Hulda77 Skrevet 3. september 2009 #26 Skrevet 3. september 2009 "Føler at noen ganger når jeg går ute, så er det som om hver bevegelse er en anstrengelse, og begynner å svette." Bra skildring du hadde der! Føler det slik eg også, altfor ofte. Føler eg må overtale meg sjølv same kva eg skal, om det så berre er å gå over golvet. Ikkje rart eg til slutt trudde eg var lat! Til deg som sa at hårtap ikkje er store bekymringa: klart det er!! Eg forstår deg veldig godt! Merkar sjølv at eg plages av at håret mitt har tapt seg veldig. Vurderer dyrt frisørbesøk, nå har eg jo prototypen på gråmus-hår... Dritt er det!! Må vera tolmodig med denne sjukdomen. Prøver å tenkje at eg nå endeleg har fått riktig hjelp, at eg må ta tida til hjelp rett og slett. Bra det du nemnte, du over her om at søvn og livsstil er svært viktig. Sjølv lever eg som reinaste asketen. Trener nok i blant litt for hard, men er einaste måten å føle at eg er i live på.... Burde heilt klart sova meir da, veit jo det... Søv 7 til 7,5 timar. Sikkert ikkje nok. Satsar nå på at eg taklar å jobbe, må jo berre det sidan eg ikkje får sjukepengar. Men trur det blir tøft. Har ein nokså roleg jobb, men krevjande spesielt relasjonelt sett (er psykolog). Kjipt å sitja der å skulle gjera seg opp ei meining om grad av ansiktsmimikk, glød etc. hos pasientar når eg sjølv sitt der dausliten og føler eg sjølv er heilt stiv i maska. Heite tips frå meg er: kjempesunt kosthald (berra eta ting som gir kroppen noko bra), eta balansert, ikkje eta ting ein reagerer på. Søvn... Ta dei vitamin/mineral/omega tilskota som ein treng. Obs. for jern og d-vitamin. Ikkje fyre seg opp med sukker og koffein. Sjekk denne linken: Binyretretthet (adrenale fatigue) går ofte hand i hand med stoffskifteproblemer.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #27 Skrevet 3. september 2009 sitat hulda77: "Binyretretthet (adrenale fatigue) går ofte hand i hand med stoffskifteproblemer" eh...hæ her må du forklare litt mer, jeg er bare en vanlig kontorotte, hehe, så dette gikk meg hus forbi! Fatigue er tretthet, adrenale er sikkert noe med adrenalin eller energi eller noe helt annet, men hva er binyretretthet?
Hulda77 Skrevet 3. september 2009 #28 Skrevet 3. september 2009 Adrenal fatigue = binyretrøttleik engelsk / nynorsk
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #29 Skrevet 3. september 2009 Unnskyld meg anonym 01:34, men når du står der med neven full av hår daglig, så lurer du jo såklart på HVORFOR. For alt det vi vet kan det være alvorlig sykdom som ligger bak håravfall, så dette er ikke noe vi skal overse heller. Hilsen hun i samme båt som skulle til legen i dag, men som ikke kom seg dit fordi legen var syk.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #30 Skrevet 3. september 2009 fortsatt like blank jeg, selv om det kom på nynorsk som jeg snakker Burde vel ha googla litt istede men: Hva er binyretrøtthet/biyretrøttleik ?
Hulda77 Skrevet 3. september 2009 #31 Skrevet 3. september 2009 interessant link - om binyretrøttleik Nå gjer eg det eg ikkje burde: Nemleg tek meg i nakken og skal rydde opp her, når eg eigentleg ikkje orkar (har lege som eit slakt på sofa i heile kveld). Burde heller ha lagt meg. Men her ser det ikkje ut altså, og det er ein dag i morgon også, liker best at det er litt meir i orden når vi startar dagen.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #32 Skrevet 3. september 2009 Ok, etter tre minutter med vedens gråeste mus på youtube (pleace ikke si at det er deg eller tanta di nå hulda : ) så fatta jeg poenget.....endelig!! Og ja du burde nok ha lytta til kroppen din nå og lagt deg istede for å rydde, men jeg også hater å våkne til kaos! Jeg drikker ikke kaffi, men er skyldig til tusen når det gjelder å spise sjokolade for å få opp energien litt, også daler den til dobbelt slapphet når jeg setter meg etterpå! Jeg burde også vært flinkere til å komme meg i seng litt tidligere på kvelden, men det er så koselig å sitte oppe med mannen å se på film f.eks når ungen er i seng! Må vel bare ta et valg, og jeg vet hva det valget er, det er å lytte til kroppen og ta stoffskiftet mer på alvor, jeg vet jo at jeg føler meg så mye bedre med god energi i kroppen av sunn mat og trening, enn det jeg gjør av dårlig energi fra sjokolade, men det er jo så godt... Viljestyrke kom til meg!
Hulda77 Skrevet 3. september 2009 #33 Skrevet 3. september 2009 He he!! Neida Ikkje slekt altså. Men synest ho forklarte bra, sjølv om ho ikkje er så hot. Nå er det natta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå