Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #26 Skrevet 5. september 2009 Hvis man blir bedt om å beskrive en person detaljert utseendesmessig. Skal man da se bort i fra faktor at personen er mørkhudet eller mørkere i huden? Det kan vel ikke nektes at folk er forskjellige og stammer faktisk fra forskjellige raser? Om man er fra den mongoloide eller negroide eller kaukasiske rasen- det trenger ikke å være negativt eller rasistisk. Det er akkurat som at mennesker er korte og lange og tynne og overvektige- vi ser jo det, men trenger ikke å uttale seg negativt om dem! Og de som for all pris skal late som om de ikke ser forskjell på hudfargen barfe fordi de er redd for å bli kallt for rasister- dette er patetisk! Det høres kanskje litt grovt ut å si neger- høres ut som nedlatende kallenavn, men det å si rett ut at men er mørkhudet- det er absolutt ikke noe feil med.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #27 Skrevet 5. september 2009 Jeg sier ali, abdulla eller mohammed jeg, for da har jeg en tredjedels sjangse til å treffe riktig;) Neida. Våre nye landsmenn, eller mannen / damen fra India / den indiske damen, irakiske mannen osv.... Når barnet blir gammelt nok til å forstå, vil jeg lære bort så mye jeg kan om kulturer o.l., så det går helt fint. Dessuten syns jeg barn er flinke til spørre, og når de får svar, er det stor sett helt ok.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #28 Skrevet 5. september 2009 Jeg har ikke noe problem med at man beskriver hudfargen når man skal beskrive et menneske. Vi snakker om hun blonde, blåøyde dama - og da tar alle det for gitt at hun er hvit i huden. Av og til er det en nødvendig informasjon for å beskrive en person enda mer detaljert. Søkt, men: Du blir utsatt for blind vold, og skal anmelde forholdet. Personen som gjorde det har brunt hår og brune øyne, noe som man finner hos alle raser, da er vel hudfarge litt vesentlig, i tillegg til andre karaktertrekk som liten nese, rund over magen, lange bein osv osv? (Om da ikke personen har kjent navn, eller allerede er huket inn av politiet) Sønnen min på 3 har ikke bitt seg merke i forskjellene på mørk og lys i huden, men det kommer for en dag da det helt sikkert må forklares. Det er jo informasjon og læring på lik linje med alt annet. Noen katter er tri-colore andre helt grå. men det skal ties i hjel i frykt for å påpeke en opplagt forskjell? Er vel bedre å utruste de med rette holdninger i forhold til menneskeverd, slik at de kan lære seg å behandle alle med respekt.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #29 Skrevet 5. september 2009 Jeg må si at jeg syns det er viktig å informere om hudfarge/opprinnelse i noen sammenhenger. Jeg har aldri vært særlig opptatt av "han er neger og hun er asiatisk", og da jeg ved et uhell ble gravid med en asiater og bestemte meg for å beholde, selv om vi ikke var kjærester og ingen i familien hadde møtt han (han var et ons på ferie), glemte jeg rett og slett å fortelle familien at barnefar er asiatisk. Det ble stor oppstandelse da ungen kom ut mørk og skjevøyd, så jeg tenkte jo da at jeg kanskje skulle presisert det tidligere. Og hva skal man si da? Ingen ting, eller skal man kalle en spade for en spade, og si det som det er?
Mor Løvehjerte Skrevet 5. september 2009 #30 Skrevet 5. september 2009 Til barn sier jeg noe sånn som: -Folk som er fra andre land -Han/hun er fra et annet land
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #31 Skrevet 5. september 2009 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Mørk i huden dekker det.
*gurimallaika* Skrevet 5. september 2009 #32 Skrevet 5. september 2009 Jeg personlig liker ikke ordet 'neger', men har sluttet å reagere når andre bruker det. Jeg foretrekker 'afrikaner', 'araber', 'sør-amerikaner', osv. Men om voksne mennesker bruker 'neger' seg i mellom så syns jeg ikke det er noe galt i det, men jeg syns at det ikke bør læres bort til barn. Jeg har selv unger som er mørkere i huden enn meg fordi faren deres er afrikaner. Jeg har hørt kommentarer fra andre unger om at gutten min er 'svart', 'grå' og 'brun' i huden. Jeg sier selv at han har mørk hud, og da spesielt på sommeren sier jeg dette, for han er da neste like mørk som faren sin. Vår datter er normalt mørkere enn broren sin, men med sitt rette hår, smale nese og små lepper så ser hun 'indisk' ut - en mørkere utgave av meg som liten. Men selvom mine barn er halvt afrikanere og derfor går under betegnelsen 'mørkhudete', så er de IKKE NEGERE!!! Og de er heller ikke 'svarte'.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #33 Skrevet 5. september 2009 Hi her igjen. Var det litt rasisme ute å gikk mot meg pga jeg ikke bor i storbyen eller?.. Hehe, føltes nesten litt slik Bor like utenfor sentrum av en ganske så stor by bare så det er sagt. Det er jo klart barn ser slike forskjeller! Vil jo heller lære og vise at det like normalt å være mørk som lys til min datter før hun plutselig stirrer på en mørkhudet på feks butikken, og kunne funnet på å si æsj.. Dere som sier at jeg høres rasistisk ut får jo bare tro det, men jeg vet hvertfall med meg selv at jeg ikke er det. Har et fadderbarn som er svart som natta, som jeg gir penger til hver mnd feks. Vel, jeg satser uansett på å kalle de som er mørke i huden for mørkhudet, og de som er fiskepudding i huden for hvite, da det hørtes lovlig ut, ut fra siste innlegget. Tusen takk for alle svar både informerende og ikke hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå