Gå til innhold

Avskaffe kontantstøtten eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse valgtider har jeg blitt litt opphengt i hvilket parti er for avskaffelse av kontantstøtten og ikke. Siden vi var så "dumme" å få barn i november, må vi nok belage oss på å vente til august neste år for plass, og det tiltross for at vi bor i en bydel med full barnehagedekning. Så, hvis jeg har fortstått det rett, hvis rett parti vinner, vil altså vår kontanstøtte bortfalle.

Jeg skjønner poenget med at mor skal tilbake i arbeid, men hva hvis mor ER i arbeid og en har andre løsninger? Fortjener en da ikke kontantstøtten? Dette ergrer meg enormt, jeg synes i utgangspunktet den er altfor lav og heller burde økes om ikke annet.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil beholde kontantstøtten så bør du iallefall holde deg unna de blå partiene for de mener at staten ikke skal dekke noenting. Ap var mot kontantstøtten tidligere, men tror det er mer delt nå. Innbiller meg at det var SV som kjempet hardest for kontantstøtten da det var debatt om det sist.

Det går jo ann å oppsøke de ulike partiene på stand og spørre dem om hva deres parti mener og be om å få partiprogrammet deres. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en runde rundt å skaffe meg info siden jeg ikke helt vet hva jeg vil stemme i år

Skrevet

Jeg synes ikke kontantstøtten bør avskaffes, men jeg synes den skal gå til det den var ment å gå til, nemlig til de som er _hjemme_ med barna sine. Å få betalt for ikke å benytte seg av et gode, dvs barnehage, er helt bak mål. Jeg synes det bør bli strengere slik at kontantstøtten ikke kan brukes til dagmamma, au pair eller hva det måtte være, det skal gå til de som faktisk er hjemme med barna sine. Imidlertid synes jeg ikke den bør økes. At staten hjelper til litt økonomisk for at de som mener at barna skal få slippe å gå i barnehage så tidlig er en ting, men det bør ikke bli slik at man nærmest får full lønn for å være hjemme med barn.

Skrevet

Jeg mener kontantstøtten må bort. Midlene bør heller benyttes til å skaffe full barnehagedekning, og lavere pris for plass.

AP og SV vil fjerne kontanstøtten. Høyre og FRP vil beholde den.

Skrevet

Hvis du snur helt om på dette svaret så blir det riktig :) AP og SV vil avskaffe kontanstøtten, De borgelige vil beholde/øke kontantstøtten :)

Skrevet

Jeg synes kontantstøtten bør avvikles - men først når det BLIR full barnehagedekning, dvs at alle barn har rett på barnehageplass fra det er ca ett år. Jeg har selv en oktobergutt, og ante ikke noe om den håpløse definisjonen på "full barnehagedekning" før etter at han ble født. Heldigvis fikk vi barnehageplass likevel. Men neste barn skal, om mulig, times til januar til august!

Hvis mor ER i arbeid, skal man uansett ikke få kontantstøtte, synes jeg. Jeg synes det er helt feil at noen bruker kontantstøtten til å betale dagmamma. Kontantstøtte bør brukes av de som faktisk velger å være hjemme lenger med barnet.

Skrevet

Jeg er enig i at kontatstøtten bør være til for de som ønsker å være hjemme med barnet sitt, si f.eks et år til etter at permisjonen er over.

men for vår del, vi er to foreldre som ønsker å jobbe - og ha velsa i barnehage fra og med hun er 14 mnd.

Dette går antageligvis ikke, fordi vi bor i en ekstremt småbarnstett bydel i Oslo, og hun er født i november - ergo, ingen bhgplass før august neste år, vil jeg tro. (det er jo lov å håpe selvfølgelig, men men)

Vi har ikke råd til at en av oss er hjemme med henne på fulltid med kontatstøtte, så vi er nødt til å ha dagmamma.

Hvorfor skal ikke vi kunne bruke kontatstøtte til dette?

