saker i den siste tida, enn bare akkurat denne spesifikke saken.

Det er absolutt et poeng at kontantstøtta til en viss grad hemmer integrering av enkelte innvandrerkvinner i det norske arbeidslivet, men når det gjelder integrering mener jeg at det er MYE annet å ta tak i før man trenger å ta fatt i kontantstøtta. F.eks begynne å gi dem jobber selv om de ikke snakker flytende norsk nødvendigvis.

Hva likestilling gjelder mener jeg at så lav som kontantstøtta er nå, utgjør den en svært liten faktor i likestillingssituasjonen her til lands, da de langt fleste kvinner velger å gå tilbake til jobb etter perm.slutt, uavhengig av kontantstøtte eller ei. Imidlertid vil en ØKNING i satsene utgjøre en reell trussel mot likestillinga ifølge likestillingsombudet, da mange kvinner i så tilfelle faktisk vil få mindre penger ved å jobbe enn ved å være hjemme.

Sjekk ut denne

http://www.ldo.no/no/TopMenu/Aktuelt/Nyheter2/2009/--KrFs-kontantstotte-et-tilbakeslag-for-likestillingen/

Skrevet

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det jeg heller, men ang. likestilling og integrering så handler det vel om at kvinner skal ut i arbeid - på lik lije med menn. Ikke være husmødre som i "gamle dager". Integrering - tja, minoritetsdamene med 4-5 barn tjener på å gå hjemme med trygd + kontantstøtte, og velger da naturlig nok(?) dette fremfor å forsøke komme seg ut i arbeidslivet og dermed integreres. Barna går glipp av barnehage og integreringen som skjer der, og møter opp i 1. klasse med dårlige norskkunnskaper og kultursjokk/kulturkræsj. Satt på spissen

Skrevet

Jeg er så absolutt for kontantstøtten, da det er takket være den vi hadde råd til at jeg kunne jobbe redusert å ha gutten hjemme til han var 2 år. Skjønner ikke hvorfor man for en hver pris skal putte en 1 åring i barnehage. Min ettåring var skikkelig mammadalt og overhodet ikke klar for barnehage.. Foretrekker å ha tid til å være sammen med barna når de er små kontra karrien..

Skrevet

Ah jeg er så lei den forbanna likestillingen som alle maser om hele tiden at jeg kunne SPY!

Det står da ingen steder at kontantstøtte er for mammaer som velger å være hjemme med barn? Det kan da like gjerne være pappaen!

Og helt ærlig så bryr jeg meg ingenting om at andre føler seg for lite likestilt fordi jeg velger å være hjemme med mitt barn et år ekstra.

Det jeg bryr meg om er at mine barn får være hjemme med meg OG pappaen i trygge omgivelser til de er såpass gamle at de kan prate litt, gå, leke og virkelig få noe ut av å gå i barnehage.

Når jeg blir gammel og grå så vil jeg gjerne kunne tenke tilbake på gode minner fra da ungene var små, ikke alle de gode kollegene og hvor flink jeg var som gikk ut i jobb tidlig og sto på for likestillingen.

Her valgte vi at det var jeg som skulle ta mesteparten av permisjonen og også et år ekstra ubetalt permisjon fordi min kjære tjener mest og i tillegg bare har 3 dagers arbeidsuke, hadde det vært omvendt så hadde mannen tatt permisjon.

Har nettopp hatt en litt hissig diskusjon med en venninne om dette temaet så tilgi meg om jeg høres litt krass ut ;)

Vil også legge til at vi har måttet gi slipp på ganske mye for å kunne få til at jeg skal være hjemme lenger, blir ikke noe luksuslife dette året her nei :)

Tror nok at mange flere (sier ikke at det gjelder alle) hadde klart å være hjemme litt ekstra om de bare prøvde hardt nok..

Skrevet

Må bare beklage at jeg har fulgt så lite med at jeg tok så feil om hvem som mente hva i denne debatten, men skal vel også sies at når det var skikkelig debatt om dette sist så hadde jeg planer om å få barn på en stund så fulgte vel heller ikke så godt med.

Skrevet

Må bare beklage det første innlegget mitt som var totalt feil. Ser jo det nå.

