Gå til innhold

Hmm.. Hva sier man om mørkhudede??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg egentlig er vant til å omtale mørke som neger, men det er jo ikke veldig populært.. Må presisere at jeg overhodet ikke har noe imot mørke selv om jeg omtaler de som neger, er vel bare det jeg har blitt vant med å omtale de som fra barndommen.

Så nå lurer jeg på hva man skal si??? Vil jo gjerne ikke lære snuppa på 1,5 å si noe hun ikke burde. Og mener å ha hørt at mørkhudet også ikke faller i god jord?..

Huff, ikke så lett det her hehe.

Hilsen anonym :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme at jeg også sier neger innenfor husets fire vegger, men er heller ikke rasist på noen som helst måte.

Favoritten er "våre nye landsmenn".

Skrevet

Hehe, ja kanskje det er et greit alternativ :) Hilsen HI

Skrevet

Skal du omtale alle med pigment som gruppe er du antakelig rasist.

Skrevet

Må du omtale mennesker med mørk hudfarge som noe annet da?

Skrevet

Ja men luten, av og til kan det tenkes at det er nødvendig å si noe om hudfarge hvis man skal beskrive noen. På samme måte som man sier at noen har lyst hår eller blå øyne. Hvis man vet opprinnelse, kan man si for eksempel norsk-pakistaner, norsk-afrikaner e.l., men hva sier man om man ikke vet? Hva er da PK betegnelse? Sier man farget? Svart?

Skrevet

Er vel mere riktig å lære barnet ditt at de med annen etnisk bakgrunn ikke er anerledes. Å ha et ord på alle med anerledes hudfarge enn deg selv blir vel rimelig feil.

Skrevet

I noen sammenhenger er det relevant, for eksempel i forhold til bruk av solkrem og opptak av vitamin D via husden. Likevel veldig sjelden det er ord man trenger i det daglige.

Skrevet

Det er jo ofte sånn at det er greit å bruke et beskrivende ord når man snakker om noen. Eks "Du vet han som bor borti gata her, han mørkhudede/negeren/nye landsmannen". Akkurat som "Du vet han som bor borti gata her, han kjempehøye med brunt hår".

Jeg syns "våre nye landsmenn" er mer diskriminerende enn "neger", og bruker helst det siste, hvis jeg må velge mellom de to begrepene. Ellers bruker jeg "mørk".

Skrevet

Sier neger jeg, det man bestandig har sagt.

Skrevet

Men herregud, folk ER jo forskjellige. Det er jo ikke snakk om å fortelle rasistvitser eller å si at de som ser annerledes ut enn meg er mindre verd. Men noen ganger trenger man å beskrive folk. Av og til sier man at noen er korte, at de har rødt hår, brune øyne, fregner e.l. Og av og til (riktignok uhyre sjelden, men av og til) har man behov for å si at noen har en annen hudfarge. Men hudfarge er et ømtålig tema. Nå spør jeg av nysgjerrighet: Hva vil være en ok/nøytral måte å karakterisere noen med annen hudfarge på?

Skrevet

Utgangspunktet her var vel barn - de er gode på beskrivelser, "hun som har brun hud og fletter som jeg var på sklia med i går, vettu mamma". Barn trenger ikke gruppestereotypier.

Skrevet

Neger? Om alle? Fascinerende. Og nei, "man" har ikke det.

Skrevet

Du kan vel beskrive vedkommende ut fra hvilke klær h*n går med, hvem det er mamma til eller tilsvarende?

Skrevet

Det er riktig, barn har et lite problematisk forhold til slikt. Heldigvis. "Han med brunt ansikt", sier guttungen, og alle vet hva han mener. Selv bruker jeg aldri å klassifisere etter hudfarge når jeg snakker med og om barn. Men som voksen har jeg av og til behov for å si noe om hudfarge når jeg snakker med andre voksne, da kan det av være vanskelig å vite hva man skal si. For det som var PK for et par år siden, trenger ikke å være PK nå.

Skrevet

Jeg sier afrikaner, pakistaner, inder, kineser, russer, polakk, svenske osv. Det funker fint;)

Skrevet

Er enig med de som sier at det er unødvendig å hele tiden kommentere folk sin hudfarge. Jeg skjønner at du ikke mener det vondt, men det sier noe om det synet du har (som sikkert bare er prentet inn fra du var liten) om at en annen hudfarge enn din egen er noe spesielt, litt eksotisk og "anderledes".

I et multikulturelt samfunn finnes folk i alle farger, hudfargen sier sjelden noe om vedkommendes opprinnelsessted (det sier kanskje noe om forfedrenes opprinnelsessted, men ikke noe om gjeldende persons opprinnelsested). Jeg har f.eks. rødskjer i håret, grønne øyne og fregner, men ingen går rundt å kaller meg kelter av den grunn (selv om det sannsynligvis er keltisk blod i slekta som har gitt meg mitt utseende). Det er jo også svært få mennesker i dag som er "renrasede" flere og flere blir blanding av alt mulig, og det blir opp til vedkommende selv å bestemme hva man identifiserer seg med.