Prisen på en hvit(da håper jeg alle skjønner at dette betyr en som er registrert og betaler skatt, vi kan gjerne ha en som ikke er hvitr i huden;), godkjent dagmamma koster omtrent det en barnehageplass koster + kontantstøtten.

Skjønner ikke hvorfor ikke det er ok å motta kontantstøtte og bruke det til dette når vi i utgangspunktet ikke får bhgplass, men vi vil???

Jeg er en v dem som tror barnhage er avgjørende for barns utvikling. Så lenge det ikke lenger er slik som på 50 tallet da mødrene var hjemme og slapp ungene ut i gata for å leke med hverandre, og alle spiste middag klokka to - så tror jeg barn stimuleres, aktiviseres og opplæres bedre i barnehage, enn ved å bare være hjemme.

Jeg mener barnehagene bør styrkes, kontatstøtten bør kanskje begrenses, men jeg kan ikke helt se hvordan det kan gjøres rettferdig.... hmm....

Skrevet

Nei, det er vel det jeg mener, hva skal en gjøre når en faktisk ikke får barnehageplass fordi en er født på feil tid på året? Det er nettopp det som er for lite gjennomtenkt.

En annen ting jeg ikke skjønner, HVEM har råd til å være hjemme for skarve 3000 kroner?? Det er langt i fra en stor sum vi snakker om, så at noen prioriterer å bli hjemme for å få disse pengene, da har du jammen meg god råd. Det er vel nettopp til substituttløsninger det er ment å bruke den til.

Jeg synes det er en skam at de vurderer å avskaffe det. Og jeg har virkelig ikke lyst til å stemme Høyre.

Skrevet

Helt enig.

Og jeg tror ikke de rødgrønne egentlig ønsker å avskaffe den før kommunene kan skaffe alle som vil ha det bhgplass. Hvis de tenker seg om. De ser vel at det ikke går i hop for vanlige familier. De jeg kjenner som har hatt råd til å gå hjemme lenger enn permisjonen, er venninner med menn som har meget god inntekt, evt har foreldre som er gjeldsfrie og kan birda med støtte, evt bor grisgrendt nok til, og derfor ikke har så høye bokostnader.

Heia Jens og Kristin!

Skrevet

Jeg håper inderlig ikke kontantstøtten forsvinner - da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har valgt å gå hjemme i ett år ekstra med Bo, kun av den enkle grunn at jeg synes han er for liten for barnehage nå. Så det er kun pappan som jobber, og jeg bidrar med kontantstøtte + barnetrygt. Det kommer til å gå akkurat, mye fordi vi har vært studenter og er vant til å klare oss med lite. Men jeg er fullstendig avhengig av kontatstøtten for at dette skal gå.

MEN - jeg synes det skal bli mye strengere. Jeg synes det er ren utnyttelse av systemet å få kontantstøtte dersom man har dagmamma - selv om systemet tillater det. Jeg synes også at det bør være en tidsgrense for hvor lenge man kan få støtte - feks. frem til barnet er 3 år, så fremst det er full barnehagedekning.

Krf er vel de som er mest småbarnsfamilie-vennlige, men pga deres syn på homofili og abort så faller de glatt ut! Frp likeså. Tror jeg kommer til å gå for høyre, de vil vel endre litt på støtten, men ikke avskaffe den.

Men - om f.eks SV vinner, hva skjer da? Når er det sannsynlig at kontantstøtten forsvinner?

Skrevet

Syns det er "farlig" når folk som ikke har peiling på politikk her advarer mot å stemme blått fordi "de vil fjerne kontantstøtten". KrF, FrP og Høyre er FOR kontantstøtten. KrF kjemper sterkest for å beholde den. Det er en hjertesak for dem. KrF og Frp vil også UTVIDE kontantstøtten- altså øke den.

Når det er sagt: Jeg syns det er meget arrogant av SV og Ap å "bestemme at barn har det best i barnehage- uansett!" Barn er forskjellige, og har forskjellige behov. Undersøkelser viser at de minste har det best hjemme.