Jeg har igrunn ikke satt meg så mye inn i saken, men har kikket mer på det nå som det blir aktuelt for meg. For min del er det uaktuelt å sende gutten i barnehage neste høst. Han er født i juni så ingen problemer i forhold til søknad og plass. Jeg er av den oppfatning av at de har det best hos mamma eller pappa og mindre grupper barn, ihvertfall fram til de er 2år. Vi bor på en øy og bare i år er det blitt født 3barn og 2 til er på vei i løpet av høsten så regner med at det blir nok av lekekamerater til gutten min og hvis ikke så finner vi noen andre å leke med.

Jeg er for kontantstøtten fordi den er en utrolig god hjelper for de som trenger den. Neste høst kommer jeg til å begynne på studier og ha poden hjemme mens jeg tar det første året på høgskolen. Det er ikke akkurat gull å hente på stipend så kontantstøtten kommer godt med.

Det er flere som skriver at kontantstøtten skal kuttes for de som bruker dagmamma eller lignende. Hvorfor det? Er ikke helt sikker, men jeg trodde staten dekte deler av barnehagen ved at barnehagene får penger av staten. Tar jeg helt feil da?

Skrevet

Jeg er for kontantstøtten.

Min mann er spesialsykepleier, så da kan mann nesten regne ut hvor mye han tjener. Han har studielån og vi har huslån. Vi kjøpte brukte biler og betalte for dem, så har ikke billån. Vi har hatt vår siste stor ferie på flere år da vi skal spare inn penger slik at jeg kan være hjemme. Nå blir det dagsturer i noen år fremover istedenfor ferie, med mindre det ikke skjer noe fantasktisk og uventet med økonmien vår.

Vi har alltid vært enig at skulle vi få barn, så skulle en av oss, mest sannsynligvis meg, være hjemme med dem i flere år. Vi ønsker at våre barn skal ha mest mulig småbarnsperioden sammen med foreldrene - ikke en ansatt i barnehage. De er våre barn, og vi har lyst til å være sammen med dem, å se dem vokse opp.

Vi er kanskje gammeldags, ja, at det er mannen min som er i jobb og jeg som er hjemme. Jeg bryr meg ikke om det. Det største ønske i mitt liv har vært å få barn og være sammen med dem slik min mor var hjemme med oss. Synes egentlig det var flaut den gangen, men nå er jeg takknemlig at hun og faren min også følte det viktig å ha en av dem hjemme med barna.

Jeg har alltid lurte på hvorfor jeg skulle få barn, bare for å betale noen andre å oppdra dem??? Virker helt feil for meg, men jeg skjønner at mange kvinner har det best i jobb, og dermed barna har det best i barnehage eller hos dagmamma. Jeg selv slett psykisk av å være hjemme uten voksenkontakt med min eldste, men da kunne jeg heller ikke snakke norsk. Nå kan jeg det, og nå er jeg 2 ganger i uken i åpen barnehage med babyen og er ellers ute - ikke bare hjemme.

Nå er jeg én av de fæle innvandrer som det snakkes så mye om, og blir irritert med det. Min eldste datter på 8 år snakket IKKE mitt språk før hun var 5 år, og kun etter at vi hadde vært i hjemlandet mitt i 5 uker. Hun var hjemme hos meg inntil hun var 3 år, og begynte i barnehage da. Vi går regelmessig i en norsk-talende kirke, har norske venner, og jeg er integrert i det norske sammfunnet så godt som jeg kan være. Jeg har kun én vennine fra mitt hjemland - alle de andre er norske. Det går an å være innvandrer og likevel lære barn norsk.

Jeg synes jeg er heldig som får bo i Norge, et land der det faktisk er mulig for en forelder (behøver ikke være mamma'en, kan like godt være pappa'en) å være hjemme med barnet ved hjelp av kontantstøtte. Jeg synes veldig synd på de i mitt hjemland, som søsteren min, som må tilbake i arbeid 6 uker etter fødsel og uten å ha fått lønn i den perioden. Dét er umenneskelige etter min mening, og definitivt ikke til barnas beste!

Blir kontantstøtte borte, så strammer vi inn enda mer og håper at det går med kun min manns lønn til babyen er 2 år i hvertfall. Og så må jeg ut i arbeid igjen, før vi ønsket at vårt barn skulle "miste" sin mamma til en jobb - istedenfor å være hjemmet med den viktigste jobben av alt: å oppdra våre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...