Ja, det hender av og til at man trenger å forklare en persons utseende veldig detaljert, men ordet "mørkhuset" beskriver svært lite, da det kan gjelde veldig mange, sikkert nærmere 80% av jordens befolkning, så det blir et veldig vidt begrep. hvis du absoulutt skal si noe ville jeg sagt f.eks. "arabisk utseende" "afrikansk utseende" "øst-asiatsik utseende" osv, men datteren din trenger vel neppe disse betegnelsene?

Skrevet

Signerer Vinterflickan.. Det enkle er ofte det beste! ;)

Skrevet

Dunder - En liten digresjon bare - Da jeg gikk på skolen lærte vi at det var vi nordboere som var opphavet for kelternes røde hår - så hvis ikke læreren feilinformerte oss, noe som jeg tviler på for det var en veldig kunnskapsrik lærer, så stemmer nok dette - og du kan skylde ditt rødlige hår på dine norske aner.

Skrevet

Jeg sier "svart", fordi jeg har bodd i England i mange år og der sier man "black", "asian", dvs putter mye i grupper. Og det selv om man jobber og lever i et svært multikulturelt samfunn, jeg opplevde ikke rasisme på jobben eller andre steder. London er vel et av de mindre rasistiske stedene, i hvert fall slik jeg oppfattet det.

Men å si "svart" i Norge har jeg oppfattet blir feil? Hm, nei det er ikke lett dette her.

Skrevet

Går det virkelig an å være så sensitiv på dette temaet?

Om en person er mørkebrun, så er han det, er han svart er han svart.

Selv er jeg fiskepuddinghvit med brunt hår, blir da ikke forbannet om noen faktisk beskriver det de ser?

Må man være så politisk korrekt hele tiden?

Merkelige mennesker.

Skrevet

jeg sier en med afrikansk utseende. når jeg ikke liker vedkommende sier jeg negeren aller apen, men bare fordi jeg vil være stygg mot akkurat den personen. som når man banner og sier drittsekken og sånt.

Skrevet

Huff... Du er stygg du, anonym 16.26.. Skikkelig usympatisk.

Skrevet

HI her.

Først og fremst- OI! Trodde ikke det var så mye å svare på dette lille spørsmålet mitt- trodde det faktisk var et annet navn/beskrivelse der ute som jeg ikke hadde fått med meg enda.

Må få presisere IGJEN -at jeg overhodet ikke er noen rasist selv om jeg har omtalt de som neger, ei heller mine foreldre, som sikkert lærte meg det ordet..

Synes også som noen over her skrev at det er jo faktisk forskjell på oss. Min datter på 1,5 år har ikke sett så mange som ikke er vanlig fiskepudding hvite, så det er jo klart hun enten ser eller spør litt når hun da kommer over noen brune, men ut fra svarene her så blir vel nesten konklusjonen at man ikke skal omtale de..

Opphavet til innlegget var pga min datter så en mørkhudet (blandt mange andre som var hvite) på tv. Så sier hun plutselig æsj, skjer et par ganger at hun sier æsj, men jeg får ikke med meg hva hun sier det til. Så begynte jeg å tenke på om hun kanskje sa det om han brune, at hun mente han var møkkete :S Det kan ha vært noe som ikke hadde noe med tv å gjøre også, men jeg ble en smule redd hun omtalte mørke som æsj, disse små sier jo de merkeligste ting. Hun har derimot en bok hvor det er avbildet mange mørke i alle nyanser, og har ikke hørt noe æsj da heldigvis.

Jeg ble bare litt nysgjerrig på hva som er politisk korrekt å omtale de som, OM jeg mot formodning skulle få behov for å omtale de da..

Eller skal man late som de ikke finnes, slik man later som det ikke er forskjell på oss??

Hilsen litt undrende mor, som overhodet ikke har noe imot hverken negre, afrikanere (som btw også kan være hvite!) pakistanere eller indere eller aper eller nye landsmenn.

Ps, synes i og for seg at det ikke er så veldig lett å se forskjell på hvor alle dise kommer fra heller dessverre, ellers skulle jeg gått for den metoden.

Skrevet

Men poenget vårt er jo nettopp at barn IKKE legger merke til slikt før voksne gjør dem oppmerksomme på det.

Det er få som har beskyldt deg for å være rasist, men du har en veldig "vi" og "dem"-holdning, og er åpenbart ikke vant til å omgås folk som ikke er blendahvite (bor du på en øde øy ute i havgapet et sted?) Du sier hele tiden at du ikke har noe i mot "dem" og du lurer på hva du skal kalle "dem". At du tror datteren din vil reagere når hun møter en person som ikke er helt hvit, gjør jo sannsynligvis at hun VIL reagere.

Hvis du tar innlegget ditt og bytter ut hudfarge med f.eks. hårfarge så ser du hvor komisk det blir. "Hva skal man nå egentlig kalle disse grønnøyde? Jeg har ikke noe i mot dem, altså! Men tenk om datteren min peker på dem og sier. Mamma, se på dama med den rare øyenfargen!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...