Jeg er altså meget for kontantstøtten- og er selv avhengig av at den fortsetter. Det er ikke slik at det bare er de rikeste av oss som har råd til å ta imot kontantstøtten. (De som har en rik mann). Min mann er ung ufør, og er mye hjemme. Jeg har foreløpig ingen jobb å vende tilbake til- er nok fortsatt sykemeldt en stund til. Har derfor ingen behov for barnehageplass. Hvorfor skal myndighetene tvinge oss til å andre passe barna våre når vi kan gjøre det selv?? Når barnet er 2-3 år, er det greit, (Tenker da på barna og stimulans) , men før den tid? Det fins en del grupper som ikke har behov for barnehageplass- som heller vil leve trangt- for å være mest mulig med småbarna.

Skrevet

Jeg skrev et svar, men så ble nettet bortet. Beklager hvis det kommer to innlegg fra meg.

Her er en kortere variant av det jeg skrev: Jeg ser at mange sier at meningen med kontantstøtte var at barnet skulle være lenger hjemme med far eller mor, men det var det vel strengt tatt bare Krf som mente. De andre partiene ønsket større valgfrihet for småbarnsfamiliene, så de kunne velge mellom f.eks. å være hjemme selv, ha barnet hos dagmamma eller familiebarnehage osv. Og si at de som velger dagmamma misbruker ordningen, synes jeg er latterlig. Jeg synes ikke det grenser til misbruk i det hele tatt.

Skrevet

Jeg håper inderlig ikke kontantstøtten forsvinner. Jeg jobber i ca. 70% stilling, men dvs hver dag + helger med en del korte vakter, slik at jeg både kan være en del hjemme med sønnen min OG komme meg ut i arbeidslivet. For disse 3300kr kan man umulig leve på + en gjennomsnittlig lønn fra den andre parten. Det er en god hjelp hvis man jobber litt/ikke tjener den feteste lønna, og ikke vil sende de små i barnehagen fra de er 1 år. Vi har heller valgt å få litt pass fra bestemødre.. Det er ikke snakk om ofte heller. Men frem til småen blir 2 år og får barnehageplass:)

Men hvordan vil Høyre endre på kontantstøtten? Oppover, eller nedover?

Skrevet

Når det er sagt, vil jeg heller at kontantstøtten skal avskaffes, og at de som ikke får barnehageplass skal få en kompensasjon til å leve med.

Skrevet

Og fremfor alt : KrF!! Ingen kjemper så mye for fortsatt kontantstøtte som de! De vil også øke den betraktelig- og gjøre permisjonstiden lenger og mer fleksibel.

Skrevet

JA! Jeg mener absolutt at kontantstøtten må bort!!! Bruk heller pengene på billigere barnehager.

Skrevet

I tillegg mener jeg at barnetrygden bør økes. Dvs at den bør behovsprøves- og gis til særgrupper/ de med lavest innekt. Disse gruppene bør få mer. Hva skal høyinntektsgrupper med denne trygden? Vi kunne gitt en økt barnetrygd til de med lavest inntekt. Det kunne hjelpe barn fra fattige familer ... Dessuten: merkelig med en trygd som ikke har økt på MANGE ÅR. Hva er 1000 kr i 2009?

Noe annet som er hårreisende, som mange ikke er klar over, er at sosialklienter ikke har krav på kontantstøtte. Hvorfor ikke? Dessverre er det ingen som hører på de med minst å rutte med fordi de ofte er minst ressurssterke. Ingen pressgruppe heller. Og SV og Ap bare øker og øker avgifter på mat, lege etc. Og vil fjerne kontantstøtten.

Stem KrF!!!

Skrevet

Nei, med det hårreisende menneskesynet KrF har (ønsker bla å avskaffe ekteskapsloven), hadde det ikke falt meg inn! Det er det nest verste partiet (etter FrP)!!!

Skrevet

Som vanlig gidder jeg ikke lese alt det dere andre har skrevet;)

Jeg er for å beholde kontantstøtte for ettåringene, og dermed øke satsene. Dagends satser gir faktisk ikke alle anledning til å velge fritt, men er en sponsorordning for de med best råd. (NB - ikke for de rike - men de som har råd til å ha mindre inntekt i en periode).

Vi har ikke råd til at jeg kan være hjemme med snupp ett år tid.

Fra to til tre år mener jeg kontantstøtten må bort, rett og slett fordi vi har mye annet å bruke offentlige penger på.

Jeg syns argumentasjon om å få innvandrerbarn inn i barnehagene er litt søkt. Innvandrerfamilier er forskjellige, akkurat som norske familier.

Jeg mener ikke at barnehage er et bedre alternativ enn omsorg hjemme, det betyr ikke dermed at jeg mener staten skal betale om man velger sistnevnte.

OG til slutt - enig i at det er håpløst om man tar bort ordningen før det er full barnehagedekning på ordentlig.

Skrevet

hehe, dette synes jeg er ganske artig! I ammefridebatten ble det ropt høyt om at ammefri var et privilegium som norske kvinner var så heldige å være i besittelse av, og som alle småbarnsmødre derfor burde være enige i, og verne om. I solidaritet om ikke annet. Det samme gjelder visst ikke for kontantstøtte gitt;)

Jeg personlig er FOR kontantstøtte, av den enkle grunn at jeg mener at barna har det best hjemme med mor/ far fram til de blir 1,5- 2 år, eller evt hos en dagmamma med færre barn. Kontantstøtta blir derfor en fin ordning for å hjelpe foreldre som ønsker det, til å bli hjemme litt ekstra med barnet sitt. Jeg synes imidlertid at en 2 års "aldersgrense" kunne være greit, og heller øke satsene litt for 1-åringene, slik at flere får en reell valgmulighet til å bli hjemme.

Et viktig argument MOT kontantstøtten går jo på integrering og likestilling, og det vanskeliggjør saken litt. Jeg tror likevel jeg holder en knapp på å beholde kontantstøtta, rett og slett av hensyn til barnets beste, fordi jeg mener at barnehagen ikke er det beste stedet for 1-åringer å være, hver dag, "hele tida". Kontantstøtten bidrar (ikke mye, men dog) til at de som ønsker det kan jobbe deltid den første tida, slik at barnet kan være i bhg f.eks 60 % istedet for 100.

Litt usikker på NÅR kontantstøtta evt vil avvikles hvis det blir rød-grønn regjering nå etter valget, men jeg tviler vel igrunnen på at det blir nå med det første...Først må de vel innfri lovnaden om full bhg-dekning, og uansett tar jo byråkratiet / papirmølla sin tid før en så stor endring settes ut i livet!

Skrevet

Jeg er for kontantstøtte for flaskemammaer, for tort og svie.

Dere andre - couldn`t care less.

Skrevet

Eller nei forresten - hvis vi får forrang på barnehageplasser så kan jo dere være hjemme og amme døgnet rundt! MAO 24 timer med ammefri! Genialt.

Skrevet

Jeg skal gå hjemme et år ekstra nå fordi jeg synes at babyer og småbarn ikke har noe i en barnehage å gjøre, i tillegg til at babyen vår er født helt på slutten av året.

Vi har gjennomsnittlig økonomi (altså ingen rikinger) lån på bolig, lån på bil osv, de 3300 kr utgjør derfor MYE for oss nå når vi kommer til å miste halve inntekten for et år.

Om man legger på 700 kr så kan man faktisk få en mnds matbudsjett om man er litt sparsommelig.

Kontantstøtten vil gjøre at vi AKKURAT kommer til å klare oss hver mnd, uten de pengene måtte nok jeg ha jobbet kvelder og helger for å få det til å gå opp, og hva slags familieliv hadde vi fått da?

Jeg stemmer høyre :)

Skrevet

Klart at kr 3300,- pr mnd utgjør mye for dere som har anledning til å velge slik. Poenget er bare at det er veldig få av oss som har økonomi som tillater å miste opptil 1 inntekt for å være hjemme med barnet, selv MED kontantstøtten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...